Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

:bow::bow::bow:

Har också kollat den tråden, fast jag måste säga att de flesta verkar ha normala svar, dock finns det ju en ganska klar dubbelmoral via dom som även skriver här i denna tråden :grin:

Jag tror ingen hävdar att det inte skett.

Men de senaste dagarna har jag hört både veterinärer, travtränare (både stora namn o mindre) och annat hästfolk inom olika dicepliner ställa sig frågande till om "strömmning" verkligen har den effekt som det sägs ha i detta fallet.
Även de 2 vittnen som gått ut har sagt att det fanns nackdelar, både genom att hästen vart het o osäker o dessutom underpresterade i lopp.
Jag hörde faktiskt inte att de sa att det "funkat" på någon häst alls?

Och jag tror vi alla grundar våra funderinga i om det verkligen funkar?
Alla har nog funderat på vad som skulle ske om de satt ström i häcken på sina hästar o de flesta tror jag kommit fram till att man skulle få en åktur som man sent ska glömma, både i skengalopp o bakutsparkar.

Så frågorna är nog inte förnekelse, utan snarare ett bevis på att de flesta tränar med justa metoder, i tron på at den enda vägen till framgång är en glad, frisk o välmående häst som av egen fri vilja faktiskt vill springa.
Det tycker jag vi ska vara stolta över! :love::bow:

Sen kanske det är så att det funkar, det skulle ju vara väldigt sorgligt om det är så o folk verkligen använder dessa metoder.:mad:

Men som tidigare jag tycker inte varken ström, barriering, rollkur, pisk och våld ska få tillskrivas en viss deciplins alla utövare, utan det viktiga bör vara att få ut dessa skitstövlar o djurplågare från hästsporten!!

Så tror iallafall jag det är :)

Travtränare: - Jag har provat grisfösare på hästar

http://www.op.se/parser.php?level1=3&level2=54&id=983031

Källa:ÖP

Bra artikell speciellt denna mening som jag citerar: Jag hoppas att fler travtränare går ut och berättar att de använt sådana här metoder. Nu står han där helt ensam och är anklagad för något som många har provat.

Bra artikel ??? :eek:

Jag har hört ordet källkritisk ett antal ggr.....Kanske vore nåt.

Jag vet en hovslagare som binder ihop unghästarna när han skor, är han en förebild för alla hovslagare ??
Ärligt talat var det den dummaste artikeln ag nånsin läst.....å anonym var h*n också :angel:

Förstår inte varför du vill komma hit o provocera hela tiden...är Å skyldig så ska han straffas, punkt slut.
Det tror jag alla är överens om. Men att dra fram en artikel om nån gammal förmodligen gubbe i nån avkrok av jämtland.....nä du :mad:

Det där var en intressant artikel och dessvärre tror jag att det är sant att det har förekommit inom sporten tidigare i vart fall. Men jag har fortfarande lite svårt att tro att det kan fungera?

Men det är klart, om en grisfösare fungerar så att man kan ställa in den så att det bara blir en liten stöt så kanske. Hästar som fått en stöt av staketet brukar ju kunna bli mer eller mindre helt vettskrämda och om man kunde ge bara en liten liten stöt kanske man kunde uppnå effekten att hästen "bara" springer snabbare utan att skena. Fast jag tror ändå att man vanligen uppnår galopp...

Någon som vet om det faktiskt fungerar och i sådant fall hur? Det måste ju rimligen finnas en förklaring till att det används om det används!

Jag har bara fått återberättat om ett fall från 60-talet då en tränare testade det. Tränaren fick genast sitt straff, hästen slog rakt ut och kusken flög ur vagnen in på innerplan.

Bra artikel ??? :eek:

Jag har hört ordet källkritisk ett antal ggr.....Kanske vore nåt.

Jag vet en hovslagare som binder ihop unghästarna när han skor, är han en förebild för alla hovslagare ??
Ärligt talat var det den dummaste artikeln ag nånsin läst.....å anonym var h*n också :angel:

Förstår inte varför du vill komma hit o provocera hela tiden...är Å skyldig så ska han straffas, punkt slut.
Det tror jag alla är överens om. Men att dra fram en artikel om nån gammal förmodligen gubbe i nån avkrok av jämtland.....nä du :mad:

Gammal är han men inte helt okänd.

Eftersom nu "Lappen" själv gått ut med detta och därmed knappast anonym och det ligger ute offentligt på Aftonbladet sport, så talar vi om en av landets mest legendariska travtränare.

Eftersom jag har bott på hans gård i direkt anslutning till träningsbanan och följt travsporten under hans sista 10 aktiva år så har jag både sett och hört hur verkligheten förhåller sig, därav det som du kallar för "provokation" i mina skrivna inlägg.

Är det inte dags att börja vakna nu??? Börjar du inte inse varför "Lappen" träder fram och förklarar sanningen???

Detta citat kanske för dig att börja fatta, Citat Olle ("Lappen") Lindquist: Legendariske travtränaren Olle ”Lappen” Lindqvist, 71, tycker det är orättvist att Åke Svanstedt ensam ska stå anklagad för att ha använt ”grisfösare”.

Även om "gubben" börjar bli gammal och lite gaggig så ställer jag upp till 100% på att det är orättvist att Å S ensam ska bli anklagad.

Detta kommer bara bli större och större,, snöbollen är satt i rullning och det är bra, JÄTTEBRA!!!

Man hoppas ju att detta i slutänadan leder till att tränare analyser om det kan finnas ngt nedsatt allmäntillstånd eller dold skada som gör att hästen i lopp inte vill "ta i" och att dom fattar att grisfösare är en mkt kortsiktig lösning.

Länk:http://www.aftonbladet.se/trav365/article4041270.ab

Källa: Aftonbladet Trav 365

När denna snöboll har rullat färdigt så är det det största som har hänt Svensk Travsport.

Senast ändrad:

Det där var en intressant artikel och dessvärre tror jag att det är sant att det har förekommit inom sporten tidigare i vart fall. Men jag har fortfarande lite svårt att tro att det kan fungera?

det borde ju funka bättre på galopphästar isf... känns som att en travhäst skulle sparka/börja galoppera... en galopphäst skulle nog bara rycka till och "vakna"

vill dock poängtera att jag tycker det är hemskt!

Travtränare: - Jag har provat grisfösare på hästar

http://www.op.se/parser.php?level1=3&level2=54&id=983031

Källa:ÖP

Bra artikell speciellt denna mening som jag citerar: Jag hoppas att fler travtränare går ut och berättar att de använt sådana här metoder. Nu står han där helt ensam och är anklagad för något som många har provat.

För det första, varför all denna anonymitet?

Läser nu att det är Lappen som har gått ut.

För det andra, efter den här meningen föll han som en sten rakt ner till botten i min stenbrunn.

"- Ja, på vissa hästar. Men det gick inte att använda på ston eftersom de kan vara lite stressade."

Återigen ett häpnadsväckande kategoriskt uttalande.
STON som homogen grupp funkar inte grisfösaren på!

Dessvärre gav denna åldrande jämtlänning inte det rådet till Svanstedt då Disa hävdade att hon åtminstone visste ett sto hos Svanstedt som hade blivit strömmad.
Och av de hästar som Disa och hennes sambo gav exempel på så var det endast stoet som strömmningen hade haft effekt på!

De kanske ska starta en studiecirkel om grisfösarens effekt så att vi får någorlunda svar på vilka hästar vi kan använda den på! ;)

Senast ändrad:

Snöbollen ÄR i rullning och det tycker VI är bra...det är nog det som du inte riktigt förstår.

Dessutom så faller Lappen hårt i mina ögon med, och alla dessa andra han påstår hålla på med el :mad:

Det han kanske inte riktigt förstår är ju att han drar ner alla tränare i samma träsk han själv befinner sig i .....som PENSIONÄR...... dubbel:mad:

Om du nu har varit i hans närhet i så många år, varför i hela friden har du inte anmält f-nskapet

Nu har jag läst AB´s artikel.

Coari, du läser ju dina artiklar som Fan läser Bibeln!

Du utesluter ju helt det som är pudelns kärna.

Kika på det här:

"– Jag har själv provat och ett 100-tal andra tränare med mig. Sannolikt har vi alla kommit till samma slutsats, nämligen att skrämma travhästar med elström inte ger några positiva effekter, säger Lindqvist.

”Lappen” Lindqvist vann 1 600 lopp under sin karriär.

Höjdpunkterna var två derbysegrar och vinsten med Micko Tilly i VM-revanschen i New York.

– Jag vann inget av de 1 600 loppen på grund av någon grisfösare. De är värdelösa. Men prova ville man ju göra som de flesta andra tränare på min tid på någon trög häst. Men det är många år sen nu."

Här har vi ett vittne som själv har provat grisfösare och av erfarenhet säger han att grisfösaren är kass! Värdelös!
Han pratar om sin tid och att det är många år sedan.

Detta lyckas du förvanska till att grisfösare används i dagens travsport för att nå framgång!

Ser du inte det paradoxala?

Senast ändrad:

Om jag ska vara lite väl cynisk, så börjar det liknas lite vid barnuppfostran. Vi kan säga till vad som är bra och vad som är dåligt, det innebär inte att ett barn avhåller sig från att prova det som är dåligt också.

Artikeln får mig osökt att tolka det som att många har provat, trots att flera kan intyga det negativa i prövandet så vill efterkommande testa ändå.

Det är inte tillåtet, det är olagligt.
Nej det är inte helt olagligt.
Saxat från L22 som reglerar slakt o hantering vid slakt.
6 § Elektrisk pådrivare får bara användas i undantagsfall, och då endast i fråga om grisar och vuxna nötkreatur. En elektrisk pådrivare får enbart användas mot djurets bakdelsmuskulatur, och endast om djuret har fri väg framåt.
Endast enstaka impulser av högst en sekunds varaktighet får ges. Stiften på pådrivaren ska vara avrundade.
PL

Jag vill bara förtydliga och återigen upprepa -och jag tror mig veta att jag talar för alla här i tråden- att vi tar starkt avstånd från alla dessa metoder som orsakar hästar lidande!

MEN jag kan inte ta dåtidens galenskaper och göra dem till ett bevis på att det förekommer oegentligheter idag.
Som en jämförelse kan jag nämna att mina morföräldrar drev ett privathem för dem som man på den tiden kallade för "sinnesslöa".
De saker som jag har hört berättas från den tiden får en att bli mållös!:eek:

Som tur är går människans kunskap om alla levande varelser framåt och jag är helt övertygad om att min släkt -som fortfarande har privata vårdhem- inte skulle kunna bedriva sin verksamhet om de anammade den vård som var allmänta accepterad då.
Lika lite som travtränare idag använder sig av tex. grisfösare som bevisligen inte fungerar.

Är Åke Svanstedt ett sådant pucko så att han har fört dåliga traditioner vidare så ska han bort från branchen!

Om jag ska vara lite väl cynisk, så börjar det liknas lite vid barnuppfostran. Vi kan säga till vad som är bra och vad som är dåligt, det innebär inte att ett barn avhåller sig från att prova det som är dåligt också.

Artikeln får mig osökt att tolka det som att många har provat, trots att flera kan intyga det negativa i prövandet så vill efterkommande testa ändå.

Jag tycker inte att man kan dra paralleller mellan barns bristande koncekvenstänkande och en vuxen persons dito.
Däremot kan vi ta barnuppfostran som ett exempel.
Även på den fronten har det lyckligtvis skett framsteg men det innebär inte att det inte finns föräldrar som använder tex. aga som en god uppfostringsmetod.

Men innan jag dömer en förälder som en agare vill jag ha fler bevis än att två "grannar" vittnar om att barnmisshandel har skett.
Får jag däremot de bevisen är det inga problem att ta ställning.

Nu var det snarare gången jag förtydligade, jag tror de flesta föräldrar känner igen sig här. Trots idoga tjat om egen erfarenhet både positiv som negativ, så kan man ge sig på att ungen ändå försöker prova på den kortare negativa vägen.:crazy:

Det är lite så jag tolkar den här artikeln, möjligen begav sig detta för många år sedan, det har förmodligen gud förbjude funnits flera mellan det. Och jag hoppas att inte ÅS hör till dem.

Jag citerar ur artikeln "Om han tror att Åke Svanstedt använt sig av grisfösare vill han inte svara på. Han tror dock inte att det förekommer i någon högre grad i Travsverige i dag."

Lägg märke till orden i dag. Det enda farbrorn säger att det var kanske så att en del testade det förr.... Förhoppningsvis har trav-världen kommit länge än så idag

Ange också när, och saxa inte bara ett urklipp. Under normala omständigheter räknas eldrivning av gris som olagligt och ska ske i samrådan med veterinär vid medicinska tillfällen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka