Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

Det finns dom som betyder något för mig i livet och deras liv är de enda jag värderar öht.. Eller nej...det blir himla fel, jag menar inte att ingen annans liv är värt nåt,. Men...hmm...att få begrava/i andra hand kremera min häst är viktigare för mig än att rädda liv, vare sig det skulle handla om människor eller kycklingar.. Och ni får gärna tycka att jag är dum i huvet..

De som jag älskar, deras liv värderar jag högst..

:eek: Tack högre makter för att du inte bodde bredvid mig när mitt ex försökte mörda mig!! Alltså, provocerar du på allvar eller?
Givetvis är de i ens liv viktigast men att säga som du gör verkar faktiskt (ursäkta) inte riktigt...moget. Jag förutsätter att du aldrig ätit kött i ditt liv.

Men det skrämmer mig när folk kan tycka att det är viktigare att få kremera en DÖD kropp än att rädda en levande kropp, oavsett ras på den levande.

"Jag riktar ingenting till någon här och respekterar vad alla gör,"
Hade jag tyckt att mitt sätt var det enda rätta hade jag nog bara skrivit att alla andra är idioter...
Jag är över tygad om att ni älskar era hästar.

Du skriver på ett sätt så det kan tolkas som att vi andra inte älskar våra hästar om vi skickar de till slakt. Ditt sätt att uttrycka detta på gör att du framstår som en 12-åring utan empati för andra människor. Tyvärr. För mig som haft min gamla häst i 23 år och tvingats skicka henne till slakt och därefter lidit satan av sorg(ursäkta språket) var detta verkligen inte trevlig läsning.

Om nån hade skrivit att man inte tycker om sin häst ifall man skickar den på slakt hade jag inte heller tyckt att det vore så snällt, tur att jag inte har skrivit det...
Däremot är detta ett forum och alla har rätt att skriva vad dom tänker..

Hur tycker du man ska tolka det du skrev:

"Är helt övertygad om att ingen som älskade sin häst på samma vis eller lika mycket som jag älskar min skulle överväga att skicka den på slakt..."

Och, nej, man skriver inte alltid vad man tänker lika lite som man alltid häver ur sig muntligt vad man tänker. Det kan såra andra oerhört.

Men man behöver inte slakta och göra mat av dom. Räcker med att avliva dom. Annars kan vi lika bra avliva alla hemlösa katter och dra nytta av deras päls också eller till och med äta dom också. Bara för att vi kan, för att dra nytta av allt.

Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Det spelar väl ingen roll om det är en ko, häst eller gris - en död kropp är en död kropp. Och människor äter kött. Att INTE äta kött från vissa (hästar) medan vi glatt mumsar i oss andra (gris, ko) - vad är det för dubbelmoral?!

I dessa miljötänkande tider, är det inte bättre att ta tillvara köttet än att "avliva" och bränna kroppen med övriga sopor? För det är vad som händer. Det kanske kan vara värt att tänka på för alla som jämför med sin gamla mormor. Först och främst: är det ditt ansvar att ta livet av din gamla mormor? För det andra: hade du sedan låtit henne brinna upp tillsammans med sopor i en avfallsanläggning?

Nej, resonemangen (flera stycken) haltar på bägge fötterna.

F ö är jag för en betydligt större avskjutning av hemlösa katter än den som sker, de plågas svårt och det är möjligt att det i en bättre värld finns ett annat sätt att låta dem slippa lidandet, men i den här världen är det bättre att de får somna in.

Jag tycker inte att hästar ska ätas, för mig är dom så mycket mer än bara en död kropp när dom är döda. Hästar gör så otroligt mycket för oss och vi utnyttjar dom för vårat eget nöje, sen ska vi helst tjäna på att dom dör genom att skicka dom på slakt och få pengar för dom? Nej fy.

En död kropp är för mig en död kropp. Ibland efter någon jag känt och älskat, ibland bara en häst, hund, katt eller människa som jag inte vet något om. RESPEKT har jag oavset vilket, men faktum kvarstår: människor har i alla tider ätit djur. Och att rata kött när så stora delar av världen svälter, växthuseffekten växer oss övermäktig och miljön verkligen skriker på hjälp tycker jag är oerhört egoistiskt och korttänkt.

Det hästen gör för mig i livet (det enda den gör är f ö att vara häst) återgäldar jag genom att respektera den som individ. När den är i livet.

Det är OK att sälja en LEVANDE häst, men inte OK att sälja en död?

Som sagt; det haltar lite överallt i resonemangen här....

jag har som bekant bestämt mig att ta bort min vän.

Har hittat ett jättebra slakteri, inte långt från mig. Han kommer släppas i en padock, där han ser andra hästar som går på bete, och padocken ligger i anslutning till en ladugård, där de genom en lucka för ut geväret.

När jag ringde frågade de om han var behandlad med något, jag vet ju bara va jag behandlat honom med, och på den står det att det är karens i 7dagar.

men han är 26 år, och gammal hopponny så jag gissar att han säkert blivit behandlad med något annat, och min kompis sa att har han blivit behandlad med butta så är det livstidskarens.

Är det upp till mig att kolla med tidigare ägare om han blivit behandlad, eller gör de tester på köttet?

Nej sådär skulle jag inte låta avliva min häst. De skjuter förmodligen mot lunga/hjärta som man gör med älgar, går en stund´innan de dör även med ett bra skott vad jag sett. Nä bultpistol i pannan ska det vara, då hiner de inte ens märka något innan de är borta.

Sedan är det väl bättre att hästen går till mat om den inte är behandlad än att skickas iväg på förbränning eller bara grävas ner och få ruttna. Den kroppen behövs ju inte mer av djuret som hade den.

Senast ändrad:

har du läst hela tråden?

den metoden som TS beskriver i inlägget är felaktig.

ang detta med att låta hästen gå tills livsmedel.
det märks så väl vilka som är på vilken "sida"! på ena sidan står den lite yngre generationen, som aldig skulle kunna skick sin bästa vän i hela världen tills livsmedelsslakt och på andra sidan står de som inte ser några problem med att skicka sin häst till densamme.

för att generalisera enormt: yngre människor ser sin häst son sin vän, medans äldre ser dom som djur, hästar. när den är död är den bara en kropp, ett stycke kött för de äldre, medans yngre människor sörjer det faktum att bästa vännen är borta.

det lustiga i det hela är att båda lägrena älskar sina hästar precis lika mycket....

jag är mycket väl medveten om att jag drar alla över en kam, givetvis finns det äldre (+30) som ser sina hästar som sina bästa vänner och kamrater och yngre som ser dom som de djur de är. ett bruksdjur, inga kamrater till oss.

Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Det spelar väl ingen roll om det är en ko, häst eller gris - en död kropp är en död kropp. Och människor äter kött. Att INTE äta kött från vissa (hästar) medan vi glatt mumsar i oss andra (gris, ko) - vad är det för dubbelmoral?!

I dessa miljötänkande tider, är det inte bättre att ta tillvara köttet än att "avliva" och bränna kroppen med övriga sopor? För det är vad som händer. Det kanske kan vara värt att tänka på för alla som jämför med sin gamla mormor. Först och främst: är det ditt ansvar att ta livet av din gamla mormor? För det andra: hade du sedan låtit henne brinna upp tillsammans med sopor i en avfallsanläggning?

Nej, resonemangen (flera stycken) haltar på bägge fötterna.

F ö är jag för en betydligt större avskjutning av hemlösa katter än den som sker, de plågas svårt och det är möjligt att det i en bättre värld finns ett annat sätt att låta dem slippa lidandet, men i den här världen är det bättre att de får somna in.

En död kropp är för mig en död kropp. Ibland efter någon jag känt och älskat, ibland bara en häst, hund, katt eller människa som jag inte vet något om. RESPEKT har jag oavset vilket, men faktum kvarstår: människor har i alla tider ätit djur. Och att rata kött när så stora delar av världen svälter, växthuseffekten växer oss övermäktig och miljön verkligen skriker på hjälp tycker jag är oerhört egoistiskt och korttänkt.

Det hästen gör för mig i livet (det enda den gör är f ö att vara häst) återgäldar jag genom att respektera den som individ. När den är i livet.

Det är OK att sälja en LEVANDE häst, men inte OK att sälja en död?

Som sagt; det haltar lite överallt i resonemangen här....

jag är vegetarian så jag tycker inte det är rätt att äta något kött alls, eftersom vi behöver inte det för att överleva.
Att avliva hemlösa katter tycker jag är ok, pga deras lidandet(om dom lider) men jag menar att då kan vi lika bra ta tillvara på deras päls och kött också om vi nu tvunget ska ta tillvara på hästars kött.
Du kan inte jämföra med en människa, vi har begravnings platser osv till oss.
Vi behöver inte låta stackars mormor ligga på en soptipp.
Tycker inte heller att hästarna ska få ligga där.
Det kommer alltid råda svält i världen, att slakta våra hästar hjälper inte dom för 5 öre. Det är väl ännu hemskare att vi äter oss feta och dom svälter?
Vill du hjälpa dom så skicka dina hästar som mat till DOM istället. Då kan du hjälpa dom.
Nej JAG tycker inte det är ok att sälja en död häst, för mig är det ett stort svek att låta den bli mat men det är vad JAG tycker.
Jag förmänskligar inte hästar men för mig är dom lika mycket värda som en människa, dom är inte värda att ligga på en tallrik.

Måste erkänna att jag inte läste hela tråden så det misade jag. :)

*Lite halvt kl*
Jag är inte så jättegammal ändå, 23 är jag, men jag tycker det är så mycket värre när man ser folk runt sig som sviker sina gamla hästar när det är dags än att folk kör sina hästar till slakt. Har sett flera som tror att de gör hästen en tjänst när den 25 år gammal står på boxvila i flera veckor för fjärde gången efter ännu ett fånganfall och har dåliga leder och är ständigt halt. Det är inget liv för en häst. Naturen är så fiffig att när djur får ont och inte kan springa så bra hamnar de på efterkälken från flocken och får normalt sett sluta sina dagar intom en snart framtid och blir mat till något fint rovdjur som också måste ha mat till sina ungar. Och sen kommer vi och lägger oss i och tror att vi är snälla när vi håller halta och lytta hästar vid liv år ut och år in utan att den kan röra sig obehindrat och leva som en häst med sin flock.

Nej, man ska inte vänta tills hästen mår så dåligt att det måste göras akut, då har man redan svikit tycker jag när hästen lider och det lätt hade kunnat undvikas om du som ägare gjort din plikt. Att kroppen används när hästen dött har väl ingen betydelse för hästen. Våra hästar, speciellt min lilla knatte:love::laugh: ligger nära mitt hjärta, men samtidigt slaktas tusentals friska djur varje dag. Då kan jag inte tänka på mig själv att jag vill ha henne kvar när det är dags utan det är mer vettigt att ta hand om en ny frisk häst när det är dags för henne att gå och hon levt klart sitt liv.

Själv kommer jag nog göra det hemma och skicka på destruktion, men tycker inte slakt är fel. Bättre det så vi får hästkött som är slkatat i sverige än de där vidriga transporterna ner till italien varpå köttet körs tillbaka som salami och säljs här. Sinnessjukt.

tycker precis som du, de som sviker sina djur, eller snarae i siit ansvar som djurägare är de som INTE avlivar djuret när den lider.

sitter här och undrar om det skulle löna sig att ha uppfödning av slakthästar i sverige. att föda upp dom enkom för att slakta och sälja köttet.... vi gör det ju med får och kycklingar och kossor, så varför inte med häst?
för min del köper jag iallafall mycket hellre kött från gårdar jag känner till, så vet jag att djuren har mått bra hela livet.
och om det är moraliskt rätt eller inte är ju fullt diskuterbart...
steget från nötköttuuppfödning till hästköttsuppfödning är ju inte så stort. båda djuren har ända sedan domesteseringen (herregud, stavas det så?) varit nyttodjur för oss....

Jag tror inte att det fungerar faktiskt, dels för att det är väldigt dyrt att föda upp hästar och dels för att vi helt enkelt äter för lite häst i sverige.Det välbetalda hästköttet i sverige exporteras till tex Belgien (styckat och klart) De levande hästarna går tex till Italien.

men hästar äter väl inte mer än kossor/tjurar som går till slakt?
iofs kanske inte hästar kan äta samma typ at stråfoder som nötdjur, så foderkosten kanske blir högre....

kanske finns en anledning till varför det inte finns några uppfödningar av kötthästar! :angel:

Den största orsaken ligger nog i att vi ser dem som sällskapsdjur, och därför sker ingen direkt köttproduktion från häst. Kossor avbildas som ett fyrkantigt mjölkpaket om man frågar barn hur de ser ut, så där ser man hur opersonlig en ko kan bli medan häst är något de flesta barn har träffat i någon form och klappat eller ridit på.

på gården där mitt sto står på bete finns det en kastrerad tjur som är vinnögd och heter typ roland.
hans enda uppgift i livet är att bo tillsammans med kvigorna och kalvarna och komma när bonden Erik ropar på honom när de har kommit ut ur hagen. perry liv.

han är hur übermysig som helst!

men nu har jag off topicat nog mycket..... :angel:

ja, du svarar ju att det finns anledning till varför det inte finns några uppfödningar av kötthästaroch då undra jag vilka dom anledningarna är.

tycker det låter som ett rätt fint slut faktiskt, visst kan saker gå fel och jag vet itne så många sätt att avliva en häst men att göra det ute tycker jag är fint och att den inge märker något är också ett +. jag har också en på 26 fast han är fortfarande pigg och glad.
Slakttåg gillar jag apsolut inte går det bra med det du tänkte göra så har iaf jag en fin bild i huvudet.. spruta gillar jag nog mer men jag beundrar dig för att du är berädd :) lycka till

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023