Sv: ang slakt
Svarar dig o lokkur!
Jag gillar också idén med Kolmården. Men har hört att man måste åka igenom rovdjurssektion med hästen då... stämmer det? För DET känns ju inget vidare, måste ju vara stressande för hästen om den känner av rovdjuren? (Fast förstår eg inte var man skulle åka igenom då...)
Hur upplevdes det för hästen, tror Du som varit med?
Man åker ca 500m in i området på grusväg. Ej genom djuranläggningar. Man blir upphämtad vid ingången till kolmården av personal som sen visar vägen till slakteriet. Ett lugnt område!
När vi var framme så möttes vi av den danske veterinären (han som är med i svt:s vet.program) han frågade lite om hur hästen var och vad som hade hänt eftersom den skulle slaktas. Förklarade sen hur hela processen gick till.
Antingen så får hästen lugnande i transporten el efter den lastas ur, lite beroende på psyket och vad ägaren önskar. Vi valde efter urlastning.
Därefter kollade vet så att det var rätt häst enligt passet, noggrant.
Gick sen till slaktrummet (typ som ett mindre lastbilsgarage), där låg redan en annan häst, men vår häst reagerade inte ens.
Veterinären tog över hästen, pratade lite, klappade honom o sen pang, bultat.
Det gick nått så otroligt snabbt.
Från ankomsten till bultningen så tog det ca 15min. Allt var lugnt runtomkring, hästen blev aldrig uppstressad och alla var trevliga!
Hur dom gör när dom ger köttet till djuren vet jag inte, men antar att det blir styckat.
Jag har ialf bestämmt att om min häst ska åka till trappalanda genom slakt så blir det kolmården om han klarar transporten då vi har en bit.
Det är livets cirkel, rovdjur äter gräsätare!
Och hellre det än att hamna i en köttdisk i affären. (fast vi flesta är rovdjur vi med)