Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Men det va oxå en fråga...

Jag skrev felaktigheter inom press och media, syftade inte direkt på ÅS. Jag har inte haft något att säga om utredningen kring ÅS.

Men jag tänker inte dömma honom innan domstolen har gjort det.

Det kanske är rådigt att inte heller fria honom innan domstolen har gjort det, som halva forumet härinne ivrigt vill göra, utan helt enkelt avvakta?

Tror inte tränaransvaret gäller i vanlig rättegång.
Jag menar.
Om en tränare säger till en anställd: "slå den där hästen med med högaffeln så hårt du orkar" och du är korkad nog och gör det, åker du dit för djurmisshandel.
Som individ har man ett eget ansvar för sina handlingar.
Skulle tro att fler än Åke ligger risigt till OM uppgifterna nu stämmer.

Bra :)
Tack för svar

Det kanske är rådigt att inte heller fria honom innan domstolen har gjort det, som halva forumet härinne ivrigt vill göra, utan helt enkelt avvakta?

Jag upplever möjligen att EN velat fria rakt av, övriga tycker jag verkar hysa en förhoppning om att ÅS är oskyldig eller att de avvaktar tills domen/friandet är ett faktum.

Att tro och hoppas är inte samma sak som att fria rakt av.

Det är väl typ 1 här som är säker på att han är oskyldig.

De övrig verkar prata framochtillbaka, fundera och avvakta...

Peronligen vacklar jag fram o tillbaka ju mer info jag får...
Jag vet helt enkelt inte.

Som vanligt tycker jag du läser på ditt lilla sätt mellan raderna o tolkar som du vill.
Skulle vara bättre om du såg helheten i denna tråden.. inte klippa ut små citat ur ett sammanhang..

Som vanligt tycker jag du läser på ditt lilla sätt mellan raderna o tolkar som du vill.
Skulle vara bättre om du såg helheten i denna tråden.. inte klippa ut små citat ur ett sammanhang..

jaså minsann det tycker du, vad förvånad jag blir :angel:
Jag klipper knappast ut ngra citat ur sitt sammanhang, sen om du gillar citaten eller inte är en annan femma.

Fria eller fälla, fälla eller fria.

Ta det i vilken ordning du vill. Spekulera i olika riktningar, det är ju valfritt.

Jag skulle aldrig personligen dömma någon åt endera hållet, utifrån vad som skrivs i pressen.

Däremot har jag tankar och funderingar om vad som kan ha gått snett.

Därför att jag har flera travhästar som tränas här hemma. Så t.ex. på jobbet får man försvara "sin" sport.

Men jag kommer aldrig någonsin försvara djurplågeri.

jaså minsann det tycker du, vad förvånad jag blir :angel:
Jag klipper knappast ut ngra citat ur sitt sammanhang, sen om du gillar citaten eller inte är en annan femma.

Lika förvånad som jag över att du är här o anklagar oss för att blunda :angel:
Vi verkar vara fler som tycker det...

Läser du tråden ordentligt så tror jag du inser att ingen sitter o försvarar något, alla (utom 1 då)spekulerar o funderar! :idea:

Du klippte just ut ett citat, kanske därför du har svårt få med dig helheten ur ett inlägg... :idea:

Senast ändrad:

Jag skulle vilja påstå att den här frågan är och bör vara delad.

Dels finns frågan om huruvida vi tror/vet/vill tro att ÅS har använt grisfösare i träningen av sina hästar.

Dels finns frågan om travsporten är djurplågeri i sig.

Den första frågan har vare sig jag eller någon annan just (ok ngt undantag finns) någon egentlig uppfattning om. Där kan vi bara spekulera. Min inställning är att det vore konstigt om en metod innefattande grisfösare kunde fungera eftersom det är min (ringa) erfarenhet att en häst som inte gillar träning och tävling inte presterar. Båda vittnena som trätt fram har också under programet sagt att hästarna som utsatts för detta presterat sämre. Varför skulle någon välja en träningsmetod som gör hästarna sämre? Det framstår som osannolikt i sig.

Jag tror säkert att det har förekommit och att det kanske även förekommer att någon provar med grisfösare. Jag tror och hoppas dock att detta inte är frekvent och inte någon vedertagen träningsmetod.

Jag kan inte heller blunda för att det alltså FINNS vittnen som i vart fall sett delar av den påstådda aktiviteten. Det framstår också som osannolikt i sig att de skulle ljuga ihop historien. Det faktum att de också sagt att hästarna presterat sämre efter eldrivningen tyder i viss mån också på att de talar sanning. Ville de bara "hänga" ÅS hade de förstås sagt att hästarna gick som kanoner i lopp efter sådan drivning. Det vore liksom mer graverande för ÅS för då blev det inte bara en fråga om djurplågeri utan också om fusk i tävlingar.

Summa fråga ett är alltså att jag inte har tagit ställning.

På den andra delfrågan är jag dock övertygad om att travet inte utgör djurplågeri i sig. Det finns givetvis pappskallar inom travet precis som inom vilket annat område som helst och där kan säkert en hel del elände förekomma. Dessa skall jagas med blåslampa och de skall ha rejäla straff. Men sporten som sådan är inte djurplågeri i större utsträckning än andra sporter eller annat arbete som hästar "utsätts" för. Eller hundar, eller kaniner eller vad som...

Senast ändrad:

Det är min fasta övertygelse om att dessa två personer som nu har trätt fram, ALDRIG, ALDRIG mer kommer att få arbete inom travet även om det nu skulle visa sig att de har rätt. Det är den krassa verkligheten, vilket de förmodligen också är väl medvetna om och nämnde väl också under debatten.

Här håller jag med dig fult och fast.
Hände faktiskt här i stan,en som jobbade inom äldre vården och anmälde en kollega den personen som gjorde anmälan har jätte svårt att få jobb inom vården i dag.

Peronligen vacklar jag fram o tillbaka ju mer info jag får...
Jag vet helt enkelt inte.

Jasåå,, varför denna plötsliga vändning, du som hela tiden varit så bestämd och anklagat mig för både det ena och andra i ren okunskap. Börjar du insikt i sanningen äntligen??

Tror du på fullaste allvar att STC skulle omgående stänga av Å S med deras goda minne om vad det ekonomiskt innebär för honom om dom inte hade mer information i ärendet än allmänheten.

Bara att STC vidtog dom åtgärderna visar på att det är ingen rök utan el.

Har du varit i ett restaurangkök och jobbat? Faktum är att jag inte tror att något är värre, jag tycker det är vidrigt var det än förekommer. Jag ogillar starkt när folk gärna vill skriva du vet inte hur det är där osv, faktum är att jag har jobbat i både travstall och restaurang och tycker att bägge är vidriga miljöer i mångt och mycket men tillför också så mycket glädje.

Själv jobbar jag på kyrkogård och så mycket sjuka sex(kiss o bajs med)skämt man får höra HELA TIDEN har jag aldrig varit me dom ens i stall. och majoriteten är män mellan 35 o 65. Manne på 65 är nog den absolut äckligaste. Går och drar i urringningarna på unga tjejej:eek:

arbetslivet är sjukt...
Även om det var jobbigt att vara ensamskötare på lantbruk ibland så var det i mångt och mycket bättre än detta.

Jasåå,, varför denna plötsliga vändning, du som hela tiden varit så bestämd och anklagat mig för både det ena och andra i ren okunskap. Börjar du insikt i sanningen äntligen??

Tror du på fullaste allvar att STC skulle omgående stänga av Å S med deras goda minne om vad det ekonomiskt innebär för honom om dom inte hade mer information i ärendet än allmänheten.

Bara att STC vidtog dom åtgärderna visar på att det är ingen rök utan el.

Va??
Dina sanningar kommer från "ridskolan", du har inte en enda gång kunnat hänvisa till en källa utan kastar in det ena konstiga efter det andra.
Så vart har jag vänt? :confused:

Efter vad jag förstått så är det praxis av STC att stänga av kuskar i väntan på utredning!

Och det är en förundersökning på g..
Och precis som förut tror jag det vi vet bara är en bråk del av vad som sagts i undersökningen/anmälan, men tills dess jag har alla fakta, så dömer jag ingen.
Förstår faktiskt inte hur nån kan göra det? :grin:

Här upplyses vi om att det är bekväma hästar som strömmas och signaturen ger oss inga konkreta exempel alls mer än att det fastslås att el är effektivt för hästen "flyr för sitt liv" rakt fram på en travbana.
QUOTE]

Precis, är nästan skrattretande att en häst skulle fly för sitt liv just rakt fram på en travbana.

Man ser ju bara hur en häst som går mot staketet reagerar. Råkade själv komma emot en häst i sidan med elhandtaget när jag trasslade till det med staketet i mörkret en gång, att jag inte fick en spark i huvudet är mest bara tur. Hästen stod sedan utanför stalldörren och stirrade skeptiskt och lite anklagande på mig, medans jag på alla sätt och vis försökte beklaga det inträffade(godis).

Nyheter nu igen, de påstår iaf att det finns flera personer som varit på gården som är anmälare.
Går det riktigt illa så kan han få näringsförbud.

Det jag tycker är det mest tragiska av allt är att detta får ett sånt stort mediapådrag, är det här verkligen av ett så stort allmänintresse? Allt som sägs på nyheterna, sagts i diverse program som sänts svärtar ju bara ner sporten mer och mer! Det är tragiskt att en sån här händelse, sann som osann ska kunna förstöra så mycket för många människor.

Det är inte alls länge sen det tillkom många "nya" hästägare genom Rixallsvenskan, hur ställer de sig till sitt "ägarskap" i en travhäst nu? Fördelen är väl att många kan åka ut till sina respektive hästar och se hur de har det i sin vardag.

Vidare att det finns många som varit på gården som är anmälare, det jag funderar på är hur i hela fridens namn denna grisfösare kan vara så välbekant för en del som varit där medan andra, som varit där en längre tid aldrig har sett någonting?

Jag blir mer och mer förvirrad och vet inte alls hur jag ska ställa mig till det hela.

För den delen har Stefan Hagberg skrivit ett nytt inlägg i ämnet, långt men mycket innehållsrikt!

*kl*
Jag tycker det skulle vara intressant om någon som är insatt i lagen, brott o utredning skulle kunna tala om vad som behövs för att han ska bli fälld?
*nyfiken*

Det jag tycker är det mest tragiska av allt är att detta får ett sånt stort mediapådrag, är det här verkligen av ett så stort allmänintresse? Allt som sägs på nyheterna, sagts i diverse program som sänts svärtar ju bara ner sporten mer och mer! Det är tragiskt att en sån här händelse, sann som osann ska kunna förstöra så mycket för många människor.

Varför är det tragiskt att media tar upp detta?? Förstår du inte att det är god journalestik att saken granskas.

Jag tror inte ett dugg på att det svärtar ner sporten, bara drar upp till ytan till allmänhetens kännedom vad som försekommer bakom kulisserna. Är sporten ren så kommer det att i framtiden visa sig och knappasta ha ngn negativ effekt utan snarare possítivt eko.

Ni verkar ju helt maniska,, så snart ngt som kan uppfattas negativt för travsporten så skriker ni högt, dementerar på ogrundade påståenden,snackar skit om dom få som har stake nog att stå upp för djurskyddet.

Tror du ärligt att man sitter i tv och kommer med dessa grova anklagelser utan att förstå att det är som att begå självmord.

STC har genom sitt aggerande visat att det det finns ett mkt välgrundat beslut till det ställnings tagande dom gjorde.

Framtiden kommer visa på orsaken till detta beslut.

Sluta alla trav "freak" med att tro att anfall är bästa försvar, utan granska sporten i stället så som den för dagen granskas.

Travet i Sverige tål faktiskt att det granskas på alla plan.

Tycker du han ska bli fälld för att 2 stycken sitter i tv o säger en sak?
Bör han då bli friad om det sätter sig 20 där o säger motsatsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?