ångest över mat

Qeeze

Trådstartare
Jag vågar inte äta onyttigt. Äter jag något över 500 KCAL tror jag att jag kommer bli överviktig och få fettvalkar och bristningar. Blir man verkligen "tjock" om man äter en pizza och inte rör sig efter? Gud va sjukt allt det här låter, men jag har sökt hjälp men är "för tjock" för att få hjälp av Ätstörnings kliniken. Det råd dem gav mig var att ÄTA. Dock finns spökerna kvar i huvudet. Behöver tips på hur jag kan tänka för att må bättre när jag äter utan att känna ångest att behöva träna...:wtf::banghead:
 
Sv: ångest över mat

Man brukar väl säga att ett kilo är runt 6000-7000 kalorier, vilket en normal pizza inte kommer i närheten av. Du lär således äta en djävulskt fet pizza (och ha en djävulskt enorm magsäck) för att gå upp i vikt av den.
 
Sv: ångest över mat

Nej, du blir inte tjock av att äta en pizza. Lika lite som man blir smal av att äta en sallad.

Jag tror som övriga att det är en bra idé att söka hjälp. Då kommer du får verktyg att hantera dessa tankar på ett bra sätt.

Kortsiktigt kan jag dock ge rådet att räkna kalorier. Det låter lite knäppt, men för mig hjälper det om jag börjar snåla ner på maten för mycket. Om man använder t.ex ShapeUp-appen och fyller i att man vill stå still i vikt och sen räknar på den mat man äter så inser man att man faktiskt kan äta MYCKET mat (givet att du inte lever på godis, choklad, chips, bullar, kakor, hamburgare och pizza varje mål, varje dag) utan att gå upp i vikt.
 
Sv: ångest över mat

Blir man verkligen "tjock" om man äter en pizza och inte rör sig efter?

Har du någon gång i ditt liv ätit en pizza? Blev du tjock? Troligtvis inte :) Det fungerar inte så. Man måste äta VÄLDIGT mycket för att gå upp i vikt av en måltid. De som är överviktiga har ju ofta ätit för mycket under en ganska lång tid.

Sedan kan ju också tilläggas att man inte är en sämre människa för att man är tjock heller.

Som de andra redan har sagt; sök hjälp hos ex. vårdcentralen/skolhälsovården/ungdomsmottagningen.

Lycka till! Livet är SÅ MYCKET MER än kalorier och kilon. :) Kram.
 
Sv: ångest över mat

Min första reaktion är, vet du var kalorier är för något? Att kalorier mäter energiinnehållet i mat, den energin som behövs för att kroppens alla inre organ ska fungera korrekt och inte komma till skada. Och som du förstår bara av den meningen behöver alla olika nivåer av energi beroende på vad vi gör. Utför du mycket fysisk aktivitet behöver du mer energi än vad någon som ligger i soffan och inte gör något alls, därför drar man ner på kalorierna för överviktiga pg. att man ofta stoppar i sig större mängd än vad man behöver.

Drar man ner för mycket, och i ditt fall inte vågar finns risk att kroppen börjar bryta ner reservförråden (muskler, lever och skelett bla) av energi. På detta sätt kan kroppen komma till skada om det fortgår för länge. Maten vi stoppar i oss styr celluppbyggnad, hormoner, immunförsvar och andra viktiga funktioner som hjärta, skelett och muskulaturen.

Så kalorier och mat är inte farligt, det är kroppens bränsle precis som bilen behöver bensin. Man blir inte fet av att äta, men överkonsumtion och en onormal syn på mat kan leda till ätstörning. Och övervikt är likt undervikt en sjukdom, skillnaden är bara att överviktiga saknar mättningskänslan och en underviktig saknar hungerkänslan (nu pratar jag som sjuklig övervikt/undervikt). Bara för man äter en pizza går man inte upp X-antal kg som leder till bristningar och fettansamlingar, det krävs mycket mer.

Tycker absolut du ska ta dig till en dietist och börja läsa på lite om vad kosten gör för din kropp och hur man har en sund relation till den. Det finns alternativ som är bättre än inga alls, och inte dra all fokus till allt negativt.

Du får gärna Pm;a om du vill prata mer. Jag är väldigt intresserad av kost och motion och tar gärna funderingar du har om du vill bolla dem lite! :)
 
Sv: ångest över mat

Om man använder t.ex ShapeUp-appen och fyller i att man vill stå still i vikt och sen räknar på den mat man äter så inser man att man faktiskt kan äta MYCKET mat (givet att du inte lever på godis, choklad, chips, bullar, kakor, hamburgare och pizza varje mål, varje dag) utan att gå upp i vikt.
Jag äter inte allt sånt där varje dag och jag blev bara stressad av ShapeUp, tyckte inte att det fanns rum för mig att äta nånting alls. För mig fungerade det bara stressande för att jag hela tiden funderade över hur jag kunde göra nästa måltid mindre, alternativt hur jag skulle hinna träna för att kunna äta middag med gott samvete.

Hoppas det funkar för TS som det gör för dig, om hon väljer att testa vill säga, och inte som för mig :)
 
Sv: ångest över mat

Vänta nu, ger du en person som sökt till ätstörningsklinik för hjälp av lidande av ångest över mat TIPS om att börja räkna kalorier?! Hoppas verkligen jag förstått allt fruktansvärt helt fel!!!
 
Sv: ångest över mat

Reagerade på det med. Absolut sämsta man kan göra. Börjar man så blir man fast och det är ett helvete att ta sig ur om man har ätstörningsproblematik.


TS, sök dig först till en dietist. Funkar det inte så sök hjälp på äsenheten igen.
 
Sv: ångest över mat

Jag önskar att jag inte visste vad en kalori är, men dom är överallt :(

Man vet inte att man är fast förens det har gått riktigt långt, så TS, sök hjälp på en gång. Det är så mycket enklare att ta sig ur det ju snabbare man får hjälp.
 
Sv: ångest över mat

Jag håller med niphredil. Tyckte ShapeUp var jättebra i början; kul att fylla i och se hur mycket eller lite man faktiskt fick i sig. Det var också nyttigt att få lite klarhet i hur mycket kalorier olika saker faktisk innehåller - en smörgås var till exempel inte alls så illa som jag trott medan andra saker jag trodde var okej i själva verket var ganska onyttiga. Men efter några veckors räknande tröttnade jag rätt mycket på det, och då jag äter förhållandevis lika varje dag såg jag ingen riktig poäng i att fortsätta. Jag blev även rätt stressad många dagar över att se hur mitt kalori-intag steg och steg för varje sak jag åt, och numera blir jag bara stressad bara av att se appen! Ingenting jag rekommenderar någon som redan har problematik när det kommer till mat alltså!

TS: Jag är lite som du, fast i en light-version kanske. För mig hjälper två saker: att se framåt och att se bakåt.

Att se framåt och inse att "men på lördag kommer jag att rida ett hårt pass för tränare och förbränna en massa, och nyttigt kommer jag att kunna äta, så då gör det ingenting att jag festar till det lite idag". Sedan kanske det inte nödvändigtvis blir så, men det spelar egentligen ingen roll utan kan kännas bra att tänka på för stunden i alla fall.

Att se bakåt och inse att man har haft långt mycket värre svullardagar i sitt liv (jag behöver bara tänka ordet filmkväll) och att ingenting faktiskt hänt med vikten då. Så varför skulle det plötsligt ske någon jätte-förvandling nu?

Sedan kan det hjälpa att läsa på lite om området också, så att du får en bättre förståelse för hur kroppen fungerar med sitt intag och förbränning. Det kan du antingen göra själv, eller som många andra föreslagit ta det via en dietist, PT eller dylikt. En dietist har jag själv funderat på att skaffa mig många gånger, mest för skojs skull och för att det verkar intressant.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: ångest över mat

Det är bara ett rent helvete. Det har tagit flera år ifrån mig, år jag kunde fått leva. Mat kan inte vara siffror, ska inte vara siffror! Mat ska vara en upplevelse, och inte räkenskaper! Aldrig nånsin!

TS: Sök hjälp hos psykolog/dietist! Tycker det är förövrigt super bra och modigt gjort att söka hjälp! :) Detta ska du inte behöva gå runt och känna, och det finns hjälp att få.
 
Sv: ångest över mat

Jag vet ju inte hur gammal du är, men om du är "tillräckligt ung" kan du prova hos ungdomsmottagningen.
Där finns både kurator och dietist, och ofta kanske inte lika högt tryck som på ätstörningskliniken så det är lättare att få hjälp. Eftersom de inte är enbart inriktade mot ätstörningar kan det kanske vara lättare att få hjälp där även om man inte har en "svår" ätstörning (än).
Vilket för övrigt är dumt att säga, för så länge man har problem med maten och inte kan hantera det på egen hand så behöver man hjälp, oavsett hur "sjuk" någon annan tycker att man verkar vara.

Och just ja, jag sällar mig till skaran som säger börja inte räkna kalorier om du inte redan gör det.
Kalorier behöver man inte räkna. Det är bättre att från början fokusera på att äta vettig mat på ett bra sätt, inte pilla med kalorier för fastnar lätt men är svårt att bli av med.
 
Senast ändrad:
Sv: ångest över mat

Läste för ett tag sedan att du numera är friskförklarad. Så himla starkt gjort av dig :)
Hoppas jag själv orkar ta stegen dit snart, men alla som blir friska är en stor inspiration för mig.
 
Sv: ångest över mat

Oj vad olika man kan vara... Jag upptäckte när jag pysslade med den appen att jag åt alldeles för lite och faktiskt kunde peta i mig en hel del till utan att det var någon fara. Det var då det... :angel:

Sen är det kanske inte så smart att rekommendera till en som har problem som ni säger.

Ts: ät vad som faller dig in. Rör du dig normalt och för det mesta äter bra så kan du frossa i godsaker en kväll då och då utan att lägga på dig någon vikt att snacka om. Godis dagligen är väl inget att hänga i granen (tänker mest på vad som händer inne i kroppen) men en pizza ibland och lite lördagsgodis efter middagen när man är sugen gör verkligen ingenting i måttliga mängder. Ät och se glad ut, du lever bara en gång och det är alldeles för lite för att som normalviktig haka upp sig på såna småsaker som hur många hekto man eventuellt kan gå upp av lite gott någon enstaka gång.
 
Sv: ångest över mat

Men du blir inte tjock av att äta pizza ibland. Du går säkert upp om du äter det varje dag. kaloririk mat leder till diverse sjukdommar så det är klokt att inte trycka i sig för mkt varje dag. Men är man för underviktig behöver man äta det ändå. Är du tjock har du fettresurser att ta av. Räkna kalorier är väldigt onödigt. Allsidig kost med mkt frukt och grönt är det bästa.

Att träna är ju kul! Förstår inte varför du får ångest av det. Kroppen mår som bäst när den fått arbeta.
 
Sv: ångest över mat

Klart du inte blir tjock av en pizza! Men pizza är ingen vidare bra mat mer än kanske fredagsmys ibland, om man nu känner sig överviktig. Hur många kalorier ETT mål innehåller spelar ingen roll heller, det bör man räkna på en heldag.

Ta hjälp av ett proffs (dietist, PT eller liknande) så kommer du garanterat få den hjälp du behöver för att tänka rätt :)
 
Sv: ångest över mat

Jag äter inte allt sånt där varje dag och jag blev bara stressad av ShapeUp, tyckte inte att det fanns rum för mig att äta nånting alls. För mig fungerade det bara stressande för att jag hela tiden funderade över hur jag kunde göra nästa måltid mindre, alternativt hur jag skulle hinna träna för att kunna äta middag med gott samvete.

Hoppas det funkar för TS som det gör för dig, om hon väljer att testa vill säga, och inte som för mig :)

Ja, tänk vad olika det kan vara! Jag använder appen nu och tycker att jag har fullt sjå med att äta upp hela min pott - trots att jag ligger på ett underskott som ger en viktminskning på 1 kg i veckan.

Men det beror ju jättemycket på vad man äter också! Jag äter ofta rätt kalorisnål mat, mycket grönsaker och magert protein som fisk, kyckling och vilt. Då får man mycket mat för sina kalorier. Tycker jag. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 259
Senast: chaosgirl
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 663
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 606
Senast: Monimaker
·
Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp