ang transportering

Sv: ang transportering

Om man ser till förordningarna ska man alltid ha strö om transporttiden inklusive lastning överstiger 30 min. Och det finns väl ingen som binder hästen i tränset under transport heller!?

Själv binder jag med grimma och transportgrimskaft.
Mellanvägg och dörrar bak.
Transportskydd och täcke vid kall väderlek.

Nafayette skrev:
Saxat från djurskyddsbestämmelsen.

Vidare.
Det skall finnas skiljeväggar som skyddar djuren mot skador under färden.
Någon skrev om att dom körde sina hästar utan mellanvägg...

Skiljeväggarna skall vara flyttbara. Det får inte finnas några vassa kanter eller föremål i transporten och golvet skall vara jämnt samt halkfritt. Lastutrymmet skall dessutom vara bullerdämpande. Täcks med strö- eller bäddmaterial.
Och hur många var det här som inte anväde strö???????

:confused: :confused: :confused:

AM

AM

SKiljeväggar behövs alltså bara om det är FLERA hästar som åker. Vilket jag förutsätter att Nafayette vet men eftersom fler läser tråden och så vi slipper få mer 'skrönor' a la man får inte kör med luckan öppen.

Och ang strö så är det med tillägget vid resor över 30 minuter. Alltså från djurskyddet. JAG kör alltid mes trö för järnskor, gummigolv och en bajshög blir en VÄLDIGT hal kombination annars ,)

Hej Alex. ;)

Jag skrev:

Backa tillbaka till inlägg 13 så får du se.

Och visst får man köra med öppen lucka. Så länge man inte riskerar att tappa lasten.

Och den risken ÄR uppenbar med "ej surrad last"

Om man är så tokig att man tror att man är bäst på häst må så vara.
Men att riskera andra trafikanter på sin självsäkerhet borde vara straffbart. :mad: :mad:

Man kan ju hoppas att sådana "hästägare" håller sig med sitt hästtransporterande på egen grusplan och inte på allmän väg.

Det finns regler..och det finns orsaker till reglerna.

AM

Nafayette skrev:
Hej Alex. ;)

Jag skrev:

Backa tillbaka till inlägg 13 så får du se.

Och visst får man köra med öppen lucka. Så länge man inte riskerar att tappa lasten.

Och den risken ÄR uppenbar med "ej surrad last"

Om man är så tokig att man tror att man är bäst på häst må så vara.
Men att riskera andra trafikanter på sin självsäkerhet borde vara straffbart. :mad: :mad:

Man kan ju hoppas att sådana "hästägare" håller sig med sitt hästtransporterande på egen grusplan och inte på allmän väg.

Det finns regler..och det finns orsaker till reglerna.

AM

Jo, jag förstod precis vad du syftade på (och håller helt med), var mest för att minska risken att Lisa13 (eller för den delen Britt43) läser och får för sig att man inte får köra utan mallanvägg övht (dvs ens med bara en häst). med tanke på hur extremt seglivad. och vilken extremt stor genomslagskraft, myten om förjudet köra med luckan öppen och måste transportera i lädergimma av försäkringsskäl blivit t ex så såg jag ju uppenbara 'möjligheter' för en ny myt att födas ;)

Idioter finns överallt, gemensamt för dem tycka vara att 'de vet, men DERAS lilla Brunte kan/vill/måste minsann...' *s*

lindaplutt skrev:
Varför vill man åka med överluckan öppen ? Har aldrig fattat det, tycker bara det blir mer otrevligare ljud för hästen med luckan öppen.

de flesta transporter har INTE godkänd ventilation med övre luckan stängd, vilket man bör vara medveten om. Och ventilationen MÅSTE vara fullgod. Så för MÅNGA (mer än hälften iaf) av transportägarna begår de faktiskt regelbrott genom att STÄNGA den ;)

Jag har den öppen av två anledningar - ventilation samt att mina hästar föredrar att se och höra allt. Dvs de är lugnare om de SER det som låter (även omd et låter mer) än höra (om än lite mindre) men inte se VAD som låter. Valacken åker rätt illa med luckan stängd, unghästen åker lika bra både med öppen och stängd, men där har jag den öppen av ventilationsskäl om det är vår - sommar - höst.

Med mellanvägg, spån, fastbunden, i grimma, höga transport skydd runt om, täcke om det är kallt ut eller är svettig, har en dörr på bakbommen så att han inte ska sparka sönder mattan på rampen

LIA skrev:
Tack för det! :banana:
Det gör jag, plus förtroendefullt! Väl inget i min lista som motsäger?
Ser att jag glömde:

Inga skydd

:o 'Hukar*

LIA
Njea, tyckte kombinationen öppen lucka o lösa hästar lät lite ansvarslöst?

Silly skrev:
hur transporterar du din häst? med eller utan mellanvägg, strö eller inte? lös eller uppbunden? träns eller grimma? vilka skydd?

Kör med mellanväggen brett isär, kedja bakom baken, bunden i framväggen, övre luckan nere. Har alltid spån i släpet då det används flitigt ( 2-3 dagar i veckan). Har en Ikea-kasse med hö i släpet om det skulle bli ett längre stopp (man vet aldrig med en gammal bil... ;) ).
Hästen åker i grimma men har tränset under om vi ska kort sträcka. Har benskydden under de höga transportskyden om det är kort sträcka, annars kläs hon på på plats. Täcken anpassas efter värme och årstid.

Smalt, med mellanvägg, strö (halm), lädergrimma och transportgrimskaft, höga benskydd, bom bak, svansskydd. Luckan uppe beroende på transport. Lånade en som det inte fanns bra ventilation i så då fick luckan var nere och det fungerade.

Förra hästen ville stå brett, men där var det också lädergrimma och grimskaft, höga transportskydd, strö, svansskydd

Alexandra_W skrev:
Och ang strö så är det med tillägget vid resor över 30 minuter. Alltså från djurskyddet.
Kom ihåg att det är 30 minuter inklusive lastning! (alltså räknat från stalldör tills hästen är urlastad vid målet) Det är ytterst få resor som kommer under 30 minuter, så jag har alltid i spån.

Vad får dig att förutsätta, att hästen ska göra det?

Nafayette- Du har väl hört att man ska hålla avstånd i trafiken? Fast, det kan ju inte ens kungen! :o :D

LIA

Har alltid mellanvägg.
Har spån i transporten och gummimatta.
Alltid uppbunden i grimma.
Har alltid transportskydd på benen och ibland täcke.

:smirk:

LIA skrev:

Nafayette- Du har väl hört att man ska hålla avstånd i trafiken? Fast, det kan ju inte ens kungen! :o :D

LIA

Den kommentaren sa allt.. :o

AM

LIA skrev:

LIA
Jag förutsätter inte att hästen gör något alls, men risken finns, så länge det handlar om en levande häst.

Och själv brukar jag försöka minimera risker för situationer där mina hästar kan göra sig illa på ett eller annat sätt.. :idea:

Alla våra åker med mellanvägg, skulle aldrig våga fälla upp lämmen utan bommar bak. Sen har vi spån på golvet. Alltid lädergrimma fastsatta i transportgrimskaft. Allihoppa är lättlastade.

min häst åker med mellan vägg då han gillar att "luta" sig mot väggen..annars slår han bara fram och tillbaka i transporten.
jag lastar honom med grimma,helst läder, eftersom dom går sönder lättast ifall olyckan skulle vara frammme....han står självklart uppbunden inne i transporten! man ska aldrig ha en häst lös i en transport, gäller dock inte bussar med boxar, det kan hända att hästen vänder sig om man inte binder fasst hästen, och det kan leda till riktigt hemska olyckor! jag transporterar hästen med tjocka transportskydd + att jag lindar svansen...

Kör med vanlig grimma, mellanväggen i, jag har inga bakbommar utan dörrar bak och dom stängs fast i mellanväggen (om ni förstår vad jag menar...det är ett Umesläp). Har strö och inga transportskydd, hästen går barfota hela den halkfria tiden och på vintern färdas vi ganska sällan.

Silly skrev:
hur transporterar du din häst? med eller utan mellanvägg, strö eller inte? lös eller uppbunden?
träns eller grimma? vilka skydd?
Med mellanvägg, ingte strö, kort uppbunden, låga transportskydd +
svanskydd, träns under lädergrimma.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama