Anlagsprov i Viltspår?

Sv: Anlagsprov i Viltspår?

Ja man bör prata med markägaren först. Men jag är dålig på det eftersom att jag tränat på min kompis mark, så jag har inte praktiserat det i verkligheten...

Jag brukar aldrig bekymra min över om klöven är tinad eller fryst. Det får väl bero lite på hund och hur pass intresserade de är... Varför krångla till det om det inte behövs ;)

Använd nötblod. Jag brukar tina och dela upp burkarna till 2-3 dl per burk och sen frysa in burkarna igen. Om spåret ska vara 50 eller 200 meter beror på hunden. Är det en vuxen arbetsvillig hund som tar för sig eller är det en hund som är ovan/ointresserad av att jobba så gör ett kortare spår. Gör jag för korta spår så hinner mina ivriga hunden inte ens få ned nosen så det är bortkastat att göra korta spår. Så försök att känna av din hund...

Vi har spårat i skogen och apellspår. Men aldrig viltspår.

Kan de bli rädda för blodlukten första gången?

Måste man ha tillstånd från markägaren innan man lägger ett spår?

Drar man skånken fryst eller tinad?

Hur börjar jag? Bara ca 50m eller nåt?

Använder man nötblod?

Om du använder blod från nötkreatur så krävs det ett tillstånd från Jordbruksverket. (blankett D 153)

Blod från vilt får användas utan tillstånd om man är säker att den inte innehåller några sjukdomar.
Jordbruksverkets tillstånd kostar 200: (tror jag)

Du ska alltid se till att ha markägarens tillstånd om du går in och lägger/tränar viltspår. Det ingår inte i allemansrätten. Markägaren har genom äganderätten lagstadgad rätt till marken (vilket inte allemansrätten är).
Markägaren kan alltså ha saker på gång (vilt, egen träning, riktigt eftersök o.s.v) som hindras eller annars ger problem för markägaren.
Det finns flera rättsfall och där får alltid markägaren rätt.

För att undvika osämja, obehag m.m så ta kontakt med markägaren, de kan oftast anvisa mark där träning kan ske utan störning, och då är det bästa att ärligt ta kontakt och innan man börjar i stället för att reta markägaren , då blir det ofta tvärstopp.

Kom dessutom ihåg att det nu råder koppeltvång, så släpp inte hundarna lösa i skogen.

Hur går det med era viltspår :)

Har tagit lite tid för mig att få mina klövar, men nu har jag fått et gäng. Så nu har jag varit ute och lagt ett spår, så får vi se hur det går :)

Visst kan man späda ut blodet lite? Nån som vet hur mycket?

Snart SVCH :angel:

Mja, har inte hunnit lägga så många!

Ska lägga i helgen! :)

Berätta hur det gick sen!

Så där, nu har vi gjort vårat första blodspår. Och det gick jättebra tyckte jag :)
Nu var det inte så långt när det var första gången.
När han hittade klöven stod han först och nosade ett par sekunder. Och då sa jag braaaa, och då gick svansen i gång och han bar på klöver ända hem, han var så mallig :)
Vi cyklade till skogen och han sprang så fint med sin klöv hem. Första gången jag cyklade med honom också :)

Nu har har vi varit och badat, skönt att svalka av sig...nja inte ja alltså :angel:

Ska jag vara ärlig så visste jag inte hur jag skulle göra. Men den hade ju tinat lite innan jag kom till skogen, och sen tinade den ju under tiden som spåret låg.
Så jag tinade den inte innan.
Vet nån vilket som är bäst?

För oss går det utmärkt! :)
La ett spår på ca 400 meter i riktigt svår terräng i halvstorm som hon löste galant. Synd bara att jag flyttar till Norge snart, annars hade jag gått anlagsprovet nu i vår. Men istället får jag sikta in mig på hösten.

Torhop heter det. :) Ligger vid Tana.
Jag som trodde att jag skulle hamna söderut i en storstad.. :angel: :D

Ungefär vilken svensk stad ligger vid samma latitud? (Eller vad brukar man säga? Breddgrad? Eller är breddglad longitud? *förvirrad*)

Vilken är Sveriges nordligaste stad? :angel: Norkapp ligger på samma breddgrad. :angel:
Det ligger ca 40 mil norr om Alta tror jag att sambon sa. Ca 30 mil från ryska gränsen tror jag att det var.
Jag har lite dåligt koll själv. Jag vet bara vad stället heter. :angel: :rofl:

Kiruna är den nordligaste staden och Narvik kan man väl säga ligger på ungefär samma höjd. Nordkap ligger mycket mer norrut!

Spännande!

Jag ska jobba. :) Både jag och sambon flyttar dit ett tag. Han har sin far och släkt där så det blir att förena nytta med nöje. Träffa släkten på hans fars sida och tjäna norsta slantar. ;) :D

Knapplån

Vi har spårat flitigt under våren, både blodspår och bruksspår. Hon är lika duktig på båda så det är jättekul!
Vi har gått långa spår nu på slutet och det går som tåget.
Jag har tjuvstartat med nattgamla spår som är nästa steg efter anlagsprovet och jag märkte ingen skillnad.
Vi ska göra anlagsprov 16 juni. Håll tummarna!

Hur mycket har du tränat inför ditt anlagsprov?
Varför gör man först ett anlagsprov innan man får gå in för att bli SVCH :angel: ?
Är anlagsprovet likadant som de i öppen klass, eller vad det nu heter...?

Lycka till med ditt prov :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 521
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar