Angående hur vi uppfattas av nya medlemmar

vallhund

Trådstartare
Här inne på Hund.
Hur var det för dig @Monstermom ? Uppfattade du oss som surkärringar som bara var ute efter att såga av dig jäms med fotknölarna när du tog upp alla problem du hade i början med Monster?

Här inne på Hund.
Hur var det för dig @Monstermom ? Uppfattade du oss som surkärringar som bara var ute efter att såga av dig jäms med fotknölarna när du tog upp alla problem du hade i början med Monster?

Hmmm... Jag kommer inte ihåg mina första inlägg här i någon detalj får jag erkänna. (Om det finns något sätt att leta längre tillbaka än 2014 får någon tala om hur man gör?) Men mer generellt så nej, det är nog ingen passande beskrivning av hur jag uppfattade er. Jag vet att det var en del saker som var jobbiga, annat som jag helt enkelt inte höll med om, och så en massa bra saker. Uppmaningar att avliva honom tex, sånt är ju inte kul - men heller inte något som jag ser som särskilt upprörande att det dyker upp. Sen gör det ju inte så mycket vad någon säger att jag ska göra, jag måste ju inte göra det ändå. ;)

Jag antar hur man upplever det har väldigt mycket att göra med vad man har för förväntningar? Jag har aldrig väntat mig att alla ska tycka och tänka som jag (vad är då poängen med att fråga saker), gör man det så kan det nog bli en chock. Jag vet dock inte hur man ska "hantera" en sådan nykomling heller, den chocken är nog oundviklig i så fall?

Grejen är väl att vi inte är en homogen grupp som sitter tillsammans och kommer överens om hur vi ska svara någon, så om man upplever det som att "alla är emot en" så tror jag det är i ens egen upplevelse man får leta efter orsaken... De finns de som är oändligt diplomatiska, det finns de som är mittemellan och det finns de som är rätt bryska, alla måste kunna uttrycka sig (inom forumets regler) utan att det blir "maffia"-snack av alltihop tycker jag.

Jag försöker själv vara lite mer lirkande än vad jag egentligen har i mig naturligt, eftersom jag bryr mig om hundarna bakom frågorna och verkligen vill försöka nå fram. Samtidigt är jag alltid också medveten om att det är en öppen tråd på internet och det är jättemånga fler som läser än som skriver (flera år efter vi helt övergett och glömt tråden), så det är väldigt viktigt för mig att vara tydlig med vad jag anser är OK och inte, och varför. Jag vill inte lirka och hymla med en användare, och riskera att ett dussin med samma frågeställning senare helt missar min poäng. Det är viktigt för mig att komma ihåg "den tysta publiken".

Äh, jag var en surskata från inlägg ett jag :sneaky:

Skämt å sido, så visst kan både jag och andra säkerligen på buke uppfattas som sådan om man är ny och okunnig eftersom vi inte jamsar och lindar in saker, mer raka puckar och starka åsikter liksom. MEN vår respons, hur den framtonas baseras ju på den attityd och frågeställning som vi ger den responsen på.

Är själv ganska ny på just "Hund".
Hamnade på Buke via "Häst" och höll till där i många år. Får nog säga att där är klimatet mycket hårdare isf. Jag tog en nära två år paus från Buke för att sen återkomma till hund för kanske 2 år sen när jag skaffade den lilla och hade lagt av med hästarna.
Jag har i vissa trådar nämnt min förra hund och lite av våra bekymmer men också har jag outat mitt korkade resonemang och tänk i samband med två blandashundar. Jag känner aldrig att jag blivit illa bemött för det.
Sen är vissa vassare än andra. Kanske rakare utan krussiduller och i skrift kan det bli hårt. Men så är det alltid på forum. Alla har inte lätt att utrycka sig i skrift och det skrivna ordet kan se hårdare ut än det var tänkt. I tal där röst och ansiktsuttryck också kan tala kan en mening bli både mildare och hårdare.
Dessutom är det otroligt olika hur vi tar emot kritik.

Hänger man på hund ett tag så ser man vilka som besitter en enorm kunskap och erfarenheter. Men man ser också vilka som ständigt missuppfattar, går i försvarsställning eller som enbart är ute efter att tjafsa. Ja som tom har trollat vid enstaka tillfällen.

Ett forum är nog som irl. Det finns alla sorter :)

När jag började hänga i hundforumet för gudarnavethurlängesedan, så tyckte jag det var upprörande många som försvarade och nyttjade väldigt hårda metoder i sin hundträning. Jag minns klicker vs. bankaochslåmedSBK-diskussionerna med fasa :D

Annars tror jag mig ofta betraktas som glädjedödare, bitterfitta, besserwisser och allmänt störande när det kommer till frågor som rör det jag är aktiv inom.:angel:

Jag tycker faktiskt överlag att det är ganska trevlig ton här inne. Förvisso tillhör jag väl inventarierna, men så länge användarna är tydliga och kan få fram vad de menar tycker jag inte att det är så vasst.

Jag har fått jättejobbigt PM för några år sedan, som pågick under en längre tid och var obehagliga. För mig var det mycket värre än nån hätsk diskussion.

Jag har löst det hela på ett för mig väldigt effektivt vis. Den hittills enda(!) bukefalist vars inlägg alltid irriterat mig, den bukefalisten la jag till på ignorera-listan. Sedan är det klart, jag håller inte med alla hela tiden, men så är det ju överallt.

I början av min "bukefalist-karriär" vågade jag knappt skriva något. Verkligen yttepyttelite och alltid i de lättsamma trådarna då. Det var för att jag var rädd för folks reaktioner, men när jag väl skrev så insåg jag att det ju inte var så farligt :D Jag försöker dock, framförallt de gånger jag startar trådar, att alltid tänka på att de som läser inte vet ett smack mer än precis det som skrivs. Det tvingar mig att vara tydlig. Jag läser igenom mina trådstarter flera gånger innan jag skickar iväg dem, funderar på om jag glömt något som bör nämnas eller lagt in onödig information som bara får inläggen så långa att folk tröttnar på att läsa.

Nu så drar jag mig inte för att ge mig in i diskussioner, jag kan utan tvekan kasta mig in i allvarligare ämnen osv OM jag känner att jag har något att komma med. I övrigt håller jag mig till att klicka "gilla" på de bra inlägg som redan finns, eller så läser jag bara och funderar över det som skrivs.

Jag tycker också att det brukar vara trevligt här inne på Hund, tycker folk brukar bete sig vettigt även om det såklart alltid kommer finnas de som man inte riktigt förstår sig på..

Jag minns inte alls hur det var när jag började läsa och skriva här.. För dåligt minne ;)
Men jag är ju kvar så det kan ju inte ha varit allt för tokigt :D

Jag tycker att bukes hundforum slår alla andra hundforum på fingrarna :love:. Här får man bra svar av kunnigt folk och andelen "goddag yxskaft-svar" är låg.

Beroende på hur man uppfattas här och i verkligheten så är det kanske något hårdare här. Eller vad tycker du @Wingates? Jag säger nog samma sak i verkligheten också, men det är lättare att linda in saker i bomull när man använder talspråk än skriftspråk. Ffa går det snabbare. Här biter jag mig inte heller i tungan som jag är tvungen att göra i andra fall. Som när en träningskompis glatt berättade att hennes skotträdda och allmänt ängsliga hund nu var parad. Här hade jag nog skrikit abortspruta! Men det var en planerad renrasparning och jag tror inte att hon hade velat prata med mig fler gånger om jag babblat om abortspruta. Nu försöker jag bearbeta henne med info om rädslor och ärftlighet, och hoppas att det inte blir några fler kullar i alla fall...

Jag har hållit på med hundar i hela mitt liv (är 28), med en familj som sysslat med hunduppfödning sedan flera generationer tillbaka. Har även pluggat djurbeteende med inriktning hund genom universitet. Ändå håller jag mig gärna lite vid sidan om, eftersom kunskapsbanken här är väldigt stor. Jag är medveten om att jag verkligen inte kan eller vet allt. Jag lägger mig i först om något är riktigt tokigt. Man kan ju tolka text olika, och så fort något inte är riktigt glasklart kan man lätt bli sågad vid fotknölarna. Ofta får man vara lite övertydlig.

Men jag tycker att tonen här är bättre än på många andra medier. Det är mer raka rör och mindre "gulligull". Jag tror att det spelar stor roll på vad för inställning den nya medlemmen har i hur denne tar kritiken. Har hen förväntat sig medhåll, strykas medhårs etc etc har man nog kommit till fel ställe. Är man öppen för förslag och medveten om att man själv kanske inte vet bäst blir det nog desto bättre ton.

Buke är en ganska snäll sida generellt...är min upplevelse. En del som skriver från kunskap och erfarenheter, och en del som skriver lite i största allmänhet. Men sällan personangrepp, sällan medvetna spydigheter, nästan alltid en genuin vilja att svara/hjälpa till.

Jag droppar in ibland när lusten faller på, och tycker alltid att det finns något intressant och konkret att läsa. Känner nog att jag har tillräckligt med hund (eller häst för del delen) under västen för att bedöma inlägg och kunskaperna/metodiken bakom dem och kunna sålla.

Jag tycker att bukes hundforum slår alla andra hundforum på fingrarna :love:. Här får man bra svar av kunnigt folk och andelen "goddag yxskaft-svar" är låg.

Beroende på hur man uppfattas här och i verkligheten så är det kanske något hårdare här. Eller vad tycker du @Wingates? Jag säger nog samma sak i verkligheten också, men det är lättare att linda in saker i bomull när man använder talspråk än skriftspråk. Ffa går det snabbare. Här biter jag mig inte heller i tungan som jag är tvungen att göra i andra fall. Som när en träningskompis glatt berättade att hennes skotträdda och allmänt ängsliga hund nu var parad. Här hade jag nog skrikit abortspruta! Men det var en planerad renrasparning och jag tror inte att hon hade velat prata med mig fler gånger om jag babblat om abortspruta. Nu försöker jag bearbeta henne med info om rädslor och ärftlighet, och hoppas att det inte blir några fler kullar i alla fall...
Ja, så kan det nog vara. Även om jag tycker du är ganska lik dig själv här eller hur man ska säga :)

OT;
Jag tycker detta är det bästa hundforumet och har i princip lagt ner alla andra. Hänger på min ras fb sida med, men det är nog det enda.

Jag har varit aktiv på Buke himla länge och tycker tonen är bra för det mesta och uppskattar alla som tar sig tid att skriva svar om jag frågar något. Även om jag inte alltid håller med om svaren. Försöker hålla en trevlig ton tillbaka, lyckas kanske inte alltid.

Framför allt uppskattar jag att få inblick i sporter jag inte håller på med själv, träningsråd för sånt jag håller på med och också bara hundsnack i största allmänhet. Problemlösning och nya infallsvinklar.

Värme och omtanke när mina gamla hundar gick bort betydde mycket.

Jag vet inte riktigt hur det ser ut om man kommer ny, om det är svårt att komma in och hur man blir mottagen. Det måste kanske de svara på som är nya som användare.

Jag upplevde aldrig någon dålig stämning eller spydigheter. Hade man fel fick man fakta serverad på en tallrik. Hur bra som helst.

Sen kan jag tänka mig att jag upplevs som rätt bitsk, även om jag försöker andas och fundera igenom mina inlägg innan jag postar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 943
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 728
Senast: Grazing
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka