Ang , triangelmärkning.

L

Liten_men_tuff

Måste hästen blivit utdömd av en vetrinär för att triangelmärkas ?

Min kompis häst blev utdömd, och triangelmärktes.
En i mitt stall har en ponny som dom triangelmärkte, dom sa att "det var bäst för henne, så att ingen framtida ägare kan utnyttja henne (strunta i att hon är dålig, eftersom hon annars är en bra ponny)". Jag tror inte att deras ponny blev utdömd, utan dom gjorde det för att dom själva ville.
Men som sagt, jag är inte helt säker :confused:

Men en triangelmärkning är ju lite mer än bara en triangel på rumpan... Det betyder ju att du får ut en del av hästens livvärde på försäkringen och för att få det så måste väl hästen vara utdömd av veterinär, eller??

Du kan märka din häst med en triangel när du vill, det är fritt fram.

Om du däremot vill få del av livvärdet från försäkringsbolaget så måste hästen vara utdömd och dessutom ska försäkringsbolaget godkänna utdömningan och ge klartecken för triangelmärkning.

Du kan märka din häst med en triangel när du vill, det är fritt fram. Ha, ha! Tja, all smikning är ju upp till hästägaren.

Kanske skulle måla om mina så de blir prickiga framåt höstkanten, för att ha något att skratta åt mellan regnskurarna :D :D

Ja! Triangelmärkning utförs för att man ska kunna få ut delersättning av livvärdet från sitt förs bolag. Detta är endast möjligt som ALTERNATIV till avlivning av häst som förlorat sin brukbarhet som ridhäst (till stor del iaf) men som inte av veterenär bedöms lida av sin skada utan kan ha ett bra hästliv men utan hårdare träning.

Om man har en häst med t ex en kronisk hälta som gör att den inte kan ridas annat än ev lättare promenadridning kan man alltså istället för avlivning (o full ers fr förs bolaget om man har en A! förs el motsv) VÄLJA delersättning (o alltså ska hästen märkas med en triangel på v lår) istf avlivning. Man får då, iaf hos de större bolagen, ut livvärdet minus 10 000. Delers betalas dock bara ut till hästar förs i 20 000 o mer.

Låter ju underligt? För framtida ägare kan ju träna hästen hur mycket dom vill. Det ända dom inte kan göra är ju tävla den.

Men visst teoretiskt kanske det går att ringa och beställa t-märkning. Men alla fall jag vet om så har ju veterinären som utfört märkningen begärt att få se intyget från veterinär. Men som sagt alla jag vet har varit fall som blivit "godkända" av en veterinär och då MÅSTE du ju visa upp intyget för att få en underskrift på det av veterinären som utför märkningen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 554
Senast: Cambrie
·
Hästvård Triangelmärkning Hej! Vad har ni för erfarenheter av triangelmärkning? Hur lätt/ svårt har det varit att få igenom? Jag har nämligen...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: blackroses
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 824
Senast: morgaine
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 503
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025