Sv: ang slakt
vanliga kor mjölkas endast enligt bonde.
nu är jag ingen bonde, men som jag har fattat det, så finns det två typer av djur. köttdjur, föds upp och slaktas när de nått rätt vikt.
mjölkdjur, producerar mjölk.
den sistnämna slaktas även den til slut och om köttet håller bra klass, så äts det upp.
ko-nötkreatur av honkön, som fått en eller fler kalvar.
kviga-nötkreatur av honkön som ännu inte fått kalv.
stut-kastrerad tjur (tror jag?)
tjur-påsättare och framtida kött i min frys.
å det var dagens bondelektion, så långt mina kunskaper i ämnet räcker!!!!
Ursprungligen postat av Toscanova
1. Kor blir inte kött (Det är nötkreaturer som blir det)
2. Hästar är klassade som sällskapsdjur (Äter du hund?)
3. Att äta hästar, katter och hundar finns inte i min värld (Det är sjukt)
4. Hästar är faktiskt våra vänner trots att det är djur
5. Äter du hästkött, kliv då ner från hästens rygg. (Min åsikt)
1. se ovanstående text.
2. min häst har iallafall aldrig varit mitt sällskapsdjur, vill jag ha ett sällskapsdjur, så köper jag en katt, mycket billigare och betydligt trevligare som sällskap än en häst.
3. nehej, då fick vi en liten insyn i din värld, tack för det. jag äter inte heller katter och hundar, men häst äter jag. (i min värld är det inte sjukt.)
4. min häst är inte min vän, hon är min häst. en ganska bra definition på en vänskap är att den går åt två håll. jag vill vara vän med X och X vill vara vän med mig. alltså är vi vänner. jämför det med att jag vill vara vän med min häst. hon vill äta mat och undvika att bli uppäten. hon kan inte ta ett sånt medvetet beslut, alltså finns ingen vänskap. att interagera med varandra är en helt annan sak än att vara vänner!
5. jag har redan klivit ner från hästryggen, eftersom jag är gravid och värderade/värderar mitt ofödda barns, eller som det var då, 5 veckor gamla foster, högre än ridning.
FÖ tycker jag att du ska ta och ifrågasätta hur tillförlitliga dina informationskällor är, detta är inte det första påstående du kommer med som är totalt felaktigt.
Ursprungligen postat av _Tindra_
Jag vet inte hur man skulle bli vän med en ko, det är ingen man ligger och gosar med i sängen direkt och en relation med en ko skulle nog inte vara så givande..
haha, men gör du det med din häst då?
hästen, precis som kossan, står i stallet och mumsar på mat och kossan ger dig samma relation som hästen, bara du tar dig tid att träna den, precis som du gör med hästen.
Ursprungligen postat av _Tindra_
Om jag måste välja att rädda livet på MIN häst eller 500 andra varelser (kycklingar/människor/andra hästar osv osv osv,) så skulle jag välja min häst utan att tveka en jävla sekund.. Precis som alla skulle valt om det handlade om den dom älskar mest på jorden.
älskar du din häst mest av allt på jorden?
så du skulle alltså stå och titta på när din mamma, pappa, deras föräldrar, dina syskon och kusiner och alla dina vänner skjuts och vara nöjd med att du iallafall har räddat din häst?
om din häst och din bästa vän går ner sig i ett träsk och du bara har tid att välja en, vilket väljer du?
lätt att jag väljer vännen, jag värderar henne mer än hästen.