Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

Är helt övertygad om att ingen som älskade sin häst på samma vis eller lika mycket (vet inte vad som låter bäst, välj det minst provocerande, för det är inte det jag är ute efter) som jag älskar min skulle överväga att skicka den på slakt...

Detta var nog ett av de mest förmätna inläggen jag läst på länge. Fy skäms! :devil:
Försök att sätta dig in i andras situation istället. Ditt sätt att resonera är inte "det enda rätta" för alla oss andra som faktiskt också älskar våra hästar.

Jag tror nog att många som älskar sina hästar visst kan tänka sig att skicka dem till slakt.
Men kanske inte när man är ung(vilket jag gissar att du är, men jag kan ju ha fel), när man blir äldre så ändrade i alla fall jag tänket lite grann. (jag är 33 nu)
Jag älskar mina hästar, absolut, men jag älskar dem inte en bråkdel så mycket som jag älskar mitt barn. Och det trodde jag ALDRIG skulle hända.

Det är inget lätt beslut att ta, att avliva sin vän, och jag tror inte man mår bättre av att någon skriver att de inte tror att någon som tycker om sin häst skulle slakta den. Det är snällare att avliva en häst som lider och när det väl är gjort så finns bara en död kropp kvar, själen- eller vad man vill beskriva det som- finns inte där längre.

Själv vet jag inte hur jag kommer göra, min förra häst avlivades med bult hemma och sen destruerades han. Det var lugnt och värdigt. Jag är vegetarian själv, men jag vet ju också att min häst levt ett bra liv och skulle det vara så att man kan bespara en annan häst en resa till Italien för köttets skull så skulle jag nog överväga att slakta henne, lugnt och värdigt, så att en annan häst slipper en skräckresa.
Så enkelt är det väl inte, men om fler tänker så kanske de fruktansvärda slaktresorna skulle upphöra.

Senast ändrad:

Jag tror nog att många som älskar sina hästar visst kan tänka sig att skicka dem till slakt.
Men kanske inte när man är ung(vilket jag gissar att du är, men jag kan ju ha fel), när man blir äldre så ändrade i alla fall jag tänket lite grann. (jag är 33 nu)
Jag älskar mina hästar, absolut, men jag älskar dem inte en bråkdel så mycket som jag älskar mitt barn. Och det trodde jag ALDRIG skulle hända.

Det är inget lätt beslut att ta, att avliva sin vän, och jag tror inte man mår bättre av att någon skriver att de inte tror att någon som tycker om sin häst skulle slakta den. Det är snällare att avliva en häst som lider och när det väl är gjort så finns bara en död kropp kvar, själen- eller vad man vill beskriva det som- finns inte där längre.

Själv vet jag inte hur jag kommer göra, min förra häst avlivades med bult hemma och sen destruerades han. Det var lugnt och värdigt. Jag är vegetarian själv, men jag vet ju också att min häst levt ett bra liv och skulle det vara så att man kan bespara en annan häst en resa till Italien för köttets skull så skulle jag nog överväga att slakta henne, lugnt och värdigt, så att en annan häst slipper en skräckresa.
Så enkelt är det väl inte, men om fler tänker så kanske de fruktansvärda slaktresorna skulle upphöra.

Dom långa hemska slaktresorna kommer ALDRIG upphöra så länge ni slaktar era hästar.
Slutar alla att skicka hästar till slakt kommer det inte finnas några hästar att transportera. Man vet aldrig om ens häst får åka iväg till utlandet om man inte själv är med och ser att hästen verkligen är död.

Men nu har du väl missuppfattat här?

De hästar som ställs på transporter är inte de som slaktas. De dör ju här hemma. FLER borde slakta sina hästar istället för att skänka bort dem, det är i de flesta fall DESSA bortskänkta/billiga hästar som hamnar på transporterna.

Själv kör jag till slakteriet och håller i hästen när bulten faller, jag lämnar alltså mina till slakt men de hamnar aldrig på slakttransport till utlandet.

Dom långa hemska slaktresorna kommer ALDRIG upphöra så länge ni slaktar era hästar.
Slutar alla att skicka hästar till slakt kommer det inte finnas några hästar att transportera. Man vet aldrig om ens häst får åka iväg till utlandet om man inte själv är med och ser att hästen verkligen är död.

Tvärtom!
Ju FLER som slaktar hästar här hemma ju färre slakttransporter. Då kan vi sköta hästköttsproduktionen på hemmaplan istället för att hästarna ska skickas tex till Italien, slaktas där och sedan importera köttet hit för hutlösa pengar.
Det är just det faktumet att efterfrågan på hästkött är större än tillgången som gör att det är god ekonomi i att köpa upp billiga hästar, ställa dem på en lastbil och slakta utomlands.

Har aldrig slaktat en häst i hela mitt liv än.

Vad föreslår du att vi gör med alla hästar som måste avlivas då? Skänker dem till 'goda hem' och en enkel resa till Italien?
Låter dem självdö i plågor och lägger dem på hög?
Förutsätter att alla blir rika nog att kremera sina pållar när de dör?
Tvingar alla att sluta äta hästkött?

Som sagt, jag är själv vegetarian sen 18 år tillbaka och är emot mycket av hanteringen av djuren MEN en häst som levt ett gott liv och transporteras till ett SERIÖST slakteri kan jag tycka att det är bättre att äta rent etiskt än kött man inte vet var det kommer ifrån. Jag predikar inte mina personliga åsikter för någon, var och en får leva som den vill men jag har svårt att tro att de seriösa slakterier som finns gnuggar händerna när någon kommer med sin häst, ser till att ta hästen och lasta den rakt på en lastbil till Italien. Men jag kanske är naiv...

Även så länge som det finns hästar för ett par tusenlappar på marknaden kommer detta att fortsätta då det ger möjlighet för slaktdjursuppköpare att komma över hästar billigt som de sen får 10 gånger mer för i Italien än de skulle fått i Sverige. Då anser jag att det är bättre att själv slakta sin gamla häst istället för att skänka bort/sälja billigt. Blir ledsen när jag ser annonser på 20-åriga halvblinda varmblod som säljs för en tusenlapp - varför inte ta sitt ansvar som djurägare och ta bort hästen i stället för att dumpa dem vidare till ett ovisst öde.

Skickar man en häst till slakt kommer den ALDRIG levande där ifrån - Hästägaren måste ju få betalt för det kött som blir.

//Linda

Då kan jag upplysa dig om att du har fel. Jag älskar alla mina hästar, men särskilt det ena stoet som är min första häst. Vi två är som ler och långhalm, vi har ett underbart samarbete, och trots att jag ridit i över 30 år när jag köpte henne är det hon som lärt mig det mesta om ridning.
Jag skulle inte tveka att, när den dagen kommer, skicka henne till slakt och låta andra äta upp köttet. När hon är borta så är hon borta.

Skillnaden mellan dig och mig ligger möjligen i det faktum att jag levt längre och har andra erfarenheter än du.

Jag tvivlar inte på att du älskar dina häsar, absolut inte.. Men för mig skulle det vara samma sak som att låta kannibaler äta upp min mamma när hon dog och försvara det med att "det är bara en död kropp"..motbjudande. Alltså tror jag väl inte att vi älskar våra hästar på samma sätt då?
Kanske var det jag skulle skrivit..jag har ingen aning, men någonstans skiljer det sig..
Jag är inte militant vegitarian, har inget emot att folk äter hästkött och vill inte spränga scanbilar eller något, och visst, det är "bra" pga en massa orsaker att låta slakta sin häst, men alltså.. Det finns inte i min värld..

Detta var nog ett av de mest förmätna inläggen jag läst på länge. Fy skäms! :devil:
Försök att sätta dig in i andras situation istället. Ditt sätt att resonera är inte "det enda rätta" för alla oss andra som faktiskt också älskar våra hästar.

"Jag riktar ingenting till någon här och respekterar vad alla gör,"
Hade jag tyckt att mitt sätt var det enda rätta hade jag nog bara skrivit att alla andra är idioter...
Jag är över tygad om att ni älskar era hästar.

Det tror jag med

Hmm, jag är 22..Vet inte vad det har med saken att göra.. Jag vet vad kärlek är och jag har upplevt och sett mer än vad många gör under ett helt liv..

Jag har inget barn, så detdär vet jag inget om.. Även om jag i framtiden skulle älska ett barn mer än Tindra (om man nu kan älska någon mer än såhär, möjligtvis lika mycket) så kommer jag inte älska Tindra mindre än vad jag gör nu, och tänker inte skicka henne på slakt då heller.

Om nån hade skrivit att man inte tycker om sin häst ifall man skickar den på slakt hade jag inte heller tyckt att det vore så snällt, tur att jag inte har skrivit det...
Däremot är detta ett forum och alla har rätt att skriva vad dom tänker..

Ditt sätt att skriva att du inte fattade hur andra var funtade kan nog av många, som inte har samma extrema förmänskligande av hästen som du, ses som nedvärderande.
PL

Jag tvivlar inte på att du älskar dina häsar, absolut inte.. Men för mig skulle det vara samma sak som att låta kannibaler äta upp min mamma när hon dog och försvara det med att "det är bara en död kropp"..motbjudande. Alltså tror jag väl inte att vi älskar våra hästar på samma sätt då?

Nej, förmodligen älskar vi inte våra hästar på samma sätt. Jag älskar mina hästar, men behandlar dem som hästar och inte som människor.

:bow::bow:

Håller med! Hästar är hästar och ska behandlas som hästar..
Säger som många har sagt att det är bättre att "slakta" svenska hästar än att det ska importeras. Men ska erkänna att jag skulle inte kunna slakta min häst av olika skäl men de som väljer att göra det tror jag inte älskar hästen mindre än vad jag älskar min.

Men nu har du väl missuppfattat här?

De hästar som ställs på transporter är inte de som slaktas. De dör ju här hemma. FLER borde slakta sina hästar istället för att skänka bort dem, det är i de flesta fall DESSA bortskänkta/billiga hästar som hamnar på transporterna.

Själv kör jag till slakteriet och håller i hästen när bulten faller, jag lämnar alltså mina till slakt men de hamnar aldrig på slakttransport till utlandet.

Jag håller med att man inte ska skänka bort sin häst eller bara ta någon tusen lapp för den, för då finns det en risk att den hamnar på någon transport till utlandet.
Men man behöver inte slakta och göra mat av dom. Räcker med att avliva dom. Annars kan vi lika bra avliva alla hemlösa katter och dra nytta av deras päls också eller till och med äta dom också. Bara för att vi kan, för att dra nytta av allt.
Jag tycker inte att hästar ska ätas, för mig är dom så mycket mer än bara en död kropp när dom är döda. Hästar gör så otroligt mycket för oss och vi utnyttjar dom för vårat eget nöje, sen ska vi helst tjäna på att dom dör genom att skicka dom på slakt och få pengar för dom? Nej fy.

Nej, förmodligen älskar vi inte våra hästar på samma sätt. Jag älskar mina hästar, men behandlar dem som hästar och inte som människor.

Det sista jag skulle göra mot henne i hela mitt liv är att behandla henne som någonting annat än en häst..??? Herregud, hur kärleksfull är man då? :crazy: Nääru, att hon mår bra och får leva ett så naturligt hästliv som jag kan ge henne är det absolut viktigaste för mig, inget daltande här inte..

Ditt sätt att skriva att du inte fattade hur andra var funtade kan nog av många, som inte har samma extrema förmänskligande av hästen som du, ses som nedvärderande.
PL

Det var kanske ett dumt uttryck, jag var som sagt väldigt trött och hade inte sovit på ett par dygn eller nåt så jag tänkte mig inte för.. Alla gör som dom vill och jag nedvärderar ingen.

Jag förmänskligar inte min häst bara för att jag (tydligen till skillnad från de flesta andra) har liknande känslor för henne som andra bara verkar kunna få för människor... :/ Hon får alltid vara häst i första hand..

Är helt övertygad om att ingen som älskade sin häst på samma vis eller lika mycket (vet inte vad som låter bäst, välj det minst provocerande, för det är inte det jag är ute efter) som jag älskar min skulle överväga att skicka den på slakt...

Det du skriver ÄR väldigt provocerande. Du skriver i princip att alla som väljer att slakta sin häst inte älskar denne lika mkt (?!) som du älskar din. Hur sjutton vet du det?

Mina hästar går före ALLT sålänge de är i livet. Fråga bara min stackars familj som jämt får komma i andra hand. Jag försöker hela tiden tänka ur hästarnas perspektiv för att kunna fixa så att de mår så bra de kan, med de resurser jag har. 80% av min lediga tid går på något sätt till hästarna (2 st).

När det är dags för någon av mina hästar att lämna in så kommer jag förhoppningsvis ha möjligheten att kunna åka iväg till ett bra slakteri här i närheten (har redan kollat upp ifall att), låta bulta hästen medans hon eller han står och mumsar gräs eller ur havrehinken.

jag tycker det är bra ifall de får gå till livsmedelsproduktion, just för att minska slakttransporterna till Italien, plus att annars vore det ett jäkla slöseri på jordens resurser. Här har vi 500 kg bra kött, ska vi då kassera eller bränna upp det? Det låter hela absurt i mina öron. :crazy:

För 10 år sedan, innan jag blev vegetarian, så åt jag gärna hästkött, fastän jag då höll på med hästar. Ser faktiskt ingen skillnad i att äta kokött/hästkött/griskött/hundkött, men jag väljer att inte äta något av dem.

Det du skriver ÄR väldigt provocerande. Du skriver i princip att alla som väljer att slakta sin häst inte älskar denne lika mkt (?!) som du älskar din. Hur sjutton vet du det?
Hur det än uppfattas av andra så skriver jag vad jag tycker, jag har lika stor rätt att uttrycka mina känslor som alla andra och blir man provocerad så är det inte mitt problem.
Har du läst resten av mina inlägg? För jag kom fram till att "lika mycket" var fel uttryck och "på samma sätt" passar bättre.

Mina hästar går före ALLT sålänge de är i livet. Fråga bara min stackars familj som jämt får komma i andra hand. Jag försöker hela tiden tänka ur hästarnas perspektiv för att kunna fixa så att de mår så bra de kan, med de resurser jag har. 80% av min lediga tid går på något sätt till hästarna (2 st).
:bow:

När det är dags för någon av mina hästar att lämna in så kommer jag förhoppningsvis ha möjligheten att kunna åka iväg till ett bra slakteri här i närheten (har redan kollat upp ifall att), låta bulta hästen medans hon eller han står och mumsar gräs eller ur havrehinken.

jag tycker det är bra ifall de får gå till livsmedelsproduktion, just för att minska slakttransporterna till Italien, plus att annars vore det ett jäkla slöseri på jordens resurser. Här har vi 500 kg bra kött, ska vi då kassera eller bränna upp det? Det låter hela absurt i mina öron. :crazy:
Gör så du, jag vill inte att någon ska äta upp min bästa vän.. Som sagt, det skulle för mig vara samma sak som att skicka en kär familjemedlem till kannibaler... Då tas ju köttet tillvara och mättar nog ett antal magar. FÖR MIG är det samma sak.

Man kan avliva en häst utan att slakta den, och då hamnar den inte på någon slakttransport till Italien.. fattar inte varför alla tjatar så jävligt om det, det är liksom inte enda alternativet förutom att sälja sin älskade häst i lösvikt..

Gör så du, jag vill inte att någon ska äta upp min bästa vän.. Som sagt, det skulle för mig vara samma sak som att skicka en kär familjemedlem till kannibaler... Då tas ju köttet tillvara och mättar nog ett antal magar. FÖR MIG är det samma sak.

Man kan avliva en häst utan att slakta den, och då hamnar den inte på någon slakttransport till Italien.. fattar inte varför alla tjatar så jävligt om det, det är liksom inte enda alternativet förutom att sälja sin älskade häst i lösvikt..

Hjälp, nu är min hjärna seg, får inte riktigt ihop orden, men ska göra ett försök.

För mig är mina hästar kära familjemedlemmar. Men jag ser skillnad i hur hästar och människor uppfattar sig själva. Vi tänker olika. Jag tror inte djur har samma synsätt på döden som vi människor har.
Om jag tar min älskade misse Skrållis som exempel. Han bodde tillsammans med sin mamma hos oss. När vi fick ta bort honom vid 14 års ålder så lade vi hans döda kropp på gräsmattan, och lät mamman lukta på honom.. Hon luktade en stund och sen såg det ut (här finns det risk att jag förmänskligar beteendet) som att hon accepterade det och gick sedan bort. När vi bar henne dit igen så valde hon att inte lukta alls utan gick därifrån direkt, lugnt.
JAG tror att hon förstod att han var död och att han inte fanns kvar. Att vi sedan begravde honom beror bara på våra MÄNSKLIGA värderingar och traditioner.

Så jag är av den tron att när djur dör, så sätter de inga värderingar i hur man hanterar kroppen (om man antar att deras själ lever vidare någonstans). Funderar jag vidare så tror jag inte heller att den döda människan bryr sig i hur man hanterar kroppen, men det är ett sätt för oss sörjande att hantera sorgen genom att begrava/bränna/kassera.

Så om en kropp kommer till nytta när den har dött, är det bästa enligt mig. En död häst på 500 kg genererar lika mycket kött som 500st kycklingar. Vilket/vilka liv ska vi värdera högst?

Så jag är av den tron att när djur dör, så sätter de inga värderingar i hur man hanterar kroppen (om man antar att deras själ lever vidare någonstans). Funderar jag vidare så tror jag inte heller att den döda människan bryr sig i hur man hanterar kroppen, men det är ett sätt för oss sörjande att hantera sorgen genom att begrava/bränna/kassera.
Men det är väl för att hästar (djur) inte är medvetna om liv/död på samma sätt som människor?
Det är antagligen helt och hållet för min egen skull jag resonerar som jag gör, precis av samma anledning som vi begraver/kremerar människor vill jag begrava/kremera min häst.. Antagligen för sorgen, som du skriver..

Så om en kropp kommer till nytta när den har dött, är det bästa enligt mig. En död häst på 500 kg genererar lika mycket kött som 500st kycklingar. Vilket/vilka liv ska vi värdera högst?
I den här frågan är jag otroligt egoistisk.. Det finns dom som betyder något för mig i livet och deras liv är de enda jag värderar öht.. Eller nej...det blir himla fel, jag menar inte att ingen annans liv är värt nåt,. Men...hmm...att få begrava/i andra hand kremera min häst är viktigare för mig än att rädda liv, vare sig det skulle handla om människor eller kycklingar.. Och ni får gärna tycka att jag är dum i huvet..

De som jag älskar, deras liv värderar jag högst..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V