ang transportering

Sv: ang transportering

Jag transporterar hästen med mellanvägg- han vänder sig annars när man ska ta ut honom... medans jag öppnar bak. Då vill jag inte ha honom bunden= livsfarligt!!!
Jag har alltid strö om han ska stå i transporten (tävlingar o dyl) så att han kan kissa. Det vill han gärna göra mellan klasserna. Det händer att jag missar ngn gång om vi bara ska åka på snabbturne till träning.
Han är uppbunden, ganska kort. Han kommer iaf ingenstans uppåt eller neråt.
(fölunge har jag transporterat lös i trailer med sin mamma iofs.)
Jag har aldrig tränset på i trailern men alltid en LÄDERGRIMMA som enklare går sönder om det skulle hända ngt.
Skydd har jag de vanliga benskydden och boots till träning.
Transportskydd vid längre resor om det inte är för varmt. Då blir han bara irriterad på dom iaf. Står och sparkar efter dom istället. Då står han betydligt bättre utan, med bara boots fram.
Jag slår inte in min häst i ett paket i onödan. hihi!

Knapplån

Utan mellanvägg

ALTID strö (spån)

Uppbunden i 'stallgångsuppbindning', dvs ett grimskaft från vardera sidoring till grimman. Andra änden på grimskaftet är fäst i respektive yttre ring i bommen. Hästen har alltså god rörelsefrihet men kan INTE vända sig om/försöka vända sig om.

Grimma (nylon eller läder oväsentligt)

Skydd beror på häst och 'skodon':

oskodd lugn häst = inga skydd
oskodd lite nervösare häst = boots
oskodd väldigt nervös häst = boots + heltäckande benskydd eller hellånga transportskydd

Lugn häst skodd fram - boots + benskydd alt transportskydd fram, naken bak
nervösare häst skodd fram - som ovan men boots + benskydd även bak
Väldigt nervös häst skodd fram - transportskydd runt om

Skodd häst åker med transportskydd runt om alternativt boots + heltäckande benskydd runt om. Oavsett lugn eller nervös.
Broddad häst åker i samma sak som skodd häst.

och alltid svansskydd. Fått nog av svansar som ser ut som en toaborste ;)

Senast ändrad:

Bill skrev:
Använder mellanvägg. stöd för hästen i kurvor.
Hästen uppbunden kort: Kan inte ta sej över bommen.
Kätting bakom baken, så att den måste stå kvar när man öppnar, annars livsfarligt!!!!!!
Inga särskilda transportskydd behövs. Möjligen kan man linda benen och kotor så att den inte trampar sej, men står den med mellanvägg behövs sällan detta.
Bomulltussar i öronen.
Allt för att transportera hästen så att den inte behöver skada sej. - och enkelt att fixa!
Man ska inte krångla till det i onödan!!!!!!!!!!!!

Eh, varför bomullstussar i öronen om du anser att inte krångla tilld et? (för övrigt är det lättare de trampar sig med mellanvägg än utan, om vi ser till hästar som åker lugnt och stilla men trampar om ibland).

Sen ang kätting, så anser jag bom säkrare..

Alexandra_W skrev:
Eh, varför bomullstussar i öronen om du anser att inte krångla tilld et? (för övrigt är det lättare de trampar sig med mellanvägg än utan, om vi ser till hästar som åker lugnt och stilla men trampar om ibland).

Sen ang kätting, så anser jag bom säkrare..
Menar du att de skulle vara krångligt att sätta i ett par tussar i öronen? :confused:

Humelibumlan skrev:
Menar du att de skulle vara krångligt att sätta i ett par tussar i öronen? :confused:

Nej, inte alls. Men att det är att 'krångla till' det att förutsätta att bomullstussar behövs och 'döva' den inför transport etc.

Som Bill skrev förstod jag det som om han menade att man inte behöver krångla till det här med transport och göra en grej av det i onödan. Och då känns tussar i öronen malplacerat.
Sen anser jag personligen tussar i öronen i de flesta fall är just att 'krångla till' det, det skadar ju inte hästen men jag vet ytterst få hästar som behöver tussar just vid transportering.

När jag började köra valacken med luckan nere hade jag tussar i öronen, när jag vid tre ankomster fått plocka upp dem ur spånet slutade jag ;)

Alexandra_W skrev:
Nej, inte alls. Men att det är att 'krångla till' det att förutsätta att bomullstussar behövs och 'döva' den inför transport etc.

Som Bill skrev förstod jag det som om han menade att man inte behöver krångla till det här med transport och göra en grej av det i onödan. Och då känns tussar i öronen malplacerat.
Sen anser jag personligen tussar i öronen i de flesta fall är just att 'krångla till' det, det skadar ju inte hästen men jag vet ytterst få hästar som behöver tussar just vid transportering.

När jag började köra valacken med luckan nere hade jag tussar i öronen, när jag vid tre ankomster fått plocka upp dem ur spånet slutade jag ;)
Tussar behövs säkert inte alls, men känns som en vänlighet att sätta i, eftersom det är ganska högljutt i en transport i trafiken och hästar är ett ganska känsligt djur med bra hörsel..

Humelibumlan skrev:
Tussar behövs säkert inte alls, men känns som en vänlighet att sätta i, eftersom det är ganska högljutt i en transport i trafiken och hästar är ett ganska känsligt djur med bra hörsel..

Det där är nog upp till var och ens synsätt. Mina (samtliga jag haft och samtliga som varit i min vård av någon anledning) har föredra att ha 'full hörsel och full syn', dvs höra allt och se allt, dvs inga tussar och lilla luckan öppen. Så jag vet faktiskt inte om jag längre tycker det är vänligast att döva, jag tyckte ju precis så innan, men efter att så många hästar vänligt men bestämt talat om motsatsen så har jag faktiskt börjat att utgå från att de VILL höra, och inte motsatsen. Däremot skulle jag ju utan att tveka döva första bästa som visade sig föredra det.

Det enklaste alla kategorier är ju dock att prova lite olika lösningar med både luckor och väggar och uppbindning etc och se vad hästen väljer helt enkelt =)

Alexandra_W skrev:
Det där är nog upp till var och ens synsätt. Mina (samtliga jag haft och samtliga som varit i min vård av någon anledning) har föredra att ha 'full hörsel och full syn', dvs höra allt och se allt, dvs inga tussar och lilla luckan öppen. Så jag vet faktiskt inte om jag längre tycker det är vänligast att döva, jag tyckte ju precis så innan, men efter att så många hästar vänligt men bestämt talat om motsatsen så har jag faktiskt börjat att utgå från att de VILL höra, och inte motsatsen. Däremot skulle jag ju utan att tveka döva första bästa som visade sig föredra det.

Det enklaste alla kategorier är ju dock att prova lite olika lösningar med både luckor och väggar och uppbindning etc och se vad hästen väljer helt enkelt =)
Men du? Tussar i öronen gör ingen häst döv, de hör alldeles strålande och vra, skillnaden är ju att bomullen "filtrerar" bort höga ljud, både när det gäller ljudnivån och såna där höga ljud som vi inte hör så bra..

Eftersom jag själv är långväga transport resenär, så vet jag hur det låter i en transport och det tar inte särskillt lång tid innan man får ont i huvudet och jag hör mycket sämre än min häst.

Men självklart får du göra som du vill och tycker är bäst... :D

Humelibumlan skrev:
Men du? Tussar i öronen gör ingen häst döv, de hör alldeles strålande och vra, skillnaden är ju att bomullen "filtrerar" bort höga ljud, både när det gäller ljudnivån och såna där höga ljud som vi inte hör så bra..

Eftersom jag själv är långväga transport resenär, så vet jag hur det låter i en transport och det tar inte särskillt lång tid innan man får ont i huvudet och jag hör mycket sämre än min häst.

Men självklart får du göra som du vill och tycker är bäst... :D

Ja, med döva menar jag just filtrera, inte att de inte hör något alls. Sorry om det blev utrymme för misstolkningar, men jag har hört uttrycket 'döva' så länge att jag inte reflekterar att det kan missförstås =)

Jag gör som mina hästar vill ang transportering jag, de har en ovanligt snäll matte på DEN punkten iaf :angel: Men det tog lång tid innan jag 'hämtade' mig från vad som faktiskt var en chock när valacken som brukar vara både harig och ganska 'lättstressad' med stora bokstäver talade om att han ville vara utan tussar och åka med öppen lucka, även i mycket tung och tät trafik. Men såfort han fick se och höra 'allt' så åkte han som en stenstod därbak, men lever om en hel del med luckan stängd. När han verkligen gick emot allt jag trott och förväntat mig så blev det faktiskt en liten 'vändpunkt' ang hur jag ser på transport, och sen dess får alla hästar här möjligheten att välja hur de vill ha det, och jag rättar mig snällt ;) (förra unghästen sa 'öppen lucka helst', nuvarande säger inte flaska, förutom att hon KRÄVER mat i släpet, man märker direkt när maten tar slut *s* Men har hon bara mat skiter hon helt i både luckor och tussar och fan och hans moster, man kan göra som man vill)

Hon transporteras i grimma (läder och fårskinn), alt. med träns under.
Uppbunden i bommen, vid sidan.
Utan strö då hon ändå krafsar bak allting.
Med höga skydd på alla fyra, i övrigt naken.
Utan mellanvägg eller ibland med mellanväggen breddad bak, då hon står med bakbenen brett (!) isär.
Utan hö då hon ändå inte äter något.

Med fölet har hon inga skydd plus att hon åker utan mellanvägg och med halm + höbalar fram.

Utan mellanvägg.
Öppen lucka.
Lösa (unghästen långt grimskaft).
Grimma.
Inget strö.
Varken bom eller kedja.
Inga bommullstussar i öronen. :o

LIA

Det beror på vilken av dem som ska åka...

Stora halvblodet åker utan mellanvägg, i grimma, uppbunden och har ev. benskydd om vi ska en längre sträcka. Om vi har strö eller inte beror också på hur långt vi ska.

Ponnyerna åker med mellanvägg, uppbundna i grimma och med benskydd om vi ska en längre sträcka. Samma sak med strö. Stora ponnyn åker alltid till vänster i transporten och den lilla till höger även om de åker ensamma.

Glömde att vi ALLTID har bom bak!!! Långbom till den store och de vanliga bommarna till ponnyerna.
//marti

Senast ändrad:

Alexandra_W skrev:
Nej, men innan någon (du) reagerade på luckan öppen + lös.. antar iaf att det var det Lia syftade på :Devil:
Jaha.. :o
Ja, det känns ju ovanligt korkat o ansvarslöst att köra med lös häst och öppen lucka? Så det betyder väl att 39 minuter var ganska lång reaktionstid? :devil: Prenummerarar ju trots allt på tråden ;)

Humelibumlan skrev:
Jaha.. :o
Ja, det känns ju ovanligt korkat o ansvarslöst att köra med lös häst och öppen lucka? Så det betyder väl att 39 minuter var ganska lång reaktionstid? :devil: Prenummerarar ju trots allt på tråden ;)

Jag är inte ens säker på att det är lagligt att göra det om man inte ens har mellanvägg i. Jag skulle inte göra det oavsett, men så är jag ingen vän av att köra hästar lösa när de är över året överhuvudtaget.

Med mellanvägg eftersom jag inte har sadelkammare har jag sadel eller sele på en sida i transporten.
Med grimma och grimmskaft men lös i transporten.
Inga skydd och oftast inte strö vid korta transporter.
Övre luckan stängd vintertid men ofta öppen vid varmt väder.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama