Ang. ridtränings tråden

Yeah

Trådstartare
Allt fler börjar ju ridträna sina travhästar, och läste i "Ridträning":s
tråden att det finns en del här som också gör det, det jag började
fundera på är hur många av er som har någon bakgrund med ridning
och ridhästar?
Själv provade jag att jobba i ett travstall efter tio år med endast
ridning och ridhästar, och sedan två år tillbaka håller jag endast
på med travhästar och trivs mycket bättre inom "travvärlden" än
vad jag gjorde inom "ridvärlden".

Sv: Ang. ridtränings tråden

Jag kommer nog från ridvärlden även om karriären där bara var mellan 7 och 11 års ålder. :D Det är snart 28 år sedan jag körde mitt första ponnytravlopp. :eek: Hu vad tiden går...

Men jag har aldrig jobbat i travstall eller med annan hästverksamhet då jag aldrig velat försörja mig på hästar, bättre att tjäna bra och ha råd att ha dem :D :o

Däremot snor jag friskt allt jag tycker passar min träningsfilosofi vare sig det kommer från travsidan eller någon av ridgrenarna...

/// ghost

JAg har ridit sen jag var fyra och tävlade upp till msv hoppning och Lb dressyr, sen när jag var 15 så hade jag redan tävlat stor häst ett tag men halkade in på travet och sen har jag hållt på, litet steg tillbaka 2001 då jag arbetade på en seminstation i västsverige sen tillbaks igen travet är mkt roligare...
och inte lika pretentiöst.
Spela roll om man inte har senste nytt eller bästa hästen alla pratar och trivs och gläds med varandra även om man kom sist själv,

kommer också från ridvärlden!

har bland annat jobbat hos SM vinnare i hoppning osv...haft halvblod, tävlat dressyr...och sen kom travet!!!!!!!

Det är som sagt en mycket trevligare anda inom den sporten och alla är hjälpsamma och glada ( än så länge)

För att inte tala om hästarna! dom är ju dubbelt så kloka som halvblod! *rasism*
Och spänningen!!!!!!!
och dom starka banden till de tappra springarna....*ryser*

Jag trav är verkligen toppen!

Japp, jag började rida när jag var sex år och red sen reglbundet lektion tills jag slutade med ridhästar nästan helt, strax efter gymnasiet... Andledningen till att jag slutade med ridhästar var att jag jämnförde alla jag red med mitt eget halvblod och ingen kunde nå upp till hans nivå... Antagligen pga att jag sörjde honom så mycket då och att vi hade sån extrem kontakt de sista åren... Så jag red knappt alls på något år utan jobbade enbart i travstall och körde. Så småningom ansåg min chef att jag var mest lämpad att rida in ett antal travare efter som jag kunde rida... Och då hade jag en helt annan inställning och det började vara roligt att rida igen.

Idags läget har jag inte tid att ha någon egen häst utan vi har våra två travare hos våran kompis som är proffstränare. Det fungera superbra och när jag har allt för stor abstinas får jag komma och köra lite! ;) Någon gång när dottern och bebisen i magen är tillräckligt stora så ska jag skaffa mig en egen häst att rida och köra, men jag är inte tillräckligt tävlingsintresserad så det kommer nog att bli en skoghäst...

Det jag gillar med travsporten är att man får lov att vara sig själv, är man bara intresserad av att träna ja då finns det en mängd duktiga kuskar som gärna kör i lopp och vice versa. Man får jobba som hästskötare utan att ha ambitionen att bli proffstränare och bäst i världen och har man det så är det oxå bra.
På samma sätt räknas du lika mycket om du har en häst eller femtio bara du är trevlig.

Jag höll på med ridhästar fram till för tio år sen, sen hamnade jag i ett travstall och på den vägen är det. Ridtränar mina hästar mycket för att både de och jag tycker att det är kul, allt ifrån monté till mer avancerade dressyrkrumelurer och även en del hoppning.
En glad häst är en snabb häst!!!

Att jag blev kvar beror till största delen på de trevliga hästarna och den "prestigelöshet" som är i sporten, det är inte så att snyggast och dyrast alltid har ett stort försprång.

Började rida när jag var 7 (fyller 20 i år :eek: ), är bara det senaste året som jag inte ridit lektion. Gick ut ridgymnasium i våras. Nu har jag en travare som jag håller på att utbilda samt två nyinridna passhästar. Började så smått med trav för 5-6 år sen, mer aktivt för runt 4 år sen. Började jobba helger och så småningom lov hos Widegren och lite hos Untersteiner och nu har jag sen juni fast anställning hos Dick Robertsson.
så jag är ju ridhästmänniska i grunden.

Har varit en glad (för det mesta) amatörryttare hela mitt liv. Har haft ridponnyer och gått på ridskola lite sporadiskt. Började med trav när jag flyttade till Gävle för 10år sedan, och blev fast! Jobbade hos några proffs här och trivdes med hästarna och på den vägen är det. Är nu mer amatör :bow:

Halkade in på ett bananskal i ett travstall för ett år sedan och nu är jag fastklistrad.

Innan var det rid/kör(inte trav)stall och hästar för hela slanten, och idag är det eh nästan ingenting av det.

Jätteglad att jag hittade till mitt stall. Tränaren, hästarna och allt folk är underbara.

Jahapp.. jo man började med knatte-lektioner på 80-talet och då var 70:-/gång dyrt så man fick spara o spara :love: var även skötare på ridlärarens häst(Goblin helle han, e:Robin Z :d )

Sen efter en 4 år gled jag förbi ett travstall där jag blev "skötare" på 9 travare, och så blev det att jag jobbade extra på helgerna...och sen blev det egen/egna travare(efter två år) och sen under skolpraktiken i 8án så blev det på stuteri :bump: och skol praktiken i 9án hos Stig H :bow: sen har det bara rullat på.. ridtit hos olika proffstränare och tog i våras ut monte-licens :)

Å faktiskt så har jag utbildat en hingst e: Mack Lobell upp till LA samt en gammal märr e:Soncan till 140 hoppning, Skam den som ger sig :devil:

Ja, som så många andra här kommer jag oxå från "ridsidan"....Känns ungefär som Helvetesgapet i "ronja rövardotter", ena sidan ridfolk, andra sidan travfolk.... ;)
Har änså länge inte ångrat att jag hoppade över...Rider självklart fortfarande och de kunskaperna är mkt väl tillämpade på travarna :idea: Har nästan alltid hållit på med "avdankade" travare, och av en slump och lite inspiration av komisar så köpte jag min första travhäst och tog licens i samma veva för 3-4 år sen.....På den vägen är det :)
Ja stämningen är mkt mera lättsam här, du kan ha vilka lumpor du vill på dig, vem bryr sig??? Hade man kommit i sånna på ridträningen hade man blivit utskrattad....blev man ju fasen om man kom i tidigare årets modell ridbyxor med.... :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 894
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 966
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka