Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Strasser har en hel del vettiga grejer att komma med, men samtidigt mycket grejer som faktiskt kan anses som helt orimliga, beroende på situation, och eftersom ni BÄGGE är så bra insatta i ämnet så borde ni veta vad Strassermetoden egentligen handlar om, eller?
Och sen, bara för att Strasser säger att man INTE ska ge smärtstillande till tex fånghästar som har väldigt ont, beror nog på den metod hon förespråkar... Alltså att släppa ut fånghästarna i hagen... Skulle ni släppa ut era fånghästar i hagen, med smärtstillande, så att de inte kände av smärtan och riskerade att faktiskt göra det hela värre än att läka ihop naturligt, som tanken var?
Tror att frågan just angående hovömhet vid övergång till barfotahovar är ganska banal, eftersom det visar sig ganska snabbt vilka hästar som klarar av denna omställning och vilka som måste fortsätta sitt liv med järnskor runt om. Här kan man istället snacka om dåligt personligt omdöme.
Så - angående Strassermetoden: Antingen tillämpas den fullt ut som den föreskrivits, eller inte alls - för hästens bästa.
Jag har ingen erfarenhet av strassmetoden och har inte hört så mycket om det, men det jag har fattat är att hästarna ska leva så "naturligt" som möjligt? Jag vet inte jag men i dom flästa metoder finns det mycket man kan ta nytta av, men också mycket skitsnack. (om jag får uttrycka mig så) Kanske välja och plocka det som låter förnufigt och välja bort det som inte låter lika smart!
Det stora hindrat som jag ser det att enligt Strasser själv så ska man köra HELA konceptet till punkt och pricka eller så kan man strunta i det =/
Jag stödjer inte strasser, men herre gud, ni håller ju bara på med pajkastning efter ett tag... Försök skriva lite konstruktivt istället
Syftet med medicinering av fånghästar är i första hand antiinflammatorisk i andra hand smärtstillande.
Utan medicinering kan inflammationstillståndet förvärras, hovbenet släpper helt från hovkapseln och sulan punkteras. Örter i all ära, jag har sett blicken på en fång-häst i akut tillstånd och jag chansar inte, aldrig någonsin...