Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang slakt

jag har nu pratat med slakteriet och det går tydligen inte alls tills så som min bekanta sagt. Det är med vanlig bult, dock stämmer det att det sker i en paddock.

jag har nu pratat med slakteriet och det går tydligen inte alls tills så som min bekanta sagt. Det är med vanlig bult, dock stämmer det att det sker i en paddock.

Ja tack gode, det lät lite väl vilda västern med gevär genom en lucka!:crazy:
Hästen har ju ingen aning om varför den är där eller vad en bultpistol är för något. Trevligast för pållen är väl att få mumsa havre i en hink och i nästa sekund vara hjärndöd?

Har du överväg att köra honom till Kålmården och samtidigt göra en god gärning? :laugh:
Finns nog många söta katter som är hungriga och de tackar inte nej även om det är karens har jag för mig.
Bättre det är att gå till destruktion.. :cry:

Men gud, när hästen släpps i paddocken och ser de andra hästarna kanske den blir tokig och springer omkring, har den då ont är väll inte det ett trevligt slut för den. En så gammal ponny behöver man väll inte köra någonstans????

Svarar er alla, ja jag kommer åka dit att kolla innan, för eftersom det står olika meningar om hur det går till, och jag har inte ens en timmes färd dit.

Nej till kolmården vill jag inte åka, vet faktiskt inte, men nej det vill jag nog inte.

Så sorgligt att läsa något så bedrövligt! Hur kan man ens tänka på "köttet" efter någon som har burit runt på en i en sadel? Må Gud förbjude att den här typen av avlivning inte existerar utan endast är en missuppfattning! Skaffa inte djur om de inte kan erbjudas ett värdigt slut! Fy, så ledsen man blir!!

Köttet i sig är ju jättebra att ta tillvara, inte minst för hånet i att vi hushåller så dåligt med resurserna att vi slänger duglig mat. Men alla hästar kan tyvärr inte gå till föda.

Jag är absolut för att slakta och använda hästköttet, men inte på det sättet som beskrivs i ursprungsinlägget. Avlivningen måste vara snabb och smärtfri och så riskfri som möjligt.

Så sorgligt att läsa något så bedrövligt! Hur kan man ens tänka på "köttet" efter någon som har burit runt på en i en sadel? Må Gud förbjude att den här typen av avlivning inte existerar utan endast är en missuppfattning! Skaffa inte djur om de inte kan erbjudas ett värdigt slut! Fy, så ledsen man blir!!

Jag håller helt med i åsikten mot avlivningsmetoden.

Men att inte använda köttet om det är livsmedelsdugligt är resursslöseri. Det värdiga slutet inträffar innan slakteriet tar hand om styckning och livsmedelsproduktion för den som inte är upplyst.

Sedan får vara och en bestämma över sina djur, men ju mer häst vi slaktar för livsmedel här hemma, desto mindre behöver vi importera.

(För ett par veckor sedan överhörde jag en person som satt och pratade om att de minsann ALDRIG skulle kunna äta hästkött, samtidigt som munnen tuggade ivrigt på en ölkorv från välkänt märke. Man fick god lust att berätta lite fakta, men för trevnadens skull kan man alltid hålla inne med sånt.)

Vill nog ge dig en fundering till ang Kolmården, var för ett par veckor sen och lämnade en häst där, Jag har aldig för varit med att slakta och bulta en häst (enbart kor). Och jag må säga att det sättet kålmården gjorde det på var inget annat än totalt professionellt. Sen att köttet används till en god gärning :bow:. (även karensdjur tas emot.)

Ge din pålle o dig själv en styrkekram, inget lätt att ta farväl av en god vän.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har väl helt enkelt olika syn på detta. För mig finns det inte på kartan att kunna äta ett djur som jag har haft i min ägo! Det finns annat att livnära sig på än kött och att ev råka på sin häst i köttdisken känns helt vidrigt. Resursslöseri i all ära men då är det så. Ingen ska få mumsa på min häst i alla fall, det är då ett som är säkert!!

Vi har tagit bort våra hemma på stallplan med bultpistol - vet ett jättebra slakteri som kommer hem, inte är det så dyrt heller och man kan helt klart kosta på sin bästa vän det tycker jag. Har den fått butta så kan den ju ändå inte användas i produktion...Jag kan Pm dig namnet på slakteriet så du kan kontakta dem. Vet att det finns ett slakteri i närheten av Gävle (mot Dalarna) som faktiskt skjuter m gevär i paddock.... Men det har ju alltid sin risk även om jag aldrig hört att det gått på tok för dem ngn gång. Har själv varit med när de gjort det med revolver då jag höll i grimskaftet till en kompis häst. Det går faktiskt lika fort och då höll de revolvern mot pannan precis som bultpistol, en gång vet jag de sköt en häst som var "grymt" elak vid staketet. Men den attackera allt och alla och gick inte att få tag på utan risk för liv och lem. Den var stor halvbl på drygt 170 och det gick inte ens att ta ut honom fr hagen eller försöka fånga in ngn annan häst så det var väl inget annat val. Den hästen kom fr en hästhandlaren eller ngt och köparen hade ingen aning om hur farlig hästen var egentligen. Nej, jag förespråkar nog oxå bultpistol och hemma på gården så klart då slipper hästen stress med transport, ny miljö mm. Dessutom så kan det ju även lukta gris och ko mm på gårdsslakterier och vissa hästar gillar ju inte den lukten. Inte mina i allafall. Eftersom jag själv har jägarexamen så har jag inte ngt emot köttproduktion men skulle aldrig äta min egen även om jag hört folk som faktiskt stoppat sin egen travare i frysboxen... Absurt!

Vi har väl helt enkelt olika syn på detta. För mig finns det inte på kartan att kunna äta ett djur som jag har haft i min ägo! Det finns annat att livnära sig på än kött och att ev råka på sin häst i köttdisken känns helt vidrigt. Resursslöseri i all ära men då är det så. Ingen ska få mumsa på min häst i alla fall, det är då ett som är säkert!!

Vilket alternativ väljer du?

1. Avlivning med separat kremering (kan kosta bortemot 15 000)
2. Avlivning och nergrävning (kräver egen mark samt tillstånd från länsstyrelsen. I detta fallet är det likmaskar som mumsar på hästen)
3. Avlivning och destruktion. När hästen är död lastas den på en container där det redan ligger flera kadaver i variernade grad av förruttnelse. När containern är full transporteras den till en destruktionsanläggning där djurkropparna mals huller om buller för att bli exempelvis värme i bostadshus.

Själv väljer jag lätt det fjärde alternativet: slakt där köttet kommer till användning.

Om det sker med bult i en paddock så tycker jag att det är ett jättebra alternativ.Bara det känns bra för dig.Åk dit och kolla och bilda dig en egen uppfattning. Vi svenskar borde äta mer hästkött som vi vet är svenskt.På så sätt får vi upp marknaden här hemma så hästarna slipper plågsamma transporter utomlands bara för att man inte tjänar på slakt här.Jag själv har bara avlivat hemma.Med spruta.Men båda fallen var akut och hästarna hade karens.Jag har dessutom massor av mark och godkänt för nedgrävning.En gammal trotjänare hamnar i min jord,men en yngre häst skulle jag kunna tänka mig att slakta faktiskt.Finns flera djurparker som tar emot hästar nu.Bla fick nordens ark tillstånd ganska nyss!

Vilket alternativ väljer du?

1. Avlivning med separat kremering (kan kosta bortemot 15 000)
2. Avlivning och nergrävning (kräver egen mark samt tillstånd från länsstyrelsen. I detta fallet är det likmaskar som mumsar på hästen)
3. Avlivning och destruktion. När hästen är död lastas den på en container där det redan ligger flera kadaver i variernade grad av förruttnelse. När containern är full transporteras den till en destruktionsanläggning där djurkropparna mals huller om buller för att bli exempelvis värme i bostadshus.

Själv väljer jag lätt det fjärde alternativet: slakt där köttet kommer till användning.

Som sagt, där är vi olika! Jag väljer det alternativ där hästkroppen skändas så lite som möjligt och då får det kosta vad det kosta vill! Har haft förmånen att få äga ett antal fantastiska djur och de har lämnat jordelivet snabbt, smärtfritt och kremerats. I köttdisken har de inte hamnat....

Det med att låta kattdjuren knapra i sig min häst skulle jag nog inte gilla. Hästen är ett flyktdjur som hela tiden varit vaksam på fara - att då sist låta han bli uppäten av det han varit mest rädd för i hela sitt liv =)
Nej - mina har blivit slaktade hemma och sen brända! Har tyvärr bara lånad åkermark/betesmark och för liten tomt... Destruktion kostar ca 3500-4000 kr i vårt område, då bränns flera hästar samtidigt. De frågar om man vill bränna och ha askan o då kan jag tänkta mig att det kostar ca 15000... Men hellre bränd med sina vänner än uppäten av katterna.

Köttpriserna är ju inte stora, vad får man för en stor häst idag ? Kanske en tusenlapp, pengar är inte allt och då betalar jag hellre 3000 till.

om jag inte har fel så ska djur som ska till livsmedelsproduktion slaktas inne i slakteriet och inte ute och jag är även tveksam eller rättaresagt rätt säker att de som inte går till livsmedel utan ska destrueras och som av den anledningen kan bultas utanför slakteriet ja då ska det göras på en plats , typ vid ett avlopp och cementerat eller asfalterat underlag, så blodet kan tas omhand liksom och inte rinner ner i marken som härien paddock, låter konstigt.
och du behöver inte ringa runt och kolla gamla karenser, finns det inte antecknat så finns det inte och det är inte ens säkert det var karens på det preparat ponnyn fick då när den fick det.
sen är jag inte säker men butta går inte påvisa med prover några veckor efter avslutad behandling, om det går med andra livskarenspreparat har jag noll susning om men jag tror de flesta försvinner ur kroppen, nån som vet?

Svarar er alla:

Jag känner mig inte heller så himla sugen att åka till kolmården med någon häst, fråga mig inte varför, magen och hjärtat säger nej.

Att köttet anvnäds till produktion gör mig inte ett dugg, jag själv skulle inte äta det om jag visste att det var just min hästs kött, men i övrigt har jag inte bekymmer med det.

Bättre att vi tar reda på våra hästars kött i Sverige, så kanske man på sikt kan slippa de som transporteras till andra länder för att slaktas etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023