Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

*kl*

Kan inte låta bli att undra: Om detta hade gällt en icke så känd travtränare,och det hade legat under Bukefalos Nyhets sida:Hur många hade inte fällt sina spydiga kommentarer med miljoners kräk smileys efter meningens slut samt tusenfalt med utrops tecken? Ingen rök utan eld..:cool:

Jag dömer ingen förrän bevis uppkommit,MEN det torde inte vara fullständigt friska personer som går ut med så ingående uppgifter om hästar etc om de inte visste vad de sett och hört under en period hos ÅS.. Som tjejen själv sa: Hon kommer att få ett helvete efter sitt framträdande.Vem i hela världen vill utsätta sig själv för en sådan sak? (Mer än en viss värmländsk hästhandlerska:angel: )

Nej nej, det var inte så jag menade..
Jag bara undrade om tränaransvaret o sen huruvida ex lärlingen blir straffad om han på tränarens order kör..
Gäller tränaransvaret inför svensklag oxå eller bara inför STC?
Tror inte tränaransvaret gäller i vanlig rättegång.
Jag menar.
Om en tränare säger till en anställd: "slå den där hästen med med högaffeln så hårt du orkar" och du är korkad nog och gör det, åker du dit för djurmisshandel.
Som individ har man ett eget ansvar för sina handlingar.
Skulle tro att fler än Åke ligger risigt till OM uppgifterna nu stämmer.

Då har vi just bevittnat en häxjakt i modern tid

Japp, det är vad detta urartar till.

Om jag och ett "oberoende" vittne (min bästa kompis) går till polisen och påstår att vår fd. statsminister Göran Persson har utnyttjat en 12 årig flicka i Vingåker (där Göran bor). Vi sägar att vi inte såg direkt vad som hände, men vi såg förberedelserna. Vi såg att flickan inte var sig själv efteråt, och underpresterade efter det i skolan.
Vi går ut i media med detta.
Givetvis hakar (skandal)pressen på och häxjaktens start går.
"På upploppet" står ord mot ord, för det har gått lång tid sedan det skedde, ingen tekninsk bevisning finns, flickan har avlidit......
Vad är då sant?

Är det så enkelt i detta land att få någon dömd?
Vem ska döma?
Är det rättvist att döma i förhand?
Varför är Åke och hans personal mindre trovärdig än "vittnena"?
Varför är "vittnena" mindre trovärdiga än Åke med personal?

Låt lagen ha sin gilla gång

Senast ändrad av en moderator:

Har ingen aning i sakfrågan. Är det sant är det inte ok.

MEN fallet har skötts bedrövligt och därför tittade jag på "bevisen" och lyssnade på vittnena. Ryser vid blotta tanken på att detta sätt ska bli vanligt och okey. Vårt rättssystem kommer att haverera. :mad:

Läste en insändare igår som var ungefär så här:
"Jag såg Rejnfeldt stjäla en toblerone igår på Domus. Jo det är sant. Jag såg det. Jaja han tog iallafall ett choklad och la det i fickan, eller någonstans. Sen gick han ut. Jo han betalade något men jag vet att han stal chokladet. Jag vet det."

..Som tjejen själv sa: Hon kommer att få ett helvete efter sitt framträdande.Vem i hela världen vill utsätta sig själv för en sådan sak? (Mer än en viss värmländsk hästhandlerska:angel: )

Bara detta med den berömda hästhandlaren visar väl att det finns sådana människor. Jag är inte säker på att de alltd är medvetna om lögnerna men de lever i en egen värld. Drar egna slutsatser osv. :eek:

Det finns en annan tråd som vi kan jämföra med denna.
Här har vi en person som är dömd, men av någon anledning väcker denne person inte samma avsmak som Åke om vi ska se till antalet inlägg.

Var ligger sen stora skillnaden ?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=935880

Senast ändrad av en moderator:

Nejnej, det används aldrig några hjälptyglar? det byggs aldrig hinder enbart med avsikt att "sätta" hästen och få den att hoppa upp bättre? En häst som stannar på träning får aldrig ett kok stryk? För långa sporrar används inte i träning?

Jag har ridit och tävlat på msv nivå i 15 år innan jag började med trav, så ärligt talat, det där är bara BS!

Att dessutom TR tillåter utrustning som många ryttare inte kan hantera är ännu värre. Heter man Malin Baryard så kan man förmodligen hantera det man stoppar i munnen på hästen, men går du och tittar på en regional tävling så kan du se diverse trevliga bett i munnen på hästarna och en vilt slitande/sågande ryttare i andra änden av tygeln.

Nu pratar vi om helt olika saker. Jag pratade om utrustning. ingenting annat. De flesta som tävlar vill träna med samma utrustning som de tävlar med för att det inte ska bli förvirrande. (Man vill ändra så lite som möjligt för hästen när det är tävling.)
Dåliga träningsmetoder har jag inte pratat om. (men självklart finns de och inom alla inriktningar, men det är en annan diskussion)

kl

Om detta skulle vara sant.

Jag måste erkänna att jag isf blir mer mörkrädd över alla dessa hästskötare som tyst har sett på under alla år men inte gjort något för att hjälpa hästarna!:eek:
Att EN person kan göra hemskheter är förfärligt MEN att alla dessa människor runt i kring inte säger något? Nu menar jag inte berätta för polaren utan helt sonika ta bilder när saker utförs och sen anmäla??
Mycket mycket skrämmande!!! Vad är det för lärling som sätter sig och utför dessa övergrepp? Gjordes det under pistolhot?
Jag har arbetat en period som hästskötare inom travet och jag skulle aldrig acceptera detta!

Känns väldigt mkt som en "urban legend" och har man inte själv personligen sett det så tycker jag man ska vara sparsam med kritik och elakheter tills bevis är framlagda..
Så knäpp bilder, ta ljudupptagingar( fullt lagligt att spela in samtal där man själv är delaktig) och sätt dit dem som isåfall misshandlar sina hästar istället för att mata monstret som inget gör för att förbättra för djuren..

När man läste artikeln fick jag en liten klump i magen, tänk om allt är påhittat? Som sagt, Ekdahl lockade i stort sett ur uppgifter ur Disa som hasplade ur sig något efter mångt och mycket. Jag vill ju gärna tro att senska folket (han är ju trots allt en välkänd profil) är förlåtande om allt visar sig felaktigt, men tyvärr etsar nog detta sig fast rätt rejält.

Usch, jag tycker detta är så tragiskt, har tänkt så mycket på det hela nu :crazy: Han och Stig H va för länge, länge se de första namn jag bekantade mig med inom trasporten. Åke har ju varit något av en idol. Nej, usch som sagt var, ja hoppas att de gör en ordentlig utredning och att det bäst kommerut ur den.

Jag håller med dig. Det är samma med mig, och faktum är att jämför jag grenarna emellan så är nog ridsporten många gånger värre tyvärr :crazy: :(
Det här gör ju en rädd att mer skitprat kommer att bubbla mot travet vilket det inte är förtjänt av...

Läste också den artikeln och gillade den, bra skrivet!

För mig väcker denna person verkligen äckelkänslor,kräkreflexer och hat ... :mad:

Jag hade gärna diskuterat men samtidigt så saknar man både erfarenheten och kunskapen i fallet. Inte för att jag har det i travet men jag menar att man dömer så lätt innan fakta ligger på bordet i ÅS frågan. Bara för att han är känd och tjänat en massa pengar så är det enligt en del helt otänkbart att han skulle hålla på med djurplågeri av den art som han står anklagad för. Och personerna som gått ut och ska ha bevittnat får spott och spe.Undrar fortfarande om de fått detta om det hade gällt en mindre känd tränare?
Gällande Ekdal själv så borde han verkligen lära sig låta folk få tala till punkt.Jag avskyr folk som vill ha svar men när de sedan ska få det så avbryts dom.Usch!

Senast ändrad:

För mig väcker denna person verkligen äckelkänslor,kräkreflexer och hat ... :mad:

Jag hade gärna diskuterat men samtidigt så saknar man både erfarenheten och kunskapen i fallet. QUOTE]

Du skriver att du saknar erfarenhet och kunskap i fallet men ändå har du redan dömt personen?:eek:
Intressant........

Ähh ja,då bevisen är så klara..
Åklagaren var efter rättegången säker på att bevisen ska räcka för att få mannen fälld.

Jag personligen finner det mycket svårt att se hans oskuld i det hela.Med tanke på just bevisen. Sedan är det ju också själva händelsen som får mig riktigt illamående.

Ähh ja,då bevisen är så klara..

Jag personligen finner det mycket svårt att se hans oskuld i det hela.Med tanke på just bevisen. Sedan är det ju också själva händelsen som får mig riktigt illamående.

Och exakt vilka bevis menar du?
"Jag tror jag såg fast på avstånd, typ"?

Jag hade gärna diskuterat men samtidigt så saknar man både erfarenheten och kunskapen i fallet. Inte för att jag har det i travet men jag menar att man dömer så lätt innan fakta ligger på bordet i ÅS frågan. Bara för att han är känd och tjänat en massa pengar så är det enligt en del helt otänkbart att han skulle hålla på med djurplågeri av den art som han står anklagad för. Och personerna som gått ut och ska ha bevittnat får spott och spe.Undrar fortfarande om de fått detta om det hade gällt en mindre känd tränare?
Gällande Ekdal själv så borde han verkligen lära sig låta folk få tala till punkt.Jag avskyr folk som vill ha svar men när de sedan ska få det så avbryts dom.Usch!

Jag väljer att inte debattera speciellt mycket i den här frågan på grund av att jag inte över huvud taget KAN ta ställning för eller emot en person utan att ha VÄLDIGT nära kontakt/inblick.

Andra person är alltid andra person och ju längre bort det kommer ju underligare blir "sanningen".

Hur i hela världen kommer det sig att vi travmänniskor utspridda över hela Sverige ska kunna ta ett kollektivt ansvar för det förhoppningsvis fåtal som inte följer regelverket? :crazy: Jag har ingen koll på hur folk som tillhör min egen hemmabana tränar sina hästar (utom enstaka banjobb då vi ses) så hur sjutton ska jag veta hur ÅS eller SH eller Humelibumlan eller F som har sina hästar en halvmil från mig gör? :confused:

Det KRÄVS från olika att vi liksom SHJ ska ta ställning för eller emot, jag tycker att han verkar ha sagt kloka ord i TV. Jag går helt på hans linje, är man skyldig ska man åka dit så det heter duga men är man oskyldig tycker jag heller inte man ska dmas i förhand.

För ett par år sedan hörde jag rykte om att en amatör här klått upp sin häst i stallet av nån anledning. Jag kunde givetvis inte göra någonting alls, jag hade det ju bara som hörsägen. men hade jag sett det med egan ögon hade jag förmodligen sagt ifrån och anmält till Travsällskapet. vad mer kan man göra?

Mitt i allt elände dyker det ju endå upp galjhumor som får en att skratta, t.ex.

ELON bryter sitt sponsoravtal med Å.S, deras namn vill inte förknippas med el...."Vi måste vara rädda om vårat varumärke"...

Jag ser ingenting KUL i denna disk.
End. tragik.
Alla är förlorare-hästen mest.

Ghost:Jag väljer att inte debattera speciellt mycket i den här frågan på grund av att jag inte över huvud taget KAN ta ställning för eller emot en person utan att ha VÄLDIGT nära kontakt/inblick.

Andra person är alltid andra person och ju längre bort det kommer ju underligare blir "sanningen".

Hur i hela världen kommer det sig att vi travmänniskor utspridda över hela Sverige ska kunna ta ett kollektivt ansvar för det förhoppningsvis fåtal som inte följer regelverket? Jag har ingen koll på hur folk som tillhör min egen hemmabana tränar sina hästar (utom enstaka banjobb då vi ses) så hur sjutton ska jag veta hur ÅS eller SH eller Humelibumlan eller F som har sina hästar en halvmil från mig gör?

Det KRÄVS från olika att vi liksom SHJ ska ta ställning för eller emot, jag tycker att han verkar ha sagt kloka ord i TV. Jag går helt på hans linje, är man skyldig ska man åka dit så det heter duga men är man oskyldig tycker jag heller inte man ska dmas i förhand.

För ett par år sedan hörde jag rykte om att en amatör här klått upp sin häst i stallet av nån anledning. Jag kunde givetvis inte göra någonting alls, jag hade det ju bara som hörsägen. men hade jag sett det med egan ögon hade jag förmodligen sagt ifrån och anmält till Travsällskapet. vad mer kan man göra

:bow::bow::bow:

Bevisen som "förövaren" pratade om i Insider,och det man kunnat läsa i div tidningar. Några andra bevis kan jag tyvärr inte veta om då jag inte är inblandad.

Jag menar nu i Silver målet ....

Senast ändrad:

Jag må vara riktigt trög nu,men vad exakt menade du eftersom du riktar ditt svar till mitt inlägg?:crazy:

Bevisen som "förövaren" pratade om i Insider,och det man kunnat läsa i div tidningar. Några andra bevis kan jag tyvärr inte veta om då jag inte är inblandad.

Men hallå där!!! Nu pratar du om ett helt annat ämne, får man be om skärpning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka