Ange tränare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare synthetisk
  • Startdatum Startdatum
S

synthetisk

Har en till fundering.
Jag funderar på att skaffa travhäst, men har ingen licens än, dvs det kan inte stå någon som tränare på den på ett tag. Kan man då göra så att man kommer överens med en proffstränare att hästen står skriven på honom, trots att jag inte betalar ngn träningsavgift eller att hästen ens står i hans stall? Går det att göra så?
Jag har förstås inte tänkt skrika ut över hela banan och berätta för STC att "såhär ligger det till", kan ju tilläggas...

Blir det mycket nya & jobbiga frågor från mig så ber jag om ursäkt, men det kommer alltid upp nya saker jag vill ha svar på. ^^

Sv: Ange tränare

Nej, det är nog svårt om du ska vara på den "lagliga" sidan. STC är dessutom noga med att tränaren skriver upp var hästarna är uppstallade när de skickar ut ansökan om licens varje år.

Men hade du tänkt att hästen skulle starta på en gång? Annars behöver den ju inte ha en officiell tränare förrän det är dags för start/kval/premie/provlopp. Du kanske hinner få din licens tills dess?

Nej, jag kommer inte kunna ta licens förrän i vinter... januari närmare bestämt.

Sen tänker jag ju på att hästen inte ens får gå jobb på banan om det inte står nån tränare på den, och det förstör ju en hel del.

Jag tvivlar starkt på att STC på något sätt skulle kunna sätta dit dig även om de på olika sätt försöker komma åt s.k svarttränare... Tränaren måste ju givetvis stå som företrädare på hästen och räknas då också som delägare... Skulle det bli något rättsligt efterspel, till exempel om hästen skulle springa in väldigt mycket pengar, och tränaren (företrädaren som det ju också blir) inte vill lämna tillbaka hästen, har du dock inte särskilt stor chans att få tillbaka den...

Jag tror inte att t.ex D-Å O i Kalmar äger alla sina själv, däremot står han som delägare på dem och får därför träna dem... Men som sagt, var noga med vem du släpper in på papperet på din häst... Och, tja, lagligt är det ju inte i verkligheten men på papperet blir det ju det och det är väl det som räknas... Tror det är ganska många som har sina hästar hos amatörtränare, kan nog räkna upp tio amatörer på en gång som har hästar som de i verkligheten inte äger ett hårstrå på...

Jag vet några hästar som står i "proffsträning" utan att vara det. Men som det redan nämnts i tråden STC är rätt noga med det där med uppstallning. Inte heller vet jag hur de löst det praktiskt.

En proffstränare behöver inte vara delägare eller företrädare så där får man garanterat tillbaka hästen.
Med amatörer är det ju en annan sak, precis som du skriver.

Aha, jag fattade som att trådskrivaren funderade på att ha hästen hos en amatör, men jag var trött igår kväll, ber om ursäkt:o :p och ska läsa ordentligt nästa gång:angel:

Men kollar STC upp var hästarna står även när de inte skickar ut licensansökningen, eller vad det var? Och när gör de det, förresten?
För annars kanske man kan sätta upp den tilltänkta tränaren till och med nyår eller nåt och sen skriva den på mig i januari.. eller nåt liknande.

Nu har jag läst inlägget ordentligt i alla fall:angel: Jag tror det är olika på olika banor, men på min bana kollar de proffstränarnas lista och stämmer av mot vilka hästar som står i stallet åtminstone ett par gånger om året... Och då minst en gång i princip oförberett...

Då får man väl ljuga ihop att hästen är med på en ridtravarkurs i Lappland för tillfället då.. :angel: Äh, får se hur det går.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 207
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 657
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp