Ångest - hjälp hitåt! (lite långt)

Sv: Ångest - hjälp hitåt! (lite långt)

Ännu ett tips om enklare lastning i framtiden. Träna henne de dagar du inte ska åka någonstans. Ha transporten kopplad i bilen så den är fast och välförankrad(har sett skräckexempel med folk som lasttränar sina hästar i en transport som inte sitter fast!) och fäll ner luckan som om du skulle lasta henne. Sedan longerar du hästen runt dig. Närmare och närmare transporten, men varje ökning ska ske när hästen är "van" transporten och går lugnt med sänkt huvud. Sedan låter du henne gå på rampen i volten, om du förstår vad jag menar, inte längst upp så hon riskerar att snubbla osv. När hon vant sig vid det försöker du "longera" henne in i transporten. Om hon backar får hon gå några varv till på volten. Sedan vänder du henne så hon går in i transporten igen. Du kan även stanna henne på rampen och berömma henne, backa henne bakåt och jobba på volten igen för att sedan göra ett försök till att gå in itansporten. Längre och längre in. När hon väl står inne, stäng inte! Hästar är klaustrofobiska, så vad är det för beröm att stänga om dem? Ännu en sak kan vara att måla transporten invändigt i en ljusfärg, så känns den rymligare för hästen. Lycka till!
 
Sv: Ångest - hjälp hitåt! (lite långt)

Jag har testat det där med longering en gång, läste det i en horsemanship bok.. men det funkade inte något vidare då hon totalignorerade transporten :mad: jag tror jag över huvud taget behöver träna henne mer från marken på att lyssna på mig. (Ganska lätt att strunta i mig eftersom jag knappt når upp till ryggen på henne med handen om jag sträcker mig) Dock har hon väldigt stort förtroende för mig när hon är osäker eller rädd. Men när vi ska gå på transporten skiter hon i det, om man får säga så. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 966
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp