Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

Jag vet inte hur man skulle bli vän med en ko, det är ingen man ligger och gosar med i sängen direkt och en relation med en ko skulle nog inte vara så givande..

Ligger du och gosar med din häst i sängen?!

(den här tråden är verkligen belysande vad gäller andras vanor med sina hästar, själv är jag för att INTE förmänskliga hästen)

Det här har jag funderat mycket över.
Varför ett djur blir mer värt bara för att en viss människa råkar gilla den.
Det är rätt hemskt egentligen...
...

Stiger ett djurs allmänna värde bara för att den råkar hamna i viss människas ägo.
I och med att man har börjat älska ett djur, vad säger då att man inte skulle ha kunnat älska ett annat lika mycket?

Otroligt tänkvärt och lite av det jag - helt utan att lyckas - ville få fram.

Jag hyser samma respekt för din häst som för min häst, även om jag givetvis gillar min kuse bättre. Min häst får inte bättre vård än din, om jag skulle ta hand om den.

Bara en liten kommentar: det finns de av oss som äter björnkött och björnar är allätare. Det är inte vanligt, men som sagt vi äter köttätare även i vår kultur.

Ja, det är jag fullt medveten om.:bow: Och det lär vara samma sak med grisar, de äter också kött om det bjuds. Men kött är varken björnens eller grisens huvudsakliga föda, till skillnad från katt och hund.

*delvis knapplån*

Vilken rolig diskussion:rofl:
Jag förmänskligar INTE mina hästar, dock älskar jag dom otroligt mycket ändå.Eftersom jag är singel utan barn så är mina djur lite SOM mina barn,men dom är DJUR. Min hund är nog den som är mest min "bebis" . Jag tror jag avstår från att äta just honom när han dör:D Jag ger mina djur ett så bra liv dom bara kan ha,jag pysslar om dom hela deras liv (hos mig) och dom hästar jag hittills behövt avliva har blivit avlivade akut,och därför inte kunnat användas till mat utan har blivit begravda hemma, men skulle det någon gång bli aktuellt med en planerad avlivning så skulle det för mig kännas aktuellt med tex djurpark.Det känns mest naturligt på något vis.Kroppen är död,själen har flugit vidare.Det spelar ingen roll vad som händer med den.men om man som människa vill ha en plats att gå till för att minnas så visst,det känns skönt att ha den begravd hemma.Det bästa för hästen är att somna in hemma där den känner sig trygg tycker jag,men kroppen är bara en boning för själen.När själen försvinner är kroppen bara ett skal.

Bra idé att sända hästen levande på transport till Afrika och andra utsatta delar av världen...

det jag menar, hon ville ju tvunget göra nytta i världen då kan hon skicka sina hästar till dom svältande i stället. för här hemma gör dom ingen nytta. Vi har redan så mycket mat och folk blir allt fetare.

hon ville ju tvunget göra nytta i världen då kan hon skicka sina hästar till dom svältande i stället. för här hemma gör dom ingen nytta. Vi har redan så mycket mat och folk blir allt fetare.

Men vad är det som säger att man måste äta allt köttet i Sverige då? Visst kan man exportera köttet till svältande efter att hästen slaktats i Sverige! Det tycker jag är ett bra sätt - till skillnad mot slakttransporter av levande hästar.

haha, men gör du det med din häst då?
hästen, precis som kossan, står i stallet och mumsar på mat och kossan ger dig samma relation som hästen, bara du tar dig tid att träna den, precis som du gör med hästen..
Ja fast hästen nyttjar vi ju på ett helt annat vis? Det går inte att rida på en häst, hoppa, tävla fälttävlan och ha ett partnerskap på det sättet.. Det var dett jag menade med att en relation inte är så givande ("som med en häst" borde jag tydligen lagt till,.. jag trodde det var självklart^^)

älskar du din häst mest av allt på jorden?
så du skulle alltså stå och titta på när din mamma, pappa, deras föräldrar, dina syskon och kusiner och alla dina vänner skjuts och vara nöjd med att du iallafall har räddat din häst?
Just i den här tråden har det pratats om kycklingar och vilka som betyder mest för mig.. Jag har dragit Tindra/min familj/vänner/pojkvän som dom som betyder någonting för mig och vilkas liv jag värderar mest, det är deras och en sån där situation kommer aldrig någonsin inträffa, sånna frågor tycker jag bara är sjuka, dra nåt realistiskt istället..

om din häst och din bästa vän går ner sig i ett träsk och du bara har tid att välja en, vilket väljer du?
lätt att jag väljer vännen, jag värderar henne mer än hästen.
Är det min bästa vän så är det troligen en av dem vars liv jag värderar högst så det skulle ju vara tufft.. Rädda min vän och ta livet av mig efteråt känns troligast.

1. Kor blir inte kött (Det är nötkreaturer som blir det)
2. Hästar är klassade som sällskapsdjur (Äter du hund?)
3. Att äta hästar, katter och hundar finns inte i min värld (Det är sjukt)
4. Hästar är faktiskt våra vänner trots att det är djur
5. Äter du hästkött, kliv då ner från hästens rygg. (Min åsikt)

Min åsikt är att alla borde äta mer svenskt hästkött!
Om vi svenskar gjorde det skulle det inte längre löna sig att skicka slakthästar på långa slakttransporter till andra länder.

Ja fast hästen nyttjar vi ju på ett helt annat vis? Det går inte att rida på en häst, hoppa, tävla fälttävlan och ha ett partnerskap på det sättet.. Det var dett jag menade med att en relation inte är så givande ("som med en häst" borde jag tydligen lagt till,.. jag trodde det var självklart^^)

antar att du menar ko?
ja, visst kan du rida på en ko! och hoppa! om många red på sina kor, skulle det nog finnas tävlingar för dom åxå.
en ko och en häst är lika. båda är flockdjur, flyktdjur och bytesdjur. de är dessutom våra tamdjur. den ena ger mat och mjölk, den andre arbetar vi med. ser ingen skillnad i detta egentligen. båda är bruksdjur!

vår inhemska häst (eller en av dom) hetter till å med nordsvensk brukshäst. det finns en anledning till det.

jag värderar givetvis de jag känner och tycker om mer än dom jag inte känner och tycker om. men jag värderar nog ett mänskligt liv högre än ett djurs liv.
mina exempel är kanske extremt och överdrivna, men dina argument är så löjligt naiva så det är lätt att ta till extremer!

och att tar livet av dig....
säger åxå en del om hur lite du tänker egenom det du skriver.
hur tror du att det får dina nära och kära att känna? att ta livet av dig är knappast att värna om dina nära och kära......

Ligger du och gosar med din häst i sängen?!

(den här tråden är verkligen belysande vad gäller andras vanor med sina hästar, själv är jag för att INTE förmänskliga hästen)

Nej men däremot kan jag ta supermysiga ridturer med henne samt åka och tävla och göra en massa annat skoj.. Tror inte man skulle lyckas komma upp i så höga ft-klasser med en ko... Öh, fattade verkligen ingen att det var det jag menade med "en relation med en ko är inte så givande"... Shit.

Jag förmänskligar inte min häst bara för att min kärlek till henne verkar vara annorlunda än din, det är jävligt trångsynt att skriva så hela tiden.. Kom och kolla hur hon har det först.

Öh, fattade verkligen ingen att det var det jag menade med "en relation med en ko är inte så givande"... Shit.

jodå, vi fattade nog allihopa, men du verkar inte förstå varför relationen till din häst ser ut som den gör?

Nej men däremot kan jag ta supermysiga ridturer med henne samt åka och tävla och göra en massa annat skoj.. Tror inte man skulle lyckas komma upp i så höga ft-klasser med en ko...
kom ju på att det finns utställningar för kor, där äagren har minst lika kul med sin ko, som du har med din häst.

Jag förmänskligar inte min häst bara för att min kärlek till henne verkar vara annorlunda än din, det är jävligt trångsynt att skriva så hela tiden.. Kom och kolla hur hon har det först.

du förmänskligar inte din häst, men er relation! dit häst är inte en människa i djurform, hon är ett djur! ett ganska (med mänskliga sätt mätt) ett ganska korkat djur, som inte är kapabel att fatta medvetna och uträknande beslut!
din relation med henne är inte på något sätt unik, hela mitt stall (på 2 ställen) har sett mig gå in till mitt sto och plocka bort älglusar på henne, efter att hon klart och tydligt sagt till mig vart dom sitter. men våran relation är inte unik för det, jag känner till hennes kroppsspråk och hon är lätt att läsa.
enkelt va?
finns inget unikt i det.

När vi ändå är inne på detta med att äns bäst vän ska tas bort....

Jag undrar ni som är med era hästar när dom tas bort....
Altså vissa står och håller i gimmskaftet eller ser på.....

Jag har sagt till min häst att jag lovar att stå vid hans sida den dagen det händer (Så länge de händer på planerad tid =/)

Men hur finner ni den styrkan och göra det? Jag vet ju att jag kommer ju att bryta ihop innan de händer, vilket inte är bra för hästen, men ja vill ju hellre stå där med min häst än någon främling.

Min häst är verkligen mitt allt.

Hur klarade ni av det?

Det här med att vara med vid avlivningen tycker jag handlar om vad man själv vill, man gör det enbart för sin egen skull.

Hästen har ingen aning om att hans sista stund är kommen, för honom är det ju en vanlig dag som alla andra. Inte värre för hästen än att komma till en ny tävlingsplats/ny hovslagare etc.

Däremot kanske det kan vara bra av praktiska skäl om man t.ex har en lugnande effekt på en sin lättstressade häst, så inget går snett. Eller som sagt, om det känns bäst för en själv.

antar att du menar ko?
ja, visst kan du rida på en ko! och hoppa! om många red på sina kor, skulle det nog finnas tävlingar för dom åxå.
en ko och en häst är lika. båda är flockdjur, flyktdjur och bytesdjur. de är dessutom våra tamdjur. den ena ger mat och mjölk, den andre arbetar vi med. ser ingen skillnad i detta egentligen. båda är bruksdjur!

vår inhemska häst (eller en av dom) hetter till å med nordsvensk brukshäst. det finns en anledning till det.

jag värderar givetvis de jag känner och tycker om mer än dom jag inte känner och tycker om. men jag värderar nog ett mänskligt liv högre än ett djurs liv.
mina exempel är kanske extremt och överdrivna, men dina argument är så löjligt naiva så det är lätt att ta till extremer!

och att tar livet av dig....
säger åxå en del om hur lite du tänker egenom det du skriver.
hur tror du att det får dina nära och kära att känna? att ta livet av dig är knappast att värna om dina nära och kära......

Jaa, fast nu är det inte så många som rider runt på kor och därförfinns det inga tävlingar och jag skulle inte lyckas i fälttävlan med en sådan, vilket jag vill.. Suck.. Dessutom gillar jag inte kor, dom är obehagliga och därmed kan vi kanske avsluta denna ko/häst diskussion? För mig är dom inte lika..
Ko=mat
Häst=kompis. Punkt.

Mina argument är mina argument, jag skriver bara som jag tycker och om jag uppfattas som en idiot så kan ju inte jag göra nåt åt det? Jag börjar ju inte tycka på nått annat sätt för att jag verkar naiv lr nått..

Och nää, det är inte så sjysst mot nära och kära att ta livet av sig, men jag är egoist.. Förhoppningsvis behöver jag aldrig välja på två jag älskar..

Ko=mat
Häst=kompis.

ko=djur, gräsätare.
häst=djur, gräsätare.
Kyckling=djur, fröätare (eller? skäms mig, jag har ju haft höns hela uppväxten, men vad äter dom egentligen?)
räv=djur, kycklingätare. :D

att du inte gillar kor är väl helt oki, jag tycker själv inte om kaniner och skulle gladerligen ta kompisens ungars kaniner och äta upp till middag.

en häst är ett djur, kan aldrig bli en vän och en häst utan träning är absolut inget mer än en ko, född att äta gräs och producera ungar.

jodå, vi fattade nog allihopa, men du verkar inte förstå varför relationen till din häst ser ut som den gör?
Eh, jo.. för att dom är finare och roligare att hålla på med? Herregud.. Varför köpte du en häst och inte en ko egentligen?

kom ju på att det finns utställningar för kor, där äagren har minst lika kul med sin ko, som du har med din häst.
hahaha! vem försker du lura? Om jag vill tävla höga ft-klasser så kan jag väll inte ha lika kul genom att ställa ut nån gammal ko? Herregud.

du förmänskligar inte din häst, men er relation! dit häst är inte en människa i djurform, hon är ett djur! ett ganska (med mänskliga sätt mätt) ett ganska korkat djur, som inte är kapabel att fatta medvetna och uträknande beslut!
din relation med henne är inte på något sätt unik, hela mitt stall (på 2 ställen) har sett mig gå in till mitt sto och plocka bort älglusar på henne, efter att hon klart och tydligt sagt till mig vart dom sitter. men våran relation är inte unik för det, jag känner till hennes kroppsspråk och hon är lätt att läsa.
enkelt va?
finns inget unikt i det.

Nej det gör jag inte, jag har känslor för henne som ni bara kan få för en människa.. Hon är en häst och inget annat än en häst, jag vet jag vet, och hon behandlas som en också..
Jag har aldrig påstått att den är unik, men den är speciell.. Jag har träffat x antal yrkesmänniskor som sagt detta plus folk i stallet som står helt stumma av förundran när jag håller på med henne.. Det som du beskriver gör ju de flesta med sina hästar..
Det här är inget jag kommit på, jag tyckte precis som du om min och Tindras relation men när jag flyttade till nya stallet för ett år sedan så var det alla andra som började tala om att dom ALDRIG sett nåt liknande.. Sen får du tror vad du vill, mig kvittar det.

Nej det gör jag inte, jag har känslor för henne som ni bara kan få för en människa.. Hon är en häst och inget annat än en häst, jag vet jag vet, och hon behandlas som en också..

Ja precis HÄST.

Det finns faktiskt hjälp av få om man har känslor för djur som inte är normala.
Tycker du verkar behöva den hjälpen med.

Finns ju folk som älskar sina hundar, hästar, kor whatever mer än människor som gått överstyr, och det är enligt mig äckligt och olagligt i många länder.
Ja jag läser kanske in mer än nödvändigt, men dina antydningar och ordval är bisarra.

Ja precis HÄST.

Det finns faktiskt hjälp av få om man har känslor för djur som inte är normala.
Tycker du verkar behöva den hjälpen med.

Finns ju folk som älskar sina hundar, hästar, kor whatever mer än människor som gått överstyr, och det är enligt mig äckligt och olagligt i många länder.
Ja jag läser kanske in mer än nödvändigt, men dina antydningar och ordval är bisarra.

Men herregud vad fan är ni för några egentligen? Shit..

Vem fan är du att bestämma vad som är normalt? Själv tycker jag inte det är normalt att vilja skicka någon på slakt som man påstår sig älska.. DET är äckligt..
Jag har en relation med min häst som vi båda mår bra av så varför i helvete skulle man behöva hjälp då? Skulle ni kolla min dagliga skötsel av henne så skulle den inte vara annorlunda än eran.

Eh, jo.. för att dom är finare och roligare att hålla på med? Herregud.. Varför köpte du en häst och inte en ko egentligen?

för dig - ja! för en som håller på med kor - nej! försök förstå skillanden!

hahaha! vem försker du lura? Om jag vill tävla höga ft-klasser så kan jag väll inte ha lika kul genom att ställa ut nån gammal ko? Herregud.
sanningen är den att det finns ko-folk, som uttskattar sina utställningsdagar med sina fina kor lika mycket som du uppskattar dina ft-dagar.
du har inte lika kul med en ko på en utställning, men det är lika kul, för den som är intresserad!!

det du tycker och tänker är ingen absolut sanning, herrgud, hur gammal är du egentligen?

eller ska hela världen börja tycka illa om kor nu, bara för att du tycker dom är läskiga? har du ens träffat en ko, eller en tjur för den delen? man kan inte låta bli att imponeras av en avelstjur, som bara blundar och njuter när du kliar den på det det enorma huvudet!

och ett tillägg til det du kallar kärlek till sitt djur.
jag har sett en bonde i 30-årsåldern stå och skaka med tårar i ögonen när han hade skjutit ett av sina köttdjur rakt i panna. ena bakbenet var av, så det var inga tviviel om vad som skulle göras! in i stugan efter geväret, mota dom de andra djuren, pang, in med traktorn och ut med djuret.
det är kärlek till sina djur.
han kände inte djuret, det var ett köttdjur, han hade ingen relation till djuret, men ändå var han så ledsen över att behöva avliva det! och mest ledsen var han för att han inte hade upptäckt det tidigare och kunnat avsluta djurets liv.

Senast ändrad:

för dig - ja! för en som håller på med kor - nej! försök förstå skillanden!

sanningen är den att det finns ko-folk, som uttskattar sina utställningsdagar med sina fina kor lika mycket som du uppskattar dina ft-dagar.
du har inte lika kul med en ko på en utställning, men det är lika kul, för den som är intresserad!!

det du tycker och tänker är ingen absolut sanning, herrgud, hur gammal är du egentligen?

eller ska hela världen börja tycka illa om kor nu, bara för att du tycker dom är läskiga? har du ens träffat en ko, eller en tjur för den delen? man kan inte låta bli att imponeras av en avelstjur, som bara blundar och njuter när du kliar den på det det enorma huvudet!

ok ok, på så vis är det såklart samma sak, men nu pratade vi ju om mina känslor gentemot de båda djuren och hur kul jag skulle kunna ha med en ko... Inte kul alls helt enkelt. Att andra kan ha lika kul med sin ko/kanin/motorcykel är väl inte så relevant egentligen...

Nej det är ingen sanning, men det är mina känslor och jag har lika stor rätt att känna såhär som du har att känna som du gör..

Nej varför ska folk börja tycka illa om kor? :confused: Jag skiter väl i vad andra gör..

Mjo, jag har träffat massor av kor/tjurar, just nu har vi en kalv i stallet :) Hennes mamma dog när hon föddes så hon fick vara där en stund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur