Menar du att man suggererar sig till att tycka att det är så vidrigt? För det ÄR det ju inte.
Jo det ÄR så vidrigt.
Vi är olika du vet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du att man suggererar sig till att tycka att det är så vidrigt? För det ÄR det ju inte.
Klart att det blir bättre med tiden och med övning, ändå kan det ibland blixtra till när man minst anar det (nu tänker jag på mig själv som föreläser och undervisar ganska mycket), de delarna i hjärnan som styr ångest är inte särskilt rationella och klipska. Inte heller jag tänker säga något om hur snygg Niphredil är, det är inte passande.Alltså jag sitter på händerna för att inte tala om hur snygg du är - men hoppsan, där slet den sig. Trots att man säkert inte bör skriva sånt i det här läget.
De som är rädda för att tala inför folk är ju inte lika rädda längre när de väl gjort det några gånger, tänker jag.
Tack kära du, det värmerAlltså jag sitter på händerna för att inte tala om hur snygg du är - men hoppsan, där slet den sig. Trots att man säkert inte bör skriva sånt i det här läget.![]()
Nej, det är ju sant såklart. Det är väl mest så, för min del i alla fall, att jag överanalyserar HUR jag kände mig när jag pratade. Och om jag inte är på topp inför att jag ska prata inför folk så jag kan "tänka rätt", under tiden jag pratar så jag kan försöka hindra stegringen när den kommer, och efteråt så jag kan hantera de där överanalyseringarna så stjälper det mer än hjälper när jag försöker.De som är rädda för att tala inför folk är ju inte lika rädda längre när de väl gjort det några gånger, tänker jag.
Jo det ÄR så vidrigt.
Vi är olika du vet![]()
Ja. jag gissade att du skulle påpeka det. Men jag tänkte alltså i de banor jag utvecklade sedan - att obehaget går så fort över. Det är ju inte roligt att borra i en tand heller men man vet att det går fort över.
Fast man gör det ju inte. Dör alltså. Jag tänkte att man borde kunna ackumulera den erfarenheten, liksom. Visst, det kan vara jobbigt att spy, det smakar äckligt. Men det är kan vara jobbigt att ha halsfluss också, eller klämma fingret i bildörren, eller bli skadad/sjuk på nåt annat sätt. Det går ju över. Och kräkningarna är ju över så snabbt.
Äcklig smak har jag faktiskt inte ens reflekterat över. För mig är det snarare att inte kunna styra sin kropp, att inte kunna andas, att det känns som att bröstkorgen slits isär, att kallsvettas... Det är mycket värre än att klämma fingret i en bildörr, inte ens när jag legat så tokbakis att jag inte kunnat röra mig har jag velat spy.
Men då handlar det ju om att förknippa kräkning med något positivt, vilket är en helt annan sak än att kräkas så mycket att man vänjer sig/lär sig att det inte är farligt.Intressant beskrivning. Jag som bara skulle beskriva det i positiva ordalag, just pga migränen. Precis som em-pirre skrev så lättar smärtan i några sekunder efteråt. Det har gjort att jag gillar att kräkas, hur stört det än låter.
Fast just när man är magsjuk så går det ju inte fort över om man drabbas av någon kräkvariant.
Det mest galna är att jag jobbade inom vården i flera år. Tydligen är jag grymt bra på att hålla masken Inför patienter eftersom jag kunde bli inkallad när kollegor inte klarade av vissa kräksituationer. Men herregud vilken ångest! Jag kunde ha mardrömmar och gråta innan pass när vinterkräksjukan gick. Och nej, jag vande mig aldrig. Min allmänna ångestnivå har sjunkit med säkert tre fjärdedelar när jag slipper arbeta med folk som kräks. Allt kräk är hemskt. Men sånt som kan smittas värst.Nu såg jag ditt tilägg. Bra förklaring, tack!
@LindgrenV Nejnejnej. LAKRITS! Det är en ren fröjd att kräkas. Nu brukar jag om möjligt äta lite lakrits eller nått annat godis innan jag spyr.
Men är man kräkfobiker är blotta tanken på att stoppa något whatsoever i munnen otänkbart eftersom man då får kräkreflexer.@LindgrenV Nejnejnej. LAKRITS! Det är en ren fröjd att kräkas. Nu brukar jag om möjligt äta lite lakrits eller nått annat godis innan jag spyr.
Vårdpersonalen som hade hand om mig sist hade nog tur att jag på fullt allvar trodde att jag skulle dö. Jag hade helt enkelt inte ork att tala om vad jag tyckte om att de tvingade mig att sitta upp och röra mig. Hagga och Doktor Mengle var det snällaste. ..Jomen så här är det; inom vården vet man att man mår aldrig så bra som just efter man har kräkts. För vissa varar det bara någon minut, för andra ett par minuter, för somliga längre än så. Så när en patient har kräkts, så vet man att just då - då passar det att göra lägesändringar, fylla på med vätska, prata sansat osv osv. Man mår bättre just efter man har kräkts. Kroppen intar ett välmåendeläge, faran är över, för en stund. För människor som tex blir behandlade med cytostatika, är många gånger kräkningar önskvärda. Fast när man har kräkts så mycket att man inte kan kräkas upp något längre blir kräkningarna vansinnigt plågsamma. För då sitter illamåendet i mer än en mage som gör uppror. För en människa med migrän släpper spänningar efter kräkningarna. För en stund. Det brukar upplevas som en lättnad att kräkas.
Alla var onda. ...
Intressant!
Jag brukar tänka på Bukes kräkfobiker när jag har migrän och kräks två gånger i timmen i nästan ett dygn. Bättre kur mot fobier finns inte, jag vill kräkas, det lättar på smärtan för ett ögonblick.