Angående färd med transport, snabbt svar !

Sv: Angående färd med transport, snabbt svar !

Även om du åker på en rak väg så är ändå vägen doserad mot diket för att regnvatten inte ska bli stående och för att man hellre har en bilist som kör i diket än över till mötande trafik.

/Camilla

Ja det var därför ja lade till sista meningen. ;)
Den lutningen är väldigt obetydlig.

Varför ska man lasta på vänster sida? *nyfiken*
:)

Jag har fått lärt mig att det är för att transporten lättare kan kana i/dra mot diket om hästen står på höger sida. Även därför som lättaste hästen "ska" stå till höger om man kör med två hästar i transporten.

Aha, då förstår jag... :)

Jag har fått lärt mig att det är för att transporten lättare kan kana i/dra mot diket om hästen står på höger sida. Även därför som lättaste hästen "ska" stå till höger om man kör med två hästar i transporten.

DET E HELT RÄTT...

japp, då blir det bjässen på vänster och lilla donnan på höger. :)
I trailern vi har nu kör vi inte båda i, då står båda utan mellanvägg.

Undrar egentligen hur många som får lasta två hästar lagligt i sina släp??? Ponnier okej, men stora hästar? Räkna ca 650-700 kg/häst, plus släpets tjänstevikt som ofta ligger på 600-700 kg (självklart boggie, annars funkar det inte) Det gör att släpets totalvikt måste komma uppåt 2 ton. Visst finns det sådana släp (så snälla, ni som verkligen kör lagligt med rejäla dragbilar och BE-kort, häng mig inte nu;) ) Tycker att det är alltför vanligt att se dessa gamla enaxlade trailers med 2 st 170cm-hästar.

Vet att det här egentligen inte alls hör till tråden, men det kan vara värt en fundering...
Såg förresten annons om ett extrautrustat Fobo-släp på Blocket. Två mellanväggar, så hästen kunde stå brett men i mitten. Så ska jag utrusta mitt släp när jag skaffar ett igen.

Håller med dig Boccia att det är vanligt med 2 stora hästar inklämda i en enaxlad, hur får dom egentligen plats? hmm. Övervikt så det skirker om det dessutom. Inte många som bryr sig direkt.

Iallafall, vi kommer köra lagligt med 2 hästar, den ena
ca 700kg och den andra ca 650kg. = 1350 Maxlasten är 1450, totalvikt är 2400, så vi får plats med massor med mat med. :bump: Med BE ,men det förstod nog alla. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: Wingates
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar