Ang Strassermetoden i ridsport!

Japp, är alltså totalless på "tolkningar". :smirk:

Att tolka innebörder etc är en sak, att förvanska skrivna ord en helt annan sak.
Att, i det här fallet, diskutera Strassers metoder från olika ståndpunkter, är givetvis OK och vad forumet är till för. Men inte att komma med påståenden om vad som står i en artikel, påståenden som innebär grundlig förvanskning, för att passa ens egen inställning.

Jag anser att man skall tala sanning, även på Bukefalos!

LIA

Du behöver inte skrika!
Du behöver bara visa, var jag har fel!
Det är inte svårare än så, men i det här fallet ändå kanske för svårt? :smirk:

LIA

Jag ville bara lägga in i diskussionen något som kanske kan vara intressant.

Jag har en bekant som i samråd med hennes veterinär och chefen för hovslagarskolan i Skara bestämt att helhjärtat satsa på Strassermetoden till hennes fånghäst. Tydligen tyckte han inte så illa om metoden i det fallet.

Jo, men allt är ju inte svart eller vitt. Om det inte funnits några fördelar med metoden alls hade den väl antagligen inte existerat. Precis som att vissa hjälptyglar fyller en funktion på vissa hästar kan sälert en viss typ av verkning, i detta fall Strassermetoden, vara bra för en enskild häst, under förutsättning att det utförs av en utbildad hovslagare som vet vad han gör o varför .

Jag har all tilltro till Göran Åkerström (samme man som i Ridsport, o tillika chef på hovisskolan)'s kunskaper, och är dessutom ävertygad om att han inte skulle rekommendera att S- metoden följdes fullt ut, med allt vad utebliven smärtlindring mm heter.

Jag ville bara lägga in i diskussionen något som kanske kan vara intressant.

Jag har en bekant som i samråd med hennes veterinär och chefen för hovslagarskolan i Skara bestämt att helhjärtat satsa på Strassermetoden till hennes fånghäst. Tydligen tyckte han inte så illa om metoden i det fallet.

men då med skillnaden att hästen får smärtstillande om den har ont antar jag? ;)

Jo, förmodligen. Så då är det bara det han vänder sig emot? Att de inte använder smärtstillande? Eller vänder han sig emot andra saker i metoden också?

Jag gillar absolut inte allt Strasser har att komma med, tycker metoden är alldeles för aggressiv, om hästen inte har stora problem (vilket de hästar hon arbetat fram metoden på haft). Att hon också drar alla hästar över en kam (bestämda vinklar åt alla, alla klarar att gå barfota etc) vänder jag mig också emot.

Däremot har det nog satt igång lite tankar hos en del folk, vilket jag tycker är positivt. Tyvärr är väl en del av det folket sådana som inte tänker själva utan sväljer allt med hull och hår.

Ömhet är ju naturligt vid övergång till barfota från skor. Beroende på hur hög smärtan är behövs det ju ibland smärtstillande, men inte tycker du väl att man ska proppa i alla hästar smärtstillande stup i kvarten?

Den ömhet vissa hästar får vid övergång till barfotagång kan ju jämföras med träningsvärk och den ger man ju inte smärtstillande för.

Tolkade även jag som Alex och jag har en barfotaponny som fungerar utmärkt utan skor och med vanlig "svensk" verkning.

Alla de runtomkring tycker även att Strasser är för extremt och av det jag har läst så är lite för mkt "allt eller inget" för att det ska vara ngt jag funderar på.

Och som sagt, varför ändra på ett fungerande koncept?

OK, kan du då säga mig var jag hade fel i följande citat?

"Du skriver: "att hästarna INTE skall ha smärtlindring om de blir ömma/halta i omställningen till barfotagång"
Förvanskning, alltså!
Man talar INGENSTANS om ömhet i samband med "omställning till barfotagång"!
Ej heller ställs krav på smärtlindring i samband med vanlig ömhet. Naturligtvis inte, för vore så fallet, fick vi pumpa varenda fölsto fullt med smärtlindrare, när vi plockar av dom skorna. För att inte tala om när barfotahästen skall gå på tjäl-knögglorna." :confused:

Eller var jag i övrigt hade fel i det inlägget?
Hitills har ingen påvisat något, vilket är synnerligen märkligt med tanke på "att man håller med Alexandras tolkning", och om inte du heller kan det, avslutar jag här.

Alexandras inlägg var extremt Strasser-fientligt, vilket artikeln inte var. Den var sakligt kritisk mot koncekvenser av att följa Strassers idéer till sin spets. Väl att märka, är det inte Strassers "hov-metoder" i sig som kritiseras, utan det faktum att man inte ger smärtlindring till hästar, som behöver det. Kritik, som jag alltså instämt i! Man talar här inte om vanlig, tillfällig ömhet i hovarna.

Jag har förståelse för att Alexandra reagerar mot frånvaron av smärtlindring, men inte sättet hon hanterade artikelns text och innehåll.

LIA

Strasser eller inte Strasser är upp till var och en.
Personligen tycker jag att man skall vara öppen för ny influenser och tankar. Har svårt att tro att något som anammas av så många, och där det finns så mycket arbete nerlagt, kan vara alltigenom uselt och fel.
Ser att det kommit några nyanserade inlägg, på tal om det. :)

Min körhäst går barfota sedan över två år. Inte tack vare Strasser, utan sedan hovis och jag kommit fram till att det kunde vara lösningen på hovproblemen. Och det var det! Numera underhållsputsar jag lite med raspen, hovis gör tillsynsverkning varje period och hästen har kanonhovar igen. När jag kör, sätter jag oftast på Old Mac-tofflor, och det fungerar suveränt. Har inte vågat prova på riktigt hal väg ännu.

Nu var det ju inte Strassers metoder jag kommenterade i mitt första inlägg, utan sättet att färga återgivandet av en artikel, vilket jag hoppas att några förstått och kanske tom instämmer i.

LIA

Det var det med utebliven smärtlindring han vände sig emot i den korta artikeln. Samt att de flesta arbetande hästar behöver beslag. Vad han anser om Strasser i övrigt (hovvinklar etc) är okänt.

Enligt Göran Åkerström kan det i Strassermetoden rent av vara önskvärt med en inflammation i hovens sulläder eftersom blodflödet då ökar, vilket i sin tur gör att hoven växer snabbare och sulan blir tjockare.
-När hästen får en inflammation får den ont och blir ömfotad, ofta så mycket attd en inte vill röra sig. I ett sådant läge är djurägaren skyldig att ge hästen smärtlindring genom medicin eller skoning, men det gör inte de som praktiserar Strassermetoden.

Ingenstans i Vet Strassers böcker eller i det hon undervisar finns det någonstans att det skulle vara önskvärt med en inflammation i hovens sulläder.
Vet Strasser förordar i första hand örter som smärtlindring och hjälp till hästen, framför "vanlig" veterinärmedicin. Dessa fakta kan den som är intresserad, läsa om i Vet Strassers böcker och lära sig på hennes seminarier.

Najo

jag vill bara lägga mig i en lite smula och "försvara" LIA.

det verkar som om alla missuppfattar hennes budskap.
som handlar om hur man tolkar och berättar vidare.
oftast blirdet tillskruvat i och med att man lägger med sina egna åsikter.

jag är extremt dåligt insatt i denna strassermetod, så om den vill jag inte uttala mig om.
jag vill endast meddela att LIA har en god punkt i det hon säger att tolka texter.

tack för mig
Annelie

Men, Annelie, texten finns både i senaste Ridsport och här i tråden (avskriven ordagrant). Läs den!

Det är ingen svårtolkad text det rör sig om... Att tolka den på det sätt som LIA väljer att göra förstår jag ärligt talat inte hur det GÅR, om man bara kan läsa innantill, tyvärr.

Jag stödjer inte strasser, men herre gud, ni håller ju bara på med pajkastning efter ett tag... Försök skriva lite konstruktivt istället :o:p

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 763
Senast: mahlmt
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA