Anlagsprov i Viltspår?

Sv: Anlagsprov i Viltspår?

jag har gått kurs nu ivår med långhårstaxen. Ska göra anlagsprovet om 2 veckor. Sen bär det ut i utställningsringen, hoppas att domarna gillar min taxfröken lika mkt som jag gör :love:

hej på er!!
Jag klarade anlagsprovet idag!! Rossi gick helt felfritt!! Hur kul som helst!!
:banana:
Kul med denna tråd, då jag oxå siktar på att bli en "champinjon"

Vi gjorde anlagsprovet i måndags, också helt enligt skolboken med mkt fint omdöme från domaren. Hon var så duktig!!
Nu är det öppenklass som gäller och vi har redan provat nattgamla spår.

*lån*

Nu har jag anmält en av de fyra jyckarna som ska gå viltspår i år :angel::crazy::D

Anlaget först och öppenklass lite senare i sommar är det tänkt :cool:

Jag har ett helt kompendium som jag gjort själv som jag kan skicka ;) Det har varit uppskattat av olika deltagare. Men nu säger jag kanske för mycket? Jag kanske inte hittar det på datorn *hi hi*

Om du hittar vill jag gärna ha det.
Nu sadlar jag om med Billie.

Grattis till avklarat anlagsprov!

Själv har jag funderingar på att köra mitt i sommar. Tiken tycker det är jättekul och är en stjärna i spåret...dock spårar hon nog i för högt tempo. Hon travar nästan hela tiden. Tips?

Jag blir osäker, hur långt är anlagsspåret och hur många vinklar är det?
Vad är det de bedömmer och vad lägger de stor vikt vid?

Spåret är 600 m långt, med 4 vinklar och ett bloduppehåll.

De bedömer följande:

Spårförmåga (maxpoäng 6 x 5)
Arbetstempo (maxpoäng 6 x 2)

Sedan bedömer de hur hunden tar sig an spåret, hur den klarar de olika vinklarna och bloduppehållet och hur den klarar spårslutet. Även ekipagets förmåga att jobba självständigt bedöms. Det kollas ofta också om hunden är skottfast. Tror det är vanligare att den delen av testet ingår om det är en icke jakthundsras faktiskt.

Med jämtarna har det hittills inte ingått skottprövning i alla fall, men jag vet flera med icke jaktraser som har måsta haft med skottprövningen..

ofta också om hunden är skottfast. Tror det är vanligare att den delen av testet ingår om det är en icke jakthundsras faktiskt.

Med jämtarna har det hittills inte ingått skottprövning i alla fall, men jag vet flera med icke jaktraser som har måsta haft med skottprövningen..

om jag inte minns fel (det var jäättemånga år sen jag gick) så är det i öppenklassen som det är skottprov.

jag ska anmäla våran jämthundshane nu åxå-ska bli så spännande:)
prillan

Där blev jag orolig ett tag!
Min hund är inte skottfast, utan det är någonting vi "tränar" på. Med träning innebär att jag ignorerar skottet totalt och låtsas som om ingenting har hänt.
Ska jag fortsätta med det? Eller har ni något annat tips?

ok då är man inte helt senildement än då:rofl::rofl:

undrar lite snällt om du hittade ditt kompendium??? skulle verkligen behöva uppdatera mig:):)
prillan

Kan du inte gå ut på brukshundklubben då?
Den sidan har väl alla kompendier till alla bruksgrenar?

Nej, jag vet det. Men någonstans borde ju regler och dylikt stå.
Annars är google, som alltid din bästa vän.

Nej, jag vet det. Men någonstans borde ju regler och dylikt stå.
Annars är google, som alltid din bästa vän.

regler finns ju under skk utan det var mer lite olika tips som man kan få vid olika kompendium osv.alla brukar ju ha nån "egen" liten grej som alltid kan vara kul o lära:)
prillan

*kl*

Jag läste i en bok om viltspår, visserligen gammal, att det krävdes en 2:a på utställning för att hunden skulle få sin viltspårchampiontitel. Stämmer detta fortfarande?

Finns det några "viltspårare" i Stockholmstrakten som skulle vilja träna tillsammans? Då kan man turas om att lägga spår åt varandra. :idea: Också får man fikasällskap...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 521
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 551
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar