Ångest över allt

Idag fyller dottern år och exxet var här på morgonen eftersom dottern så gärna ville ha hela familjen samlad. Jäklar vad jobbigt det är. Jag vill ha så lite kontakt som möjligt. Men dottern går först.

Jag tror att det är dags att du sätter dig ner med dottern och förklarar att familjen som den var finns inte mer. Nu är det du och hon och hon och hennes pappa men du, hon och hennes pappa finns inte längre som familj och det är orimligt att ni ska leka lyckliga familjen då. Det är tufft men du måste vara ärlig mot både henne och mot dig själv. Givetvis behöver du inte ta upp det idag på hennes födelsedag men ta upp det inom en snar framtid. Du ska inte behöva känna såhär. Självklart går ditt barn först och det ska hon göra men inte till vilket pris som helst. Om hon om tio år hade fått veta det du just skrev, hur tror du att hon hade känt sig då? Hon hade mått jättedåligt för självklart vill hon inte att hennes älskade mamma ska göra våld på sig själv.

Mina barns pappa berättade att när han var liten, runt 6-7 år gammal och hans föräldrar skilde sig så gav han sin mamma en medaljong som hon hade burit under deras äktenskap med en bild på hennes man och sig själv i varje gång hon såg ledsen ut. På varje mors dag och vid varje jul och födelsedag under flera års tid slog han in medaljongen och gav den till henne och han förstod inte varför hon inte blev glad för han blev ju glad av att se dem tillsammans i medaljongen. Detta fortsatte han med i flera år. Även sedan hans mamma hade flyttat ihop med en ny man fortsatte han ge henne medaljongen ända tills medaljongen "försvann". Han insåg ju sedan som vuxen vad fruktansvärt det måste ha varit för henne att få den påminnelsen så ofta. (Hon blev också lämnad för en annan kvinna så det var inte hennes val att skilja sig.) Kanske hoppas din dotter att om hon sammanför er ofta nog så ska ni bli en familj igen? Kanske tror hon att hon gör er en tjänst när hon ber er träffas?

Jag tror inte att hon hade bett er träffas om hon hade vetat vilka känslor det rör upp inom dig och du måste vara ärlig med det för du kan inte fortsätta göra våld på dig själv. Du måste få läka och gå vidare i ditt liv.

Prata med din dotter för innan du har gjort det så kan hon omöjligt veta. Det kan ju ingen kräva utav henne men jag är helt säker på att hon kommer förstå. Först kanske hon blir arg och det är helt okej. Hon måste också få vara besviken, arg och ledsen och det får du hjälpa henne att ta hand om men hon måste också få en ärlig chans att förstå.

Många varma stärkande kramar
 
Jag undrar också över varför du vill ha honom tillbaka?

Jag misstänker att du vill ha ert gamla liv tillbaka. Men det är borta. För alltid. Precis som din barndom inte kommer tillbaka, inte ditt gamla yrkesliv etc etc. Det är historia och ingen har ännu uppfunnit någon tidsmaskin som kan ta oss tillbaka till det som varit.

HAN däremot finns men den mannen har väl gjort tillräckligt mycket skumma saker för att du borde springa åt andra hållet när du får se honom?

Blanda inte ihop ert gamla liv med honom som person.
 
Fan ja, jag behöver stödet idag. Bara gråter över att det blev som det blev.

Han som i ett halvår hävdade att han aldrig skulle lämna oss.

När man är där du är så går det inte att fatta att det kommer gå över. Ångesten, sorgen, allt. Det går inte att fatta att man ska tycka om livet igen eller att det går att uthärda, det man är i. Ändå går det. Jag har varit i så djupa svackor och sett djupa svackor hos mina nära, bland annat i samband med att en partner lämnat (exempelvis ett syskon vars partner lämnade efter att den hade tryckt ner syskonet psykiskt under flera år). Det är ofattbart, men det blir bättre. Till slut blir det till och med bra. Och psykolog är toppen om man vill att det som är bra ska hålla i sig och bli starkare i sig själv.

Och vid varje ångestattack tror man att det är slut. Det går inte, går inte, går inte. Men det går och plötsligt känns det lite lättare. Rädsla är jättevanligt och stärker ångesten. Försök minnas att det inte är farligt. Andas i en triangel (in, ut, håll - in, ut, håll) om du hyperventilerar och försök att inte kämpa emot för mycket. Din hjärna blir inte skadad och du kommer inte tappa det.

Och det som många skriver. I början av behandling med antidepp blir det ofta sämre innan det vänder.
 
Kram på dig Alazzi. Jag har ingen aning om vad som har hänt. Men jobbigt är det ändå!
Fast jag måste faktiskt få lägga in ett litet veto när det gäller barns födelsedagar och skilda föräldrar. Jag önskade inget hellre än att pappa kom och fikade när jag fyllde år, åren efter det att dom skilt sig. (jag var tretton). Och det tyckte jag, och tycker fortfarande att dom kunde "offra" sig en stund för det. För jag hade ju inte valt någon skilsmässa.

men för dig Alazzi, så verkar det vara så färskt än att jag förstår verkligen att det känns fruktansvärt.
 
Tycker att huden i ansiktet och armarna har blivit påverkad. Någon slags allergisk reaktion känns det som. Det hettar och kliar?
 
@alazzi först ska du få en stor styrkekram <3.
I övrigt är det tyvärr att försöka härda ut genom attackerna. Det blir bättre, jag lovar. Att man mår sämre just i början av medicinering är vanligt (och kanske tom ett tecken på att medicinen kommer att fungera bra sedan).
Bra att du fått nödnummer att ringa det är en klar trygghet att veta var man vänder sig om det bli outhärdligt.

Tips på hur jag uthärdar ångesten:
  • Först och främst tänker jag att det är okej att gråta. Man får faktiskt det.
  • Andas, andas fokusera på andningen. Tänk på och föreställ dig luftens väg ända ned i lungorna där den vänder utåt igen när du andas ut. Föreställ dig sedan syrets väg ända ut i fingrar och tår.
  • Försök att distrahera dig med något. Har du någon favoritserie, funderar det om du slår på ett avsnitt? Jag kan ofta liksom sugas in i handlingen så fort jag lugnat mig något.
Hur har det gått med reaktionen? Jag tänker att det också kan vara någon stressreaktion. Jag har ibland fått klåda av att "kroppen" är så stressad.

Hoppas du mår lite mer okej idag. Kram!
 
Dagen flöt på ganska bra, vi var på ett termalbad med tjejerna. Sen hem och fixa mat och vi hjälptes åt. När tjerna lekte på nästa våning pratade vi äntligen lite och det var jobbigt. Vi är på helt olika planeter, han är inne i sitt lyckorus och jag kämpar på som ensamstående mamma.
 
Ibland måste man ner på botten för att kunna komma upp igen. Och ja, jag har varit där med. Men du ska fråga dig tre frågor:
1. Är jag så respektlös mot mig själv att jag vill ha tillbaka en karl som ljugit och bedragit och fått mig att må som jag mår nu?
2. Är jag inte värd någon som tycker om mig för den jag är och sätter mig främst?
3. Är det skämmigt för andra ensamstående mammor att ha blivit lämnade?

Rätt svar på fråga 1 och 3 är NEJ och fråga 2 JA, oavsett hur hemsk person du nu tycker att du själv är.

Repetera, gräv inom dig till du hittar din stolthet. Den finns där men han har tagit en stor bit av den och den är din och bara din.

Nej, oavsett om den nya sparkar ut honom ska han inte tillbaka till dig, du är värd så oändligt mycket mer. Tro mig, skulle han komma tillbaka skulle du bara må dåligt över vad han gjort med den andra, om hon var bättre, roligare, sexigare... Kom igen, hitta din självrespekt, var inte ett mähä och en dålig förebild för din dotter. Upp till kamp för dig själv, stå upp för dig själv, du är värd bättre! Och bättre kommer att komma!

KRAM!
 
Dagen flöt på ganska bra, vi var på ett termalbad med tjejerna. Sen hem och fixa mat och vi hjälptes åt. När tjerna lekte på nästa våning pratade vi äntligen lite och det var jobbigt. Vi är på helt olika planeter, han är inne i sitt lyckorus och jag kämpar på som ensamstående mamma.
Du behöver må bättre både för din dotter och för din egen skull behöver du sluta träffa din fd man. Berätta för din dotter att du mår dåligt av att träffa honom just nu och ni därför inte kan göra saker tillsammans nu. Längre fram är det säkert så att ni kommer kunna umgås men inte NU!
 
Tog min medicin igår em och jag känner mig fortfarande helt borta så att äta båda sorterna samma dag är ej bra. Igår behövde jag det dock tillfälligt. Ska verkligen undvika att ta mer än den ena medicinen.
 
Jag måste ändå få grotta ner mig (och dig) lite i frågan: VAD är det du vill ha tillbaka hos honom?

Hade han varit en underbart känslosam, omhändertagande, omtänksam och ömsint snubbe hade jag ju förstått att saknaden är stor. Ett hål att fylla, denna omtänksamhet och ömsinthet finns inte längre i din tillvaro. Men det är ju inte den person jag sett genom dina trådar.

Saknar du att vara i en relation? Att vara två om vardagen? Att ha det kända framför det okända?

Jag tror att din sorgs- och läkeprocess kan hindras av att du inte riktigt ser honom för den han är och ser vidden av det han gjort. Även om du så klart lever med konsekvenserna i varje andetag. Vågar du se helheten av den han är, eller vill du helt enkelt inte släppa taget?
 
Tog min medicin igår em och jag känner mig fortfarande helt borta så att äta båda sorterna samma dag är ej bra. Igår behövde jag det dock tillfälligt. Ska verkligen undvika att ta mer än den ena medicinen.
Det du ska undvika i allra första hand är ditt ex, då behöver du kanske inte medicinera ens. Gör inte så mot dig själv, försök förstå att du gör både dig själv och din dotter illa om du träffar och UMGÅS med exet.
 
Saknar du att vara i en relation? Att vara två om vardagen? Att ha det kända framför det okända?

precis, jag vill inte vara utan partner

och jag vill inte släppa taget, jag biter mig fast trots att det är idiotiskt
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 405
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 010
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp