Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror ingen hävdar att det inte skett.
Men de senaste dagarna har jag hört både veterinärer, travtränare (både stora namn o mindre) och annat hästfolk inom olika dicepliner ställa sig frågande till om "strömmning" verkligen har den effekt som det sägs ha i detta fallet.
Även de 2 vittnen som gått ut har sagt att det fanns nackdelar, både genom att hästen vart het o osäker o dessutom underpresterade i lopp.
Jag hörde faktiskt inte att de sa att det "funkat" på någon häst alls?
Och jag tror vi alla grundar våra funderinga i om det verkligen funkar?
Alla har nog funderat på vad som skulle ske om de satt ström i häcken på sina hästar o de flesta tror jag kommit fram till att man skulle få en åktur som man sent ska glömma, både i skengalopp o bakutsparkar.
Så frågorna är nog inte förnekelse, utan snarare ett bevis på att de flesta tränar med justa metoder, i tron på at den enda vägen till framgång är en glad, frisk o välmående häst som av egen fri vilja faktiskt vill springa.
Det tycker jag vi ska vara stolta över!
Sen kanske det är så att det funkar, det skulle ju vara väldigt sorgligt om det är så o folk verkligen använder dessa metoder.
Men som tidigare jag tycker inte varken ström, barriering, rollkur, pisk och våld ska få tillskrivas en viss deciplins alla utövare, utan det viktiga bör vara att få ut dessa skitstövlar o djurplågare från hästsporten!!
Så tror iallafall jag det är
Va?? Är det tillåtet att strömma grisar?
Missförstå mig inte nu.. men hur 17 kan man tycka att det är ok på grisar men inte på hästar?
Bra artikel ???
Jag har hört ordet källkritisk ett antal ggr.....Kanske vore nåt.
Jag vet en hovslagare som binder ihop unghästarna när han skor, är han en förebild för alla hovslagare ??
Ärligt talat var det den dummaste artikeln ag nånsin läst.....å anonym var h*n också
Förstår inte varför du vill komma hit o provocera hela tiden...är Å skyldig så ska han straffas, punkt slut.
Det tror jag alla är överens om. Men att dra fram en artikel om nån gammal förmodligen gubbe i nån avkrok av jämtland.....nä du
Det där var en intressant artikel och dessvärre tror jag att det är sant att det har förekommit inom sporten tidigare i vart fall. Men jag har fortfarande lite svårt att tro att det kan fungera?
Travtränare: - Jag har provat grisfösare på hästar
http://www.op.se/parser.php?level1=3&level2=54&id=983031
Källa:ÖP
Bra artikell speciellt denna mening som jag citerar: Jag hoppas att fler travtränare går ut och berättar att de använt sådana här metoder. Nu står han där helt ensam och är anklagad för något som många har provat.
Nej det är inte helt olagligt.Det är inte tillåtet, det är olagligt.
PL6 § Elektrisk pådrivare får bara användas i undantagsfall, och då endast i fråga om grisar och vuxna nötkreatur. En elektrisk pådrivare får enbart användas mot djurets bakdelsmuskulatur, och endast om djuret har fri väg framåt.
Endast enstaka impulser av högst en sekunds varaktighet får ges. Stiften på pådrivaren ska vara avrundade.
Om jag ska vara lite väl cynisk, så börjar det liknas lite vid barnuppfostran. Vi kan säga till vad som är bra och vad som är dåligt, det innebär inte att ett barn avhåller sig från att prova det som är dåligt också.
Artikeln får mig osökt att tolka det som att många har provat, trots att flera kan intyga det negativa i prövandet så vill efterkommande testa ändå.