Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jag svarade på frågor ang inlägg jag gjort!!:mad:
Jag har fått lära mig att svara på folks frågor.Jag ska skärpa mig för att du missuppfattade mitt svar till Fenestra??Märkligt!

Senast ändrad:

Enda sedan jag va barn så har jag hört folk säga: "Vi kör grisfösaren i baken på han så blir det nog fart på han". MEN ALDRIG NÅGONSIN HAR NÅGON GJORT SÅ!

Tänk om jargongen varit den samma hos Åke!? Vittnena har ju uppenbarligen inte sett något annat en att man använt slagjord tussar och norsk! De har ju uppenbarligen inte sett att grisfösaren används! Jag menar alltså, att de kanske utryckt sig såhär, som dem jag hört säga så, MEN ALDRIG ANVÄNT DET SOM MEDEL.

En kvinna jag varit i kontakt med, har jobbat hos Åke i 6år, och aldrig hört talas om eller sett att det används!

Ingen har överhuvudtaget frågat henne!

M.k.t. märkligheter finns runt detta, bara att vänta tills utredningen är klar.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag kan hålla med om att det är märkligt att de kan gå ut med de orden då de endast sett utrustning användas (huvudlag etc) och därifrån utgå att elpådrivare används. Men jag uppfattade det som att de använde "speciell" utrustning som normalt inte användes på respektive häst i vare sig träning eller tävling. Men för det så finns det inget som säger att pådrivare användes ute på träningsbanan. Som sagt framtiden får utvisa vad som är sant eller falskt.

Vänta nu, jargongen är alltid olika beroende på vilket yrke man sysslar med, däremot är nog jargongen lika inom de flesta yrkesgrupper oavsett vilket ställe man befinner sig på. Detta är i varje fall min erfarenhet, för att få ett sådant gehör krävs att du har med icke hästmänniskor att göra. Har man det i ett stall?

Det jag har gjort är att på ett objektivt sätt belysa saken.

Jag har ställt mig frågan om el har någon effekt ö.h.t.
Jag har ifrågasatt den oerhörda risk som Svanstedt har tagit om detta är sant.

Jag dömer inte någon utan fakta!
Lika lite som jag skulle döma dig på förhand bara för att några vittnen påstår att du har gjort någonting förkastligt!
Jag vill ha en rättsstat och ett socialt samhälle som bygger på att övertygande bevis kan presenteras just för att inte någon oskyldig ska bli dömd!

Med ditt resonemang kan vi skrota hela rättsväsendet då några vittnesmål räcker för att bli dömd och hängd!
-Så kan vi ju inte ha det vad det än gäller, eller hur?

Till skillnad mot bla min objektivitet (att vara objektiv betyder att man inte tar ställning för eller emot utan att man äger ett neutralt kritiskt tänkande) så framstår du som synnerligen subjektiv som helt utan källhänvisning rapar fram saker som att "vi minsann blundar men DU vet hur det är" utan att presentera någon som helst tillförlitlig fakta -mer än anonymludd inifrån en torktumlare som väcker mer frågor än respekt.

Jag har inte sett att någon enda person här i tråden skulle ta den berörda travtränaren i försvar om det kommer fram att han är skyldig.
-Tvärtom!

:bow::bow::bow:

Mitt i allt elände dyker det ju endå upp galjhumor som får en att skratta, t.ex.

ELON bryter sitt sponsoravtal med Å.S, deras namn vill inte förknippas med el...."Vi måste vara rädda om vårat varumärke"...

Ärligt så tycker jag bara att det är tragiskt :( att losa sponsoravtal m.m innan man är dömd.

Ja men så fungerar ju människan. Att hålla sin rygg fri så drar man sig bort från elände innan det brakar löst ordentligt.

Tack för att du stavade jargong rätt..;)

Men jag förstår iallafall inte vad du menar...Det finns absolut de som inte hört talas om detta med grisfösare.
För ett tag sedan sa en kompis till mig "Bara ge dom ett par på filen, så vaknar dom" Han ämnade ju självklart inte att göra det, men min väninna, som är 30år, började att gråta...

Jargongen behöver deffinitivt inte vara lika inom travet vid olika stallar, det har jag upplevt iallafall.

Jag vill med detta säga att jag aBSOLUT TAR AVSTÅND FRÅN ALLT VAD GRISFÖSERI ELLER ENS INÄRHETEN AV LIKNANDE VÅLD MOT DJUR!

TOTALFÖRBJUD GRISFÖSAREN ÄVEN MOT GRISAR!!!!!!!!!!!!!

Ärligt så tycker jag bara att det är tragiskt :( att losa sponsoravtal m.m innan man är dömd.

Ja, se vad media kan göra:( Värsta häxjaken. OM han nu är oskyldig, vittnena kanske ändrar sin ståndpunkt osv, lär ju det inte bli kul för alla de som har dömt honom. Är han skyldig är det lika tragiskt det. Men att redan stänga av honom och förlora sponsor innan det ens har blivit en rättegång är ju ganska skrämmande...

Det har väl inte trätt i bruk ennu vad jag förstår, och tidningarna kan man ju inte lita opå, de skriver så m.k.t. skit så hälften vore nog, och ennu mindre...

Det bästa i den här historien vore om det uppdagades att allt är ett förfärligt misstag, då kan vi skämta hej vilt sedan...

Några frågor bara som har ploppat upp i min skalle under natten.

Om nu en grisfösare är så liten att den går lätt att gömma. Varför behövdes en bil för att köra den till banan. Hur fick kuskarna hästen att efter första gången den fick el stanna på samma ställe en gång till. För hur får man annars tag i den?

De säger att ingen var vid banan utan den satt på en "pinne" som kusken tog. Den är för liten för inspektörerna att hitta, men hon klarar av att se den från stallet? Hur bra syn har hon? Jag skulle aldrig kunna se ett föremål som var stor som en handflata på minst 100 meters avstånd.

Hur reagerade hästen när den strömmades? såg hon att helt plötsligt så började hästen bocka, resa sig eller slå som en galning ute på banan? En häst kan slå som fan även med slaggjord. Den klarar även av att resa sig med käk. Fanns det extra personal vid banan om det skulle gå åt helvete? För ingen vet ju hur hästen reagerar när den får ström första gången.

Efter avslutat jobb med el, stannade då kusken vid samma ställe och la tillbaka grisfösaren? Eftersom de kunde ju inte ha den i fickan när de körde ut så bör de ju inte kunna ha den med sig in i stallet. Eller körde bilen ut till banan mellan varje pass och fixade till "pinnen"

Och den största frågan av dom alla: Varför stannade hon kvar i 3,5 år när hon visste vad som hände :confused::confused:

Tack för att du stavade jargong rätt..;)

Men jag förstår iallafall inte vad du menar...Det finns absolut de som inte hört talas om detta med grisfösare.
För ett tag sedan sa en kompis till mig "Bara ge dom ett par på filen, så vaknar dom" Han ämnade ju självklart inte att göra det, men min väninna, som är 30år, började att gråta...

Jargongen behöver deffinitivt inte vara lika inom travet vid olika stallar, det har jag upplevt iallafall.

Jag vill med detta säga att jag aBSOLUT TAR AVSTÅND FRÅN ALLT VAD GRISFÖSERI ELLER ENS INÄRHETEN AV LIKNANDE VÅLD MOT DJUR!

TOTALFÖRBJUD GRISFÖSAREN ÄVEN MOT GRISAR!!!!!!!!!!!!!

enligt denna artikel har fler vittnen och fd anställda hört av sig, vad de har för information att delge är preskriberat under utredningen men fler har som sagt hört av sig efter debatten i onsdags kväll.

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=27011

Klippt ur debatten på travronden.se

3: Alla vet om det, många hycklar
Alla som hållit på med travsport en längre tid känner till användandet av grisfösare och elpiskor. På en travresa till USA för några år sedan köpte några amerikanska elpiskor och visade dom helt öppet. Att ge en bekväm häst en elstöt samtidigt som man gör något som hästen förknippar med smärtan är effektivt, i lopp gör man samma sak t.ex. ett visst vrål utan el-stöten och hästen flyr för livet.
AV: Bergsåker

Några frågor bara som har ploppat upp i min skalle under natten.

Om nu en grisfösare är så liten att den går lätt att gömma. Varför behövdes en bil för att köra den till banan. Hur fick kuskarna hästen att efter första gången den fick el stanna på samma ställe en gång till. För hur får man annars tag i den?

De säger att ingen var vid banan utan den satt på en "pinne" som kusken tog. Den är för liten för inspektörerna att hitta, men hon klarar av att se den från stallet? Hur bra syn har hon? Jag skulle aldrig kunna se ett föremål som var stor som en handflata på minst 100 meters avstånd.

Hur reagerade hästen när den strömmades? såg hon att helt plötsligt så började hästen bocka, resa sig eller slå som en galning ute på banan? En häst kan slå som fan även med slaggjord. Den klarar även av att resa sig med käk. Fanns det extra personal vid banan om det skulle gå åt helvete? För ingen vet ju hur hästen reagerar när den får ström första gången.

Efter avslutat jobb med el, stannade då kusken vid samma ställe och la tillbaka grisfösaren? Eftersom de kunde ju inte ha den i fickan när de körde ut så bör de ju inte kunna ha den med sig in i stallet. Eller körde bilen ut till banan mellan varje pass och fixade till "pinnen"

Och den största frågan av dom alla: Varför stannade hon kvar i 3,5 år när hon visste vad som hände :confused::confused:

Det är NÅGOT jag har undrat sedan hon sade att hon hade arbetat där i 3,5 år:confused::confused:

Jag tycker det verkar mycket mystiskt... både det påstådda tillvägagångssättet och allt annat. Ska man tro på vittnena eller Åke med personal som säger att de aldrig har sett något. En riktig härva...

Jag pratar inte om grisfösare specifikt, jargong är baserad på ord, uttal, i specifik miljö. Om man vet hur det kan låta i en miljö, är det lätt att urskilja vad som är skämt och vad som är allvar trots att allt kan diskuteras på samma nivå. Förstod du nu då?

Det är NÅGOT jag har undrat sedan hon sade att hon hade arbetat där i 3,5 år:confused::confused:

Och som delägare lämna in en häst på träning i ett senare skede till en som man "vet" strömmar hästar??
(om detta nu är sant)

enligt denna artikel har fler vittnen och fd anställda hört av sig, vad de har för information att delge är preskriberat under utredningen men fler har som sagt hört av sig efter debatten i onsdags kväll.

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=27011

Klippt ur debatten på travronden.se

3: Alla vet om det, många hycklar
Alla som hållit på med travsport en längre tid känner till användandet av grisfösare och elpiskor. På en travresa till USA för några år sedan köpte några amerikanska elpiskor och visade dom helt öppet. Att ge en bekväm häst en elstöt samtidigt som man gör något som hästen förknippar med smärtan är effektivt, i lopp gör man samma sak t.ex. ett visst vrål utan el-stöten och hästen flyr för livet.
AV: Bergsåker

Det bekymrar mig -mycket- att man inte vet värdet av källkritisk fakta!

Jag är endast ett knapptryck ifrån travrondens debattsida.
Då jag inte censureras kan jag skriva i stort sätt vad jag vill -jag skulle tex. utan problem kunna påstå att jag själv är Åke Svanstedt.

Vips, så är det som jag skriver citerat och saxat som en sanning -utan någon som helst substans.

Men det är ju svårt att veta, i ett stall där jag jobbade skulle vi köra spik-klubba på hästarna när de gick dåligt... Det var jargong och givetvis var det aldrig någon som använde sig av en spikklubba i träningen av hästarna...

Jag hålle för övrigt inte riktigt med dig där för så mycket sexskämt som det är inom hästsportens värd är det ingen annanstans, spelar ingen roll inom vilken gren jag har jobbat så har sexskämten haglat. Som tjej lär man sig att ta allt med en nypa salt och svara uppkäftigt tillbaka, ha skinn på näsan och så. Kanske skulle mycket räknas som sextrakasserier men det är ju ändå med glimten i ögat just på grund av jargongen inom stallvärlden. Dock var det en tjej som anmälde en f.d arbetsgivare till mig. Och jag kan säga att även om det var en del råa skämt på just den arbetsplatsen så kom det inte upp till 10% av vad det varit på andra platser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka