Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

håller med mackan. min häst avlivades med somulose, och det ångrar jag bittert idag. det gick inte alls så fort som jag hade hört utan det tog flera minuter.
hade jag vetat det så hade jag utan tvekan bultat. något jag förresten kommer välja om jag hamnar i samma sits med en häst igen..

Håller med, låter som hemsk otäckt sätt att avliva hästen på!
Har du ingen möjlighet att boka av?
Det bästa för hästen är bultpistol, då kan du vara helt lugn med att han fått det lugnt och skönt in i det sista. Man kan ju tex. låta hästen mumsa på havre eller nåt när det sker om man tycker det känns som ett bra avslut för hästen!
Vet inte var du bor, med djurambulanserna har även trotjänaravlivning, de ska vara hur bra som helst har jag hört, för både hästen och ägaren. Kolla deras hemsida där man kan läsa om hur det hela går till och annan nödvändig information!
Jag vet mycket väll att det är det jobbigaste som finns när man ska ta beslutet om att avliva sitt kära djur, men snälla du tänk om och välj en annan avlivningsmetod!

Håller med, låter som hemsk otäckt sätt att avliva hästen på!
Har du ingen möjlighet att boka av?
Det bästa för hästen är bultpistol, då kan du vara helt lugn med att han fått det lugnt och skönt in i det sista. Man kan ju tex. låta hästen mumsa på havre eller nåt när det sker om man tycker det känns som ett bra avslut för hästen!
Vet inte var du bor, med djurambulanserna har även trotjänaravlivning, de ska vara hur bra som helst har jag hört, för både hästen och ägaren. Kolla deras hemsida där man kan läsa om hur det hela går till och annan nödvändig information!
Jag vet mycket väll att det är det jobbigaste som finns när man ska ta beslutet om att avliva sitt kära djur, men snälla du tänk om och välj en annan avlivningsmetod!

Eh, har du läst hela tråden? :confused:

Svarar dig o lokkur!

Jag gillar också idén med Kolmården. Men har hört att man måste åka igenom rovdjurssektion med hästen då... stämmer det? För DET känns ju inget vidare, måste ju vara stressande för hästen om den känner av rovdjuren? (Fast förstår eg inte var man skulle åka igenom då...)
Hur upplevdes det för hästen, tror Du som varit med?

Man åker ca 500m in i området på grusväg. Ej genom djuranläggningar. Man blir upphämtad vid ingången till kolmården av personal som sen visar vägen till slakteriet. Ett lugnt område!
När vi var framme så möttes vi av den danske veterinären (han som är med i svt:s vet.program) han frågade lite om hur hästen var och vad som hade hänt eftersom den skulle slaktas. Förklarade sen hur hela processen gick till.
Antingen så får hästen lugnande i transporten el efter den lastas ur, lite beroende på psyket och vad ägaren önskar. Vi valde efter urlastning.
Därefter kollade vet så att det var rätt häst enligt passet, noggrant.
Gick sen till slaktrummet (typ som ett mindre lastbilsgarage), där låg redan en annan häst, men vår häst reagerade inte ens.
Veterinären tog över hästen, pratade lite, klappade honom o sen pang, bultat.
Det gick nått så otroligt snabbt.
Från ankomsten till bultningen så tog det ca 15min. Allt var lugnt runtomkring, hästen blev aldrig uppstressad och alla var trevliga!

Hur dom gör när dom ger köttet till djuren vet jag inte, men antar att det blir styckat.
Jag har ialf bestämmt att om min häst ska åka till trappalanda genom slakt så blir det kolmården om han klarar transporten då vi har en bit.
Det är livets cirkel, rovdjur äter gräsätare!
Och hellre det än att hamna i en köttdisk i affären. (fast vi flesta är rovdjur vi med)

Som sagt, där är vi olika! Jag väljer det alternativ där hästkroppen skändas så lite som möjligt och då får det kosta vad det kosta vill! Har haft förmånen att få äga ett antal fantastiska djur och de har lämnat jordelivet snabbt, smärtfritt och kremerats. I köttdisken har de inte hamnat....

Tur att du har det bra ekonomiskt förspänt.
Det är inte alla som har råd att lägga ut 15000 för separat kremering.

det finns hur mycket fakta om snedtändning på sumolose som helst, det är bara att läsa : )
jag håller med dig i övrigt, allt kan gå fel, men därför ska det heller inte framhävas som att sumolose är ett hundraprocentigt sätt som inte kan skapa problem, för så är inte fallet.

Min uppfattning är att hästar inte kan snedtända på Somulose,det är de gamla avlivningsvätskorna som gjorde det,däremot kan medlet helt enkelt inte fungera.Då handlar det om klantiga veterinärer.Bara för att det finns en historia i en tidning betyder det inte att det händer hela tiden.Jag har som sagt minst tio fall i min närhet som har gått prickfritt varje gång.Däremot har jag sett och hört om väldigt många fall där bulten har träffat fel och man får åka runt och leta bössa istället:crazy: Saker går fel hur man än beter sig.Både bult och spruta är utmärkta alternativ.Lyssna inte på så många skräckhistorier.

Jättebra alternativ tycker jag! En park i närheten av mig har också börjat med detta.Ska överväga det nästa gång.

Svarar dig o lokkur!

Man åker ca 500m in i området på grusväg. Ej genom djuranläggningar. Man blir upphämtad vid ingången till kolmården av personal som sen visar vägen till slakteriet. Ett lugnt område!
När vi var framme så möttes vi av den danske veterinären (han som är med i svt:s vet.program) han frågade lite om hur hästen var och vad som hade hänt eftersom den skulle slaktas. Förklarade sen hur hela processen gick till.
Antingen så får hästen lugnande i transporten el efter den lastas ur, lite beroende på psyket och vad ägaren önskar. Vi valde efter urlastning.
Därefter kollade vet så att det var rätt häst enligt passet, noggrant.
Gick sen till slaktrummet (typ som ett mindre lastbilsgarage), där låg redan en annan häst, men vår häst reagerade inte ens.
Veterinären tog över hästen, pratade lite, klappade honom o sen pang, bultat.
Det gick nått så otroligt snabbt.
Från ankomsten till bultningen så tog det ca 15min. Allt var lugnt runtomkring, hästen blev aldrig uppstressad och alla var trevliga!

Hur dom gör när dom ger köttet till djuren vet jag inte, men antar att det blir styckat.
Jag har ialf bestämmt att om min häst ska åka till trappalanda genom slakt så blir det kolmården om han klarar transporten då vi har en bit.
Det är livets cirkel, rovdjur äter gräsätare!
Och hellre det än att hamna i en köttdisk i affären. (fast vi flesta är rovdjur vi med)

stämmer aldeles utmärkt bra.
Oftast är det styckat, men inte alltför sällan får de även en hel häst.

Min uppfattning är att hästar inte kan snedtända på Somulose,det är de gamla avlivningsvätskorna som gjorde det,däremot kan medlet helt enkelt inte fungera.Då handlar det om klantiga veterinärer.Bara för att det finns en historia i en tidning betyder det inte att det händer hela tiden.Jag har som sagt minst tio fall i min närhet som har gått prickfritt varje gång.Däremot har jag sett och hört om väldigt många fall där bulten har träffat fel och man får åka runt och leta bössa istället:crazy: Saker går fel hur man än beter sig.Både bult och spruta är utmärkta alternativ.Lyssna inte på så många skräckhistorier.

Då är din uppfattning missvisande, för det finns nämligen etablerad dokumentation om just sumolose, och hur känsligt det är att det injiceras långsamt och exakt, annars kan det snedtända. det som händer då är att hästen får hjärtstillestånd INNAN den sövts, och då utlöses en ofta rätt våldsam reaktion hos hästen. Det handlar inte om ngn tidning som har EN historia, du kan fråga vilken etablerad veterinär du vill, så kommer denna att redogöra för att denna risk existerar med just sumolose.

Finns även ett antal trådar här på forumet om folk som själva erfarit reaktionen och förloppet. du har redan fått svar från EN här i tråden som varit med med sin egen häst.

så du behöver inte föreläsa för mig att saker kan gå fel oavsett metod, för det var det första jag sa : ) det jag vänder mig emot är att sumolose presenterats av flera användare i denna tråd som helt prickfritt jmf. med bult, och det är HELT fel och stämmer inte.

själv har jag varit med om att bultpistolen klickat. En gång på 10 gånger har det hänt. Det var obehagligt för människan och hästen, som blev rädd. Skadad blev den dock inte, det var bara att lugna ner den och försöka igen, och när skottet väl tar, är det slutgiltigt.
faktiskt ALDRIG under 30 år, haft i min närhet eller själv ens hört om ngn, som fått bulten att ta FEL, när den väl gått av. DET låter snarare som hörsägen i mina öron : )

Senast ändrad:

Vet fall när bulten tagit fel pga den som bultat siktat för långt ner.
Träffytan för ett klockrent bultskott är väldigt liten på häst.
PL

När jag ringde frågade de om han var behandlad med något, jag vet ju bara va jag behandlat honom med, och på den står det att det är karens i 7dagar.

men han är 26 år, och gammal hopponny så jag gissar att han säkert blivit behandlad med något annat, och min kompis sa att har han blivit behandlad med butta så är det livstidskarens.

Är det upp till mig att kolla med tidigare ägare om han blivit behandlad, eller gör de tester på köttet?

Just därför det är lag på pass på hästar. Ett seriöst slakteri tar inte emot en häst utan pass just av ovanstående anledning.

Fast ännu funkar det ju inte så exakt, eftersom passtvånget är så nytt. Ponnyn har ju levt och kanske behandlats i 23 år innan passtvånget infördes... ;)

Och visst tar ett slakteri emot behandlade djur, men de kan inte stycka och ta tillvara på köttet.

han har pass!

men i passet står det inte att han är behadlad med någonting, trots att han behandlas med medicin det är x antal karens på så man kan ju fråga sig hur noga de är med att skriva i sånt i passet?

och jag tycker det är helt otroligt om en gammal hopponny som är 26 år aldrig behandlats för något.

Vet fall när bulten tagit fel pga den som bultat siktat för långt ner.
Träffytan för ett klockrent bultskott är väldigt liten på häst.
PL

Betvivlar jag inte för en sekund, som jag sagt tidigare, alla metoder kan gå fel. att säga att somulose är ett 100% alternativ där hästen somnar fridfullt och sött, är en lögn anser jag, och det verkar du som erfaren veterinär intyga hundrafalt dessutom.

Bara preparat med livstidskarens eller preparat på undantagslistan behöver skrivas in i passet. Mellan 95 o ca 2005användes en spec blankett.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst