Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Jag menade inte alls att man inte ska stötta.. :eek:
Självklart ska man det!!

Däremot tycker jag inte man ska svälja allt med hull o hår från någon sida utan vänta tills de som ska har gjort sin utredning o vi får reda på alla fakta!!

Och nej, jag tror inte man som liten hästskötare vågar alls, jag skulle kanske inte heller vågat?...
Jag tyckte mest det var så fel formulerat att bägaren rann över..
Personen har ju faktiskt lämnat sin häst i träning hos denne kusk efter detta, det tycker jag är dubbel moral!

Och jag tycker faktiskt man får ifrågasätta saker som har med saken att göra, inte svälja allt med hull o hår.

Att de två vittnena i TV är sambos verkar ju inte vara så populärt här. Har ni tänkt tanken att det kanske är det som gör att de törs träda fram. De har i alla fall varandra efteråt och står inte helt ensamma mot resten av travet....

Det har vad jag tror alltså säkert haft betydelse i beslutet att våga berätta men inte på det sätt som det framställs här.

Det här om att han lämnat sin häst i träning efteråt läste jag om i ett annat forum. Han ägde tydligen inte denna häst utan var som amatörtränare tvungen att vara skriven som tränare då han hade den i träning. Alltså endast på papperet. Vet inte om det stämmer..

De ÄR alltså sambos?

Ja, jag tycker att det kanske borde ha framkommit för nu framställdes de som två vittnen oberoende av varandra.
Dvs. man fick uppfattningen om att TV4 hade lyckats finna två vittnen som på varsitt håll -och som utan känndom om varandra- vågade träda fram.

jamen för det kan man ju inte köpa det förrän bevisen lagts fram.
Jag o min sambo kan ju tala om att pelle punglös och frigda frida har blivit elade av pele persson på hans gård för 5 år sen....men det måste ju bevisas också annars är ju rättsamhället inte mycket att hänga i julgranen.
Men är det sant så visst ska dom stöttas...men inte än

Var det inte du som hänvisade till någon annan tråd om samma typ av anklagelser mot ÅS för ett par år sedan då någon du kände, som du litade på hade berättat om det som debatteras just nu?

Jag både hoppas och oroas över att det kan finnas mer konkreta bevis.

Jag är inte insatt i det där med rättsprocesser ö.h.t men jag kan tänka mig att det räcker inte att 10 vittnar om att en sak har förekommit om 50 vittnar om motsatsen.
Detta förutsatt att det inte finns någonting att "ta på".
Skillnad är om en misshandel har ägt rum och oberoende vittnesuppgifter kan intyga på ett sådant sätt som överensstämmer med skadornas art, tidpunkt, klädsel, meningsutbyte osv. osv.

Det måste alltså till någon form av konkret bevisning och jag blir lite beklämd när Disa och Tomas ena stunder säger att de på håll har sett när hästarna har blivit strömmade för att i nästa andetag hävda att STC inte fann grisfösaren för den var så liten..

Hårklyveri av mig kanske..;)
Om man får spekulera, så undrar ju jag lite om vad som sker när personer (lärlingarna, hästskötarna) pekas ut o blir förhörda?
Det är ju en sak att förneka till en tv-reporter, men en helt annan sak i ett polisförhör?

Var det inte du som hänvisade till någon annan tråd om samma typ av anklagelser mot ÅS för ett par år sedan då någon du kände, som du litade på hade berättat om det som debatteras just nu?

Jo, tog upp det tidigare ja i en annan tråd.

Då var det ju inte känt att det var samma kusk som var utpekad, men nu kunde jag säga det öppet.

Det ska bli intressant att se vad den personen säger när h*n blir förhörd... för jag är ganska säker på att h*n är en av de utpekade lärlingarna.

Men då handlade det ju om att han blivit anmäld av en pappa till en anställd om jag inte minns fel o sen "bekräftade" min "vän" att de strömmades hos å.s men efter vad jag fått höra nu, så förnekar personen all kännedom. :(

jamen för det kan man ju inte köpa det förrän bevisen lagts fram.
Jag o min sambo kan ju tala om att pelle punglös och frigda frida har blivit elade av pele persson på hans gård för 5 år sen....men det måste ju bevisas också annars är ju rättsamhället inte mycket att hänga i julgranen.
Men är det sant så visst ska dom stöttas...men inte än

-Pelle Punglös!! :eek:

:rofl::rofl::rofl:

Det var precis det här jag menade, det finns -vad vi vet- inte några konkreta bevis och ändå så ställer man någon som inte ens har blivit "anhållen för brott" än vid den offentliga skampålen.

Anta nu att det inte är sant!
DÅ blir jag nästan mer rädd än om det är det. Paradoxalt nog..

Då har vi just bevittnat en häxjakt i modern tid

Bevis i form av att man idag hittar elfösaren vid en husrannsakan kan nog glömmas. De enda bevis som går att få är att vittnen berättar tyvärr. Återstå att se hur många som vågar. Det blir nog f.d anställda i sådana fall. Det kanske finns några som slutat med trav och därmed inte riskerar så mycket personligen. Får hoppas det.
De som jobbar där i dag och är delaktiga i den verksamheten vill nog inte missta sina jobb skulle jag tro. Det blir nog inte så lätt att få ett nytt heller....

*spinnoff*
Jag tycker man kan inta en avvaktande inställning :)

Tycker det är grymt onödigt Kasta skit på nån av de inblandade innan sanningen är ute!

Bevis i form av att man idag hittar elfösaren vid en husrannsakan kan nog glömmas. De enda bevis som går att få är att vittnen berättar tyvärr. Återstå att se hur många som vågar. Det blir nog f.d anställda i sådana fall. Det kanske finns några som slutat med trav och därmed inte riskerar så mycket personligen. Får hoppas det.
De som jobbar där i dag och är delaktiga i den verksamheten vill nog inte missta sina jobb skulle jag tro. Det blir nog inte så lätt att få ett nytt heller....

Jag vet inte, men jag skulle gissa att han OM han är skyldig slutade när det var på tal förra gången...
Så dagens personal kan säkert vara helt ärliga i sitt utalande att det inte förekommer..

Om man får spekulera, så undrar ju jag lite om vad som sker när personer (lärlingarna, hästskötarna) pekas ut o blir förhörda?
Det är ju en sak att förneka till en tv-reporter, men en helt annan sak i ett polisförhör?

Som sagt, jag är inte alls insatt i de rättsliga processerna.
Men det är först när man kommer under ed i en rättegång som man har skyldighet att säga sanningen så länge man inte är den åtalade!
Dvs. de som är misstänkta kan ljuga sig blåa om tungan (som den stornästa tyskan) utan att detta är straffbart på något sätt.

Så utan bindande bevis lär det inte gå så långt som till åtal ens -misstänker jag.

Jo, tog upp det tidigare ja i en annan tråd.

Då var det ju inte känt att det var samma kusk som var utpekad, men nu kunde jag säga det öppet.

Det ska bli intressant att se vad den personen säger när h*n blir förhörd... för jag är ganska säker på att h*n är en av de utpekade lärlingarna.

Men då handlade det ju om att han blivit anmäld av en pappa till en anställd om jag inte minns fel o sen "bekräftade" min "vän" att de strömmades hos å.s men efter vad jag fått höra nu, så förnekar personen all kännedom. :(

Tråkigt. Tyvärr så tycker många att det inte är värt insatsen och orkar därför inte stå för det de sett även om de tycker det är fel.

Men det är först när man kommer under ed i en rättegång som man har skyldighet att säga sanningen så länge man inte är den åtalade!
Dvs. de som är misstänkta kan ljuga sig blåa om tungan (som den stornästa tyskan) utan att detta är straffbart på något sätt.

Så utan bindande bevis lär det inte gå så långt som till åtal ens -misstänker jag.

Du är mer insatt än mig iallafall ;)

Tyvärr har du nog rätt. De inblandade kommer naturligtvis ljuga in i det sista. Leif Silbersky kommer att med alla medel krossa alla vittnen. Hörde förresten ett idiotiskt utalande av honom i morse om att det inte fanns något veterinärutlåtande på att ÅS skulle använda ström på hästarna. Hur tror han att man skulle se det? Det ger väl knappast brännskador. Dessutom hade alla anställda ställt sig enat bakom, konstigt vem skulle våga annat om man nu inte tänkt säga upp sig förstås. Det är ju dessutom deras arbeten som står på spel.

Nu gör jag det där IGEN, det förbjudna.
Jag läser inte hela tråden. *ställer mig upp för ett nackskott*

Därför kanske jag drar upp saker som redan har varit på tapeten.

De hästar som påstods bli strömmade (varav en jag känner ägarna till) hade antingen blivit överheta eller "knäckta".
Dvs. de har inte haft någon effekt på dessa hästar i a f.
Detta har vi ju varit inne på i den andra tråden -skepsismen om el har någon effekt på hästar ö.h.t

Då kan man fråga sig hur Svanen kan vara så obarmhärtigt korkad så att han fortsätter med dessa metoder eller om han på en del hästar har uppnått ett lyckat resultat och de hästar som inte klarar "behandlingen" får räknas med i det allmänna svinnet.

Dessutom -om detta är sant- vilket oerhört högt spel han har spelat genom alla år!
Personal som har kommit och gått som han har satt munkavel på. Hästägare som riskerar att dyka upp när som helst och riskerar att få se sin pålle (eller ska vi kalla det "kapitalet" så att den cyniska sidan får sitt tillmäte. ;)) bli så grymt illa behandlad.

Vilken ofattbar risk han har utsatt sig själv för!

-Pelle Punglös!! :eek:

:rofl::rofl::rofl:

Det var precis det här jag menade, det finns -vad vi vet- inte några konkreta bevis och ändå så ställer man någon som inte ens har blivit "anhållen för brott" än vid den offentliga skampålen.

Anta nu att det inte är sant!
DÅ blir jag nästan mer rädd än om det är det. Paradoxalt nog..

Då har vi just bevittnat en häxjakt i modern tid

När det bevisas som sant kommer du då att fundera på hur mycket kraft du lagt ner på att övertyga alla om motsatsen

*kl*

Jag undrar lite hur tränaransvaret gäller här?
Eftersom personal bllivit polisanmäld enligt tidigare länk, hur gäller det?
Om personal gör saker är ju tränaren skyldig enligt tränar ansvar, men hur blir de nu?
Är den enskilde personen helt friad o allt bara tränarens ansvar?
T ex Kan en lärlig som kört med el på tränarens order bli straffad? En hästskötare som selat ut en häst som h*n vet kommer bli strömmad?

Om bevis finns alltså?

*nyfiken*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden