Ängslig (rädd) unghäst

Susz

Trådstartare
Har en 2-åring som har blivit väldigt rädd (ängslig) av sig. Har fött upp hästen själv och var redan som bebis rädd av sig. Om jag pysslade med märren så stack han som en avlöning. När han var ca 1 år så blev han "gosig".

Började inkörningen efter betet som 1-åring inga problem. Nu som 2-åring höjer han huvudet när man ska ta på huvudlaget. (han är genomgången av tandläkare och tänderna och bettet är som det ska). Har stoppat "urryckare" i öronen hela tiden sen han var 1 år utan problem men nu ska det krånglas. Han har alltid haft "otrevliga" ögon.

Om nån kommer bakifrån eller framifrån som han inte är beredd på "snurrar" ögonen. Han är jättetrevlig att köra, inga problem där (går med både "urryckare" och helstängt), bara just hanteringen och han är väldigt ljudkänslig.

Har aldrig höjt en hand eller rösten mot honom men börjar fundera om det är ledarskapet som är problemet. Han vet att det ska köras eller skos då går han inte ens ut ur boxen...nu undrar jag om jag ska bli "hård" på honom. Jag tror att jag har "lallat" för mycket med honom och måste visa vem som bestämmer men problemet är fortfarande, vad ska jag göra när han blir så rädd att han håller på att krypa ur skinnet?

Han var mer "trygg" som 1-åring än som 2-åring..är det en spökålder och kommer att gå över eller...

/Susz

Sv: Ängslig (rädd) unghäst

Vi låter våra unghästar gå i flock tillsammans med andra unghästar och avelsston. Jag har egentligen ingen erfarenhet utav att hantera/träna så pass unga hästar. Ända gången vi hanterar våra unghästar (0-3år) är när dem ska avmaskas, vaccineras, verkas & eventuellt kastreras. Hästen bygger bäst muskler, håller längre och uppfostras bäst i flock.. så därför hanterar inte vi våra föl, åringar och yngre unghästar.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 728
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama