Ang Strassermetoden i ridsport!

Varför svarar du inte på min enkla fråga, istället för att hacka på mig i svar till andra?
Dessutom hävdar jag, att jag inte "tolkar" texten. Det gör tyvärr du m fl!

Jag upprepar!
Du behöver bara visa, var jag har fel!

LIA

Gräl, gräl, gräl! Jämt och ständigt!

Tyvärr måste jag skälla på er BÅDA (Alexandra_W och LIA) för att ni överhuvudtaget diskuterar en så pass kortfattad artikel utan att ta hänsyn till hela historien (som tydligen inte artikelförfattaren gjort).

Jag HAR läst artikeln men tycker ärligt inte att den är bra skriven överhuvudtaget!

Strasser har en hel del vettiga grejer att komma med, men samtidigt mycket grejer som faktiskt kan anses som helt orimliga, beroende på situation, och eftersom ni BÄGGE är så bra insatta i ämnet så borde ni veta vad Strassermetoden egentligen handlar om, eller?

Och sen, bara för att Strasser säger att man INTE ska ge smärtstillande till tex fånghästar som har väldigt ont, beror nog på den metod hon förespråkar... Alltså att släppa ut fånghästarna i hagen... Skulle ni släppa ut era fånghästar i hagen, med smärtstillande, så att de inte kände av smärtan och riskerade att faktiskt göra det hela värre än att läka ihop naturligt, som tanken var?

Så ur Strassers synvinkel är detta helt korrekt.

Sen har man ju faktiskt ett val - om man verkligen VILL utsätta sin häst för en liknande behandling som Strasser förespråkar i detta fall?
Själv skulle jag aldrig göra det, utan då hellre smärtstilla men begränsa hästens rörlighet istället.

Hovömma kan ALLA hästar som går barfota bli, och tillochmed hästar som är skodda, och som därför måste använda sulor jämt och ständigt. Ska man då jämt och ständigt ge smärtstillande till dessa extremhästar för att de ska få ett drägligt liv, eller? Tror att frågan just angående hovömhet vid övergång till barfotahovar är ganska banal, eftersom det visar sig ganska snabbt vilka hästar som klarar av denna omställning och vilka som måste fortsätta sitt liv med järnskor runt om. Här kan man istället snacka om dåligt personligt omdöme.

Så - angående Strassermetoden: Antingen tillämpas den fullt ut som den föreskrivits, eller inte alls - för hästens bästa. Denna är just så omdiskuterad just för att ena biten inte funkar utan den andra, den går inte att dela upp, utan måste tillämpas i sin helhet.

Strassermetoden är inte först och främst ett sätt att få fungerande barfotahästar, utan ett sätt att "bota" ett antal sjukdomar i hästens ben och hovar, såsom fång och strälbenshälta - och därför borde utföras av och i samråd med veterinär och personer med adekvat utbildning och då mer erfarenhet än de sporadiska, korta kurser hon förespråkar. "Naturliga" Barfotahovar funkar fint med vanlig hederlig verkning och slitage ändå.

Angående djurplågerianmälan: Om denna metod strider mot de svenska lagarna så gör den det, och borde därför inte tillämpas i Sverige. Så enkelt är det. Är det lag så är det inte diskutabelt, om inte majoriteten är emot en lagändring.

Skäll inte på mig - detta är mina personliga åsikter jag framför, så var vänliga och respektera detta.

Jag har sett trådarna om det, men inte läst dem.
Men även jag har sett och läst artikeln i Ridsport.

Och det är ju inte första gången "hästnaturister" är i skottgluggen!
De hävdar ju att det ska vara "naturligt för hästen", men i många fall strider ju det mot djurskyddslagen!
Vilket jag tycker är MKT beklämmande och tragiskt! :(
Till vilket pris ska hästen leva naturligt? Hur mkt ska den i många år avlade hästen som skiljer sig så mkt från sina vilda släktingar experimenteras med?

Och en undran till jag har är hur dessa "hästnaturister" kan anse lidande när hästen ska "leva naturligt" är så ok, när de klagar högt och ljudligt över annat DE anser är djurplågeri?! :confused:
Ett lysande exempel är ju nosgrimmor. Vilka är tillåtna ur djurskyddssynpunkt.

Varför anses det ok att en häst är så ömfotad att den knappt kan gå under en period? Varför ska den ha det obehaget? Och på vilket sätt är DET obehaget i "hästnaturistens" ögon ok när "hästnaturisten" anser en nosgrimma är så obehaglig för hästen att den inte ska användas? :confused:

Varför är ett visst obehag ok, men inte ett annat i deras ögon? :confused:

Strasser har en hel del vettiga grejer att komma med, men samtidigt mycket grejer som faktiskt kan anses som helt orimliga, beroende på situation, och eftersom ni BÄGGE är så bra insatta i ämnet så borde ni veta vad Strassermetoden egentligen handlar om, eller?

Jag är väl insatt i Strassermetoden ja. Och jag tycker INTE om den. Helt enkelt för att det finns sådana där saker som att smärtstillning inte är 'tillåten' (örter i all ära men de kan man ofta slänga i soptunnan när det gäller fång t ex) och för att hon vill ändra hovvinklar på vuxna fungerande hästar med. För att bara ta några exempel. och för att hela hennes syn är så svart - vit. Det finns bra saker som Strasser förespråkar med, men de bra sakerna är inte exklusiva för henne, det finns det andra som förespråkar utan att bli fanatiska och gå till överdrift och låta det gå ut över hästen. Alltså vänder jag mig emot Strassermetoden.

Och sen, bara för att Strasser säger att man INTE ska ge smärtstillande till tex fånghästar som har väldigt ont, beror nog på den metod hon förespråkar... Alltså att släppa ut fånghästarna i hagen... Skulle ni släppa ut era fånghästar i hagen, med smärtstillande, så att de inte kände av smärtan och riskerade att faktiskt göra det hela värre än att läka ihop naturligt, som tanken var?

Har du haft någon fånghäst? Jag tvivlar! Jag har haft två, och problemet är att det är FÅ fall av fång som läker spontant (det händer dock) utan någon som helst hjälp. Och ja, jag har släptt smärtlindrad fånghäst i hage. Det handlar inte om att man smärtstillar bort ALL smärta (det är väldigt svårt på en fånghäst och innebär isf i princip att man totalt bedövar bort hela hovenoch det är inte tillrådligt). Och det där snacket om att läka naturligt som sagt, ta och titta på en fånghäst som har ONT och se om du fortfarande kan stå för det där uttalandet! På de som har lindriga attacker går det nog utmärkt, men en häst med kraftig fång så är det en väldigt snabb och plågsam väg till nödslakten i de flesta fall. Och titta hur ont även en smärtstillad fånghäst kan ha i de fall där det inte brukar gå väggen, och fundera på om du skulle velat se den helt utan antiinflammatoriskt och smärtstillande etc.

Tror att frågan just angående hovömhet vid övergång till barfotahovar är ganska banal, eftersom det visar sig ganska snabbt vilka hästar som klarar av denna omställning och vilka som måste fortsätta sitt liv med järnskor runt om. Här kan man istället snacka om dåligt personligt omdöme.

Strassers dåliga omdöme då? Det är hon som anser att ALLA hästar kan gå barfota och att det är i princip djurplågeri att ha dem skodda eftersom hovmekaniken och hovkvaliten förstörs, och den ömhet man ser i samband med barfotagång (och denna ömhet/smärta kan man enligt Strasser få vänta ut ett helt år) anser hon är sviter efter skoningen, dvs man får härda ut och vänta ut hästen tills hoven blir vad som enligt Strasser är normal och hästen slutar ha ont. Och det kan enligt Strasser själv ta ett år innan man ser resultat. Ett år med smärta/ömhet. Och som sagt, alternativet sko på dem igen finns inte i Strassers värld..

Så - angående Strassermetoden: Antingen tillämpas den fullt ut som den föreskrivits, eller inte alls - för hästens bästa.

Och för hästens bästa ska den då inte tillämpas alls? För OM man tillämpar den rakt av bryter man mot Svensk Djurskyddslagstiftning, vilket var vad artikeln i Ridsport handlade om, och vad den här diskussionen handlade om, du for in på ett rejält sidospår som eg passade bättre i den andra diskussionen om Strassermetoden som diskuterats här på Buke för bara någon vecka sedan.

Oj, vilket ordklyveri...!
Kan man verkligen köpa allt Göran Åkerström skriver? Är det han som har alla rätt?
För mig känns det inte så förvånande att chefen för hovslagarskolan är kritisk till att hästar ska slopa, just skorna..
Lite som att fråga Ronald Mc Donald om det är skadligt att äta hamburgare..

Du missar nog hans ståndpunkt. Han är positiv till att ha hästen barfota, om de klarar av det. Han tycker att alldeles för många hästar skos. Gå på en av hans föreläsningar så får du se ;)

Precis, han är inte negativ mot barfotagång på de hästar som klarar av att gå barfota. Det har jag faktiskt inte mött en enda hovslagare eller veterinär som varit?

Hovslagarna får jobb även om hästarna är barfota, de lär ju verkas med samma intervall som skoningen i alla fall. Och jag har som sagt aldrig mött en hovslagare som inte är för barfotagång när det går, lika lite som jag mött en hovslagare som är emot skoning när det inte fungerar att ha dem barfota?

Jag tror säkert att chefen för hovslagarskolan skulle gilla en metod som innebar att hans elever kunde ta 600 kronor för en verkning. Inget grovjobb, inget varulager, inga dyra verktyg. Jag tror att det är en arbetssituation som de flesta hovslagare skulle tycka var himmelriket faktiskt :D

Syftet med medicinering av fånghästar är i första hand antiinflammatorisk i andra hand smärtstillande.
Utan medicinering kan inflammationstillståndet förvärras, hovbenet släpper helt från hovkapseln och sulan punkteras. Örter i all ära, jag har sett blicken på en fång-häst i akut tillstånd och jag chansar inte, aldrig någonsin...

Jag har ingen erfarenhet av strassmetoden och har inte hört så mycket om det, men det jag har fattat är att hästarna ska leva så "naturligt" som möjligt? Jag vet inte jag men i dom flästa metoder finns det mycket man kan ta nytta av, men också mycket skitsnack. (om jag får uttrycka mig så) :) :) Kanske välja och plocka det som låter förnufigt och välja bort det som inte låter lika smart! :rofl:

Jag har ingen erfarenhet av strassmetoden och har inte hört så mycket om det, men det jag har fattat är att hästarna ska leva så "naturligt" som möjligt? Jag vet inte jag men i dom flästa metoder finns det mycket man kan ta nytta av, men också mycket skitsnack. (om jag får uttrycka mig så) Kanske välja och plocka det som låter förnufigt och välja bort det som inte låter lika smart!

Jodå, det finns en hel del vettigt i Strassers tankar med. Dock är inget av det nyttiga exklusivt för henne. Det stora hindrat som jag ser det att enligt Strasser själv så ska man köra HELA konceptet till punkt och pricka eller så kan man strunta i det =/

Det stora hindrat som jag ser det att enligt Strasser själv så ska man köra HELA konceptet till punkt och pricka eller så kan man strunta i det =/

just den där meningen påminner om något som elaka sektledare försöker lura i folk. :D Jag tycker det är synd att många människor litar blint på vad andra säger. Sunt förnuft kommer man offtast längst på. Sen att man behöver lite råd på vägen är ju bara männskligt.

Jag stödjer inte strasser, men herre gud, ni håller ju bara på med pajkastning efter ett tag... Försök skriva lite konstruktivt istället :o:p

Tycker verkligen att artikeln talar för sig själv. Kan inte av hela mitt hjärta och förstånd finna hur man kan tolka denna artikel annat än som en allvarlig varning mot denna nya metod.

Jag måste säga att jag håller med dig, och det var inte kritik jag ville komma med när jag skrev inlägget.
Utan jag ville lägga till lite bakgrundsinfo om VARFÖR Strasser predikar som hon gör.

Jag trodde det kom tydligt fram att jag inte är någon Strasser-anhängare heller, och precis som du sa, så finns det mycket vettigare personer inom barfotahovarnas värld.

Syftet med medicinering av fånghästar är i första hand antiinflammatorisk i andra hand smärtstillande.
Utan medicinering kan inflammationstillståndet förvärras, hovbenet släpper helt från hovkapseln och sulan punkteras. Örter i all ära, jag har sett blicken på en fång-häst i akut tillstånd och jag chansar inte, aldrig någonsin...

Men det är just det som Strasser förespråkar allra mest - att låta inflammationen vara kvar i hoven, alltså att absolut inte ge antiinflammatorisk behandling till fånghästar som behandlas enligt hennes metod.

Smärtan som en fånghäst känner i sina hovar i akut skede leder via diverse smärtsignaler (katecholamin fr binjurarna) till en direkt vasokonstriktion av den perifera kärlbädden (dvs en sammandragning av kärlen i hovens kapillärbädd) och därmed till en försämrad cirkulation. Genom att ge höga intravenösa doser fenylbutazon (NSAID) förhindras detta samt även risken för "proppar" i kärlbädden (NSAID fungerar även som antikoagulantia).

Att ge antiinflammatoriskt (NSAID) främjar alltså cirkulationen i hoven och bidrar därmed till att mildra skadeeffekterna.

Strasser i all ära, men påstår hon att fånghästar ska gå obehandlade är hon då i sanning ute och cyklar. Ponera att hennes resonemang stämmer - det är ändå i det närmsta brottsligt att sätta sådana griller i huvudet på hästägare utan tillräcklig bakgrundskunskap (snackar vet med och syftar inte specifikt på något av tidigare inlägg) för att ta till sig resonemanget och förstå det till fullo. I synnerhet vad gäller ett livshotande tillstånd som fång.

Efter vad jag har förstått så går man 2 helgkurser varefter man anses färdig att själv verka sin hästs hovar? Vackert önsketänkande, men man lär sig knappast tillräckligt om hovens anatomi och fysiologi under dessa veckoslut för att vara kapabel att på egen hand ta ställning till den egna hästens behov (eller har alla samma?).

Jag har inte läst Strassers hovkapitel än, men "Ett sunt hästliv" ligger på nattduksbordet. Den första delen av boken, alltså den som handlar om vårt sätt att inhysa, sköta och utfodra våra hästar, har jag dock funnit intressant. Det finns onekligen mycket tänkvärt där, och det är synd att inställningen (som väl Strasser själv lagt grund till?) är att antingen köpa eller förkasta allt.

Jag tänker plocka ut de delar som tilltalar mig och förkasta resten. Busigt värre.

Du vilda :D
Du som är beläst i Dr. Strasser teorier, vad är teorin bakom hennes påstående att inflammation skulle gynna läkningen. Vad jag har läst hitintills är det just det som man vill undvika i ”vanlig” veterinärmedicin. Med tanken på Pollits och Hoods experiment verkar tiden och temperaturen i hovarna vara avgörandet för läkningen.
Sen verkar som om alla som forskar i ämnet inte är överens om det sker en kärlsammandragning eller en ökad blodtillförsel till hovarna i början av ett fånganfall.
ISTAPP:
Kanske du har lust att förklara varför? :confused:

Jag tänkte att ni kanske borde veta lite om vad ni pratar om. Det verkar som flera av er inte läst på eran Strasser-teori ordentligt innan ni börjar dra slutsattser och kassta ur er åsikter. Det gäller nog inte bara "istapp" utan fler här på forumet. Här kommer att citat ur strassers fångbok:

" The skin, liver and kidneys are organs which are involved in the excretion or metabolizing of waste protein molecules. Since these organs
are already damaged from the excess waste protein remaining in the body due to poor circulation in the hooves, they are especially at risk. Burdening
them with chemicals such as painkillers, antibiotics and anti-inflammatories stresses them even more.
If an animal has been sick for some time, blood tests should be done before chemical medications are used, in order to avoid even more damage or stresses which could have fatal effects. The use of antibiotics and painkillers especially must be handled with caution."

Och jag instämmer med er som skrivit att man inte ska köpa olika teorier och läror hed hull och hår utan att vara kritisk och tänka själv. Det är just för att man vågar tänka själv som man söker vidare när den traditionell medicinen inte verkar vara inne på rätt spår.

Ditt citat motsäger inte på något sätt traditionell skolmedicin. Däremot finns det ju, tyvärr, lidanden som kräver kemoterapeutika i form av antibiotikum, NSAID osv, detta på bekostnad av organismen.

Det är allmänt känt att vissa läkemedel påverkar framförallt lever och njurar negativt, i och med att läkemedlen belastar genom metabolism och utsöndring, och försiktighet rekommenderas vid behandling av individer med exempelvis höga levervärden. I vissa fall, som t ex en akut bakteriell infektion (säg som exempel lunginflammation vilken i obehandlat skick kan ha hög mortalitet), massiva parasitangrepp (som också kan ha dödlig utgång, tänker bland annat på hästens blodmask, hjärtmask hos hund, piroplasmos hos nötkreatur) och vissa inflammatoriska tillstånd där kroppens inflammationsmekanismer gör större skada än nytta (t ex autoimmuna tillstånd som hemolytisk anemi, men även fång där jag redan beskrivit följderna av kroppens inflammatoriska svar) KRÄVER dock behandling.

Efter vad jag har förstått så menar Strasser att fång huvudsakligen orsakas av en felaktig hovbensvinkel som under lång tid "mattar" ut hoven och kompliceras av bristande cirkulation och näringsbrist i läderhuden. Även den bristande cirkulationen härrör hon till en olämplig hovform som, efter vad jag förstår, låser hovmekanismen och orsakar tryck på artärer. När hästen sedan, enligt Strasser, råkar ut för proteinöverskott (vilket alltså är förkastat inom skolmedicinen), hormonsvängningar, förgiftning (däribland NSAID och kortison) mm, klarar inte hoven mer och fång uppstår.

Jag ska inte bestrida att en olämplig hovform kan bidra till att hästens känslighet för laminit ökar, det låter inte helt sannolikt, men jag vill gärna ha mer kött på benen innan jag uttalar mig (mao forskning!). Att läkemedel kan orsaka fång är också känt, bla diskuteras antibiotika som genom att rubba tarmfloran kan ge upphov till feljäsning och endotoxinbildning. Detsamma gäller i teorin för fenylbutazon men kanske framförallt vid överutfodring med kraftfoder, olämpligt sammansatta foderstater och dålig hygien i foder i allmänhet. Antibiotika räknar jag som ett nödvändigt ont medan de senare faktorerna, foderhygien etc, endast kan kallas för korkad okunskap och slarv, något som definitivt borde angripas och åtgärdas innan man börjar diskutera att undlåta att ge sin häst antibiotika eller smärtstillande när situationen så kräver.

En inflammation i sig är i och för sig positiv ur läkningssynpunkt, eftersom en ökad genomblödning är positiv. I vissa fall kan dock inflammationen göra större skada än nytta. I fallet fång är det i första hand SMÄRTAN som leder till perifer vasokonstriktion. Genom att lindra denna fås inte catecholaminkaskadreaktionen och en genomblödning i hoven bibehålls. Inom skolmedicinen talar man också om rörelsen positiva effekter, och rekommenderar i vissa fall kortare pass av skrittmotion (leda) för fånghästar. Däremellan är det viktigt att hästen står mjukt.

I Ett sunt hästliv står det faktiskt att läsa att hovbenet mycket väl kan komma att titta fram när man verkar fånghästens hov. Man bör då ha på boots samt skölja hoven i kamomillte.

I Sverige skulle Strasser bli dömd för djurplågeri om allt detta genomförs på hästen utan att den hålls sövd eller kraftigt smärtstillad. Behandlingsmetoden i sig kan jag inte uttala mig om, under smärtstillning kanske den är undergörande, vad vet jag.

Tack, det var skillnad det! :)
Jag håller med att blodprov borde vara en del av behandlingen, tyvärr finns det sällan tid för det. Med risk för att avslöja min okunskap så funderar jag lite angående proteinöverskottet i blodet...jag kände till toxiner men att näringsämnen som inte tas upp av hovarna skulle orsaka störningar i njurarna och levern, det var nytt. Det råder ingen tvekan att hela systemet är i uppror, toxiner, enzymer som löper amok, feber, smärta, bakteriefloran i total obalans och så lite NSAID på det hela... :smirk:

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 763
Senast: mahlmt
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar