Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Varför är det tragiskt att media tar upp detta?? Förstår du inte att det är god journalestik att saken granskas.

Jag tror inte ett dugg på att det svärtar ner sporten, bara drar upp till ytan till allmänhetens kännedom vad som försekommer bakom kulisserna. Är sporten ren så kommer det att i framtiden visa sig och knappasta ha ngn negativ effekt utan snarare possítivt eko.

Ni verkar ju helt maniska,, så snart ngt som kan uppfattas negativt för travsporten så skriker ni högt, dementerar på ogrundade påståenden,snackar skit om dom få som har stake nog att stå upp för djurskyddet.

Tror du ärligt att man sitter i tv och kommer med dessa grova anklagelser utan att förstå att det är som att begå självmord.

STC har genom sitt aggerande visat att det det finns ett mkt välgrundat beslut till det ställnings tagande dom gjorde.

Framtiden kommer visa på orsaken till detta beslut.

Sluta alla trav "freak" med att tro att anfall är bästa försvar, utan granska sporten i stället så som den för dagen granskas.

Travet i Sverige tål faktiskt att det granskas på alla plan.

Håller med till sista stavelsen, och upprepar: aldrig varit med om ett större motstånd, skulle aldrig komma på tanken att vara så motsatt ekvivalenta fulheter inom "mina" hästsporter.

Precis, det hade varit förödande om detta sopats under mattan oavsett vilken dignitet föremålet för utredningen håller.

Vem/vilka i forumet har friat honom?

Vad får dig att förutsätta att min kommentar är forum specifik? den bör väl gälla rent allmänt eller hur, eftersom saken diskuteras i hela sverige, och inte exklusivt på bukefalos. Kommentaren vände sig dock specifikt till den jag svarade, som kommenterade att man inte bör döma innan domslutet fallit, och då ville jag framföra en lite objektivare syn på det hela, att inte heller bör man fria innan domslutet fallit, mkt konstigare än så är det inte i min värld.

Oj oj oj, här sjunker vi lågt kan man säga!
du är väl ändå prinsessan av att klippa citat och sen argumentera mot dig själv : )
dock tycker jag att du är betydligt mer raklinjerad och tydlig i denna tråden än i de övriga två.

Bra att du skippat smileyn efter dina spydigheter förresten, det uppskattas.

Tar åt mig av berömmet o hoppas vi bara kan gå vidare därifrån o skippa tjaffset :)

Fast själv tycker jag att jag farit fram o tillbaka i mina åsikter i allmänhet i denna tråden, jag vet helt enkelt inte på vilken fot jag ska stå..

Håller med till sista stavelsen, och upprepar: aldrig varit med om ett större motstånd, skulle aldrig komma på tanken att vara så motsatt ekvivalenta fulheter inom "mina" hästsporter.

Men hur läser du inläggen då? Jag ser inte att det är motstånd mot SANNINGEN, men den sanningen vet ju ingen än..man behöver inte döma nån förrän man har bevis för det, och om det skulle visa sig vara sant så är det inte mer än rätt att han åker dit och vi vill INTE ha såna i sporten, det tror jag alla är överens om

Men hur läser du inläggen då? Jag ser inte att det är motstånd mot SANNINGEN, men den sanningen vet ju ingen än..man behöver inte döma nån förrän man har bevis för det, och om det skulle visa sig vara sant så är det inte mer än rätt att han åker dit och vi vill INTE ha såna i sporten, det tror jag alla är överens om

eftersom tyngdpunkten i merpartens argument är att de har MYCKET svårt att tro det hela, det verkar föga troligt osv, så drar jag den slutsatsen att man har mkt svårt att se möjligheten, men jag håller med dig och det har jag även förtydligat, att domen måste ske inte av oss utan den rättegång och utredning som är på g. Jag blir mest fascinerad av hur man anser det helt omöjligt att ngt sånt här skulle skett, trots utredningen, trots de envisa anmälningarna och ryktena, och nu trots vittnen. Känns inte som det finns något som skulle få folk att vilja ens tänka tanken att det är möjligt.

Håller med dig till fullo i övrigt och önskar isåfall att det var tydligare att man inte vill ha såna i sporten från fler håll än ditt konkreta inlägg. tyvärr drunkar den åsikten, om den finns i många andras inlägg pga alla "mot" argument runt att det skulle kunna vara sant.

Jag tror att den största anledningen till alla motargument är att hur mycket än det bevisas så vill man inte tro att en av de största i sporten kan/har gjort något sådant. Jag har inga egna erfarenheter i Å.S hästhantering, men många som kan sporten och har varit i kontakt med honom på ett eller annat sätt intygar att han är en äkta hästkarl som månar om sina djur, det är den uppfattningen jag fått och det rimmar illa med de anklagelser som nu riktats mot honom.

En människa har ganska många försvarsmekanismer och förnekelse är en av de vanligaste. Man vill inte tro att en människa man sett upp på inom sin sport använder sig av sådana metoder.

Med detta inte sagt att han är oskyldig/skyldig, jag har sagt det flera gånger, jag låter åklagarmyndigheten sköta utredningen och tar del av domslutet när det kommer.

På vilket sätt skulle ridsporten vara värre?:confused:

Jag måste nog faktiskt säga som "ridsportare" dessutom att jag tycker ridsporten är MINST ekvivalent till travet när det gäller sånt här. Jag kan tillochmed se att ridsporten faktiskt kommer undan med mer än travet gör i många bemärkelser. Fler ridsport verksamma sitter hemma på sin egen gårdsplan och har mindre gransking, mindre exponering och mindre folk omkring sig, och då är det lätt att komma undan med diverse. Jag säger detta av egen erfarenhet som vittne till åtskilliga saker som varken är lagliga eller acceptabla.

I rättvisans namn.

att travet väcker fler rubriker är naturligt som jag ser det, det är pengar på spel och fler av "allmänheten" har därmed ett intresse, om än ett egenintresse från början , av det hela. självklart spelar pengarna som ligger i sporten och som berör gemene man på ett helt annat sätt än övriga ridsport grenar, stor roll!

Kivina: tack för inlägg 607:
det är välformulerat och jag tror på det du skriver och håller med!

Senast ändrad:

*kl*
OJ!
Har spenderat hela kvällen med att plöja denna tråd!

Jag kan bara säga att det skulle vara oerhört tragiskt för travsporten om Å.S skulle befinnas skyldig!
Men ÄR han skyldig så ska han naturligtvis dömmas för det!!!!

Jag var hos Å.S och jobbade i mitten på nittiotalet och jag kan ärligt säga att jag aldrig sett något sådant hända!!

Med tanke på rykterna som har florerat, de senaste åren, så skulle väl karln vara en idiot om han skulle köra el på sina hästar:crazy:
I detta tidevarv med kameramobiler å dyl.?

Jag vet verkligen inte ut eller in:confused:
Välkommnar dock en polisutredning som kan verifiera eller dementera detta, en gång för alla!!!

eftersom tyngdpunkten i merpartens argument är att de har MYCKET svårt att tro det hela, det verkar föga troligt osv, så drar jag den slutsatsen att man har mkt svårt att se möjligheten, men jag håller med dig och det har jag även förtydligat, att domen måste ske inte av oss utan den rättegång och utredning som är på g. Jag blir mest fascinerad av hur man anser det helt omöjligt att ngt sånt här skulle skett, trots utredningen, trots de envisa anmälningarna och ryktena, och nu trots vittnen. Känns inte som det finns något som skulle få folk att vilja ens tänka tanken att det är möjligt.

Håller med dig till fullo i övrigt och önskar isåfall att det var tydligare att man inte vill ha såna i sporten från fler håll än ditt konkreta inlägg. tyvärr drunkar den åsikten, om den finns i många andras inlägg pga alla "mot" argument runt att det skulle kunna vara sant.

Jag tror ingen hävdar att det inte skett.

Men de senaste dagarna har jag hört både veterinärer, travtränare (både stora namn o mindre) och annat hästfolk inom olika dicepliner ställa sig frågande till om "strömmning" verkligen har den effekt som det sägs ha i detta fallet.
Även de 2 vittnen som gått ut har sagt att det fanns nackdelar, både genom att hästen vart het o osäker o dessutom underpresterade i lopp.
Jag hörde faktiskt inte att de sa att det "funkat" på någon häst alls?

Och jag tror vi alla grundar våra funderinga i om det verkligen funkar?
Alla har nog funderat på vad som skulle ske om de satt ström i häcken på sina hästar o de flesta tror jag kommit fram till att man skulle få en åktur som man sent ska glömma, både i skengalopp o bakutsparkar.

Så frågorna är nog inte förnekelse, utan snarare ett bevis på att de flesta tränar med justa metoder, i tron på at den enda vägen till framgång är en glad, frisk o välmående häst som av egen fri vilja faktiskt vill springa.
Det tycker jag vi ska vara stolta över! :love::bow:

Sen kanske det är så att det funkar, det skulle ju vara väldigt sorgligt om det är så o folk verkligen använder dessa metoder.:mad:

Men som tidigare jag tycker inte varken ström, barriering, rollkur, pisk och våld ska få tillskrivas en viss deciplins alla utövare, utan det viktiga bör vara att få ut dessa skitstövlar o djurplågare från hästsporten!!

Så tror iallafall jag det är :)

Jag tror att den största anledningen till alla motargument är att hur mycket än det bevisas så vill man inte tro att en av de största i sporten kan/har gjort något sådant. Jag har inga egna erfarenheter i Å.S hästhantering, men många som kan sporten och har varit i kontakt med honom på ett eller annat sätt intygar att han är en äkta hästkarl som månar om sina djur, det är den uppfattningen jag fått och det rimmar illa med de anklagelser som nu riktats mot honom.

En människa har ganska många försvarsmekanismer och förnekelse är en av de vanligaste. Man vill inte tro att en människa man sett upp på inom sin sport använder sig av sådana metoder.

Med detta inte sagt att han är oskyldig/skyldig, jag har sagt det flera gånger, jag låter åklagarmyndigheten sköta utredningen och tar del av domslutet när det kommer.

Ja,tror som du,jag blev både chockad och ledsen.
Att en så stor tränare och en bra häst karl skulle kunna göra något sånt är svårt att ta in.Därför tror jag att många sätter taggarna utåt och blir arga,sen har jag upplevt att jag hela tiden måste försvara min sport.

Det jag ser som det ända bra som kan komma ur detta är att tränare som ev. strömmar sina djur inte längre vågar detta!!!
Förekommer sånt skit så ska det bort!

Nej, självklart menar jag inte T och D. läs artikeln det står tydligt att flera berörda hört av sig och kommer läggas till listan över de som får förhöras/uttala sig runt utredningen.

JAG förstår inte varför reaktionen blir att "man" är ute efter att skita ner travet. Jag är hästmänniska, och jag skulle ALDRIG ställa mig upp och försvara min gren om det framkom att olagliga metoder som strider mot djuretiska och djurskyddsrättsliga lagar förekom. ALDRIG. Tycker det är tragiskt att man hakar upp sig på att det är just "travet" och tycker att det är ett påhopp mot sporten. Alla gånger det framkommit diskussioner om plågsamma behandlingar av hästar inom de andra grenarna hoppning och dressyr ALDRIG att jag skulle försvara det, även om de är "mina" grenar.
vad är skillnaden med er travfolk?

F´låt Mackan men jag kunde inte låta bli att saxa ut nedanstående inlägg från dig ang. den påstått grovt uppiskade dressyrhästen inne på dressyrforum;)

Lägger man till konkurensen som råder på diskuterade tävlingsnivå så vågar jag garantera att ngn rapporterar. ett ekipage mindre i leken i konkurrensen - det bästa vapnet att tillgå!

Tycker det är lite befängt att folk fiskat upp en bild som kan visa vad som helst, allt från svettningar till att hästen hoppat in i en buske på gårdsplan, och påstår att det utan ngn tvekan de facto är spörapp. Det kallas förtal : )

Förnekelse?

Eller hur!
Var precis inne på dressyrforumet å såg att du hade diverse bortförklaringar om ditten och datten!!!

Va?? Är det tillåtet att strömma grisar?

Missförstå mig inte nu.. men hur 17 kan man tycka att det är ok på grisar men inte på hästar?

Håller med till 100%...

Men att man tycker det är fel att använda det på hästar betyder ju inte att man anser det vara rätt att använda det på grisar.

Skulle gärna vilja veta lite mer om i hur stor utsträckning grisfösare används på slakterier - någon?
Kanske väldigt OT men samtidigt inte...

På en sajt där det säljs elektriska pådrivare finns följande att läsa:
OBS! Elektriska pådrivare får endast, i undantagsfall, användas av veterinär när denne anser det nödvändigt av veterinärmedicinska skäl. Gäller fr o m den 1 juli 2003. Enligt SJVFS 2003:41
Så nu vet vi det också.

Det var riktigt intressant att vara inne på Dressyr.

Vi har ju vid ett flertal tillfällen varit inne på det märkliga i att ingen, vad vi vet, har lyckats att fånga tex. en grisfösarträning på bild.
Bla Ginnies menar på att allt sker inom lykta dörrar alt. att vi äger en sektmentalitet. ;)

Men när det kommer till Dressyren, då skriver ginnies så här: :eek:

Sådana händelser, med så mkt folk, brukar alltid någon filma med sin mobil.Om inte annat för att privat lägga ut på YouTube.

Om det inte är rapp, så är det jävligt grisigt mot M.T. att lägga ut det som att det är spörapp.

Ginnies, varför gäller inte samma sak inom travet?
Och är det inte grisigt (i ordets rätta bemärkelse) att döma Åke Svanstedt utan några andra bevis än två vittnen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka