Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

Jag skriver om jag känt en bra skytt, nu gör jag inte det, och kommer antagligen aldrig lära känna någon som är såpass duktig så jag skulle våga låta någon skjuta min häst.

men om jag hade känt någon som är såpass duktig så hade jag övervägit att göra så.

hur översätter detta med ditt ursprungs inlägg?

Har hittat ett jättebra slakteri, inte långt från mig. Han kommer släppas i en padock, där han ser andra hästar som går på bete, och padocken ligger i anslutning till en ladugård, där de genom en lucka för ut geväret.

du är där helt villig att bara gå på hörsägen, du känner inte skytten alls, inte verksamheten heller, och dessutom annamma en metod som INTE är traditionell slakteri av stora djur, i sverige, rent lag och stadgarmässigt! så vräng inte historien, säg hellre att du haft fel isåfall och nu fattar bättre. Ärligt.

so what om din svärfar vet att det "gjorts"? vad säger det - annat än att en ohuman och riskfylld avlivningsmetod utövats på hästar? !

själv har jag varit med om att bultpistolen klickat. En gång på 10 gånger har det hänt. Det var obehagligt för människan och hästen, som blev rädd. Skadad blev den dock inte, det var bara att lugna ner den och försöka igen, och när skottet väl tar, är det slutgiltigt.
faktiskt ALDRIG under 30 år, haft i min närhet eller själv ens hört om ngn, som fått bulten att ta FEL, när den väl gått av. DET låter snarare som hörsägen i mina öron : )

En gång på de 10 har jag varit med om att det klickat.
Vi har en vet här som bultat precis när hästen ryckte till. Det hamnade i ögat och var inte alls trevligt. Denn* vet avlivar numera endast med spruta.

Vad jag väljer beror på omständigheterna.

det finns hur mycket fakta om snedtändning på sumolose som helst, det är bara att läsa : )
jag håller med dig i övrigt, allt kan gå fel, men därför ska det heller inte framhävas som att sumolose är ett hundraprocentigt sätt som inte kan skapa problem, för så är inte fallet.
Jag ögnade igenom ex-jobb länken du hänvisar till i ett annat inlägg och hittar inga biverkningar på sumulose annat än att det är verkninglöst på vissa individer. Jag tolkar även uppsatsen som att man bör undvika sedering innan om man kan. Kan det vara så att sederingen orakar den snedtändning du anser är så vanlig? Har jag missat något avsnitt i avhanlingen?

Jag trodde först att du menade det slakteri jag tänkte på (men med en massa missuppfattningar), men efter dina sista inlägg så tror jag inte det trots allt.

Jag lämnade min vän sedan 23 år tillbaka på ett slakteri i södra dalarna. Det ser ut som en stor välskött bondgård. Hästarna behöver aldrig gå i närheten av slakteriet utan de ställs i en utebox vid kanten av de stora åkrar som omgärdar gården. Hästarna bultas i denna lilla utebox. Personalen är oerhört proffsig och empatisk, allt går mycket lugnt till. Själv klarade jag faktiskt inte av att vara med min vän in i det sista utan tog farväl av henne innan hon fick följa med en av personalen in i uteboxen. Ingen häst bultas innan den är lugn. De använder ljuddämpare. Jag väntade i bilen tills det var över och det gick väldigt fort. Jag kommer inte att tveka att åka dit med häst igen.

Jag valde slakt... dels pga ekonomiskt fråga det kostade bara 2000 ist för andra som skulle kosta över 5000 och de hade jag inte då.

Dels är min tro att själva avlivningen är för mig viktigare än vad som sedan händer med skalet/kroppen..Själen har ju gått vidare och djuret lider ju inte av att åka på slakt..
Det är mer vi människor och våra känslor att VI inte kan tänka oss att våran häst kan bli mat.

Här får man ju avgöra själv hur man vill göra.. men för mig är ett dött djur just dött och lider inte det är ett tomt skal=)

Jag valde slakt och sedan ge bort min häst till studier/forskning då har min häst gjort ett bra liv som levande lärt många många att rida samt när hon är död sett till att kanske ny mediciner forskars fram eller nya operationstekniker osv. Så nuvarande levande sjuka häsatr kan få bättre vård och större chans att överleva.

Jag kommer göra samma sak med min nuvarnade häst.. skänka bort hennes kropp till forskning.

Min häst sprang inte i en hage och sen sköts hon.. utan hon fick en hink med mat stoppade ner huvudet åt av sinfavvo mat sen pang med bulten..Så det sista hon tänkte på var förmodligen hur god maten smakade:)

Inge stress ingenting.. en helt perfekt lugn död fick hon och för mig var detta det viktigaste skedet att de gick till så!

Även om jag inte stod och höll i det gjorde minkompis.. jag vill ha fina minnen kvar och inte när hon faller tillmarken och dödsrycker eller blir dömd på blod...:crazy:

När vi ändå är inne på detta med att äns bäst vän ska tas bort....

Jag undrar ni som är med era hästar när dom tas bort....
Altså vissa står och håller i gimmskaftet eller ser på.....

Jag har sagt till min häst att jag lovar att stå vid hans sida den dagen det händer (Så länge de händer på planerad tid =/)

Men hur finner ni den styrkan och göra det? Jag vet ju att jag kommer ju att bryta ihop innan de händer, vilket inte är bra för hästen, men ja vill ju hellre stå där med min häst än någon främling.

Min häst är verkligen mitt allt.

Hur klarade ni av det?

Tog bort vår häst förra tisdagen och vi (Jag & sambon) var med hästen hela vägen. Sambon höll i hästen, eftersom det var hans och han ville göra det, jag stog någon meter ifrån. Han bultades utanför dörren in till slakteriet och det gick jättefort & smidigt. Vi stod kvar och tittade på honom, såg ut som han sov - var även kvar vid avblodningen. Kanske inte så trevligt men för oss kändes det rätt att och vi ångrar oss inte.

Vi tog bort hästen på ett mindre gårdsslakteri där ägarna själva är hästägare samt att killen som avlivade också var hästägare så det var verkligen förstående & supergo personal.

Det som blev lite tokigt var att vi hade tid kl8.00 då även veterinären skulle vara på plats, men han dök aldrig upp så de fick ringa ut en annan. Så 1½ efter utsatt tid fick vi hästen avlivad, men hästen stog lugnt i släpet och mumsade hö så han brydde sig inte i det.

Själv resonerar jag som så att för hästens skull ska jag skärpa mig (Vilket så klart inte är lätt) så den inte blir orolig - Gråta kan man göra efteråt.

Alla är olika så orkar man själv inte vara med sin häst tycker jag att man kan be någon annan som hästen känner förtroende för t.ex stallägaren.

//Linda

Jag vet att de förut skjutit hästar som stått i padock, i varje fall enligt min svärfar som åkt dit med hästar, hur det är nu vet jag inte.

då måste jag undra när var förut?, 5 år sen eller 50?
sen skriver du att hästarna gått till slakt,? eller ?vet du hur mycket kött som går bort när man skjuter en häst?, skjutskadorna kan bli rätt stora, särskilt som det som mackan skriver finns risk med skadeskjutning=fler skott går åt och mer kött skadas.

Jag ögnade igenom ex-jobb länken du hänvisar till i ett annat inlägg och hittar inga biverkningar på sumulose annat än att det är verkninglöst på vissa individer. Jag tolkar även uppsatsen som att man bör undvika sedering innan om man kan. Kan det vara så att sederingen orakar den snedtändning du anser är så vanlig? Har jag missat något avsnitt i avhanlingen?

att det blir verkningslöst innebär en reaktion hos hästen, men den dör inte. backup är då annan avlivnings metod. länken du fick är ett exempel, som PL redan svarat i tråden (han är veterinär) vet alla veterinärer riskerna med somulose och snedtändnings reaktioner, det är bara att läsa på om du är intresserad.

Jag har inte någonstans föreslagit att somulose frekvent och ofta medför snedtändning. Jag har vänt mig mot de argument i tråden som påstår att somulose är 100% och att hästen somnar sött och fridfullt.

Jag trodde först att du menade det slakteri jag tänkte på (men med en massa missuppfattningar), men efter dina sista inlägg så tror jag inte det trots allt.

Jag lämnade min vän sedan 23 år tillbaka på ett slakteri i södra dalarna. Det ser ut som en stor välskött bondgård. Hästarna behöver aldrig gå i närheten av slakteriet utan de ställs i en utebox vid kanten av de stora åkrar som omgärdar gården. Hästarna bultas i denna lilla utebox. Personalen är oerhört proffsig och empatisk, allt går mycket lugnt till. Själv klarade jag faktiskt inte av att vara med min vän in i det sista utan tog farväl av henne innan hon fick följa med en av personalen in i uteboxen. Ingen häst bultas innan den är lugn. De använder ljuddämpare. Jag väntade i bilen tills det var över och det gick väldigt fort. Jag kommer inte att tveka att åka dit med häst igen.

Det är samma slakteri, för kan aldrig tänka mig att det finns två slakteri i södra dalarna som ser likadana ut. Var det länge sedan du var där? För vad jag hört så ställs de i en padock, men det kanske har ändrats?

Nej, det finns ingen paddock överhuvudtaget på gården. Hästarna ställs i en utebox av den storlek som finns på veterinärklinikerna. Denna är alltså placerad i utkanten av gården, så hästarna kommer aldrig i närheten av slakteriet i levande skick, något som jag uppskattade då min häst lätt blev upprörd vid nya situationer. Det såg ut som om vi befann oss på en ovanligt välskött bondgård.
Allt går oerhört lugnt och fint till. De använder INTE gevär utan bultpistol med ljuddämpare.
Till detta slakteri kommer hästägare med sina vänner från hela mellansverige, de har väldigt gott rykte.

Då kan man ju fr¨ga sig varför min kant säger att de använder gevär. Men då är dock den frågan utredd.

Ja, det ska vara väldigt fint där, med oehört proffisionell personal.

Någon kanske sagt att hästens skjuts och då har personen uppfattat att det är med gevär och inte bultpistol

att det blir verkningslöst innebär en reaktion hos hästen, men den dör inte. backup är då annan avlivnings metod. länken du fick är ett exempel, som PL redan svarat i tråden (han är veterinär) vet alla veterinärer riskerna med somulose och snedtändnings reaktioner, det är bara att läsa på om du är intresserad.
Vad händer när de snedtänder?
Var ska jag läsa? Hittar bara en svensk rapport och den är från 2004, den "biverkning" som finns med där är bristande effekt av preparatet.

Jag har inte någonstans föreslagit att somulose frekvent och ofta medför snedtändning. Jag har vänt mig mot de argument i tråden som påstår att somulose är 100% och att hästen somnar sött och fridfullt.

Att jag trodde du visste många baserade jag på att du skrev om "alla" som berättat för dig om deras hästars reaktioner.
Jag hoppas du inte misstolkar mig, jag är bara ute efter att lära mig mer. Jag tar inte ställning för/emot olika sätt utan är ute efter fakta. :bow:

Snedtändningar är kraftiga, kan resultera i att hästen reser sig, slår runt, sparkar osv.

Det finns ett antal trådar du kan söka på, och även googla. ärligt talat orkar jag inte sitta och leta upp det hela. du kan pm:a P-L och fråga också om veterinärkårens inställning till somulose och de direktiv de tar emot för att använda metoden.

håller med dig!
De har varit din bäste vän och ni tänker på köttet och vad man kan ta till vara på och vad man kan äta!! HALLÅ?! de e som att äta sin människo kompis!:confused: fattar inte något hur man kan tänka på att äta köttet eller huvetaget! DEt är fan inte klokt vad vi människor är hemska!
Den bäste vännen hästen som vi har i hagen har alltid ställt upp för oss och då ska vi ställa upp för den och ge den de minsta vi kan ge dom ett värdigt slut! och inte något annat för då sviker man dem! :( om de har gått i den hagen hemma ska de också vara lugna och trygga i samma hage!

Blir helt Galen bara på att läsa hur okapabla vissa människor är! blir grymt ARG!

TÄNK PÅ HÄSTEN SÅ SOM DEN HAR TÄNKT OCH VARIT DEN NÄRMASTE BÄSTE FÖR ER! :cool: DE ÄR VÄST ETT UNDERBART SLUT! TÄNK PÅ HUR DU SKULLE VILJA BLI AVLIVAD!!!!!!!!!!!!!!!!:mad:

Nu handlar det ju inte om ifall vi (som äter hästkött) skulle vilja avliva och sedan stycka vår egen häst och lägga den i frysen, utan att äta hästkött över huvud taget. Har man nyligen avlivat sin häst och låtit den gå till livsmedel måste man ju inte nödvändigtvis äta hästkött den närmsta tiden.

Som jag sagt tidigare, är det inte bättre att vi äter upp dem än att de transporterar hästar till och från Sverige? De transporterna kan vara riktigt hemska. För hur vi än gör med vår egen trotjänare, så kommer människor fortsätta äta hästkött, därför kommer det behövas kött i butikerna. Om det skulle bli så bisarrt att ingen häst i Sverige skulle gå till livsmedel, skulle vi få frakta in hästar från Europa. Inte så himla bra, eller?

Evighetsdebatt som ofta väcker starka känslor, äta eller inte äta häst? Men vi äter ju kor, så förutom att man ofta har en närmre relation till en häst så är det ju faktiskt ingen skillnad.

Den viktigaste frågan är väl hur hästen avlivas. Bara det görs bra så spelar det ju egentligen ingen roll vad som händer med den sen, om den mals eller äts upp.

Tog bort vår häst förra tisdagen och vi (Jag & sambon) var med hästen hela vägen. Sambon höll i hästen, eftersom det var hans och han ville göra det, jag stog någon meter ifrån. Han bultades utanför dörren in till slakteriet och det gick jättefort & smidigt. Vi stod kvar och tittade på honom, såg ut som han sov - var även kvar vid avblodningen. Kanske inte så trevligt men för oss kändes det rätt att och vi ångrar oss inte.

Vi tog bort hästen på ett mindre gårdsslakteri där ägarna själva är hästägare samt att killen som avlivade också var hästägare så det var verkligen förstående & supergo personal.

Det som blev lite tokigt var att vi hade tid kl8.00 då även veterinären skulle vara på plats, men han dök aldrig upp så de fick ringa ut en annan. Så 1½ efter utsatt tid fick vi hästen avlivad, men hästen stog lugnt i släpet och mumsade hö så han brydde sig inte i det.

Själv resonerar jag som så att för hästens skull ska jag skärpa mig (Vilket så klart inte är lätt) så den inte blir orolig - Gråta kan man göra efteråt.

Alla är olika så orkar man själv inte vara med sin häst tycker jag att man kan be någon annan som hästen känner förtroende för t.ex stallägaren.

//Linda

Tack för svar. Tack även till Mul och ellipsis

Jag hoppas att den dagen är långt borta.=)

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag har hittils bara behövt avliva en häst, han kördes till det lokala slakteriet några mil bort. Min sambo var med och körde bilen eftersom jag inte var i så bra skick att jag skulle köra bil just då.....

Och av denna anledning, dvs min nervositet och oro valde jag att inte själv hålla i min häst. En av killarna som jobbar på slakteriet var ute på parkeringen och hämtade honom, han var hur lugn som helst, det är ju hans jobb, och hästen följde med honom utan oro eftersom människan utstrålade sånt lugn. Dom gick in, någon minut senare small det och sedan kom han ut med grimman.

Jag har senare varit med vid avlivning av andra djur, kossor på jobbet och ett par av mina getter, men jag vet inte om jag kan vara med när någon av mina hästar måste vandra vidare.
Är man orolig, stressad och rädd är det nog lugnare för hästen om ägaren INTE är med......

Har nu läst igenom hela tråden..
Blev först skitarg/ledsen/förskräckt/förvånad över att någon öht kan fundera på att avliva sin älskade häst genom att skjuta den lös i en paddock.. :confused: vill inte ens tänka på hur illa det skulle kunna gå... Hoppas verkligen inte att någon gör på detta vis, bra att TS har tänkt om och önskar lycka till..

Jag har ingen erfarenhet av avlivning och då min häst bara är 4 år så tar det förhoppningsvis många långa år tills jag måste bestämma mig för vilken metod som skulle passa bäst.. Ujuj, men tårarna rinner bara jag tänker på det... :crazy:
Allt annat än spruta känns ganska långt bort för mig och den dagen det är dags hoppas jag det finns något mirakelmedel med 0% misslyckanden..
Skulle aldrig skicka min häst på slakt, aldrig. Jag älskar henne. Hon är min bästa vän, mitt allt! Jag skulle inte vilja att mina vänner, katter(?), min pojkvän eller familj blev skjutna i huvudet för att sedan styckas och bli uppätna, hur omedvetna dom än är om situationen eller om det är av en god anledning...usch nej, och för mig är det exakt samma sak..
Kremering oavsett kostnad (jag skulle hellre ta ett fett banklån och betala av i resten av mitt liv än att få lika mycket pengar på ett slakteri), sedan sprida ut askan på nåt ställe hon skulle ha sett som ett paradis...
Kanske byggt ett altare av guld och haft askan i en urna med äkta diamanter och... nä nu spårar jag ur. Klockan är halv 7 och jag borde gå och lägga mig..

Helst skulle jag nog vilja att vi dog tillsammans, kan inte se hur jag skulle orka leva utan henne....
Shit vad jag älskar henne.. Är helt övertygad om att ingen som älskade sin häst på samma vis eller lika mycket (vet inte vad som låter bäst, välj det minst provocerande, för det är inte det jag är ute efter) som jag älskar min skulle överväga att skicka den på slakt...

Det här inlägget blev kanske långt, flummigt och lite svårförstått? vad vet jag.. Klockan är som sagt massor och jag lär ju sova nu.
Jag riktar ingenting till någon här och respekterar vad alla gör, även om jag inte alls fattar hur vissa är funtade, tack och hej! :cool:

Anna <3 Tindra
forever

Senast ändrad:

Är helt övertygad om att ingen som älskade sin häst på samma vis eller lika mycket (vet inte vad som låter bäst, välj det minst provocerande, för det är inte det jag är ute efter) som jag älskar min skulle överväga att skicka den på slakt...

Då kan jag upplysa dig om att du har fel. Jag älskar alla mina hästar, men särskilt det ena stoet som är min första häst. Vi två är som ler och långhalm, vi har ett underbart samarbete, och trots att jag ridit i över 30 år när jag köpte henne är det hon som lärt mig det mesta om ridning.
Jag skulle inte tveka att, när den dagen kommer, skicka henne till slakt och låta andra äta upp köttet. När hon är borta så är hon borta.

Skillnaden mellan dig och mig ligger möjligen i det faktum att jag levt längre och har andra erfarenheter än du.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V