Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

Du får självklart skriva om hur du resonerar och det skulle också respekteras av andra om du bara höll dig till det. Men när du gång på gång talar om för oss att vi inte älskar våra hästar lika mycket som du älskar din, eller att vi inte ser på våra hästar på samma sätt som du, eller att vi för den delen inte är riktigt funtade i huvudet om vi väljer att skicka våra hästar till slakt när den dagen kommer, så vad är det om inte en otroligt fördömmande attityd? Det är en sak att skriva hur man själv skulle ha gjort, en helt annan att tala om för andra hur känslokalla och idiotiska de är bara för att de inte resonerar på samma sätt som man själv. Det är inte alls någon trevlig läsning...
Jag är mycket medveten om att mitt sätt att uttrycka mig kan irritera folk, det är nåt jag har vant mig vid under hela mitt liv och just den delen har jag inget problem med..
Grejen med allt det här är att jag fortfarande BARA har utgått ifrån mina känslor och därmed inte talat om att det är på det ena eller andra viset, exenmpelvil har jag aldrig sagt "ni älskar inte era hästar om ni slaktar dem" utan "jag har svårt att tro att någon som älskar sin häst på samma sätt som jag skulle slakta den" vilket Cilla m.fl. tydligt klargjort att det stämmer ypperligt.
Jag har heller inte talat om för någon att de är känslokalla idioter, det är väl snarare tvärt om? och inte lite heller.. Jag har (som sagt och fortfarande) respekt för allas olika åsikter.

Det är nog ingen som tvivlar på att du är jätteförtjust i din häst! Men bara för att många av oss inte resonerar på samma sätt som du så innebär inte det att vi inte älskar våra hästar eller att vi skulle se dem som någon sorts redskap. Du skriver att du respekterar andra och deras handlingar, men dina inlägg här genomsyras av motsatsen. Och därför blir många väldigt irriterade.
Själv skulle jag t.ex. inte vilja avliva min häst med spruta. Däremot har jag full respekt för om andra vill det, och jag skulle aldrig få för mig att säga att dessa inte riktigt funtade bara för att de inte tycker som jag.

Att jag sa att jag inte förstår hur vissa är funtade vad helt klart onödigt skrivet, jag skulle istället skrivit mer att "jag förstår inte hur vissa tänker" vilket ju stämmer och inte går att uttrycka på så himla mycket trevligare sätt..
Jag förstår inte hur vissa människor inte kan tycka att hästar är fina och hellre sysslar med fiskar kanske, men jag har respekt för dem ändå. Det är bara för att frågan är såpass känslig som reaktionerna blir såhär.. Men rätt tråkigt ändå när alla måste göra om det man skriver.

Till alla.
Jag läste igenom alla inlägg jag skrivit i den här tråden igår och har inte på ETT ENDA ställe talat om att det är på ett visst sätt och fördömt någon annans åsikt eller sagt att någon är en idiot, utan alla får tycka som dom vill.. Jag har heller inte använt mig utav personangrepp eller talat om vad ni tycker/känner och varför ni gör det.. Det är ju bara jag som fått sånna kommentarer.

_Tindra_ har skrivit:
Jag har dragit Tindra/min familj/vänner/pojkvän som dom som betyder någonting för mig och vilkas liv jag värderar mest.

värderar _Tindra_ sin häst över dessa och hellre väljer sin hästs liv över de andras, så tycker jag hemskt synd om henne, för någonstans i hennes uppväxt måste det ha gått snett. mitt liv får hon gärna värdera under Tindras, _Tindra_ känner inte mig och ger nog blanka tusan i om hennes häst kostar mitt liv. :D

jag är verkligen ingen att döma någon av er för era åsikter och jag tror jag vet vad _Tindra_ menar när hon skriver att hon älskar sin Tindra mer än allt annat. Även om hon ser Tindra som sin vän, så kan inte jag för mitt liv kalla Karisma för min vän, för hon är per definition inte min vän. egentligen handlar det bara om ordbajseri och tolkningar av svenska språket, men som den vän av ordning jag är, och dessutom lite av en besserwisser stör jag mig nått oerhört när folk antyder fel eller skriver konstigt!!!!!!

därav mitt ...in the box... inlägg.
därav åxå mitt mottstånd till att ni kallar era hästar era vänner. per definition kan inte en häst och en människa vara vänner i ordet betydelse, efter som vänskap "innefattar någon nivå av självständighet." eftersom hästen inte själv valt att vara med dig, är den inte din vän.
finns det verkligen ingen som håller med om detta?

å innan ni tror att jag kommer från en annan planet, jag kallar såklart Karisma för "vännen min" eller "kompis", men hon är inte min vän för det.
mina vänner är de som själva väljer att vara med mig och gör det på frivillig basis.

Toscanovas ord. :D

Jag måste få fråga vad där är du anmärker på egentligen? Tycker du "kliva ned från ryggen" betyder något annat än att inte rida? Eller vad är du ute efter? Ordmärkning av det slaget är väl inget att lägga energi på, eller?

Ursprungligen postat av Solis
Det har nog blivit ett missförstånd av PL, det är Toscanova som tycker att vi andra ska låta bli att rida om vi skulle få för oss att skicka våra hästar till slakt...

Toscanova har inte skrivit att vi ska sluta rida om vi är beredda att skicka dom till slakt, utan: "Äter du hästkött, kliv då ner från hästens rygg."

jag hoppas att alla som rider är beredda att skicka sina hästar till slakt (som FÖ inte är samma sak som att äta upp dom.) när dagen är kommen!

_Tindra_;12512910Jag är mycket medveten om att mitt sätt att uttrycka mig kan irritera folk skrev:
Det här är ju också något man kan jobba med att förbättra. Att man kanske tänker igenom det man säger och skriver. Och hur det kan tolkas.

Men lägg av, du behöver inte tycka dina hästar är dina vänner men låt dom som gör det göra det? Vad är detta om inte fördömmande attityd? :confused:

Hon har visst valt mig, om det är det enda det handlar om.. Som ohanterad stapplande 8 månaders bebis i nytt stall och med nya människor valde hon att lita på mig, bara mig och ingen annan.. Detta de första dagarna bara, innan hon lärde sig att jag var hennes egen..

hon har gett mig många fina stunder i livet, men kan aldrig ersätta en mänsklig kontakt, det kan inget djur.
jag, som människa, har ett stort behov av att utveckla min egen person och det kan hon inte hjälpa mig med. hon är bara ett djur.

Vad gör människor så speciella, är vi så himla bra? Nej du, jag har träffat alldeles för mycket hemska, direkt onda människor utan minsta lilla respekt för folks liv och känslor för att förstå varför ett människoliv skulle vara mer värt än ett djurliv..
INGEN har hjälpt mig att utveckla min person mer än min häst.. Jag är ljusår ifrån vart jag var när jag köpte henne.

Tindra är min häst, samt definitivt min bästa vän och det kommer hon fortsätta vara vilka sidor du än citerar ifrån..

Nej jag tycker om min häst för att hon enligt mig är den underbaraste och finaste varelsen på jorden..
innan du skriver någonting mer sånt, tänk efter, för vi vet alla att det inte är sant! jag vet att du sätter din familj och dina nära mänskliga kontakter före din häst. men det ens utesluter inte det andra, givetvis älskar du Tindra, precis som jag älskar min Karisma och Toscanova sin Kid Icarus.

Alltså jag blir helt stum? :confused:
Nu pratar du om sånt du inte har en aning om.
Du och jag älskar inte våra hästar på samma sätt och se till att acceptera det, alla är inte som du.. shit.
Förövrigt tyckte jag att Zsara/Zsara hade bra saker att säga om den saken, jag är så förvånad över hur man kan skriva sådär att jag inte kommer få ur mig nåt annat än det hon skrev just nu...

Toscanova har inte skrivit att vi ska sluta rida om vi är beredda att skicka dom till slakt, utan: "Äter du hästkött, kliv då ner från hästens rygg."

jag hoppas att alla som rider är beredda att skicka sina hästar till slakt (som FÖ inte är samma sak som att äta upp dom.) när dagen är kommen!

:confused::confused::confused::confused:

Vad är det som retat upp dig? Att ordalydelsen inte är exakt? För det var nämligen inte min avsikt heller utan jag tog faktiskt för givet att det ändå gick att förstå vad "inte rida" betyder. Om varje bokstav och ord måste vara exakt blir det ju jobbigt, då får man inte göra annat än anmärka på andra. Om man citerar något är det däremot en annan sak. Men detta var inte ett citat, vilket torde framgå tydligt.

_Tindra_ har skrivit:
Jag har dragit Tindra/min familj/vänner/pojkvän som dom som betyder någonting för mig och vilkas liv jag värderar mest.

Jag har aldrig sagt att jag värderar någon av dessa mer än någon annan utan att dessa är de jag värderar högst.. Jag älskar inte Tindra mer än min familj men definitivt inte mindre heller.. Jag är till skillnad från dig kapabel att älska ett djur lika mycket som en människa, detta säkerligen på grund av bra/dåliga erfarenheter..
Jag har en mamma jag älskar av hela mitt hjärta, underbara vänner, en pojkvän jag älskar och har riktigt kul med, världens mest underbara häst och dom två knäppaste katterna i sverige.. Jag skulle omöjligt kunna välja bland dessa... Och tur är att jag aldrig kommer behöva..

Alltså vad är detta för en löjlig diskussion! Det viktiga är att man ser till att hästen får ett bra slut,sen är den död,gone, borta!! då spelar det ingen roll längre,den känner inget,den finns inte mer!!herregud... Sen om man inte vill att den ska gå till slakt..fine! Låt bli då.Kremera,gräv ner..vad som helst.Det spelar ingen roll alls.Men slakt är inget ondskefullt elakt beslut heller. Det är väldigt jobbigt för någon som har slaktat sin häst nyss att höra att den är en fruktansvärd människa.Det är upp till var och en.Jag tror inte att man är störd för att man älskar sin häst,men det är ett vanligt syndrom hos tonåringar att tro att dom älskar sin häst lika mycket som en människa.Man kan älska ett djur hemskt mycket,men inte lika mycket som sin mamma eller sina barn.

Jag har aldrig sagt att jag värderar någon av dessa mer än någon annan utan att dessa är de jag värderar högst.. Jag älskar inte Tindra mer än min familj men definitivt inte mindre heller.. Jag är till skillnad från dig kapabel att älska ett djur lika mycket som en människa, detta säkerligen på grund av bra/dåliga erfarenheter..
Jag har en mamma jag älskar av hela mitt hjärta, underbara vänner, en pojkvän jag älskar och har riktigt kul med, världens mest underbara häst och dom två knäppaste katterna i sverige.. Jag skulle omöjligt kunna välja bland dessa... Och tur är att jag aldrig kommer behöva..

EDIT
Jag måste rätta mig själv här.. I fråga om liv och död skulle jag aldrig kunna välja bland dessa, och det är det jag aldrig kommer utsättas för.. Skulle jag av annan (realistisk) anledning vara tvungen att välja bort någon av dessa hade det blivit en "mänsklig" relation (och nu menar jag såklart inte vilken som helst, utan jag tänker på om en specifik händelse skulle inträffa, har dock ingen lust att vidareutveckla, vill bara få fram att mina mänskliga relationer inte alltid går före relationen till mina bästa vänner djuren).

Senast ändrad:

Alltså vad är detta för en löjlig diskussion! Det viktiga är att man ser till att hästen får ett bra slut,sen är den död,gone, borta!! då spelar det ingen roll längre,den känner inget,den finns inte mer!!herregud... Sen om man inte vill att den ska gå till slakt..fine! Låt bli då.Kremera,gräv ner..vad som helst.Det spelar ingen roll alls.Men slakt är inget ondskefullt elakt beslut heller. Det är väldigt jobbigt för någon som har slaktat sin häst nyss att höra att den är en fruktansvärd människa.Det är upp till var och en.Jag tror inte att man är störd för att man älskar sin häst,men det är ett vanligt syndrom hos tonåringar att tro att dom älskar sin häst lika mycket som en människa.Man kan älska ett djur hemskt mycket,men inte lika mycket som sin mamma eller sina barn.

Du kanske inte kan det, men tala inte om vad andra kan och inte.
Jag vet att Tindra skiter i vad jag gör med henne när hon är död. men för vissa levande spelar det roll vad som händer efter döden, lika mycket som om det vore en människa, om det inte gör det för dig så är det helt okej, gör vafan du vill, men nu startar du om den här diskussionen på 0 igen.. Som jag skrivit i princip varenda jävla inlägg så dömer jag ingen eller tycker folk är hemska som skickar hästen till slakt (läs vad jag skriver för guds skull).. och jag är ingen tonåring heller,.. Seriöst, ni kallar mig fördömande? det är ju fan nästan skrattretande.

*KL*

Jag stänger den här tråden nu, då den har hamnat långt utanför trådens ursprung.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur