Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

*kl*

Jag har avlivat med bult och spruta.

Spruta valdes enkom för att stoet var dräktigt och det kändes mer humant för den skull. Det tog en EVIGHET innan hon dog. Det var lugnt, mkt värdigt och stoet tog farväl av fölet. Men det tog som sagt en bra stund.

Bultningarna har inte varit några problem men har då alltid använt områdets riktiga "proffs".

Svarar dig o lokkur!

Man åker ca 500m in i området på grusväg. Ej genom djuranläggningar. Man blir upphämtad vid ingången till kolmården av personal som sen visar vägen till slakteriet. Ett lugnt område!
När vi var framme så möttes vi av den danske veterinären (han som är med i svt:s vet.program) han frågade lite om hur hästen var och vad som hade hänt eftersom den skulle slaktas. Förklarade sen hur hela processen gick till.
Antingen så får hästen lugnande i transporten el efter den lastas ur, lite beroende på psyket och vad ägaren önskar. Vi valde efter urlastning.
Därefter kollade vet så att det var rätt häst enligt passet, noggrant.
Gick sen till slaktrummet (typ som ett mindre lastbilsgarage), där låg redan en annan häst, men vår häst reagerade inte ens.
Veterinären tog över hästen, pratade lite, klappade honom o sen pang, bultat.
Det gick nått så otroligt snabbt.
Från ankomsten till bultningen så tog det ca 15min. Allt var lugnt runtomkring, hästen blev aldrig uppstressad och alla var trevliga!

Hur dom gör när dom ger köttet till djuren vet jag inte, men antar att det blir styckat.
Jag har ialf bestämmt att om min häst ska åka till trappalanda genom slakt så blir det kolmården om han klarar transporten då vi har en bit.
Det är livets cirkel, rovdjur äter gräsätare!
Och hellre det än att hamna i en köttdisk i affären. (fast vi flesta är rovdjur vi med)

Okej tack då vet jag hur det går till!
Hade bara hört talas om att man kunde "ge" köttet tillkolmården.
Lät rött ok faktiskt.

Alla känner ju säkert att dom absolut vill välja det som känns minst lidsamt för sin häst, och alla har ju olika åsikter, och erfarenheter.

Men min häst ska få dö hemma, så länge inget akut hos vet händer.
Ska den avlivas är de ju antagligen ngt fel, eller att den är gammal,
känner att de inte är så snällt att ställa in honom i transporten sina sista timmar.

Senast ändrad:

När vi ändå är inne på detta med att äns bäst vän ska tas bort....

Jag undrar ni som är med era hästar när dom tas bort....
Altså vissa står och håller i gimmskaftet eller ser på.....

Jag har sagt till min häst att jag lovar att stå vid hans sida den dagen det händer (Så länge de händer på planerad tid =/)

Men hur finner ni den styrkan och göra det? Jag vet ju att jag kommer ju att bryta ihop innan de händer, vilket inte är bra för hästen, men ja vill ju hellre stå där med min häst än någon främling.

Min häst är verkligen mitt allt.

Hur klarade ni av det?

Så sorgligt att läsa något så bedrövligt! Hur kan man ens tänka på "köttet" efter någon som har burit runt på en i en sadel? Må Gud förbjude att den här typen av avlivning inte existerar utan endast är en missuppfattning! Skaffa inte djur om de inte kan erbjudas ett värdigt slut! Fy, så ledsen man blir!!

håller med dig!
De har varit din bäste vän och ni tänker på köttet och vad man kan ta till vara på och vad man kan äta!! HALLÅ?! de e som att äta sin människo kompis!:confused: fattar inte något hur man kan tänka på att äta köttet eller huvetaget! DEt är fan inte klokt vad vi människor är hemska!
Den bäste vännen hästen som vi har i hagen har alltid ställt upp för oss och då ska vi ställa upp för den och ge den de minsta vi kan ge dom ett värdigt slut! och inte något annat för då sviker man dem! :( om de har gått i den hagen hemma ska de också vara lugna och trygga i samma hage!

Blir helt Galen bara på att läsa hur okapabla vissa människor är! blir grymt ARG!

TÄNK PÅ HÄSTEN SÅ SOM DEN HAR TÄNKT OCH VARIT DEN NÄRMASTE BÄSTE FÖR ER! :cool: DE ÄR VÄST ETT UNDERBART SLUT! TÄNK PÅ HUR DU SKULLE VILJA BLI AVLIVAD!!!!!!!!!!!!!!!!:mad:

Blir helt Galen bara på att läsa hur okapabla vissa människor är! blir grymt ARG!

TÄNK PÅ HÄSTEN SÅ SOM DEN HAR TÄNKT OCH VARIT DEN NÄRMASTE BÄSTE FÖR ER! :cool: DE ÄR VÄST ETT UNDERBART SLUT! TÄNK PÅ HUR DU SKULLE VILJA BLI AVLIVAD!!!!!!!!!!!!!!!!:mad:

Jag måste fråga vem du är som anser att du har rätt att idiotförklara andra människor för deras beslut? Bara för att du inte skulle vilja äta upp din häst så måste du inse att andra människor ser saken på ett annat sätt. Jag förstår inte varför hästen skulle bli lyckligare för att den blir nermald i en kvarn och sedan uppbränd i ett värmeverk än av att bli styckad och lagd i en köttdisk för att sedan bli uppäten. Hästen är oavsett metod lika död och borta.
För att ge dig chansen att förfasa dig riktigt mycket så kan jag tala om att istället för att slänga de rovdjursdödade höns jag råkat ut för så har jag tagit hem dem och efter urtagning o dylikt stoppat dem i frysen. Helt ärligt så är det bara en död kropp. Att slänga döda kroppar (från friska djur) är ett oerhört resursslöseri som utarmar vår planet och vi måste återigen börja leva med naturen för att den inte ska dö.

När vi ändå är inne på detta med att äns bäst vän ska tas bort....

Jag undrar ni som är med era hästar när dom tas bort....
Altså vissa står och håller i gimmskaftet eller ser på.....

Jag har sagt till min häst att jag lovar att stå vid hans sida den dagen det händer (Så länge de händer på planerad tid =/)

Men hur finner ni den styrkan och göra det? Jag vet ju att jag kommer ju att bryta ihop innan de händer, vilket inte är bra för hästen, men ja vill ju hellre stå där med min häst än någon främling.

Min häst är verkligen mitt allt.

Hur klarade ni av det?

När det väl är dax så får man helt enkelt ta sig mod till det. Man inser att det inte är nåt att göra och för hästens skull så är det det bästa beslutet. När man insett att det är det bästa beslutet så är det ok.

Jag har avlivat 3 på 3år. Januari -06, Juli -08 och förra onsdagen. Jag var med vid alla tre. Allt har gått bra. Första hästen tyckte jag var värst. Jag hade haft honom i 15år och vi hade växt upp ihop. Men han hade ont så det var min tröst, han skulle slippa ha ont.. Dom andra var föl och hade inte en chans.. Bättre att göra lidandet kort.

Den första leddes in i djurambulansens transport och sen sa jag farväl, tog av grimskaftet och sen skramlade det till och han var borta. (bultad) Han fick följa med ambulansen för att gå till destruktion på kvällen.

Den andra var så dålig att han låg ner och vi gick in och satte kanylen i halsvenen och det tog inte många sekunder förrän han var medvetslös, men det tog en stund innan han var borta helt. Han röck ett par små bara. Han fick ligga hos mamma några timmar och sen blev han kvar på kliniken tills kadaverbilen kunde komma två dagar senare. Jag fick med mig mammahäst hem.

Den sista stod upp och vi satte kanylen i halsvenen och sprutade, det tog några sekunder så föll hon i hop och bara blev liggande. inget ryckande eller nåt. Jag fick ta med mig mammahäst och föl hem, så mammahäst kunde acceptera att bebis var borta. Bebis ligger nu nedgrävd i hagen efter tillstånd hos kommunen och länsstyrelsen.

Jag hade läst HELA tråden innan jag skrev och det jag reagerade på var hur du ens kunde fundera på det här. Eller rättare sagt hur någon kan fundera på att ta sin häst till ett sånt ställe! Funderar man ens på det ska man inte ens ha något djur någonsin igen! Tydligen finns det folk som är så dumma i huvudet eftersom sådana ställen finns! jag förstår inte ens hur du kunde fundera på det, för det gjorde du ju eller hur?!

Men det är ju bara min åsikt...

Jag sade länge att jag skulle vara med hela vägen, men jag kände att jag inte ville bryta ihop inför hästen och stressa upp honom då han läste mig som en öppen bok.

Jag och min mor lastade min häst och körde honom till ATG-kliniken. Där fick vi komma in i det avskilda stallet där behandlingshästar står och ställa honom i en box. Sedan lämnade de oss och vi fick ta farväl så länge vi behövde. Sen kunde vi lämna honom där och de avlivade honom någon timme efteråt. Då hade han fått stå och mumsa hö och så i lugn och ro.

Det var det tuffaste jag gjort, men hade inte orkat att göra det på annat sätt. Försäkringen täckte det hela och det går smärtfritt till. Vet flera hästägare som gjort likadant som jag. Jag kände att det skulle bli minst smärtfritt för både honom och mig.

R.I.P. Sir Magic.
1997-2008

Jag hade läst HELA tråden innan jag skrev och det jag reagerade på var hur du ens kunde fundera på det här. Eller rättare sagt hur någon kan fundera på att ta sin häst till ett sånt ställe! Funderar man ens på det ska man inte ens ha något djur någonsin igen! Tydligen finns det folk som är så dumma i huvudet eftersom sådana ställen finns! jag förstår inte ens hur du kunde fundera på det, för det gjorde du ju eller hur?!

Men det är ju bara min åsikt...

Herregud, jag har inte varit inne på tråden på ett tag, då jag redan fått svar på min fråga, men vad i HELVETE rent ut sagt! Hur fan kan man ens vara så jävla dum och kalla någon dum i huvudet som man inte ens känner??

Sitter man och ringer runt till olika slakterier för att ta bort sin vän, så är det lätt att man inte lyssnar på allt som sägs, och det blir lätt missförstånd, och detta var ett missförstånd då bekanta som varit där påstod sig söga hur det var, och jag ringde givetvis och kollade upp det hela. Det är en vanligt slakteri, och inte fan är jag dum i huvudet som väljer att ta bort en häst som inte längre mår bra av att leva.

på vilket sätt är jag dum i huvudet som ser till hästens lidande och väljer att avsluta det? Vill du så PM:ar jag min adress så är du mer än välkommen ut att kolla på hästarna, och så kan du då öga mot öga säga varför jag är dum i huvudet som ser till hästens bästa.

Dina inlägg kommer hädanefter igoneras, för sånt jävla dumt snack tål jag inte, men bakom en dator törs man vara uppköftig mot andra, visst?

Jag tycker det här låter totalt vansinnigt :crazy:
Ring till tex djurambulansen som har tillgång till lugnande och avliva med bult som är mest humant.

Suck, nästa gång du svarar på ett inlägg läs hela tråden.

Han ska bultas, och varför skulle jag ringa djurambulansen när jag kan köra honom i transport själv?

KL

Jag förstår att det folk reagerar på, även om du nu fått reda på att det är ett "vanligt" slakteri och en "vanlig" bultning, är att den bild du hade av det från början, presenterades av dig som en bra ide. dvs släppa hästen i en hage och sen genom titthål skjuter ngn den med ett gevär. Det är väl DET faktumet som väckt reaktioner, att du tyckte ngt såndant lät som en god ide att ens överväga.....

bra att du tagit ditt förnuft till fånga och beslutat för traditionell och laglig avlivning av häst.

Det var inte genom titthål som jag fick det förklarat, utan genom en lucka med mycket väl bra insyn. Inte skulle något slakteri få finnas kvar om de bara stack ut geväret, och sköt en häst som inte stod stilla??

ÄR det erfarana skyttar, så ser jag inget hinder att de skjuter en häst som står i en padock lös. Självklart så väntar de väl tills hästen står helt still. Chansen att missa då är rätt minimal om man är erfaren, och som vi kunnat läst i tråden så har ju även bult och spruta misslyckas.

Hade jag känt en bra skytt som hade kunnat skjuta hästen i ståendes i hagen helt ovetande hade jag gjort så.

KL
bra att du tagit ditt förnuft till fånga och beslutat för traditionell och laglig avlivning av häst.

Vet att de skjutit lösgående hästar där med gevärr och inte bult, och hade det varit olagligt hade nog inte företaget funnits kvar.

Vet att de skjutit lösgående hästar där med gevärr och inte bult, och hade det varit olagligt hade nog inte företaget funnits kvar.

Du menar fortfarande att det finns ett slakteri som på regelbunden basis slaktar eller då dödar hästar från håll med gevär???, såhär skrev du förut sen skrev du oxå att du tyckte detta slakteriet va skitbra!:eek:

jag själv har aldrig varit där, men pratat med flertal som åkt dit med sian hästar, och de är oehört nöjda över jsut hur proffisionela personalen är, och har gjort mitt val att åka med honom dit.

Givetvis jaktar de inte ponnyn, utan när han vänt sig rätt och står still, så avfyrar dom.

människor som tagit bort sin vän, det de vill höra då är inte på vilket sätt man sviker sin häst när den är DÖD. Och precis i den här tråden som i tråden på hund har du klistrat in något från en tidning, använd dig av egna erfarenheter istället.

Onödigt.

Förklara då hur man sviker när hästen redan är död , du menar ju det var så himla otrevligt skrivit av mig???
För menar du det spelar roll när den är död om den grävs ner, mals, äts upp eller begravs?? Det är vägen till slakt eller då avlining, och hur den gårtillväga som spelar roll, inte vad som händer efteråt.
Jag tycker det är ett svek mot sin häst man har att inte ta ansvar över avlivning eller slakt , inte är man en svikare mot hästen om man ex äter den efteråt.

Det var inte genom titthål som jag fick det förklarat, utan genom en lucka med mycket väl bra insyn. Inte skulle något slakteri få finnas kvar om de bara stack ut geväret, och sköt en häst som inte stod stilla??

ÄR det erfarana skyttar, så ser jag inget hinder att de skjuter en häst som står i en padock lös. Självklart så väntar de väl tills hästen står helt still. Chansen att missa då är rätt minimal om man är erfaren, och som vi kunnat läst i tråden så har ju även bult och spruta misslyckas.

Hade jag känt en bra skytt som hade kunnat skjuta hästen i ståendes i hagen helt ovetande hade jag gjort så.

Faktumet att du resonerar så säger allt. tyvärr.

förstår du ö.h.t felfaktorn med att skjuta ett så stort djur med gevär? vet du hur många älgar, hjortar och rådjur som blir skadskjutna årligen? av folk med jaktlicens? Är det en lämplig risk du anser dig vilja ta med din trotjänare? Ja då bör du läsa på statistiken över skadeskjutningar med gevär, och misstag med bult och spruta, det rekommenderar jag dig verkligen.

Finns en anledning att normala lagliga slakterier inte skjuter hästar med gevär.

Senast ändrad:

Jag vet att de förut skjutit hästar som stått i padock, i varje fall enligt min svärfar som åkt dit med hästar, hur det är nu vet jag inte.

Jag skriver om jag känt en bra skytt, nu gör jag inte det, och kommer antagligen aldrig lära känna någon som är såpass duktig så jag skulle våga låta någon skjuta min häst.

men om jag hade känt någon som är såpass duktig så hade jag övervägit att göra så.

Men för att få ett slut på tråden, då jag inte har några frågor att få svar på så kan jag berätta att ponnyn lever fortfarande då han verkar mycket bättre och inteh ar pipit på över en vecka, och den dagen han ska somna in så ska han bultas.

tack för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024