Ang. Pro Benskydden.

N

number

Jag tror att de flesta vet vilka skydd jag menar?
Har sett väldigt många som rider och tävlar i dessa skydd och blev helt paff här om dagen när jag fick höra att dessa bakbensskydd försämrade hästens hopp teknik. Att hästarna fick det svårare att hoppa ordenkligt med dom. :confused:

Nu måste jag då fråga om detta verkligen är sant? Själv har jag också dessa pro skydd så därför vill jag gärna få reda på om det är sanning, för då behöver jag ju köpa nya skydd :crazy:

Slänger in en bild. Vet att h**ks och b*rjes har liknande modeller också. obs. att det bara är bakskydden det gäller.

3102506102_1.jpg

Sv: Ang. Pro Benskydden.

Det var en artikel i Ridsport Special om skydd på hopphästar. Flera skydd har numera egenskaper som gör att hästarna hoppar bättre bak, tex tyngder i osv.
Dessa skydd var med på listan för de klämmer åt bak. PRoblemet är att man tror att det ger förslitningskador att anväda dessa skydd jämt eftersom hästarna hoppar för dem ett onaturligt sätt. Det stod att man inte skall använda dessa varje gång man hoppar.

Jag har faktiskt funderat på den här länge. De här skydden är ju formade precis som eskadrons höga bak och de andra teknikskydden, bara det att de är kortare.

Just bakskydden gjorde helt klart att min häst slutade dra upp bakbenen, när jag bytte började han hoppa upp sig igen... så något var det...

Tvärtom. Dom förbättrar bakbenstekniken. Därför ska man inte rida/hoppa med dom för ofta eftersom att det sliter på hästen, då den "tvingas" hoppa annorlunda än den naturligt gör.
Har själv såna på en av mina när jag tävlar.

Tvärtom. Dom förbättrar bakbenstekniken. Därför ska man inte rida/hoppa med dom för ofta eftersom att det sliter på hästen, då den "tvingas" hoppa annorlunda än den naturligt gör.
Har själv såna på en av mina när jag tävlar.

Så stod det i Ridsport special ;) Jag har oxå mina när jag tävlar, men har dom för det mesta inte på träning :D

ja anväder såna på min ponny tränar och tävlar i dom, men dom är ändå så sönder så ska köpa nya nu i globen då blir det ICKE såna :P

KL

Dessa skydd nyper hästen när den lyfter bakbenen och där lyfter mera bak. Dessa ska FÖRBÄTTRA bakbenstekniken och inte försämra.
Finns massa teknik skydd och dessa tycker jag själv inte funkar.

Somsagt försämrar de inte, de förbättrar baktekniken. Men man ska inte ha dom jämt och ständigt.

Jo, används de varje dag så kan de ha effekt på hästens bakbensteknik negativt.

aaa, jag som använder mina sånna alltid förutom på tävling ... dom får hamna i reserv-korgen :p

Jag tror att de flesta vet vilka skydd jag menar?
Har sett väldigt många som rider och tävlar i dessa skydd och blev helt paff här om dagen när jag fick höra att dessa bakbensskydd försämrade hästens hopp teknik. Att hästarna fick det svårare att hoppa ordenkligt med dom. :confused:

Nu måste jag då fråga om detta verkligen är sant? Själv har jag också dessa pro skydd så därför vill jag gärna få reda på om det är sanning, för då behöver jag ju köpa nya skydd :crazy:

Slänger in en bild. Vet att h**ks och b*rjes har liknande modeller också. obs. att det bara är bakskydden det gäller.

3102506102_1.jpg

nej, det är bara bullshit, om du kollar i dom, vad skulle kunna göra det?! Dom har inga tyngder och är helt släta utan ojämnheter inuti :)

Det har med att de trycker runt benet hela vägen. En vanlig kort strykkappa har resår som sviktar vid hästens rörelser, den där är fast på båda sidorna och baksidan. Därför.

men, jag som hade tänkt köpa sådanna skydd.... Ponnyn som de var tänkta till har jättesmala ben, (jag når runt med tumme-långfinger, på smalaste stället) tror ni att de fungerar likadant då?? Dessutom hoppar jag henne bara var tredje vecka men jag rider ju med skydd lite oftare... Tror ni det lär göra skada på henne då, eller ska jag skippa dessa skydd helt? (jag vet att jag är frågvis :o:angel:)

nej, det är bara bullshit, om du kollar i dom, vad skulle kunna göra det?! Dom har inga tyngder och är helt släta utan ojämnheter inuti :)

Sådär var min första reaktion också, när jag läste det i Ridsport Special.

Men nu har jag allvarligt börjat fundera.

Låtsas i alla fall att detta är sant:
Dom förbättrar bakbenstekniken.
Jag har ingen aning om att det är teknikskydd, utan köper dom på GBG Horse Show detta året och har hoppar med dom, både på träning och tävling och har inte den blekaste aning om att dom påverkar hans bakbensteknik, men det gör dom (som sagt, låtsas att detta är sant).

Efter 6 månader börjar min ponny stanna på hinder. Han har ALDRIG vägrat innan, jo om man rider skitdåligt och lägger honom fel eller liknande, men han har alltså ALDRIG vägrat sådär "utan anledning".
Därför förstår jag att det måste finnas någon anledning, och det gör det. Ont i ryggen.

Ponnyn får hoppförbud i två månader, masseras och går med BT-täcke på ryggen.
Efter dessa två månader börjar vi hoppa lite smått igen, och ryggontet är borta men osäkerheten finns kvar där. Ponnyn vägrar lite då och då och är inte alls som han var förr.

Efter ytterligare ett par veckor så börjar jag av någon anledning (INNAN jag läste artikeln om dessa skydd som teknikskydd) hoppa honom utan bakbensskydden. Ren lathet, antar jag, nu när det börjar bli lerigt och kladdigt ute. :p

Vips - ponnyn börjar hoppa som förr igen. Avspänt, luftigt och med mycket rygg.
Och framförallt med en massa glädje!

Okej, slut på historien. Men... det klart att det är en tillfällighet. Men tänk om. 6 månader. Det är ganska exakt den tiden det skulle ta - att ha hoppat med en annorlunda bakbensteknik pga skydden i 6 månader, går upp och sätter sig i ryggen.
Jag ryser när jag tänker på det, tänk om det är mitt användande av dessa skydd som gjorde att han fick ont i ryggen?

*KL*

Jaha, om man har sådanna skydd då, va ska man göra med dom!?!:confused:
Och när törs man använda dom?:crazy:

Jag har såna skydd fast Catago. Innan red jag nästan varje dag med dessa skydd men nu rätt ofta med lindor istället ( då jag föredrar lindor)

PÅ min häst gjorde dessa skydd inte ett skit, varken förbättrade eller försämrade bakbenstekniken.

Tror det beror lite på häst till häst och hur skydden passar hästen.

Jag har såna skydd fast Catago. Innan red jag nästan varje dag med dessa skydd men nu rätt ofta med lindor istället ( då jag föredrar lindor)

PÅ min häst gjorde dessa skydd inte ett skit, varken förbättrade eller försämrade bakbenstekniken.

Tror det beror lite på häst till häst och hur skydden passar hästen.

Tack!
Höll ju på å få hjärtsnörp:bow:

Okej, slut på historien. Men... det klart att det är en tillfällighet. Men tänk om. 6 månader. Det är ganska exakt den tiden det skulle ta - att ha hoppat med en annorlunda bakbensteknik pga skydden i 6 månader, går upp och sätter sig i ryggen.
Jag ryser när jag tänker på det, tänk om det är mitt användande av dessa skydd som gjorde att han fick ont i ryggen?

Precis vad jag fick i huvet när jag läste denna tråd!!! :eek:

Jag har också dessa skydd och har säkerligen ridit med dom i princip varje dag i snart ett halv år, även hoppat. Jag har inte märkt något på tantens hoppteknik el dyl MEN liksom din fick min ont i ryggen, och det rätt rejält ffa i länden. Det kom smygande och jag märkte inte jättemycket tills hon en dag sa STOPP. Lite nålar och sen var hon jättefräsch igen, men det gör ju att man börjar fundera! Har dessa skydd gjort att hon tvingats röra sig och hoppa på ett sätt som är "onaturligt" för henne och på så sätt kompenserat sig i länden? Säkert också detta en tillfällighet, men det var en tanke som slog mig plötsligt.....

//Alice

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 316
Senast: aprilia
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 651
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Burkmat
  • Vegansk efterrätt?