Ang.N i stamtavlor?

PantheraL

Trådstartare
Jag har märkt att långt bak i stamtavlorna på blup.se finns hästar med (Ang.N) bakom namnen. Vad betyder detta? Har försökt googla men hittar inte vad det är, samt att vissa namn (t.ex Qouolette) finns skrivet för både sto och hingst. Vad betyder det? Är väldigt ny på att forska i stamtavlor, men nörd som jag är vill jag gärna veta ALLT, helst igår. Jättetacksam för svar!
 
Jag har märkt att långt bak i stamtavlorna på blup.se finns hästar med (Ang.N) bakom namnen. Vad betyder detta? Har försökt googla men hittar inte vad det är, samt att vissa namn (t.ex Qouolette) finns skrivet för både sto och hingst. Vad betyder det? Är väldigt ny på att forska i stamtavlor, men nörd som jag är vill jag gärna veta ALLT, helst igår. Jättetacksam för svar!

Anglonormand? Dvs dagens Selle Francais. Det finns en del fel i blup, ffa längre bak i stamtavlorna. Qouolotte torde vara ett av dem, där måste det blivit något fel helt enkelt, för de 1800 avkommor som listas där verkar smått orimliga, det verkar ha blivit något fel i systemet så att hästar med för blup okänd stam hamnat som u och e Qouolotte.
 
Det betyder anglonormand. Numera heter de franska varmblodiga ridhästarna Selle Francais men den stamboken konsoliderades 1956 så det är rätt att kalla de som är äldre än så för anglonormand.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 671
Senast: Hedinn
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 835
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 451
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp