ang transportering

Sv: ang transportering

Lille shettisen åker i boots och lindor (är skodd så det behövs...) , är lös i transporten. Han är för liten att binda upp (och den enda gång jag försökte tog han sig loss genom att dra av grimskaftet)

Halvblodet har boots fram och lindor runt om, åker smalt och är uppbunden med kort grimskaft.

Silly skrev:
hur transporterar du din häst? med eller utan mellanvägg, strö eller inte? lös eller uppbunden? träns eller grimma? vilka skydd?
har ingen mellanvägg (1,5 hästarssläp :p)
självklart strö, torv
bunden löst i vanligt grimskaft med knut som är lätt att lösa upp
alltid grimma, ser ingen anledning att ha träns
brukar ha bara boots, är han broddad har jag transportskydd (på vinterna alltså)

Silly skrev:
hur transporterar du din häst? med eller utan mellanvägg, strö eller inte? lös eller uppbunden? träns eller grimma? vilka skydd?

Med mellanvägg, utan trö, uppbunden, lädergrimma och bandage underlägg med lindor över (har inga transport skydd än)
kolla gärna in på nya häst sidan ridsport.ifokus.se (utan www)

En lite undran bara.. Varför har de flesta mellanvägg i när man bara kör en häst?? :confused:
Hästarn lutar sig inte mot mellan vägge för att få stöd..(vet att det finns hästar som står lugnare med mellan vägg), när det blir ostadigt ställer dom sig bredbent för att hålla balansen. Då är ju mellanväggen bara ivägen.
Jag vet även att många vill ha bom bakom, men det finns hela bommar till de flesta släpen.
Jag vet även att vissa använder den andra sidan av transporten till förvarings utrymme.
Men resten då? Som har hel bom, kör bara en häst, och har grejorna i bilen... Varför har ni mellanvägg i. Det blir ju bara mer detaljer hästen kan göra illa sig på?

de allra bästa är de man kan flytta åt sidan, med en kort och en lång bom, då får hästen bredare, samtidigt så får man plats att lasta, en annan sak är av säkerhetskäl, när man kör ska man ha hästen lastad på vänstersidan, ifall man hamnar i dikeskanten, annars finns det risk för att släpet tippar.

Tar man då bort mellan väggen helt så kan hästen mao flytta över sig till fel sida, den högra....

Och jag har fått lära mig att lasta till höger, för att inte hästen ska "möta trafiken", och inte hamna ovanpå en mellanvägg om släpet välter på det sätt du beskrev... hur ska man veta vad som är bäst när alla säger olika!?

Ang var mans ka lasta så är jag lärd hö sida. Jag kör UTAN mellanvägg dock och mina ställer sig med framdelen mitt i släpet och sen endera bakdelen mitt på med, eller så ställer de ner baken i HÖGRA hörnet (samtliga väljer det). Och jag har aldrig märkt minsta skillnad i 'stabilitet' hur de än står, vilken sida de står på eller om ett föl knallar runt som den vill. Man HAR en ökad risk att vä'lta med hästen p höger sida OCH man skär av vägen med ett hjul och hamnar utanför vägrenen, men den är liten och släpen är byggda för att hästarna ska kunna stå 'överallt'. Det är inte förrän det redan börjar gå åt skogen som vikten spelar roll..

Men lastar jag en häst med mellanvägg försöker jag ha dem på vä sida, jag har dock haft hästar som hårdnackar krävt att åka på hö sida och då har de fått det.

Men för MIG är det säkrare med en häst som åker utan mellanvägg men står som ett ljus hela vägen, än en häst MED mellanvägg som trampar om och inte står still :angel: Så jag kör utan.

Silly skrev:

Med mellanvägg , ej strö , uppbunden , Grimma , Höga transportskydd!

ha ha, ja det kan man undra, men ponera att man välter, då får de ju mellan väggen över sig, vilket gör det svårare att få ut dem, jag tycker vänster verkar säkrast, har än sålänge inte hört några argument för höger sida som får mig att tänka om...

Transport, med mellanväg, spån, uppbunden i väggen framför bommen, lädergrimma, boots+lindor eller transportskydd.

Använder alltid mellanvägg med bom.
Strör med torv.
Alltid höpåse så att det är mysigt/mumsigt att åka och som inte går att fastna i om maten tar slut.
Kort gummitransportgrimskaft och enkel lädergrimma.
Höga transportskydd och svansskydd.
Täcke vid behov.
Nåt´gott när man gått in :d .
Inga sadlar eller träns på, även om vägen är kort (1mil), bara benskydden under transportskydden på vägen dit (för att spara lite tid när vi kommit fram).
Detta gör vi alltid för vi åker 1-3 gånger/veckan och det måste vara säkert och hyfsat trevligt för ponnyn.

merman

Russin8 skrev:
Hästarn lutar sig inte mot mellan vägge för att få stöd..

JO! Min ena häst GÖR det. 100 % säker. Jag har ju sett det själv vareviga gång vi kör.

fälttävlansnörd skrev:
JO! Min ena häst GÖR det. 100 % säker. Jag har ju sett det själv vareviga gång vi kör.
För att han tycker att den är i vägen i så fall. En mellan vägg kan inte hålla en häst uppe... Hästar lutar sig inte mot saker för att få stöd..

För det första är hästen som lutar sig mot väggen ett sto, ingen han.
Och för det andra så JO, det är så helt enkelt. Hade hon velat ha bort mellanväggen hade hon defenitivt sagt till oss om det :devil: .
Dessutom tror jag att jag vet bäst om min häst lutar sig mot väggen el. inte.

Det där med att hästar inte lutar sig mot saker. Okej då, jag kan ju säga TAR STÖD istället. Har läst flera gånger att folk rekommenderar att man kan ställa hästar som lägger sig ner vid skoning/kratsning brevid en vägg, så att de kan ta stöd mot väggen.

Och för att ge ett exempel dårå, en god vän till mig berättade för mej om när en god vän till henne transporterade sitt sto (mkt bestämd dam) med mellanvägg. Hon hade övervakning och såg att hästen stod å lutade sig mot mellanväggen. Hon tyckte att det verkade lite konstigt så nästa gång hon skulle köra hästen bestämde hon sig för att "vi kör nog utan, hon vill nog inte ha väggen" - och så blev det. Hade säkert gått superbra om hästen inte drattat omkull i första kurvan... :angel:

Álin skrev:
Kör aldrig min häst så jag svarar för systers :p (har inget annat att skriva om).
Utan mellanvägg (lång bakbom), lite halm längst bak ibland, uppbunden i framväggen (bultring som är fäst genom en balk), lädergrimma, låga skydd.

Glömde svansskydd :D Det han är uppbunden i är ett elastiskt kort transportgrimskaft. Sen har han hönät också, alltid.

Och att nämna, kör vi längre än 30 minuter (vilket iofs aldrig har hänt) har vi/ska vi ha strö på hela golvet inte bara bakom.

fälttävlansnörd skrev:
För det första är hästen som lutar sig mot väggen ett sto, ingen han.
Och för det andra så JO, det är så helt enkelt. Hade hon velat ha bort mellanväggen hade hon defenitivt sagt till oss om det :devil: .
Dessutom tror jag att jag vet bäst om min häst lutar sig mot väggen el. inte.

Det där med att hästar inte lutar sig mot saker. Okej då, jag kan ju säga TAR STÖD istället. Har läst flera gånger att folk rekommenderar att man kan ställa hästar som lägger sig ner vid skoning/kratsning brevid en vägg, så att de kan ta stöd mot väggen.

Och för att ge ett exempel dårå, en god vän till mig berättade för mej om när en god vän till henne transporterade sitt sto (mkt bestämd dam) med mellanvägg. Hon hade övervakning och såg att hästen stod å lutade sig mot mellanväggen. Hon tyckte att det verkade lite konstigt så nästa gång hon skulle köra hästen bestämde hon sig för att "vi kör nog utan, hon vill nog inte ha väggen" - och så blev det. Hade säkert gått superbra om hästen inte drattat omkull i första kurvan... :angel:

Okej, HON... :bow: . Spelar det någon roll...
Och jag står fortfarande för att dom inte lutar sig mot väggen för att få stöd. Och om dom verkligen lutade sig så skulle mellan väggen ge vika... Och att din väns,väns häst ramlade har inte med mellanväggen att göra. Det beror nog på hur man kör...
När hovslagaren ställer hästen mot väggen är ju för att den inte ska försöka komma undan genom att luta sig för mycket. Går inte att gämföra med transportering. Om hästen själv får välja hur den ska stå i en transport så ställer den sig på tvären baklänges... Min pappa har kört hästransportbuss i många år så han borde veta.

Japp, säkert. En häst som har fyra ben att stå på bör inte ramla av i en ca 30 grader skarp kurva i ca 20-30 km i timmen, om den inte vant sig vid att kunna luta sig mot väggen. Men alltså, missförstå mig inte nu - jag menar inte att hästen släpper allt och kastar sig på mellanväggen, utan min häst står på alla fyra men lägger typ bogbladet och bakåt mot väggen när kurvan är som skarpast. Men jag antar att vi kommer kunna diskutera detta i en evighet :smirk:

Lånar knapp!

En liten tanke om detta med mellanvägg och säkerhet bara! Pratade med min sambo om detta vid ett tillfälle. Jag kör aldrig med mellanvägg, kör alltså bara en häst i taget. Vi pratade om vad som borde vara säkrast, med eller utan vägg. Jag sa att om man har väggen i så kan ju inte hästen fara runt så mkt om det händer något. Men då sa min sambo en grej som gör mej ännu mer övertygad om att fortsätta köra utan vägg (nu har jag visserligen aldrig tvekat, men men...) nämligen att med vägg, om någon mot förmodan skulle köra rakt på släpet från sidan så kommer inte hästen någonstans. Är det då på hästens sida så mosas den ju!

Utan vägg "förflyttas" troligen hästen till andra sidan släpet iaf. Självklart borde en sådan olycka sluta illa i vilket fall som helst. Men jag tycker hans teori lät ganska bra!

Jag kör alltid med mellan väg, iallafall min ena pålla, för hon har ramlat i en transport en gång (inte när jag hade henne) och blir jätte orolig om hon inte får ha mellanväggen!
Annars, uppbunden rätt kort, tillgång till vattnat hö, höga benskydd, lädergrimma, spån och hö i transporten..om det finns halm så tar jag helst det annars.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30