Ang tävla andras hästar..

Sidekick

Trådstartare
Hej!

Hoppas att någon duktig kan hjälpa mig nu..
Som ni vet har jag en quarter som jag tävlar i AQHA klasser.
Idag pratade jag och min tränare om att jag kunde visa hennes paint i några ungdomsklasser på Paint-SM, och även överhuvudtaget tävla honom i ungdomsklasser. En kul grej som ger mig mer rutin och som gör att han kan komma ut och visas mer än han gör.
Min fråga är då, hur gäller reglerna för sådant, när jag tävlar min egen i AQHA och om jag skulle tävla min tränares i APHA? Är det frittfram? Självklart kommer ingen betalning på fråga då jag vill vara amateur senare.

Sv: Ang tävla andras hästar..

vet ej hur reglerna är i paint, men i aqha har jag starkt för mig att du enbart får tävla egen / familjens i youth. ska du tävla andras måste du göra det i open.

Samma regler för paint...

Regelböckerna (AQHA/APHA) säger "any horse" dvs det gäller alla hästar oavsett ras.

Senast ändrad:

Tävlar du en häst som ägs utanför familjen får du inte tävla amateur på 5 år.....:cool:

De suger ju!:mad:

Varför är det så? Jag menar, även om jag inte tar betalt?

Bra fråga, tyvärr är det bara så och jag tror knappast vi kan få AQHA och APHA att ändra det...:crazy:
Fast jag önskar det gick...;)

Jag får inte tävla andras i youth men i open?:confused:

Du får enbart tävla andras i Open, Open är för ryttare som tränar , tävlar andras hästar "mot betalning".
Så en ryttare som tränar andra får inte tävla Amatör klasser och Youth klasser, får AQHA, APHA kännedom om det förlorar man placeringen, och points.
Spelar ingen roll att ryttaren säger att jag tränar andra utan betalning (ell tävlar andras hästar) man hjälper dock andra då klassar de en för tränare.:idea:

Okej, men nu ska jag inte träna någon.. Konstigt och en dum regel, tycker jag.
Man borde ju få låna en annans häst för att tävla den.. :cry:

Ja, det är många som tycker det men reglerna är tyvärr så, och lika för alla.

Jag har samma problem fast åt andra hållet. Jag kan tex inte be någon annan visa/tävla någon av mina hästar om dom är amateurer. Inte ens min sambo får visa min ena ettåring i halter utan att vi först gifter oss alternativt han mister sin amateurstatus....

*kl*
Varför har man amerikanska regler i Sverige??? Går det inte att ha egna regler???

Jag har aldrig riktigt fattat det här, har iofs aldrig varit i kontakt med dessa raser heller.....

Måste kolla så jag fattat rätt,min sambo eller jag vi får inte tävla varandras hästar alltså.Och om vi gör d kan vi då bara tävla i open klasser sen ,inga non pro heller eller e d lika som amateur ???

*kl*
Vad gäller om jag tävlar wras tävlingar med lånad häst? Blir jag av med amatör statusen hos AQHA då oxå? eller är de bara inom den egna klubben det gäller?

Eftersom vi pratar om rasshower, alltså tävlingar som går under AQHA/APHA's reglement. Vi tävlar om poäng på våra hästar som är ganska viktiga för oss i dessa rasföreningar och de finns i USA. Dessa regler gäller världen över.

Vi kan givetvis välja att frångå reglerna men då får vi bara tävla Open klasser på rasshowerna, det är ju upp till var och en. Eftersom jag vill jobba med hästar och ryttare i mitt yrke har jag valt att bli Openryttare.

AQHA och APHA startade i USA (kunde ju varit vilket land som helst) och utvecklade sina regler. Inte så konstigt egenligen, men visst, trist för oss som inte anser oss vara världsbäst och som gärna hade tävlat amaturklass utöver open eller klasser som bara är öppna för amateurer såsom AQHA/APHA Showmanship eller Horsemanship.

Trist också att jag tex inte kan låna ut en häst till en duktig ryttare för tävlingutan att denne måste försaka sin amateurstatus.

Men det är reglerna i de föreningar jag har valt.....

Jag tror att du kan låna en häst på WRAS tävling utan att förlora amateurstatusen om du kan bevisa att ingen betalning, direkt eller indirekt, har utgått. Men du kan inte göra det på AQHA el APHA klass.

Dock vet jag inte detta med säkerhet, de flesta brujar inte riskera sina amateurskap på något sätt....

Ska låta det vara osagt, men det är ofta det här med bevisning av betalningsfrågan som kan vara oklar. AQHA/APHA är stenhårda!

OK, nu blev jag lite klokare.....;)
Tänkte nog att det var så, funderade mest eftersom andra raser inom ridsporten har egna regler, men de kanske bara gäller i Sverige, med poäng och så.... Är inte så insatt i det heller, har bara lite lös koll på det.

Tack iallafall för ditt svar:)

Vassego! :)

Kan tillägga att ingen vore gladare än jag om jag kunde få låna ut några hästar som kunde meriteras på tävlingsbanana av duktiga ryttare! Här sitter jag på ett gäng hästar och så finns det så många talanger som inte har nåt att rida.... Tyvärr vill väldigt få bli av med sin amatueurstatus. För en amateur finns det ju mer än dubbelt så mkt klasser att rida tex (o samla poäng i)

Sen hade det itne gjort något med en till kategori, för dom som har häst som yrke, men inte känner att dom är bättre än de flesta amateurer på tävlingsbanan (som jag). Amateur har liksom en "felaktig" innebörd i det hela, då många av våra bästa ryttare innehar amateurstatus!

I USA är det säkert så, att skillnaden på amateur och open är stor. Men inte här, så vi hade definitivt varit glada över andra regler. Och det är många som skulle vilja få till stånd något dylikt, men det är ju inte det lättaste, vi är ett litet land och USA är....ja USA :smirk:

Jag tror att du kan låna en häst på WRAS tävling utan att förlora amateurstatusen om du kan bevisa att ingen betalning, direkt eller indirekt, har utgått. Men du kan inte göra det på AQHA el APHA klass.

Dock vet jag inte detta med säkerhet, de flesta brujar inte riskera sina amateurskap på något sätt....

Ska låta det vara osagt, men det är ofta det här med bevisning av betalningsfrågan som kan vara oklar. AQHA/APHA är stenhårda!
Tror också att de kan låna häst till Wras tävling utan att AQHA, Apha sägjer ngt (är dock osäker) men en Amatör ryttare i Apha, Aqha FÅR INTE TRÄNA Wras ryttare även om man sägjer att jag tar inget betalt då Aqha, Apha inte vet om pengarna smusslas under bordet.

Ja antingen får vi gifta oss eller får vi registrera om hästarna så att vi båda står som ägare.
Men man kan väl inte gifta sig bara för d:rofl:
Så d lär väl bli pappersexercis igen med apha o aqha men d tar ju sån tid ,får väl va glad att papprerna blir klara till nästa tävlingssäsong då.

Liknande trådar

Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 255
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar