ang transportering

Sv: ang transportering

Du har nästan rätt. Vi hade en lite vadslagning hur lång tid det skulle ta, innan Humlan reagerade på att jag svarat. Oavsett!

LIA

Silly skrev:
hur transporterar du din häst? med eller utan mellanvägg, strö eller inte? lös eller uppbunden? träns eller grimma? vilka skydd?

Mellanvägg ställd åt sidan, bom bak, boots, höga transportskydd, lädergrimma med nack&nosludd i fårskinn, spån i transporten. Uppbunden.

LIA skrev:
Du har nästan rätt. Vi hade en lite vadslagning hur lång tid det skulle ta, innan Humlan reagerade på att jag svarat. Oavsett!

LIA
Nej du lilla snoffsan, nu är du ute och cyklar som vanligt... :smirk:
1, Jag läser sällan vem som gjort ett inlägg innan jag svarar på det första gången.
2, Jag försöker låta bli att svara på dina inlägg, för jag vet av erfarenhet att du inte har några argument och förklaringar, utan bara är ute efter att få tala om hur bra din hantering av dina (käpp?)-hästar är...
3, Jag har sett inlägg från dig i en hel del trådar jag gärna skulle svarat på och börjat svara på innan jag sett dem vara från dig, men låtit bli av samma anledning som du ser i punkt 2.
4, Jag hoppas du vann pengar på din vadslagning! Du får säkert bättre odds om du svarar i en tråd jag inte redan svarat i och prenumererar på.. :angel:
5, Jag vet att du tycker du har stor betydelse och det har du säkert... men jag måste göra dig besviken och tala om att i mitt liv har du ingen betydelse alls... Jag letar inte upp dig i trådar och "förföljer" dig som du gärna vill få det att verka som... :rofl:

Förövrigt så blev jag väldigt förvånad när jag såg att det var ditt inlägg, hade fått uppfattningen om att du var rädd om dina hästar och behandlade dem med ansvar och respekt? :confused:
Men alla kan ju ha fått fel uppfattning! :smirk:

Senast ändrad:

oki doki :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

med eller utan mellanvägg? Med vägg, jag har sagt tidigare att jag har en häst som lutar sig mot mellanväggen, hur konstigt ni alla tycker att det är, men hon GÖR faktiskt det. De andra hästarna har mellanvägg eftersom att de aldrig är något problem att köra dem med de, dessutom säkrare då hästen inte kan vända sig om el. liknande.

strö eller inte? Alltid, lite tunnare när man åker korta sträckor men desto mer vid långkörare.

lös eller uppbunden? uppbunden förstås, annars kan ju både det ena och de andra hända...

träns eller grimma? grimma, sätter du fast hästen i bettringen och den slänger sig ur trailern så tvivlar jag på att du kan tränsa och lasta hästen igen. grimman ska vara av läder.

vilka skydd? höga, rejäla transportskydd. även boots om de åker med brodd. svanslinda och ev. ett täcke om det behövs.

har stängd överlucka, inget hönät, fäster hästarna långt fram ovanför fönstret (i princip omöjligt att de tar sig över bommen då), dörrar bak och så förstås, ser till att mamma och pappa kör fint :)

Det jag trodde var "träns eller grimma" från början i den här tråden var om man bara hade grimma eller om man hade träns under grimman.
Kanske hade jag fel? Var det antingen eller som menades?

Fö finns det många jag känner som åker med tränset under grimman eftersom de har lite bökiga hästar och är således klara att lasta av så fort man kommer fram.

förresten, det är bättre att skaffa en trailer med BRA ventilation, och skippa öppen överlucka, för då får man baksug i trailern å det kan ju inte vara annat än pissigt för hästen... men det är ju min uppfattning det :angel: finns ju EN MILJARD andra, men de intresserar mej dock inte, för mina hästar verkar ju trivas i sin igenstängda trailer.

Oxxx skrev:
Min åker vanlig transport, utan mellanvägg (kan inte stå med) och lång bakbom. Spån om vi åker längre än 30 min. Överluckan öppen, långt grimmskaft så han kan kolla ut (både bak o fönstrena fram). Åker lindad med paddar och boots långa sträckor (>3 timmar) annars vanliga transportskydd och alltid lädergrimma. Oftast svansskydd och alltid hö i transporten.

Varför vill man åka med överluckan öppen ? Har aldrig fattat det, tycker bara det blir mer otrevligare ljud för hästen med luckan öppen.

Knapplån....

I lädergrimma och grimskaft. Spån på golvet. Bommar bak. Svanskydd och transportskydd på alla fyra. Med mellanvägg men brett, sambon har svetsat om så det passar pållen.

Har flera hästar men generellt så reser de med lindade ben, uppbundna i grimma (inte fölungarna förstås), spån på golvet samt svansskydd.

Saxat från djurskyddsbestämmelsen.

Transportfordonet måste vara så utformat att hästarna kan stå upp i naturlig ställning och så säkert att de inte kan rymma ur det.
Fundering just på att köra lösa hästar med öppen lucka. Håller det enligt lagen??
Om hästen häver sig ut, har hänt, vem är då skyldig till 5 trafikdöda vara två är barn i efterkommande fordon som just försökt veja undan för 600 kilo häst??

Vidare.
Det skall finnas skiljeväggar som skyddar djuren mot skador under färden.
Någon skrev om att dom körde sina hästar utan mellanvägg...

Skiljeväggarna skall vara flyttbara. Det får inte finnas några vassa kanter eller föremål i transporten och golvet skall vara jämnt samt halkfritt. Lastutrymmet skall dessutom vara bullerdämpande. Täcks med strö- eller bäddmaterial.
Och hur många var det här som inte anväde strö???????

:confused: :confused: :confused:

AM

AM

Nafayette skrev:
Saxat från djurskyddsbestämmelsen.

Transportfordonet måste vara så utformat att hästarna kan stå upp i naturlig ställning och så säkert att de inte kan rymma ur det.
Fundering just på att köra lösa hästar med öppen lucka. Håller det enligt lagen??
Om hästen häver sig ut, har hänt, vem är då skyldig till 5 trafikdöda vara två är barn i efterkommande fordon som just försökt veja undan för 600 kilo häst??

Vidare.
Det skall finnas skiljeväggar som skyddar djuren mot skador under färden.
Någon skrev om att dom körde sina hästar utan mellanvägg...

Skiljeväggarna skall vara flyttbara. Det får inte finnas några vassa kanter eller föremål i transporten och golvet skall vara jämnt samt halkfritt. Lastutrymmet skall dessutom vara bullerdämpande. Täcks med strö- eller bäddmaterial.
Och hur många var det här som inte anväde strö???????

:confused: :confused: :confused:

AM

AM

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Kommer inte ihåg om det vart med eller utan mellanvägg... tror med, ej strö om det är kortare transportsträcka (typ 20 minuter till ridhuset).
Uppbunden i lädergrimma, transportskydd som går över knä/has runt om och svanslinda PLUS svansskydd. Ibland även stalltäcke.

Min häst lutar sig bak i transporten och svansroten blir helt sönderskrubbad om man inte har både linda och svansskydd. Antagligen gör han detta för balansen. Tror ni att det kan bli bättre om man fäller åt sidan mellanväggen? Eller finns det andra lösningar? Annars är han helt lugn både vid lastning och transport!
Kan ju tillägga att jag under de tre åren jag har haft honom har transporterat honom 4 gånger :smirk:

lindaplutt skrev:
Varför vill man åka med överluckan öppen ? Har aldrig fattat det, tycker bara det blir mer otrevligare ljud för hästen med luckan öppen.

Min häst tycker bättre om att se-höra allt, tycker det är upp till var och ens häst hur den vill ha det.
dessutom blir ventilationen bättre eftersom den allt som oftast är för dålig med luckan stängd.
------------------------------------------------
Sen ang strö på golvet som nån skrev, kan bara svara för mej själv, men jag vill inte ha in för mycket strö så han kan få fäste mot gummimattan om det skulle vara nåt. Har bara så det precis täcker golvet OM han blir kissnödig vid tävling el dyl. Och eftersom hästen aldrig kissar i transporten (har inte hänt än på tre år) de sträckorna vi åkt hittills så känner jag att det kvittar om jag har in lite spån än inget alls. (han håller sig alltid tills vi kommit fram..)

Senast ändrad:

Förövrigt så blev jag väldigt förvånad när jag såg att det var ditt inlägg, hade fått uppfattningen om att du var rädd om dina hästar och behandlade dem med ansvar och respekt?
Tack för det! :banana:
Det gör jag, plus förtroendefullt! Väl inget i min lista som motsäger?
Ser att jag glömde:

Inga skydd

:o 'Hukar*

LIA

*lånar knapp*

*Kör för närvarande utan mellanvägg, har lång bakbom. Det är nog mest en smaksak.

*ALLTID transportskydd på! Jag sk*ter fullständigt i om andra har det eller inte, men ska jag köra så ska hästen ha skydd på sig! Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln, när jag stått och försökt lasta min häst i två timmar och tar av ett skydd som höll på att lossna och han helt plötsligt går in, då kan jag ju tala om att jag inte tog ut honom igen för att få på skyddet :smirk:

*Alltid uppbunden häst, oftast bara grimma, ibland träns med grimma över.

*Oftast strö (spån) i transporten, men ibland utan om det är korta sträckor (kortare än 15 min).

Ullis :bump:

jga transporterar med mellanvägg och kort bom. lädergrimma + låga, mjuka trspt skydd vid kortare sträckor (ibland har han inga skydd alls) och vid längre lindar jag dem + att han får ha neoprene boots. Har även svanspåse om vi ska på tävling.

Hej jag har mellanvägg eftersom han trivs bra med det, sen har jag alltid spån i transporten även om det är gummigolv..
Ponnyn har alltid höga transportskydd på sig och han står uppbunden såpass kort att han inte kan vända ej om och har alltid svansskydd och täcke( omdet inte är jättevarmt ute då :p)

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter