Angående Jodopax

Sv: Angående Jodopax

Att jod i normala koncentrationer för desinfektion skulle vara cancerframkallande har jag aldrig hört talas om. Vid riktigt höga koncentrationer kan alla kraftigt oxiderande ämnen tänkas vara cancerframkallande.
PL

peter_lundin skrev:
Det är inte den den radioaktiva jodisotopen man använder i jodopax!

Heh :p nä.. tänkte väl det... har inte järnkoll på periodiska, men hade för mig att den hör hemma bland de radioaktiva :o
Men hur är det då? Är det cancerframkallande som någon ovan skrev? Och varför i så fall, om inte pga strålning :crazy:
*nyfiken*

Jag vet inte vad Helm har för grund för sitt påstående. Däremot vet jag att det finns studier som visat att högt INTAG av jod skulle öka risken för sköldkörtelcancer medans andra inte lyckats visa på detta.
PL

Om man är osäker skall man inte uttala sig riktigt så tvärsäkert.
Det är stor skillnad på att få i sig jod via maten att få det i lungorna eller på huden!
PL

peter_lundin skrev:
Jag vet inte vad Helm har för grund för sitt påstående. Däremot vet jag att det finns studier som visat att högt INTAG av jod skulle öka risken för sköldkörtelcancer medans andra inte lyckats visa på detta.
PL

Jag uttryckte mig felaktigt i mitt första inlägg och har i mitt andra inlägg korrigerat min information, den informationen finns bl.a. på miljövårdsverkets hemsida. Jag ber om ursäkt för den förvirring jag skapat.

Finns det någon möjlighet att så här i efterhand radera ett inlägg?

Är man snabb går det att ändra annars får ens dumheter stå kvar. Jag missade ditt tillrättaläggande först eftersom det kom precis innan ett av mina inlägg.
PL

Jodopax är ju bakteriedödande, men jag TROR (är det väl bäst att tillägga) att det dödar även vanliga hudceller. Min gissning är att de torkar ut - att vattnet i cellen vandrar ut genom cellväggen. Som med salt... Och precis som med salt (och många andra kemikalier) är det väl förmodligen koncentrationen som avgör.

Hur var det med Nelex (det där bruna mojset som man penslade på svallkött) som togs från marknaden för några år sedan? Någon som vet varför?

Missförstå mig rätt, om jag nu uttryckt mig något vagt. Man vill ju inte bli sågad hur hårt som helst... :o

Som så många andra skriver så behöver man inte skölja av jodopax om man du nu bestämmer dig för att prova. Själv har jag, innan jag fick ovanstående förklarat för mig, använt mycket svag jodopaxlösning som flugmedel runt juvret på min häst. Men i nuläget använder jag det bara som decinficering av stall och transport, eller som sårlösning om ingen sprit finns. :d

Utanpå huden är det inte farligt, hornlagret skhyddar de levande cellerna under. Ja jodopax skadar levande celler o därför skall man inte använda det på ett sår som skall sys. Mer man däremot redan har inflammerad o skadad vävnad är det ett utmärkt medel. Skadan på celler sker inte genom uttorkning om man använder rätt spädning utan genom skada på cellväggen.
Nelex har försvunnit men ett motsvarande medel, Lotagen kan fås på licens.
PL

Tack! Tänkte inte på hornlagret... :o Kan du förklara vilken skada det blir på cellväggen också? *vetgirig* Alltså borde det gå att fortsätta använda som "flugmedel"? Nu behövs det kanske inte, men det är ju bra att veta....

Hej jag brukar använda citron på småsår föratt skrämma bakterier!

jag använder gärna jodopax...men har även jag hört att det inte är bra enligt veterinärer. Detta från en medryttare som haft inackorderingsstall och blivit varnad för att använda jodopax av sina veterinärer. Det var inte bra för såret/hästen
Vad ska man ha hemma istället?

/j

När man har ett nytt färskt sår som kan misstänkas innehålla bakterier då tvättar man med något bakteridödande. Det kan var Jodopax, alsol, väteperoxid, gensiana och liknande. MEN sedan sköljer man såret med vatten eller allra helst koksaltlösning. Så fort man är säker på att såret är rent så är det koksaltlösning eller tvål och vatten som är det bästa att rengöra med. Koksaltlösningen är vävnadsvänlig och försenar inte läkningen med att reta såret. Används alltid inom humanvården (= på människor) av just den anledningen.

Masse skrev:
Prova med Vircon då istället. Det har jag användt på ett svampangrepp för ett par år sedan. Denna hästen hade det på benen så jag sprutade med en "blomspruta" var annan dag och det var borta på två veckor. Har även en bekant som behandlade barnens munsår med det och med samma goda resultat.

Kan tillägga att Vircon även tar fågelinfluensavirus. På min mans jobb hittades en död fågel i en bil från Turkiet. När myndigheterna kom ut och hämtade fågeln sanerade man med Vircon.

Oki du menar att jag kna skumma in honom med vircon och sen bara skrapa av och låta honom torka med det? Jag har aldrig använt vicon på hästar utan mest för att rengöra boxar och borstar och sånt med.

Ungefär så eventuellt att du bara håller dig till ställen som är angripna, om nu inte hela hästen är det. Min häst var nästan hårlös på benen innan jag provade det på henne. Jag bara duschade henne lätt på benen och lät det vara kvar.

en av mina stalkompisar blev rekomenderad av veterinär att tvätta sin häst med VirkonS när den hade hudbesvär.

Det är så gott som över hela honom. Hals, mage, rygg, kors och ner mot bakbenen. Tänkte att eftersom vi bara ha kallvatten så är det ju lika bra att värma upp vatten i en spann och sen då skumma honom med ljummet vatten med då eventeullt Vicon på dom områdena och sen bara skrapa av överflödigt vatten. Måste ju fungera. Men jag antar att jag måste göra det ett par gånger med nån dags mellanrum för att det ska hjälpa något.

Ja den enda anledningen till att jag inte har gjort det än är för att jag är rädd att han ska bli värre :D!

Efter som vädret är som det är just nu hade jag badat hästen först en gång och sedan baddat eller duschat med blomspruta på de drabbade ställena.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 885
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Ponylove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka