ang transportering

Sv: ang transportering

fälttävlansnörd skrev:
Japp, säkert. En häst som har fyra ben att stå på bör inte ramla av i en ca 30 grader skarp kurva i ca 20-30 km i timmen, om den inte vant sig vid att kunna luta sig mot väggen. Men alltså, missförstå mig inte nu - jag menar inte att hästen släpper allt och kastar sig på mellanväggen, utan min häst står på alla fyra men lägger typ bogbladet och bakåt mot väggen när kurvan är som skarpast. Men jag antar att vi kommer kunna diskutera detta i en evighet :smirk:
Ja troligtvis skulle vi det. Det är väl bäst att konstatera att vi har olika åsikter.. :rofl:

För mig beror det lite på vilken transport jag lånat för dagen, om den har hel/trekvartslång bom som alternativ eller inte?

När jag hade egen transport ställde jag ur mellanväggen permanent, men det är ju inte riktigt läge att göra med andras grejjer. :angel:

Jag lastar alltså i nuläget:
-MED mellanvägg och smalt (tills jag orkar köpa hellång bom till någon annans släp...)
-med strö oavsett sträcka (spån, helt enkelt eftersom transporten varit ströad redan varje gång jag hyrt den)
-kort uppbunden i en hake som INTE löser ut och i en grimma som inte går sönder i första taget (= dumt/farligt vid själva i/urLASTNINGEN eftersom hästen kan komma loss och kasta sig bakåt PÅ någon eller mot luckan när den är på väg upp/ner)! Jag har däremot ALLTID en skarp kniv redo i bilen om hästen skulle behöva skäras loss av någon anledning.
-med lindade ben (lindor + paddar)
-med hö enbart om vi åker en längre sträcka
-med luckan NERE om det inte regnar/snöar in (är det bara kallt så är det täcke på som gäller, men helst inte, särskilt inte med mellanväggen i)

Efterlyser även ett svansskydd som jag inte behöver leta längs vägen efter när jag kommit fram... :smirk:

/JES
vars ena sto vill åka och bli lastad brett och det andra stoet vet jag inte om hon vill ÅKA så egentligen men hon lastar iaf betydligt lättare när man lastar henne smalt (helt emot allt jag trodde att jag visste om lastning!!!) :smirk:

jag lastar alltid min häst på vänster sida, bort från vägkanten.
sen skulle jag aldrig köra utan mellanvägg..hästarna kan ju kasta runt där inne då...vilket kan sluta med att finkan välter

Ridtravare_bäst skrev:
jag lastar alltid min häst på vänster sida, bort från vägkanten.
sen skulle jag aldrig köra utan mellanvägg..hästarna kan ju kasta runt där inne då...vilket kan sluta med att finkan välter
Kasta sig runt?? :confused:

skulle nog tro hon menar från sida till sida.....kanske

Transporterar på vänster sida med mellanvägg
Spån
Terrylenegrimma
Inga skydd, varesig det är sommar eller vinter

Min häst står med mellanväggen i normalläge, åker inte brett. Står på vänster sida. Han har höga transportskydd (Hööks för 400 spänn) på alla ben. Han har lädergrimma med nackludd (får lätt panik om en hård grimma trycker i nacken om han skulle sträcka upp huvudet för långt), transportgrimskaft eller vanligt, panikhake närmast grimman.
Åker vi långt (typ Strömsholm, 3 timmar enkel resa), så har han spån att stå på. Lägger alltid in kvällen innan så det inte dammar när han lastas. Är det "bara" transport till träning i ridhuset, som tar ca 30 minuter kör vi utan strö.

nilema skrev:
skulle nog tro hon menar från sida till sida.....kanske

Transporterar på vänster sida med mellanvägg
Spån
Terrylenegrimma
Inga skydd, varesig det är sommar eller vinter
:rofl: Så mycket fantasi var inte jag begåvad med att förstå att hon menade? :o
Trodde mer på frivolter ;)

-med mellanvägg
-uppbunden i grimma
-knä/hashöga transportskydd oavsett sträcka
-stödd med ca 10 cm spån
-bakluckan nere om det inte regnar, lägger helldre ett täcke på
-hö vid längre transporter

Transportera med Grimma uppbunden kort eller kort o kort. beror på vad man menar med kort. fleecetäcke nu i vinter. mellanvägg. bom bak. inga skydd då min häst står hyfsat stilla i transporten. kollar alla fyra benen när vi lastat av. Funderar på att köpa transportskydd. för säkerheten .

Kortare sträckor (upp till 5 km) åker han helt utan skydd eller ev. de skydd han ska ha på vid ridning, alltid i grimma, uppbunden med mellanvägg och bommar fram och bak

LÄngre sträckor är han alltid bandagerad över knän fram och upp till hasor bak, samt svanslinda.

Silly skrev:
hur transporterar du din häst? med eller utan mellanvägg, strö eller inte? lös eller uppbunden? träns eller grimma? vilka skydd?

Alltid med mellanvägg, ibland brett, ibland smalt, beroende på vilken transport vi lånar. Han föredrar att åka brett så jag försöker undvika smalt om det inte är absolut nödvändigt.
Jag har alltid spån, ganska mycket i mitten och bak, eftersom han alltid envisas med att kissa 1-3 gånger varje transporttur.
Uppbunden, ganska kort, alltid lädergrimma. Han har även hö.
Höga transportskydd, benskydd under om jag ska träna.

Kör med mellanvägg.
Hästen står uppbunden med ett kort grimskaft, anpassat för transporter, med panikhake.
Har alltid spån i transporten.
Hästen har höga benskydd + svansskydd och lädergrimma när han åker. :)

Med mellanvägg och bommar. Mellanväggen betsår att en såndär mjuk matta.
Jag har strö vid längre resor, altså inte när vi åker de vanliga turerna till ridhuset som tar fem minuter....Jag har halkfri matta och spolar släpet i stort sett varje vecka, därav inget spån...

Höga transportskydd och täcke efter väderlek och temperatur. Lädergrimma med fårskinn...(Vill ha nåt som håller ifall man måste lasta ur och inte hinner tränsa)

Hästen står uppbunden m transportgrimskaft.

Dessutom så har jag alltid, kniv ,longerlina och extra grimma i sadelkammaren. Termometer inne i släpet...

När jag hade transport och hästen hemma (är på foder nu) så åkte vi i en boggie-transport. Ett självklart val om man får välja, vilket jag får.

Ingen mellanvägg, annars blir det kaffeved av hela transporten.

Stora rejäla benskydd, svansskydd och lädergrimma. Fattar inte varför vissa bara klämmer på dem när hästen är på "det" humöret alt. ska åka långt...

Alltid lädergrimma och ett riktigt transportgrimskaft med panikahake.

Alltid någon form av täcke, beroende på väder och reseanledning.

Sadeln har åkt på redan på hemmaplan ibland, men det är bara om vi ska till grannstallet och jag är själv.

Lång bom om jag har resesällskap. Han lyssnar bra och går inte ut förrän han får för mig, men det känns bättre om det är en bom som stoppar honom. Tar för lång tid för mig när jag är själv så han hinner inte bli så ivrig om jag inte härjar med nån bom.

Så får min lilla pålle åka transport:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Så här tranporterar jag min häst, halvblod, 3 år:

Med mellanvägg (mjuk)
Lädergrimma
Långa tranportskydd fram korta bak (pga att hon blir galen om jag sätter långa skydd bak, men hon får väl lära sej så småningom)
Lite spån baktill för att underlätta mockningen. Om jag skulle åka längre mer strö i hela spiltan.
Bunden i ring framtill och med gummigrimskaft (elastiskt)
Bommar baktill.
Fönster och taklucka öppet/stängt beroende på årstid och väderlek.
Lilla luckan bak öppnas uppåt och är inte avsedd att vara öppen under färd.
Blött hö i hökrubba vid längre resor.
Växlar mellan att ha henne på hö och vä sida (efter att ha haft en häst som bara kunde stå på hö och det ställde till problem vid ett par tillfällen) lättare om hon är van vid båda tänker jag.

Några kommentarer till andra inlägg

Varför kör man hästar lösa? Förutom små shettisar som inte kan bindas pga sin storlek. För mej låter det jättefarligt:eek:

Ang. varför man kör med mellanvägg med bara en häst: Jag har haft en häst som inte kunde åka med mellanvägg och det blev lite besvärligt ibland när man ville köra två, därför vill jag gärna att min häst ska kunna stå med mellanvägg och tänker att om jag låter henne stå utan så kanske det inte går sen att helt plötsligt ha den där. Dessutom tänker jag som någon annan sa att med större utrymme - större risk att hästen får släpet i obalans om dom rör sig för mkt i sidled. Därför kör jag med mellanvägg så länge hästen är nöjd med det.:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama