Anlagsprov i Viltspår?

Sv: Anlagsprov i Viltspår?

Jag ansluter mig också till viltspårschampionkretsen :bump:
(Nytt ord, yay!)
Ska bevisa att dalmatiner kan!

Måste bara fråga. När jag lägger "vanliga" spår så går min hund bara förbi slutet, vad ska jag göra åt det? Oftast lägger jag en leksak med högt värde alternativt något gott i slutet. Leksaken sneglar hon bara lite på som: jaha...och där låg den...godiset tar hon bara i farten.
Jag försöker markera var slutet är genom att leka med leksaken och få igång henne. Men som sagt, hon tittar lite snett på mig sedan fortsätter hon att spåra, fast det inte finns något spår...
Något bra tips?

Bara dem markerar slutet så kvittar det. Min ena bryr sig inte heller om klövar, men hon markerar den, så det gäller att kunna läsa hunden och se när de markerar. Jag fick HP och högsta poäng även om hon inte tog klöven i slutet (och det är delvis pga att en domare hade lagt ut en sur jäkla skånk som jag kände lukten av 50 meter innan slutet).

Men jag hade lagt svårare spår, oftast lägger folk för lätta så att hunden inte riktigt fattar också godtar de att hunden vinglar fram...

Jag har 2 st SVCH och den ena är en dålig spårhund, så jag skulle tro att de flesta klarar det....

//E

Jag ansluter mig också! :bump: :bump: :bump:

Finns ingen Havanais som blivit SVCH, vad jag hittat i hunddata iaf. Och vi SKA ta det!!!! Hon kommer aldrig att bli SUCH *är realist*

Då vill du också vara med och bli en svamp förstår jag :)

Absolut! Vi siktar på championat!:)

Jag hade tänkt att lägga spår idag, men eftersom det kommit mer snö inatt så är det ju lätt att hon går på syn istället för spår, så jag väntar tills imorgon eller framåt kvälle och ser om det smält bort.
Detta spår ska passera en bäck två gånger så jag får se hur hon tar det.

Idag har vi spårat igen och det gick jättebra. Hon är så duktig och spårnoga! Jösses vad stolt hon blir när hon får tag i klöven (hjort idag).
Vi testade även skottfastheten och sköt först med salongsgevär och sedan med hagelbössa. Ingen av hundarna som var med reagerade. Skönt!
Hur går det för er andra?

Kul det går bra :)

Jag har inte börjat än. Har mailat en person som annonserade att han hade klövar till salu, men får ju inget svar :mad:

Jag ska nog ut i morgon å lägga... Nu har ju snön tinat bort, annars har jag ju bara lagt i snön, så vi får väl se hur det går nu! :)

Lånar...

Vet någon om man kan använda klöven flera ggr och frysa in igen. Jag har för mig jag gjorde det när jag testade detta för 10 år sedan, men minns inte.
Måste ju veta så jag inte beställer för lite nu när jag är på G :)

Jag tror jag använt min 3 gånger redan, och ska nog använda den några gånger till! Den luktar inte dåligt iaf

Undrar om jag då beställde för många... Vikten kommer kanske gå på mer än vad de kostar styck :angel:
Äh, det är bra att ha....gissar jag :)

Ett tips är att lägga dem i ex. ett pannrum så att de torkar, då kan man använda dem lääääänge.

//E

Jag gick in på jägarförbundets sida. Klickade sen på radannonser och vidare på vilt,fågel. Där hittade jag annons på klövar.

Måste man ha tillstånd från markägaren innan man lägger ett spår?

Drar man skånken fryst eller tinad?

Hur börjar jag? Bara ca 50m eller nåt?

Använder man nötblod?

Är det små klövar? Typ rådjur? Större klövar från älg brukar jag såga i lagoma bitar istället för att använda hela skanken. Jag fryser in och använder 2-4 ggr per styck. Beror på hur varmt det är ute... Är det älg så borrar jag ett hål och fäster en stark lina genom hålet. Då håller det...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 521
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar