Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Fast du skrev ju själv längre upp i tråden att:

"jag har haft permanentbädd med enbart kalk och halm också, men föredrar spån lagret under just för att bädden håller sig fräshare mycket längre. enbart halm bädd brukar bli sunkig framåt vårvintern när vädret blir mildare, och jag vill ha fräsh torr bädd och framför allt luktfri bädd i stallet för både min egen hästs trivsel men också stallmiljön rent allmänt. "

Det tycker jag det blir med torv under.

Och som Adrenochrome skrev så ska man dels välja torvtyp med rätt ts-halt och låg humifieringsgrad, så dammar det inte mer än vad spån gör. Däremot så blir dammet synligare än spåndammet, förstås, men det ser jag mer som positivt.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

? Ja? Och spånet under halmen uppfyller den fräshheten, det är det jag menar. så på frågan om det är bättre med torv under svarar jag att jag tror skillnaden är obefintlig.

Jag har aldrig sett dammfri torv, alla jag vet som köper torv har den dammiga varianten.... vad heter den dammfria? Tycker det är så mörkt och trist dessutom, men smaken är som baken.
 
Senast ändrad:
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Fast under halmen syns ju ändå inte torven. ;)
Och den kan man använda direkt som gödselförbättring, till skillnad från spånet.

Jag vet inte om det finns något speciellt märke att titta efter, det är nog snarare kriterierna jag nämnde ovan, ts-halt osv.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Är det inte så att torv fryser, om man som jag har kallstall = Iskallt golv? Spiller man vatten har man en skridskobana på en sekund :p Torvbalar fryser väl om man har dem ute.

Funderar på att prova bädd till den andra hästen också men är osäker då han nu med vanlig halmströ gräver upp allt strö till hörnena i boxen, trots att jag strör med ganska mkt halm. Tänkte att han kanske slutar med det om han får tjockare strö att ligga på = bädd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Jag har oerhört svårt för hästmänniskor (som jag tycker står nära naturen, eller bör göra) som förespråkar torv som strö. Torv är en ändlig resurs och jag fattar inte varför man hellre väljer en ändlig resurs än de förnybara som finns (halm, halmpellets och spån)
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Enligt stiftelsen Svensk Torvforskning utvinns idag torv på 1 promille av våra myrmarker, och vi tar idag ut en fjärdedel av årstillväxten.
De skriver också på sin hemsida att eftersom nydikning av jordbruk och skogsbruk praktiskt taget upphört kommer troligen arealen torvmark öka. Inte speciellt ändlig, alltså.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Jodå, planeringen för återväxt och skötsel är säkert bra i Sverige, men mycket av torven som säljs till hästmänniskor kommer från Polen, hur är det där?

Sedan finns ju tidsaspekten när det gäller återväxt/bildande, ett träd växer inom en mansålder, halmen växer upp på ett år....
Enligt stiftelsen du hänvisar till har "All torv i Sverige har bildats efter den senaste istiden, hälften av arealen troligen under de senaste 2000 åren."
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Självfallet fattar var och en sina egna beslut, själv försöker jag dock att inte vara så skygglappsförsedd att jag inte tar reda på fakta innan jag förkastar något.
Själv använder jag både spån, torv och halm, var för sig eller i kombination beroende på behov och hur jag tycker det fungerar.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Jag köper själv min torv från en lokal producent, och tycker det är upp till andra hästägare att själva tänka efter vad man köper och hur det är odlat. Det kan ju gälla även kraftfoder och spån, tex.
 
Sv: Anlägga en djupströbädd. Hur göra??

Ja, tycker man att 2000år är en acceptabel tidsram för förnyelse, så visst :)

Personliga ställningstaganden, är just det.

Jag har mina personliga små bojkotter av vissa produkter, det kanske inte gör någon skillnad att en person vägrar att köpa, och vissa ställningstaganden är kanske irrationella, men för mig känns det bättre :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp