Ang Strassermetoden i ridsport!

Jag ska inte bestrida att en olämplig hovform kan bidra till att hästens känslighet för laminit ökar, det låter inte helt sannolikt, men jag vill gärna ha mer kött på benen innan jag uttalar mig (mao forskning!).

Fast finns det inte ett samband mellan t ex ALLDELES för långa tår och den felbelastning det gör som ökar stressen på hoven/hovbenet/etc och kan om än kanske inte ensamt utlösande så kraftigt utlösande?

Det har eg inget med strasser att göra eftersom man inte inom 'traditionell' hovvård vill se för långa tår/övervuxna tår, men jag blev nyfiken.

Orsaken till att jag lämnade ut ett citat från Strassers bok var att det under diskussionens gång, kommit fram flera påståenden om huruvida Strasser är för eller emot smärtlindring med hjälp av kemikalier. Och jag hoppas att ni nu fick möjlighet förstå vad hon menar innan ni tolkar hennes metod. Det var något som artikelförfattaren uppenbarligen inte ägnade sig åt innan denne författade artikeln som publicerades Ridsport. Snacka om okritisk...

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 763
Senast: mahlmt
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 180
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar