Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

Vad jag ahr hört är det MYCKLET bättre att skjuta hästen än att ge den spruta, för det kan tydligen vara lidande för hästen, då ett skott i pnnan gör det mycket lindrigare. Hästen dör ju direkt.

Självklart tycker jag att den ska få lugnande innan bara.

Jag skulle heller inte ta min häst till slakteri, men de är ju enskild åsikt.

Men den dagen jag måste ta ett sånt beslut, blir det någon som får skjuta min häst, ingen spruta. Tänk dig själv känna att hjärtat slog mindre och mindre och andningen blir sämre, inget vidare.

Men de är min åsikt.
'

Vill nog ge dig en fundering till ang Kolmården, var för ett par veckor sen och lämnade en häst där, Jag har aldig för varit med att slakta och bulta en häst (enbart kor). Och jag må säga att det sättet kålmården gjorde det på var inget annat än totalt professionellt. Sen att köttet används till en god gärning :bow:. (även karensdjur tas emot.)

Ge din pålle o dig själv en styrkekram, inget lätt att ta farväl av en god vän.

Hej! Men hur gör dom med hästen före den lämnas in till "katterna"? Jag antar att den inte är levande och jagas runt av katter? På något sätt måste den väl avlivas före,? annars är de en riktigt brutal död för hästen.

Min svarfar slaktade två travare för runt 5-6 år sedan, och han fick då 2500kr, vet inte om det var för båda eller styck.

När jag kontaktade detta slakteri för cirka 1.5 år sedan, för att se vad man skulle få för en minishettis, då jag skulle betala slaktpriset på en sådan hamnade det runt 1000 lappen, har för mig att det var 1200 men törs inte svära på det.

Vad jag ahr hört är det MYCKLET bättre att skjuta hästen än att ge den spruta, för det kan tydligen vara lidande för hästen, då ett skott i pnnan gör det mycket lindrigare. Hästen dör ju direkt.

Men den dagen jag måste ta ett sånt beslut, blir det någon som får skjuta min häst, ingen spruta. Tänk dig själv känna att hjärtat slog mindre och mindre och andningen blir sämre, inget vidare.

Men de är min åsikt.
'

Jag har upplevt bägge delar och en spruta går otroligt fort även det! Det har i de fall jag har upplevt inte varit någon skillnad i "lidande"! Hästen har inte i något fall behövt att lida då det hela är över på bråkdelen av en sekund!

hon har väl skrivit i sitt inlägg att hästen bultas först, tror inte det är tillåtet att släppa in en häst och låta den bli uppäten levande, och ahde det varit det, så tror jag nog ingen skulle vela utstätta sin häst för det.

Vill nog ge dig en fundering till ang Kolmården, var för ett par veckor sen och lämnade en häst där, Jag har aldig för varit med att slakta och bulta en häst (enbart kor). Och jag må säga att det sättet kålmården gjorde det på var inget annat än totalt professionellt. Sen att köttet används till en god gärning :bow:. (även karensdjur tas emot.)

Ge din pålle o dig själv en styrkekram, inget lätt att ta farväl av en god vän.

Jag gillar också idén med Kolmården. Men har hört att man måste åka igenom rovdjurssektion med hästen då... stämmer det? För DET känns ju inget vidare, måste ju vara stressande för hästen om den känner av rovdjuren? (Fast förstår eg inte var man skulle åka igenom då...)
Hur upplevdes det för hästen, tror Du som varit med?

Men de är min åsikt.
'

En avlivning med spruta ger inget långsamt insomnande på det sätt du beskriver. Använder man Somulose så dör hästen vid första hjärtslaget efter injiceringen och stupar i samma sekund som giftet når hjärtat. Tar absolut ingen längre tid än en bultpistol, och gör att ägaren slipper blod och annat obehag. De hästar som vi tagit bort med somulose har samtliga dött inom två sekunder, och varit döda innan de ramlat omkull... kan knappast ses som en långsam och plågsam kamp.

Bultpistolen gör dessutom inte det du säger att den gör. Den dödar inte hästen, utan gör den hjärndöd, sedan måste du antingen avbloda den eller ge den avlivningsvätska rakt i hjärtat för att avliva den.

Jag är ingen förespråkare av bultpistolen, men kan/vill man inte använda Somulose så är den det absolut bästa alternativet, förutsatt att den som håller i den kan sin sak. Jag har varit tvungen att ta två hästar till slakteriet genom åren, då jag inte kunnat avliva hemma.. den ena gick det utmärkt med, den andra slog ner slaktaren och kom ut igen, och hon skadesköts också vid sin fribrytning, så sedan dess har jag tagit bort mina djur hemma och grävt ner dem. Naturligtvis var det ju just DEN slaktaren och det slakteriet som det var fel på, men minnet ger mig obehag vid tanken på att åter köra en häst till slakteri..

En avlivning med spruta ger inget långsamt insomnande på det sätt du beskriver. Använder man Somulose så dör hästen vid första hjärtslaget efter injiceringen och stupar i samma sekund som giftet når hjärtat. Tar absolut ingen längre tid än en bultpistol, och gör att ägaren slipper blod och annat obehag. De hästar som vi tagit bort med somulose har samtliga dött inom två sekunder, och varit döda innan de ramlat omkull... kan knappast ses som en långsam och plågsam kamp.

Bultpistolen gör dessutom inte det du säger att den gör. Den dödar inte hästen, utan gör den hjärndöd, sedan måste du antingen avbloda den eller ge den avlivningsvätska rakt i hjärtat för att avliva den.

Jag är ingen förespråkare av bultpistolen, men kan/vill man inte använda Somulose så är den det absolut bästa alternativet, förutsatt att den som håller i den kan sin sak. Jag har varit tvungen att ta två hästar till slakteriet genom åren, då jag inte kunnat avliva hemma.. den ena gick det utmärkt med, den andra slog ner slaktaren och kom ut igen, och hon skadesköts också vid sin fribrytning, så sedan dess har jag tagit bort mina djur hemma och grävt ner dem. Naturligtvis var det ju just DEN slaktaren och det slakteriet som det var fel på, men minnet ger mig obehag vid tanken på att åter köra en häst till slakteri..

:bow::bow::bow:

Men de är min åsikt.
'

Och jag tror att många håller med dig, i den här tråden har ingen sagt varken bu eller bä om "skott i pannan" vs spruta. Det vi vände oss mot var att på avstånd skjuta på en lösgående häst.

Såna chansningar kan man möjligen göra på vilda djur som går fritt i skogen och inte kan hållas fast, men de flesta tamhästar som avlivas går ju att lugnt och stillsamt hålla i grimman och bulta i pannan.

:bow: :bow:

när man använder somulose är hästen borta redan innan sprutan är tom.... snällt mot båda häst och ägare.

Jag gillar också idén med Kolmården. Men har hört att man måste åka igenom rovdjurssektion med hästen då... stämmer det? För DET känns ju inget vidare, måste ju vara stressande för hästen om den känner av rovdjuren? (Fast förstår eg inte var man skulle åka igenom då...)
Hur upplevdes det för hästen, tror Du som varit med?

Vart har du hört detta?
Det finns rovdjur i hela parken, men varför skulle hästen reagera på det? den reagerar väl oftast inte mer på det än grislukt eller hundlukt : )
Självklart åker du inte igenom ngt hägn med hästen, jisses. Du åker på en vanlig väg, sen att det finns djur i parken, ja det är liksom ett faktum.....

Lokki: självklart är hästen död :mad:
Det är olagligt att mata djur med andra levande djur i sverige, undantaget är reptiler.

Det finns bra många fler fall där hästar blir skadeskjutna med bult. Har själv bara hört rövarhistorier om snedtändningar med Somulose.Alltid någon kompis kompis farfar typ.Har varit med vid flera avlivningar med Somulose samt har flera vänner som tagit bort med detta.Alla gånger har det gått mycket snabbt.Pang så är dom borta.Precis som med bult.fast du slipper avbloda hästen.Vilket kan vara ganska skönt.Dyrt är det,men Somulose är mitt val.Både bult och spruta är bra alternativ.Smaken är som baken.Båda är effektiva.Ingen av dom är djurplågeri på något sätt.Fel kan det gå med allt.Båda hanteras av människor och människor kan fela.Diskussionen om bult Vs. spruta kan pågå i evigheter men det finns redan mängder av trådar om det.

Så sorgligt att läsa något så bedrövligt! Hur kan man ens tänka på "köttet" efter någon som har burit runt på en i en sadel?

Håller med dig. Tycker att man ska kremera istället. (oavsett kostnad)

Visst mer importerat då, men varför äta hästkött överhuvudtaget? Jag ser ingen mening med att vi/andra ska äta våra trogna vänner. Bara för att dom är borta så är dom ju inte mindre värda i våra hjärtan, eller?
Gör ni likadant med katter och hundar också? Hästen är mer din vän en en hund och en katt anser jag, men ändå är det den trogna som blir kött. Det finns inte i min värld hur man kan svika sin bästa vän.

TS:

LYCKA TILL!
Hoppas allt går bra.

Håller med dig. Tycker att man ska kremera istället. (oavsett kostnad)

Visst mer importerat då, men varför äta hästkött överhuvudtaget? Jag ser ingen mening med att vi/andra ska äta våra trogna vänner. Bara för att dom är borta så är dom ju inte mindre värda i våra hjärtan, eller?
Gör ni likadant med katter och hundar också? Hästen är mer din vän en en hund och en katt anser jag, men ändå är det den trogna som blir kött. Det finns inte i min värld hur man kan svika sin bästa vän.

TS:

LYCKA TILL!
Hoppas allt går bra.

Håller med dig. Hästar ska inte ätas.

Och till Blood F Mary
Även om hästen är död, så är det ändå ett svek att göra den till mat.
Ingen vill bli uppäten.

Och alla de som erfarit snedtändning på somulose vittnar om ngt helt annat och mycket obehagligare......

Somulose ger inte snedtändningar. Andra gifter och avlivningsvätskor gör, men i de fall Somulose inte fungerar så gör det just det.. låter bli att fungera. Inget annat händer. Jag har varit med om hästar som brutit nacken efter att man injicerat diverse andra avlivningsvätskor och hästen snedtänt. Jag har sett värre saker än jag någonsin önskar någon att behöva uppleva, men det finns mig veterligen inga som helst rapporter om snedtändningar på just Somulose. Däremot olyckor med klantiga veterinärer som stuckit sig själva på kanyler och blivit obeskrivligt sjuka... Jag kan givetvis ha fel, då det var ett tag sedan jag forskade i ämnet, men på den tiden fanns det inga som helst belägg för att snedtändningar skulle förekomma. Inte ett enda inrapporterat fall.

Naturligtvis är det fruktansvärt när Somulose inte tar, eftersom man sällan avlivar en häst bara för att man inte har något annat för sig.. lider hästen så ska den slippa ur sin plåga omedelbart! Men om veterinären av misstag dödförklarar en häst i ett fall där Somulose inte tagit som det ska kan man knappast klandra preparatet..

Vilket alternativ väljer du?

1. Avlivning med separat kremering (kan kosta bortemot 15 000)
2. Avlivning och nergrävning (kräver egen mark samt tillstånd från länsstyrelsen. I detta fallet är det likmaskar som mumsar på hästen)
3. Avlivning och destruktion. När hästen är död lastas den på en container där det redan ligger flera kadaver i variernade grad av förruttnelse. När containern är full transporteras den till en destruktionsanläggning där djurkropparna mals huller om buller för att bli exempelvis värme i bostadshus.

Själv väljer jag lätt det fjärde alternativet: slakt där köttet kommer till användning.

Här hoppar jag in :D väljer nr 1 på min häst. Det kostar 7000 kronor sist jag kollade för några månader sedan, inklusive avlivning och allt. Den enda kostnade utöver det var att få dit hästen.

Skulle han behöva akutavlivas någon gång så kan jag tänka att alternativ 1 inte är lika bra längre, så det har jag inte lyckats klura ut än.

Jag är såpass självisk att jag lägger ner massa pengar på att "komma över" hans framtida bortgång enklare. Att få sprida ut en del av askan på hans favoritställe, och bevara resten i en fin låda tillverkad för enbart honom betyder mycket för mig.
Att slänga hans döda kropp till ett par hungriga pissetatter betyder inte lika mkt för mig, även om det är för en god gärning..

Men bulta är enda alternativet för avlivningen iallafall!

Senast ändrad av en moderator:

Det finns bra många fler fall där hästar blir skadeskjutna med bult. Har själv bara hört rövarhistorier om snedtändningar med Somulose.Alltid någon kompis kompis farfar typ.Har varit med vid flera avlivningar med Somulose samt har flera vänner som tagit bort med detta.Alla gånger har det gått mycket snabbt.Pang så är dom borta.Precis som med bult.fast du slipper avbloda hästen.Vilket kan vara ganska skönt.Dyrt är det,men Somulose är mitt val.Både bult och spruta är bra alternativ.Smaken är som baken.Båda är effektiva.Ingen av dom är djurplågeri på något sätt.Fel kan det gå med allt.Båda hanteras av människor och människor kan fela.Diskussionen om bult Vs. spruta kan pågå i evigheter men det finns redan mängder av trådar om det.

det finns hur mycket fakta om snedtändning på sumolose som helst, det är bara att läsa : )
jag håller med dig i övrigt, allt kan gå fel, men därför ska det heller inte framhävas som att sumolose är ett hundraprocentigt sätt som inte kan skapa problem, för så är inte fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023