Angående fel sadel

Jeja

Trådstartare
Hej

Jag har ett problem, och undrar om det är fler här som har detta problem som jag har.

Jo till mitt problem, jag rider en häst åt en vän och hennes dressyr sadel kan jag inte rida i pga att jag får fel sits och sen att den är mycket bak sutten eller hur man ska kalla de, så jag får spänna mig för att "sitta rätt" och sen har jag provat hennes aroundsadel och den är hård som bara den och rida i och jag får som skavsår så det börjar blöda. Och min fråga är: är det värt att prata med ägaren till hästen om att ev byta ut hennes sadel eller i värsta fall köpa en egen sadel som funkar för mig? Vill ju göra mig rättvis både för mig och hästen.
Är tacksam för alla svar jag kan få
Mvh Jeja

Beror på hur ofta du ska rida den? Ska du bara rida 1-2 ggr/veckan så kanske jag inte skulle göra det. Men ska du rida på heltid kanske jag skulle kunna fråga, ev betala hälften? :) (så länge det inte blir en sadel som kostar mig enskilt 4000-5000kr)

Ja de varierar från vecka till vecka det beror på hur jag jobbar, så de kan bli 2- 6 gånger/vecka som jag rider, sen rider jag lektion en dag per vecka

i värsta fall köpa en egen sadel som funkar för mig?

Jag tycker inte alls att det är en "i värsta fall-lösning", tvärt om tycker jag att det är den allra bästa. Varför skulle du inte vilja investera i att optimera dina förutsättningar bara för att du inte äger hästen? :)
Jag och många med mig tar helst med egen sadel när vi rider andras hästar. Sitter man fel är det svårt att inverka rätt.

Så sant har du några bra tips på vart man kan införskaffa en bra dressyr sadel och hur vet man vilken tum man ska ha osv

Jag skulle nog också köpt en egen, kanske betalar ägaren lite kanske inte, men ack så värt det.

Det är så hemsk att rida i en sadel man inte passar i, ok om det är max en gång vecka men inte såhär ofta.
Ta ut en sadel utprovare som kollar att den nya stämmer för dig och hästen och kolla begagnat.

Jag har suttit i samma sits så att säga. Den hästens sadel gjorde mig mycket svankryggig och jag fick liksom slåss mot sadeln för att hålla mig upprätt. Jag hade 3 alternativ; köpa en egen sadel till hästen, sluta rida hästen, fortsätta kämpa med den befintliga sadeln.

Det blev alternativ 3. Kostnaden för en ny sadel plus utprovning kändes lite väl magstark när jag inte ägde hästen. Så jag stretade på och några månader senare blev hästen halt och sedan ville ägaren rida mer själv efter att den tillfrisknat och hon valde att behålla den andra medryttaren och säga upp mig eftersom hon visste att jag ändå skulle flytta från orten när jag hittat ett hus att köpa. Så med facit i handen var det bra att jag inte la ut pengarna.

När jag provat sadlar till mina hästar har faktiskt medryttaren fått vara med och testa för att också säga sin åsikt. Nu är det ju såklart prio ett att den passar till häst och hästägaren, men jag har valt bort sadlar som inte alls funkat för medryttaren också. Ibland har jag köpt två sadlar, en som passar mig och en "billigare" dock inga "skräpsadlar!" som passar medryttaren. (och hästen) Om ryttaren sedan vill ha en ännu bättre sadel så får medryttaren gärna prova ut sin egen sadel som passar dom båda. Men då får medryttaren ta den kostnaden.

När jag provat sadlar till mina hästar har faktiskt medryttaren fått vara med och testa för att också säga sin åsikt. Nu är det ju såklart prio ett att den passar till häst och hästägaren, men jag har valt bort sadlar som inte alls funkat för medryttaren också. Ibland har jag köpt två sadlar, en som passar mig och en "billigare" dock inga "skräpsadlar!" som passar medryttaren. (och hästen) Om ryttaren sedan vill ha en ännu bättre sadel så får medryttaren gärna prova ut sin egen sadel som passar dom båda. Men då får medryttaren ta den kostnaden.

Jag har förlorat så sjukt mycket pengar på sadelaffärer så jag skulle aldrig lägga ut den kostnaden på en medryttarhäst. Dessutom ska den stoppas om eller kanske bytas ut om hästen ändrar sig i ryggen.

Som hästägare skulle en medryttare inte få lägga på vilken sadel som helst heller. (Ok om det handlar om ett pass/vecka) den ska passa ordentligt om den ska användas kontinuerligt.

Om man verkligen inte funkar i sadlarna så undrar jag hur de ligger? Är den baksutten kanske den trycker bak i ryggen på hästen. Det kanske ska uppmärksammas.

När jag provade ut en hoppsadel till min häst så tog jag hänsyn till min kompis som hoppar hästen, hon har väldigt lång överskänkel och behöver en sadel med framskrurna kåpor. Självklart för min del.

Okej, bra tips från er alla tack, vill bara tillägga att jag har ridit för en dressyr domare två gånger o har fått lite tips på min sits men det är mycket sadelns fel sa hon oxå, så jag ska prata med ägaren om mina tankar om att ta ut en sadel utprovare o prova ut en sadel som passar mig o hästen.

Jag hade absolut inte räkna med att ägaren skulle betala en sadel till mig. Däremot hade jag skaffat en sadel som passar mig, men jag skaffade för flera år sedan en bomlös dressyrsadel som passar de hästar jag suttit på. Det jag kan föreställa mig är att den inte passar en mycket kortryggad häst (jag har en Trekker Master)

En begagnad Startrekk-dressyr brukar ligga runt 6000 kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 590
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 145
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 823
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar