Angående Jodopax

Sv: Angående Jodopax

En bra idé. Köpte en sån blomspruta nydligen så då kommer den till användning med :D.

Jag hoppas bara inte han blir värre av det. Om han kliar sig och slickar i sig Virconet, gör det nått?

Tror inte det efter som barnet som fick det på sitt munsår "överlevde" utan några problem. Men ha inte så stark lösning av det.

Nej jag gör en tunn lösning. Ska tvätta honom på måndag. Hoppas att det blir bra. Håll tummarna.

Nya färska sår ska INTE tvättas med bakteriedödande. Det stör kroppens egna läkfunktion. Som någon skrev, misstänker man att såret måste sys, skölj enbart med koksaltlösning eller sterilt vatten. Nya större sår blöder ju oftast så man får en naturlig sköljning. Är det djupare sår/ficka bör detta kollas av kunnig alt veterinär för att klargöra om det behöver dräneras eller ej.

Det är ju därför som man ska skölja av det bakteriedödande medlet med koksalt och inte använda det i onödan. Det här är rekommendationer från ett flertal veterinärer om man misstänker att såret innhåller bakterier. Bor tyvärr så att det ibland är väldigt svårt att få ut en veterinär just när det behövs, idag t ex är vi insnöade igen. Så många akuta behandlingar får ske med veterinären per telefon och med ett besök så fort det går.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 885
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Ponylove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka