Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

och ett tillägg til det du kallar kärlek till sitt djur.
jag har sett en bonde i 30-årsåldern stå och skaka med tårar i ögonen när han hade skjutit ett av sina köttdjur rakt i panna. ena bakbenet var av, så det var inga tviviel om vad som skulle göras! in i stugan efter geväret, mota dom de andra djuren, pang, in med traktorn och ut med djuret.
det är kärlek till sina djur.
han kände inte djuret, det var ett köttdjur, han hade ingen relation till djuret, men ändå var han så ledsen över att behöva avliva det! och mest ledsen var han för att han inte hade upptäckt det tidigare och kunnat avsluta djurets liv.

Mjo, det är säkert kärlek att göra så..
Men jag tvekar på att han älskade kon han inte hade nån relation till.

hmmm.. nu ska vi se då...

du får givetvis tycka vad du vill, men låt då dom som anser att det oki att skicka sina hästar på slakt eller att äta hästkött (ink. mig) ha sina åsikter!

att du värderar din häst såpass högt har jag svårt att förstå, för mig är min häst bara ett djur, men eftersom hon är mitt djur är hon åxå mitt ansvar och jag måste se till att hon har det hon behöver, för det är mitt jäkla ansvar!
när jag känne att jag börjar brista i mitt ansvar, ska jag inte längre ha henne kvar i min ägo.

Mjo, det är säkert kärlek att göra så..
Men jag tvekar på att han älskade kon han inte hade nån relation till.

jo, det är just det han gör. han alskar alla sina djur, de är hans leverne och betyder allt för honom och ägnar hela sina dagar till att ta hand om dom.
han äksra dom i den betydelsen att dom är hans djur, inte hans vänner, för ett djur kan fortfarande inte vara vän med människan! undantaget hundar, som är framavlade för att vara sällskap och vänner till människan. hästar är avlade för att utnyttjas för vårt egna nöjet skull.

Jaa, fast nu är det inte så många som rider runt på kor och därförfinns det inga tävlingar och jag skulle inte lyckas i fälttävlan med en sådan, vilket jag vill.. Suck.. Dessutom gillar jag inte kor, dom är obehagliga och därmed kan vi kanske avsluta denna ko/häst diskussion?

Det här tycker jag faktiskt är en rätt obehaglig åsikt. Du tycker om din häst för att hästen kan ta dig upp i klasserna, du kan tävla hästen och du kan dra nytta av hästen för din personliga del. Eftersom du är intresserad av att tävla.

Alla andra djur - som du inte kan tävla och som inte tillfredställer dina behov - är du inte intresserad av.

hmmm.. nu ska vi se då...

du får givetvis tycka vad du vill, men låt då dom som anser att det oki att skicka sina hästar på slakt eller att äta hästkött (ink. mig) ha sina åsikter!

Jag GÖR det.. Jag respekterar allas åsikter och gnäller inte på vad någon gör, och jag dömer ingen till skillnad från andra som tydligen tycker jag ska söka hjälp här.. Däremot FÖRSTÅR jag inte..

att du värderar din häst såpass högt har jag svårt att förstå
Lika lite som du förstår mig här?
Men det gör mig ingenting.. Vi förstår inte varandra men jag respekterar vad du tycker/gör sålänge inte din häst far illa och du du respekterar samma sak.. Det är ju sånt man stöter på heeeela livet i olika former..

hon är mitt djur är hon åxå mitt ansvar och jag måste se till att hon har det hon behöver, för det är mitt jäkla ansvar!
när jag känne att jag börjar brista i mitt ansvar, ska jag inte längre ha henne kvar i min ägo.

Här håller jag med dig om vartenda ord.

Det här tycker jag faktiskt är en rätt obehaglig åsikt. Du tycker om din häst för att hästen kan ta dig upp i klasserna, du kan tävla hästen och du kan dra nytta av hästen för din personliga del. Eftersom du är intresserad av att tävla.

Alla andra djur - som du inte kan tävla och som inte tillfredställer dina behov - är du inte intresserad av.

Nej jag tycker om min häst för att hon enligt mig är den underbaraste och finaste varelsen på jorden.. Skulle hon ha ett hinder som gjorde att jag aldrig mer kunde sitta på hennes rygg skulle jag älska henne lika mycket och gå långa promenader, pyssla och ta hand om henne lika bra som nu och ge henne ett värdigt liv. Såvida hon inte har ont/lider, för då skulle jag självklart ta bort henne.

Atta vi kan tävla och ha roligt tillsammans (det är också ett krav, hon ska tycka det är lika kul som jag att flänga runt och det gör hon, än så länge), är en STOR bonus!

Tala inte om för mig varför jag tycker och tänker som jag gör, för det vet du ingenting om.

Jag älskar mina katter också, trots att jag inte kan tävla FT med dem, av en annan anledning, deras störtsköna personligheter och allt gos.. :) :love:

Senast ändrad:

jo, det är just det han gör. han alskar alla sina djur, de är hans leverne och betyder allt för honom och ägnar hela sina dagar till att ta hand om dom.
han äksra dom i den betydelsen att dom är hans djur, inte hans vänner, för ett djur kan fortfarande inte vara vän med människan! undantaget hundar, som är framavlade för att vara sällskap och vänner till människan. hästar är avlade för att utnyttjas för vårt egna nöjet skull.

Okej då är vi där igen.. Vi älskar inte våra djur på samma sätt, jag och bonden..
För jag ser min häst som min vän.. Den bästa av vänner till och med. Inte på samma sätt som en mänsklig vänrelation, men minst lika bra och värdefull för mig.
Att du anser att hästar inte är vänner på samma vis som jag lägger jag mig inte i, men för mig är det helt enkelt så.

Senast ändrad:

Men nog tusan lägger du dig i när du anser att de som kan tänka sig att slakta en häst inte borde rida!
Tala om inskränkt, okunnig o fördömmande attityd!
Dina "fakta" bakom är dessutom totalt okunniga o felaktiga!
PL

kl.

Jag förmänskligar inte hästar men min ponny är faktiskt min vän, hon hjälpte mig komma på fötter igen när jag hade det svårt i tonåren, och jag vet att jag är hennes vän också. I princip bara mig hon accepterar fullt ut och jag kan göra exakt va jag vill med henne, när andra kommer vänder hon oftast öronen tillbaka och dom får knappt klappa på henne ibland.
Vi har ett speciellt band ihopa hon och jag.
Jag hade till och med kunnat gett mitt eget liv för hennes skull, det låter barnsligt men det hade jag för hon har räddat mitt en gång i tiden.

Det jag vill säga är att en häst kan vara ens vän. :bump:

Nu börjar jag bli j*vligt trött på dig och några till.

Ha eran j*vla åsikt men sluta med alla påhopp.

Låt Tindra ha sin åsikt. Vem avgör om du har rätt. Alla är egna individer.

Det börjar bli sandlådenivå här.
Hink och spade?

Btw har sett att du ofta gör påhopp. Lägg av!

Respektera Tindras åsikt och du kanske blir trevligare att ha i den här tråden :D

Och den här tråden: Off Topic

Svarar er alla, ja jag kommer åka dit att kolla innan, för eftersom det står olika meningar om hur det går till, och jag har inte ens en timmes färd dit.

Nej till kolmården vill jag inte åka, vet faktiskt inte, men nej det vill jag nog inte.

Har läst igenom och har nu själv bestämt för att åka till Kolmården med mina 2. Ringde dit och allt går väldigt proffsig till. Är över snabbt vilket jag tycker är det vikigaste. Fy hundan och låte en pålle åka till slakteri och veta att de kanske får stå där i flera timmar, för att vänta på att få lämna in. Nej det vill jag inte.

På Kolmården får de lugnade i transporten som verkar snabbt, i blodet direkt. Sedan leds de iväg och de bultas. Allt är över på ca 10 minuter.:cry: Detta alternativ känns för mig väldigt bra. De anar inget, de är så lulliga i huvudet. Som sagt att de slipper vänta tycker jag känns det bästa. Men alla får avgöra själva.

Men nog tusan lägger du dig i när du anser att de som kan tänka sig att slakta en häst inte borde rida!
Tala om inskränkt, okunnig o fördömmande attityd!
Dina "fakta" bakom är dessutom totalt okunniga o felaktiga!
PL

När har jag sagt att dom inte ska rida??? Citera gärna. Alla får göra precis hur fan dom vill, men jag fattar inte, det är det enda jag har sagt.. Jag har inte fördömt någon tvärtom har en jävla massa folk sagt att jag har problem och snackat om saker dom inte har någon aning om.. Det absolut enda jag har utgått ifrån i alla mina inlägg är MIG själv och MINA känslor..
Jag förstår mig inte på "er" åsikt men ni förstår ju mig lika lite? Och självklart är det jag som är okunnig och enligt mig får minst respekt.

Någon "fakta" i ämnet har jag öht inte tagit upp, som sagt har jag bara utgått från känslor.. Så citera gärna "faktan" också tack.

Senast ändrad:

kl.

Jag förmänskligar inte hästar men min ponny är faktiskt min vän, hon hjälpte mig komma på fötter igen när jag hade det svårt i tonåren, och jag vet att jag är hennes vän också. I princip bara mig hon accepterar fullt ut och jag kan göra exakt va jag vill med henne, när andra kommer vänder hon oftast öronen tillbaka och dom får knappt klappa på henne ibland.
Vi har ett speciellt band ihopa hon och jag.
Jag hade till och med kunnat gett mitt eget liv för hennes skull, det låter barnsligt men det hade jag för hon har räddat mitt en gång i tiden.

Det jag vill säga är att en häst kan vara ens vän. :bump:

Så var det för mig med.. och relationen till min häst liknar den du beskriver.. Jag var verkligen långt ner där ett tag och hade inte hon kommit in i mitt liv hade jag antagligen inte suttit här idag och mått så bra som jag gör.. :)

Det har nog blivit ett missförstånd av PL, det är Toscanova som tycker att vi andra ska låta bli att rida om vi skulle få för oss att skicka våra hästar till slakt...

Du får självklart skriva om hur du resonerar och det skulle också respekteras av andra om du bara höll dig till det. Men när du gång på gång talar om för oss att vi inte älskar våra hästar lika mycket som du älskar din, eller att vi inte ser på våra hästar på samma sätt som du, eller att vi för den delen inte är riktigt funtade i huvudet om vi väljer att skicka våra hästar till slakt när den dagen kommer, så vad är det om inte en otroligt fördömmande attityd? Det är en sak att skriva hur man själv skulle ha gjort, en helt annan att tala om för andra hur känslokalla och idiotiska de är bara för att de inte resonerar på samma sätt som man själv. Det är inte alls någon trevlig läsning...

Det är nog ingen som tvivlar på att du är jätteförtjust i din häst! Men bara för att många av oss inte resonerar på samma sätt som du så innebär inte det att vi inte älskar våra hästar eller att vi skulle se dem som någon sorts redskap. Du skriver att du respekterar andra och deras handlingar, men dina inlägg här genomsyras av motsatsen. Och därför blir många väldigt irriterade.
Själv skulle jag t.ex. inte vilja avliva min häst med spruta. Däremot har jag full respekt för om andra vill det, och jag skulle aldrig få för mig att säga att dessa inte riktigt funtade bara för att de inte tycker som jag.

men vi prövar igen då.

du KAN inte ha en häst som vän.
det GÅR inte!
du kan betrakta din häst som din vän, men det är hon inte. hon är din häst.

Från wikipedia om social relation:
Alla relationer innefattar någon nivå av självständighet. Personer i ett förhållande tenderar påverka varandra, dela deras tankar och känslor, samt delta i aktiviteter tillsammans. På grund av detta ömsesidiga beroende kommer något som förändrar eller påverkar en medlem av ett förhållanden i någon grad också påverka den andra medlemmen

läs speciellt den första meningen.
din häst har inte valt att lära känna dig, hon har inte valt att vara med dig och hon har inte valt att ha dig på ryggen över hinder.
hon är TRÄNAD till det och det är så hennes liv ser ut!

vidare från Wikipedia, detta om vänskap:
Vänskap är en typ av social relation, i vilken de båda parterna hyser ömsesidig tillit till varandra.

Eftersom de allra flesta forskarna menar att människan är ett flockdjur, och behöver sociala kontakter med andra människor, så är vänskap väldigt viktigt

i den meningen har du och din häst en vänskap, men eftersom hästen fortfarande inte valt själv att vara med dig, så är ni inte vänner.

du är hästens ledare och hästen är tränad sedan födsel att följa dig som människa. de som inte klarar av att anpassa sig till det öde de är födda till blir avlivade och en del av dom äts upp av oss, deras uppfödare och framavlare.

jag, precis som du och Legolaz har jag min häst att tacka för mycket i livet, tack vare henne (jag hade ju inget val) var jag tvungen att ta mig upp på morgonen, och åka hemifrån i mina sjukskrivningar, när jag helst bara ville kvar i sängen och titta i väggen. En otroligt effektiv depritionsbrytare!!!
men inte gör det henne till min bästa vän för det.
hon har gett mig många fina stunder i livet, men kan aldrig ersätta en mänsklig kontakt, det kan inget djur.
jag, som människa, har ett stort behov av att utveckla min egen person och det kan hon inte hjälpa mig med. hon är bara ett djur.

Nej jag tycker om min häst för att hon enligt mig är den underbaraste och finaste varelsen på jorden..
innan du skriver någonting mer sånt, tänk efter, för vi vet alla att det inte är sant! jag vet att du sätter din familj och dina nära mänskliga kontakter före din häst. men det ens utesluter inte det andra, givetvis älskar du Tindra, precis som jag älskar min Karisma och Toscanova sin Kid Icarus.
ingen betvivlar att du älskar din häst otroligt mycket och att påstå att du ägnar dig åt tidelag är inte bara befängt, utan åxå otroligt elakt!

och Toscanova...
Off topic?
du vet ju hur trådar kan ta en annan vändning pga ett enda litet ord elelr påstående, du har ju din egen tråd om kastrering på Kid Icarus som lysnade exempel.....

TS ursprungsinlägg diskuterades klart för flera sidor sen.....

Det har nog blivit ett missförstånd av PL, det är Toscanova som tycker att vi andra ska låta bli att rida om vi skulle få för oss att skicka våra hästar till slakt...

rättelse!!!
hoppa ner från hästryggen om vi äter hästkött. :D

du KAN inte ha en häst som vän.
det GÅR inte!
du kan betrakta din häst som din vän, men det är hon inte. hon är din häst.
Här måste jag bara få kommentera något. Jag accepterar att du inte har din häst som din vän. Men faktum är att mina hästar är mina vänner. De är mina hästar, men de är också mina vänner.

Nej jag tycker om min häst för att hon enligt mig är den underbaraste och finaste varelsen på jorden..
innan du skriver någonting mer sånt, tänk efter, för vi vet alla att det inte är sant! jag vet att du sätter din familj och dina nära mänskliga kontakter före din häst. men det ens utesluter inte det andra, givetvis älskar du Tindra, precis som jag älskar min Karisma och Toscanova sin Kid Icarus.
ingen betvivlar att du älskar din häst otroligt mycket och att påstå att du ägnar dig åt tidelag är inte bara befängt, utan åxå otroligt elakt!

Vad är det här? Faktum är att du inte vet alls hur _Tindra_ känner för sin häst. Vi vet ingenting om hur hennes liv ser ut, det KAN vara så att hon inte har vänner, familj, och hennes enda vän är hennes häst. Eller så kan det vara så att familjen inte är snäll, vännerna inte bra, hästen däremot ställer alltid upp och gör så hon blir glad och mår bra, då är det självklart att hästen betyder mer.

Alla älskar vi på olika sätt, och olika mycket. Jag har förstått efter att ha lyssnat och diskuterat med olika människor, att olika människor älskar sin familj olika mycket, och det förstår jag, för vi har alla olika upplevelser och känslor för dem. På samma sätt kan vi även älska våra hästar olika mycket jämfört med vad andra människor älskar sina hästar.

Vissa säger att de älskar sina hästar, de åker ut till dem varje dag och tränar och tävlar. Hästen står i ett stort stall och får jättebra vård och mår bra. Senare så kanske hästen inte längre presterar tillräckligt, eller ryttaren har vuxit ur hästen, och hästen säljs.
En annan säger också att den älskar sin häst. Åker också ut varje dag till hästen för att vara med hästen. En dag märker h*n att hästen inte längre kommer längre i sin utveckling/h*n har blivit för gammal för att tävla hästen. Men h*n tycker om hästen för den individ hästen är, och behåller hästen för att det är den bästa vän h*n någonsin haft.

Det jag egentligen vill få fram, är att olika människor älskar sina djur eller familj eller vänner olika mycket mot vad andra människor gör. Jag tycker det är självklart att det är såhär, och därför tyckte jag att ditt inlägg var lite. . . *in the box*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka