Angående handen.

Sv: Angående handen.

Fast nu talar jag utifrån egen erfarenhet, och jag är ingen rosettjagare som sågar hästen i munnen och använder inspänningstyglar, endast inspänning vid longering.

Jag är nöjd med de flesta av de tränare jag ridit för, MEN jag tycker att fokus ligger mer på hur hästen arbetar än på hur sitsen är. Om sitsen är korrekt så får hästen betydligt bättre förutsättning att jobba rätt. ;)

Visst, man kan säga till att man vill ha mer sitsträning, men jag tycker att detta liksom hänger ihop. Ändå "glöms" sitsen bort i många fall.

Jag tycker att det beror på i i vilken situation man är i, alltså har man precis börjat rida eller är en ganska så rutinerad ryttare,
en nybörjare vill man ju lära att sitta stilla med handen så att den inte följer med uppåt vid trav och liknande.. när man däremot blivit duktigare rider man väl kanske också mer "avancerade" hästar tex unghästar där man nästan måste ta väldigt stora tygeltag för att den ska förstå i början..

Handen ska väl vara så stilla som möjligt men självklart följa med i hästens små rörelser om ni förstår vad jag menar ;)

men som sagt så tror jag att det beror helt och hållet på vilken nivå man själv är på samt vad för häst man sitter på!

Jag får känslan när man ser på många ridlektioner att läraren fokuserar på hur ryttaren ska rida om det vore en elithäst, inte sett till hästen ryttaren sitter på.

Alla hästar ska väl ridas med samma hjälper, oavsett om de tävlar GP kür eller är ridskolehästar.

Nu är det ju som någon nämnde att GP hästarna tränas av samma människa varje dag och kan därför lära sig tyda deras signaler ypperligt (vilket fö är det samspel dressyren går ut på).
Ridskolehästarna å andra sidan, går varje dag med flera olika ryttare med olika utbildningsgrad, som troligtvis inte rider exakt likadant.
Då kan man inte kräva att de ska lyssna på lika fina hjälper som GP hästen.
All heder åt ridskolehästarna, de är vardagshjältar som står ut med att få hundratals olika kommandon för samma sak varje vecka.

Senast ändrad:

Jag är nöjd med de flesta av de tränare jag ridit för, MEN jag tycker att fokus ligger mer på hur hästen arbetar än på hur sitsen är. Om sitsen är korrekt så får hästen betydligt bättre förutsättning att jobba rätt. ;)

Visst, man kan säga till att man vill ha mer sitsträning, men jag tycker att detta liksom hänger ihop. Ändå "glöms" sitsen bort i många fall.

Det håller jag med om. Funderar på om det beror på att det ÄR svårt att lära om dåliga vanor och eleverna slutar ju inte med en dålig vana för att en tränare säger till en gång, utan det måste påminnas igen och igen, (hmmm var det 100.000 gånger innan en rörelse blir automatisk tex....eller mer:confused:)

Det kräver en väldig fokusering från en elev för att verkligen bli av med en ovana och det blir man inte av träningarna enbart utan av att själv nöta och påminna sej.
Vet med mej själv att jag många gånger "glömmer" mellan träningar och då måste det kännas rätt tröstlöst som tränare.......:crazy:

Fast jag är bättre på det nu, dvs att verkligen gå in för att förändra
och mena allvar med att få en stadigare mellandel tex. :cool: inte bara säga lite skämtsamt att jag måste till gymer:( Så det är på god väg.

Men sen vet jag att en längre påeriod utan tränare leder tillbaka ner i ovanor och att man måste börja om med saker man trodde satt:cool: Så det gäller att fortsätta och inte slarva!

Händerna har jag faktiskt kommit tillrätta med, har v'l passerat de 100000 gångerna antar jag:angel:

Bara några reflektioner om det här med att förändra.

var och kolla på en st:george (stavning?) tävling för inte så länge sen, tyckte jag såg att de rörde på handen.....fler andra sa samma sak också som jag var å kolla på tävlingen med

Kanske därför jag är så nöjd med min tränare, hon fokuserar på sitsen varje pass. kollar av, och får tillfälle att lufta mina funderingar o frågor. Men det kanske är mer så med centrerad ridning, mer fokus på sits och mindre på häst. Fast det är ju inte så att bara för att det är cr, så skiter hon i hästen, och vi pratar mycket om vad som f tillfället är lämpligt för hästen.
Nog svamlat

Det bästa är nog att ha en bra tränare som man kan rida för ofta. Jag är en typisk "buskryttare", red från början ca 4 ggr/år för tränare och hade diverse böcker "i högsta hugg" däremellan. Började senare rida "regelbundet" för tränare, vilket innebar helt lyxiga 1 gång/månad. Nackdelen med att sitta själv är att man lättare lär in fel och det tar mycket längre tid att komma tillrätta med, det kräver en hel del tålamod hos både ryttare o tränare. Fördelen är att man inte blir handlingsförlamad vid problem som uppstår. Jag lyckades skapa en egen liten :devil: som sitter bakom örat och skriker åt mig när jag gör fel, eller håller på att trilla in i gamla sitsovanor.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka