Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Ja, varför gör man det? Varför stannar man på sin arbetsplats trots att man ser saker som strider mot sitt eget tänkande.

Eftersom jag inte känner till vittnenas trovärdighet så kan det bero på följande.

• Man är lojal trots allt
  • Man är rädd om sitt jobb, inser att man skulle få svårt att få ett nytt om inom samma gren om man protesterar.
  • Man har hästar som man tycker oerhört mycket om, och vill vara kvar för deras del.

Sen inträffar något, man faller i onåd och då kommer beslutet. Grunden för det beslutet skiljer sig inte så mycket från det som presenterats här i denna tråd.

• Man anmäler för att man inte längre har något att förlora.
  • Anmälan grundar sig på en lite portion av hämnd begär och ilska.
  • Man gör något som man under en långt tid har ångrat att man inte gjort tidigare.

Där kan jag hålla med. De gånger jag funderat på att kanske inskaffa en ridhäst och nämnt varmblod (f.d travare) för de jag känner så har de nästan skrikit NEJ, de går inte rida. Har bara 1 växel och du skaffar dig bara bekymmer osv.osv... Folk borde få se hur bra en f.d tävlingshäst kan bli efter själva travlivet...

Ja, varför gör man det? Varför stannar man på sin arbetsplats trots att man ser saker som strider mot sitt eget tänkande.

Eftersom jag inte känner till vittnenas trovärdighet så kan det bero på följande.

• Man är lojal trots allt
  • Man är rädd om sitt jobb, inser att man skulle få svårt att få ett nytt om inom samma gren om man protesterar.
  • Man har hästar som man tycker oerhört mycket om, och vill vara kvar för deras del.

Sen inträffar något, man faller i onåd och då kommer beslutet. Grunden för det beslutet skiljer sig inte så mycket från det som presenterats här i denna tråd.

• Man anmäler för att man inte längre har något att förlora.
  • Anmälan grundar sig på en lite portion av hämnd begär och ilska.
  • Man gör något som man under en långt tid har ångrat att man inte gjort tidigare.

Det där verkar ju lite kontigt, man hjälper väl hästarna mer genom att stoppa djurplågeriet än att stanna kvar för att lindra deras smärta. Och det att man är rädd om sitt jobb, har man riktiga bevis på att det har inträffat blir man nog inte dåligt bemött. Man blir ju sämre bemött om man kommer och anklagar utan bevis.

Ja nu är jag inte riktigt så pantad att jag inte inser det förstås. Men jag använder texten som motvikt till alla försvars tal som pågår här inne, det blir en intressant balans av olika motpoler eller hur? Du kan ju skriva vad som helst och vara vem som helst även här inne, eller hur? : )

den här debatten är ju rätt intressant som motvikt den också eller hur ?

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=27012

Om du nu vet att det tex. kan vara en fjunig tonåring som tycker det är jätteroligt att skriva orealistiska inlägg på ett internetforum -hur kan du då anse att inlägget tjänar sitt syfte i debatten?

Om du är anklagad för en viss företeelse med dina hästar -skulle du tycka att det vore seriöst av mig att citera "vem-faen-som-helst" som kommer med helt grundlösa och kategoriska påståenden för att jag anser att debatten ska ha sin motvikt?

Jag ska visa dig hur man är källkritisk:

3: Alla vet om det, många hycklar

Alla?
Definiera alla? Är det alla aktiva inom travet eller är det "alla" inom signaturen Bergsåkers sfär och hur många är dessa "alla" till antalet?
Har Bergsåker gjort någon vetenskaplig och geografisk undersökning där tränare som tex. Stig H Johansson ryms inom eptitetet "alla".
Är spelarna medräknade inom kategorin osv osv.

Många hycklar. Här menar signaturen Bergåsker på att det finns faktiskt dom som rakryggat står upp för att de använder grisfösare. De som inte går ut öppet med det hycklar och vi får tyvärr inte någon som helst hänvisning till hur stor procent det är som hycklar som jämförelse med dem som inte gör det.
De som öppet använder sig av grisfösare har inte en enda gång fastnat på bild.

Alla som hållit på med travsport en längre tid känner till användandet av grisfösare och elpiskor

Återigen så är signaturen Bergsåker översvallande kategorisk.
Alla känner till.

På en travresa till USA för några år sedan köpte några amerikanska elpiskor och visade dom helt öppet

Vem eller vilka var det som köpte några amerikanska elpiskor och vart visade dessa ev. inköpare upp sina fynd?

Att ge en bekväm häst en elstöt samtidigt som man gör något som hästen förknippar med smärtan är effektivt, i lopp gör man samma sak t.ex. ett visst vrål utan el-stöten och hästen flyr för livet.

Här upplyses vi om att det är bekväma hästar som strömmas och signaturen ger oss inga konkreta exempel alls mer än att det fastslås att el är effektivt för hästen "flyr för sitt liv" rakt fram på en travbana.

Som jag ser det finns det ingen logik i det Bersåker skriver utan det är endast ett oseriöst inlägg som för debatten bakåt istället för tvärtom!

Skulle vi på ett konkret sätt kunna diskutera det här hade det gynnat alla parter.

Det måste ju vara rätt enkelt att förstå att man blir förbannad på komentarer som:

"Alla vet om det, många hycklar".

Vad är det för ett uttalande!?

Till dom många som hycklar hör väl vi andra inom travet, eller hur? Ska vi då inte ha rätt att försvara vår sport?

Jag försvarar ABSOLUT inte djurplågare! Vad är det du syftar på?

Om man i ridsporten tar en t.ex. dopad häst, skulle du inte reagera om man syftade på att "Alla vet om det, men många hycklar"!? Skulle det inte då kännas lite som om folk tror att kanske du oxå har en dopad häst?
Inte nog med att travhästen i sig oftast beskrivs som ett vandrande nervvrak, helt oduglig efter sin karriär som travhäst.
Travfolk är hycklande, djurplågare...o.s.v.

Inte någon gång har vi sett ett travprogram där det visas att travaren kan bli en utmärkt ridhäst, efter det att i sin karriär som masserad, omtyckt och vältränad, lämnat ovalen.

Nej vet du, jag skulle inte reagera ett dugg på det annat än att jag skulle bli förbannad på om "alla visste om det men alla hycklar" De facto så vet jag flera såna fall, och det gör mig lika förbannad även att det är "min" sport. Jag känner mig inte ett dugg hotad eller smutskastad eftersom jag vet att JAG inte dopar eller misshandlar mina hästar.
Jag ser faktiskt ingen skillnad, när det är liknande fall inom tex hoppningen, med barrering, eller dressyren, med den omtalade rollkuren, så pratar man också om SPORTEN i helhet. Inga större konstigheter när det är kända representativa namn som dyker upp, att det då blir en klassificering av det hela tillhörande sporten eller grenen.

Finns hur mycket såna reportage/program som helst om travhästens fortsatta karriär som ridhäst. Men inte på första sidan i tidningen eller tv rutan nej : )

På vilket sätt anser du att det är skillnad på de anonyma inlägg som sker i denna debatten? förklara gärna vad skillnaden är.

Säger man nog med en portion sunt förnuft tittandes på situationen från utsidan. Annat blir det tyvärr ofta, inte alltid när man är mitt upp i smeten. Det bör väl många brottsoffer kunna intyga, incest mfl. Man blir ofta oerhört, snudd på sjukligt lojal.

Hur det förhåller sig, får tiden och utredningen utvisa.

Men man kan ju tycka att någon av alla dessa vittnen skulle våga ta en bild eller filma händelsen. Om det nu pågick så ofta som de beskrev så tycker jag ju att något form av bevis borde ha kommit ut under de åren.

Själva elpådrivaren är 27,5cm lång samt 17,5 cm.För att använda vid påstådd träning så behövs då kanske en stav som man fäster pådrivaren på... Inte tillräcklig för att behöva köra ut den med bil dock:angel:

Jag kan förstå att det behövs en stav för att nå fram. Men hur i helsike kan man få hästen att stå still så att man når pinnen? Första gången är ju inga problem eftersom hästen inte vet om att det kommer att göra ont. Men sen då? Hästen lär ju inte sakta av just där fler gånger, och inte heller gå så nära att de kan nå staven. Och enligt vad jag förstod av Disas berättelse så fanns det inga andra än dom som körde vid banan. Så det kan ju inte vara så att någon annan räckte staven/pinnen till kusken heller.

Ok, du skulle inte reagera. Därför att du vet med dig att du inte dopar, eller misshandlar dina hästar.
Innebär det att du misstänkligör mig? För att jag blir förbannad?

Om du gång på gång från press och media hör påstååenden som du vet är helt felaktiga, skulle du inte reagera då heller?

Presentera gärna de program och reportage som du vet är till fördel för varmblodet som ridhäst.

Själv är jag redan medlem i RIDTRAVARföreningen.

Och det att man är rädd om sitt jobb, har man riktiga bevis på att det har inträffat blir man nog inte dåligt bemött. Man blir ju sämre bemött om man kommer och anklagar utan bevis.

Det är min fasta övertygelse om att dessa två personer som nu har trätt fram, ALDRIG, ALDRIG mer kommer att få arbete inom travet även om det nu skulle visa sig att de har rätt. Det är den krassa verkligheten, vilket de förmodligen också är väl medvetna om och nämnde väl också under debatten.

Fast folk "glömmer" fort också...det var ju inte sååå hemskt längesen en känd travtränare blev föremål för mediadrevet för pedofili, det har väl de flesta "glömt" bort nu

och det var inte heller så länge sen jag hörde talas om att en tränare blivit anmäld för djurplågeri där det faktiskt fanns bildbevis om jag inte missminner mig.. och det bara försvann...

Ok, du skulle inte reagera. Därför att du vet med dig att du inte dopar, eller misshandlar dina hästar.
Innebär det att du misstänkligör mig? För att jag blir förbannad?

Om du gång på gång från press och media hör påstååenden som du vet är helt felaktiga, skulle du inte reagera då heller?

Presentera gärna de program och reportage som du vet är till fördel för varmblodet som ridhäst.

Själv är jag redan medlem i RIDTRAVARföreningen.

Vad läser du in nu för dumheter? :mad: Jag svarar på din fråga att NEJ jag skulle inte ta åt mig och anse att det smutskastar mig, att andra inom min sport har begått grova fel, om jag själv inte gör det.

Du vet inte att påståendena om ÅS är fel, eller hur? så att säga att det som belysts i media just nu är fel, står ju för din egen åsikt inte kalla fakta eller hur?

Program: har varit flera inslag bland annat sist när serien med Jankell gick i TV om folk som köpt lyckade hästar från travet och fick en trevlig ridhäst. Ridsport har också haft reportage, och i stort sett samtliga andra hästmagasin också. Tyvärr har jag inte kopiorna m ed mig här framför datorn eller har arkiverat dessa skrifter, men jag läser väldigt mycket så jag har bra koll på utbudet.

Och "blodtappar" familjen har oxå fallit i glömska...

jag tror inte att svenska traventusiaster behöver bekymra sig.. detta ligger snart längst bak i arkivhyllan..
synd att behöva säga det men stc håller nog våra stora tränare bakom ryggen för att inte skada sporten... det är trotts allt pengar det handlar om..

Det här är ju en intressant inställning, man vill både veta och inte veta. Först anklagas de som har trätt fram för att ljuga, sen ifrågasätts de varför de har framträtt tidigare. I samma mening så uttrycker man en viss avsky men man går ändå i försvar och vill inte ens befatta sig med tanken att detta har skett.

Som jag ser det just nu, och med ledning av tidigare inlägg i tråden så är det T D som är de största förlorarna i sammanhanget och kommer även att vara det framöver.

Men det va oxå en fråga...

Jag skrev felaktigheter inom press och media, syftade inte direkt på ÅS. Jag har inte haft något att säga om utredningen kring ÅS.

Men jag tänker inte dömma honom innan domstolen har gjort det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?