Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

De som jag vill säga med de här ang. kalla fakta å "debatten", är att de är otroligt synd att dom mest bara tagit fram å upp nackdelar om travsporten, sen tycker ju inte jag att dom som "trädde fram" hade någon egentlig fakta å komma med.

De år så otroligt synd att svanstedt blivit så påpetade för de här, som ev. kan vara lösa ord, eller alt. sanning. Men hur de verkligen är å vilka metoder som egentligen används lär ju komma fram, men om saken så skulle vara, varför träder inte fler vittnen fram? Har de skett så lär de vara fler som sätt hört, selat ut hästar med denna "speciella" utrustning, å de lär ju finnas fler en dom nuvarande hästskötare som jobbar där nu, som sätt, om de nu skulle finnas en sanninge å verklighet i de hela. Tkr jag.

Sen som anndra sagt, om du nu va så, varför stannade den där Disa (hette hon så :confused:) i svanstedts stall i 3,5 år?

Det bekymrar mig -mycket- att man inte vet värdet av källkritisk fakta!

Jag är endast ett knapptryck ifrån travrondens debattsida.
Då jag inte censureras kan jag skriva i stort sätt vad jag vill -jag skulle tex. utan problem kunna påstå att jag själv är Åke Svanstedt.

Vips, så är det som jag skriver citerat och saxat som en sanning -utan någon som helst substans.

Ja nu är jag inte riktigt så pantad att jag inte inser det förstås. Men jag använder texten som motvikt till alla försvars tal som pågår här inne, det blir en intressant balans av olika motpoler eller hur? Du kan ju skriva vad som helst och vara vem som helst även här inne, eller hur? : )

den här debatten är ju rätt intressant som motvikt den också eller hur ?

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=27012

Senast ändrad:

Är det Disa och Tomas du syftar på med "flera vittnen"?

Jag hittar då inga flera.

Skulle vilja totalt motstrida att "alla vet om det, många hycklar"! Vilket skitsnack!
I de travkretsar jag rör mig har väl de flesta hört talas om grisfösare, MEN DET ÄR NÅGOT SOM LIGGER LÅNGT TILLBAKA I TIDEN!!!!!!!!!!!!!

Och definitivt inte någon metod som brukas! Jag har pysslat med trav i över 40 år, både hos proffs såväl som amatör, jag jobbar dessutom med djurskydd, och har aldrig sett eller hört någon använda detta!!!!!!!

Det är bara en massa rykten som florerar sedan 70-80 talet!

Jag skulle absolut vilja ha reda på namn på dem som köpt dessa prylar från USA!

Förstår inte varför man är så ute efter att "skita ner" travet!

Klippt ur debatten på travronden.se

3: Alla vet om det, många hycklar
Alla som hållit på med travsport en längre tid känner till användandet av grisfösare och elpiskor. På en travresa till USA för några år sedan köpte några amerikanska elpiskor och visade dom helt öppet. Att ge en bekväm häst en elstöt samtidigt som man gör något som hästen förknippar med smärtan är effektivt, i lopp gör man samma sak t.ex. ett visst vrål utan el-stöten och hästen flyr för livet.
AV: Bergsåker

Jag har nog hållit på för kort tid då (ca 20 år), för jag har aldrig sett skymten av en grisfösare. Så jag måste nog anse att jag inte tillhör hycklarna. Med det inte sagt att det inte finns idioter som använder sig av detta.

Tänkte på det som någon nämnde att jargongen om grisfösare finns - och det gör det ju faktiskt (jargongen alltså) - utan att det är något som används i praktiken (hos de flesta normalt funtade i alla fall). Men varför finns den jargongen egentligen? Känns just nu oerhört onödigt.

Skulle vilja totalt motstrida att "alla vet om det, många hycklar"! Vilket skitsnack!
I de travkretsar jag rör mig har väl de flesta hört talas om grisfösare, MEN DET ÄR NÅGOT SOM LIGGER LÅNGT TILLBAKA I TIDEN!!!!!!!!!!!!!

Och definitivt inte någon metod som brukas! Jag har pysslat med trav i över 40 år, både hos proffs såväl som amatör, jag jobbar dessutom med djurskydd, och har aldrig sett eller hört någon använda detta!!!!!!!

Finns nog många som inte håller på med trav som tycker det här är väldigt bra! För då kan de typ säga; Vad var det jag sa? Trav ÄR djurplågeri! En del tänker nog så i alla fall.

Jag tror att hästkillar får sin beskärda del också:angel:
Inte för att två fel gör ett rätt men mkt sex är det och inte allt för lite fest heller...

Nej, självklart menar jag inte T och D. läs artikeln det står tydligt att flera berörda hört av sig och kommer läggas till listan över de som får förhöras/uttala sig runt utredningen.

JAG förstår inte varför reaktionen blir att "man" är ute efter att skita ner travet. Jag är hästmänniska, och jag skulle ALDRIG ställa mig upp och försvara min gren om det framkom att olagliga metoder som strider mot djuretiska och djurskyddsrättsliga lagar förekom. ALDRIG. Tycker det är tragiskt att man hakar upp sig på att det är just "travet" och tycker att det är ett påhopp mot sporten. Alla gånger det framkommit diskussioner om plågsamma behandlingar av hästar inom de andra grenarna hoppning och dressyr ALDRIG att jag skulle försvara det, även om de är "mina" grenar.
vad är skillnaden med er travfolk?

Senast ändrad:

Nej, självklart menar jag inte T och D. läs artikeln det står tydligt att flera berörda hört av sig och kommer läggas till listan över de som får förhöras/uttala sig runt utredningen.

Det är T som säger att flera har hört av sig - till dom alltså.......
Det har kommit in flera anmälningar till JSV - samtliga anonyma - hur många är det då??

Själva elpådrivaren är 27,5cm lång samt 17,5 cm.För att använda vid påstådd träning så behövs då kanske en stav som man fäster pådrivaren på... Inte tillräcklig för att behöva köra ut den med bil dock:angel:

Det har kommit in flera anmälningar till JSV - samtliga anonyma - hur många är det då??

Nej det står tydligt att fler hört av sig till JSV och att det kommer läggas till fortgående utredning. det står INTE att de som hört av sig kommer att vittna om samma saker som T och D.

inte fan vet jag hur många det är, det är väl rätt uppenbart, jag läser ur en artikel? : )

Men hallå?? Anonyma vittnen? Då kan dom ju träda fram, visa sej å bevis på att alla rykten som nu kretsar kring en av vårt lands största tränare verkligen är sanna, så länge dom är anonya finns ingenting. tkr jag.

Men det är ju svårt att veta, i ett stall där jag jobbade skulle vi köra spik-klubba på hästarna när de gick dåligt... Det var jargong och givetvis var det aldrig någon som använde sig av en spikklubba i träningen av hästarna...

Jag hålle för övrigt inte riktigt med dig där för så mycket sexskämt som det är inom hästsportens värd är det ingen annanstans, spelar ingen roll inom vilken gren jag har jobbat så har sexskämten haglat. Som tjej lär man sig att ta allt med en nypa salt och svara uppkäftigt tillbaka, ha skinn på näsan och så. Kanske skulle mycket räknas som sextrakasserier men det är ju ändå med glimten i ögat just på grund av jargongen inom stallvärlden. Dock var det en tjej som anmälde en f.d arbetsgivare till mig. Och jag kan säga att även om det var en del råa skämt på just den arbetsplatsen så kom det inte upp till 10% av vad det varit på andra platser.

Det är ju precis det här jag menar, detta inlägg speglar okunskapen om olika arbetsplatser och deras miljö. Notera det fetstilta.

Har du varit i ett restaurangkök och jobbat? Faktum är att jag inte tror att något är värre, jag tycker det är vidrigt var det än förekommer. Jag ogillar starkt när folk gärna vill skriva du vet inte hur det är där osv, faktum är att jag har jobbat i både travstall och restaurang och tycker att bägge är vidriga miljöer i mångt och mycket men tillför också så mycket glädje.

JAG förstår inte varför reaktionen blir att "man" är ute efter att skita ner travet. Jag är hästmänniska, och jag skulle ALDRIG ställa mig upp och försvara min gren om det framkom att olagliga metoder som strider mot djuretiska och djurskyddsrättsliga lagar förekom. ALDRIG. Tycker det är tragiskt att man hakar upp sig på att det är just "travet" och tycker att det är ett påhopp mot sporten. Alla gånger det framkommit diskussioner om plågsamma behandlingar av hästar inom de andra grenarna hoppning och dressyr ALDRIG att jag skulle försvara det, även om de är "mina" grenar.
vad är skillnaden med er travfolk?

Tja vad var det för titel på programmen som sändes på TV? Hette de saker som "Kalla fakta granskar det dolda djurplågeriet på ÅS gård"? Eller riktade sig rubrikerna mot TRAVSPORTEN som sådan?

Jag uppfattade det i alla fall som att det inte var frågan om att granska en enskild tränare som eventuellt använder otillåtna och plågsamma metoder utan som att det var mot HELA travsporten man riktade sig.

Det måste ju vara rätt enkelt att förstå att man blir förbannad på komentarer som:

"Alla vet om det, många hycklar".

Vad är det för ett uttalande!?

Till dom många som hycklar hör väl vi andra inom travet, eller hur? Ska vi då inte ha rätt att försvara vår sport?

Jag försvarar ABSOLUT inte djurplågare! Vad är det du syftar på?

Om man i ridsporten tar en t.ex. dopad häst, skulle du inte reagera om man syftade på att "Alla vet om det, men många hycklar"!? Skulle det inte då kännas lite som om folk tror att kanske du oxå har en dopad häst?

Inte nog med att travhästen i sig oftast beskrivs som ett vandrande nervvrak, helt oduglig efter sin karriär som travhäst.
Travfolk är hycklande, djurplågare...o.s.v.

Inte någon gång har vi sett ett travprogram där det visas att travaren kan bli en utmärkt ridhäst, efter det att i sin karriär som masserad, omtyckt och vältränad, lämnat ovalen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka