Ang. muskler, film - kommentarer?

lillaP

Trådstartare
Hej! Vet att det finns tusen trådar om hur man bygger upp muskler, och detta är ingen hoppfilm men den handlar om en hopphäst... så jag lägger tråden i detta forum för jag kommer inte på ngt bättre :P

Min häst fick vila helt i drygt en månad i somras, hon tappade då det mesta av hennes ryggmuskelatur och vi har inte lyckats få tillbaka den. Till detta hör att hon är en ganska svårriden dam med många knep för att slippa undan arbete. Hon är ganska lättsvängd i hoppningen ändå, och lätt att kontrollera, men jag märker stora brister som jag verkligen behöver för att komma vidare i hoppningen!

Jag förstår inte varför det är så svårt, jag har tagit/tar hjälp av olika tränare i dressyr och hoppning men det har ändå inte lett till någon konstant förbättring...

Nu försöker jag få igång hennes muskler igen med målet att hon ska kunna gå i en stadig form till sommaren, alltså inom ett halvår. Min dressyrtränare tömkörde henne häromdagen och jag hann fånga en del på film. Gallina verkade mer samarbetsvillig utan ryttare på.

Nu vill jag veta vad ni tror om detta. Alla åsikter om orsaker, hull, muskler, chanser till att nå målen etc? Vet att det är lite svårt att bedöma utav denna film eftersom det inte ger en jättetydlig bild av musklerna, men ändå... Tror ni det är möjligt? Gärna bra träningstips in i tråden också!

För att vara ärlig; jag tycker inte det är kul att harva runt i ridhuset o försöka rida dressyr när det går åt skogen varje gång... så jag behöver alla idéer jag kan få! Hur gör ni hoppryttare när ni tränar dressyr? Hur lägger ni upp era pass?

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=vNjQ_4u7Bqo

Sv: Ang. muskler, film - kommentarer?

Tyckte inte att hon såg så farlig ut. Men å andra sidan jämför jag med mitt fullblod, som INTE är musklad det minsta. Jag tycker oxå att dressyr är så där kul. Jag brukar mest träna galoppombyten, halvhalter, halter, tempoväxlingar,cavaletti, böjlighet genom att rida på volter, serpentiner, osv. Engagerar mig inte så mycket i mer markarbeten än så. Men jag rider ut en hel del och klättrar mycket. Det är ju jättebra när man ska bygga muskler. Din häst är inte uttråkad för att den rids för mycket i ridhus? Vad står den på för foderstat?

Jag tränar inte mycket "ren" dressyr för jag har en tendens i att fastna i mitt arbete.
Jag brukar istället tänka ut en markarbetsbana tex galoppbommar på ena volten gå vidare till höjda travbommar, stuts arbete på nästa volt eller någon serie, kanske lägga bommar i serpentinbågar. o.s.v. att lägga mönster med bommar brukar göra ridpasset roligare för både ryttare och häst!
Testa att variera mycket även om du rider "ren" dressyr tex, flytta bakdelen halva volten öka eller minska andra halvan. Alltså med ett enklare svar gå ut med en plan i huvudet! och gör det inte svårare än det är, tänk på de små positiva sakerna som har hänt, hon kanske gjorde en superavbrott, eller en jättebra galoppfattning.
koncentrera dig på det bra inte på det dåliga!
Ju mer bra saker som händer desto mer muskler bygger hon.
Andra tips är precis som ovan, ut och galoppera, rid i backar, gör något annat än att sitt och rid i ridhuset!
Nu under vintern rider jag max två dressyr pass i veckan resten rider jag kondition, backar, och tränar styrka framförallt genom att rida långa pass, gärna i intervaller!!
Lycka till

Tack för svaret! Det låter jättebra allt du säger, men grejen jag undrar då är - bygger hon muskler även om detta inte görs i form? Det är nämligen formen som är det största problemet eftersom hon stretar emot och hittar på undanflykter så fort man kräver något av henne, tex när man vill få igång bakbenen....

Någon som har några fler tips och trick??

Du kan testa att ha fast martingal på. :smirk:
Eller om du tar hjälp av hjälptyglar tex graman när du rider så att du tvingar henne att gå i form.:cool:

Eller om du tar hjälp av hjälptyglar tex graman när du rider så att du tvingar henne att gå i form.:cool:

Ursäkta, men det där var inte särskilt bra sagt.. Man ska INTE tvinga en häst med graman!!!
Man ska ha den väldigt lös, iaf min åsikt. Hade graman på "min" förra häst, som sagt väldigt lös, men det räckte. Jobbade även mkt skänkelvikning, öppna, sluta. Eller ja nästan, inte direkt för dressyr programen men.:angel: Brukar rida öppna, volt, sluta när hästen är spänd.
Men iaf, den hästen fick rätt mycket mera muskler sen jag provade med den.

Vad är en fast martingal? Vad gör den för nytta? Är du verkligen allvarlig med det där med gramanen? Har svårt att tänka mig att det finns några fördelar med att tvinga ner hästen på tygeln.... det är inte min grej. Hästen ska söka sig framåt som ett svar på bra ridning.. Inte genom tvång...

När du red de övningarna, gick hästen i form då? Eller alltså, gör de nytta även om hästen kör upp huvudet de första (hundra till viss del ironiskt..) gångerna man gör det?

För att vad jag har förstått, rätta mig om jag har fel, går hästen i form när den jobbar med bakbenen. Då måste alltså bakbenen (och hela bakre delen) aktiveras innan eftergiften i nacken kan komma. Men om hästen inte går på tygeln, kan detta genomföras ändå?

jag vill gärna påstå (och bli halshuggen :D) att hästen kan arbeta med bakbenen och komma under sig trots att hästen inte går på tygeln, dvs i form. Bra musklad bakdel och rygg = ökad bärighet -------> styrka --------> formen. Bakdelen är motorn, inte nacken :)

Min foderhäst hade dåliga muskler, gick lätt bakom lodrät noslinje. Jag skippade formen och red "upp" honom och arbetade därefter ner när han var riktigt fin. Jag såg alltid till att han hade huvudet lågt men med nosen framåt (så ingen "underhals" bildas). Men när han kändes riktigt bra så började jag arbeta honom ordentligt och då gick han jättefint i form, med huvudet rätt placerat och hela han jobbade bra. Kom aldrig bakom lodrätt noslinje heller efter att ha blivit ordentligt musklad.

Alltså den riktigt bra formen kan komma allteftersom när hästen är bättre musklad. För när hästen går bakom lodrät så tycker jag inte att den är riden fram till handen och risken för att bli framtung eller att man inte har fullständig kontakt med hästen är stor då. Så rid och känn så att hästen verkligen tar i med bakbenen och ryggen. Låt det ta tid. Tömkör mkt det är ett hett tips från mig.

Eftersom du (vad jag uppfattat) är en hoppryttare med hopphäst, så tycker jag att man kan ha överseende med formen, det viktigaste är att hästen rids i takt och hoppar bra.

Och som nån annan sa - vad får din häst för foder? Min foderhäst byggde muskler som aldrig tidigare tack vare bättre hövärden.

En fast martingal är när man sätter fast martingalen på undersidan av käken i nosgrimman gärna med en stor karbinhake.
När man har detta hindrar det hästen från att kasta upp huvudet högt, hästen kommer fortfarande kunna gå i en normal arbetsform men den kan inte tex skritta på lång tygel. Hästen upptäcker ett stort obehag över att kasta för högt med huvudet då den får ett tryck över näsan istället för i munnen. I england är/var detta obligatoriskt när barn tävlar, för att hästen inte ska rycka den i munnen. Jag har själv använt fast martingal i hoppningen, då min häst imellan hindren drog upp huvudet så jag inte kunde få igenom mina halvhalter, detta fungerade super och behövde bara använda detta 3-4 ggr.

Jag tror inte att föregående ryttare menade allvarligt i att "tvinga" hästen att gå i form med en graman det är nog ironiskt menat.
Men att använda graman till din häst kan vara en ide. då man ibland måste be hästen att lyssna, med ett annat felaktigt ord tvinga hästen i rätt riktning.
Men det viktigaste jag tycker idag är att du sätter dig ner och pratar med din tränare, läs böcker och lär dig förstå hästen genom att veta vad det menas med att hästen "går på tygeln" det riktiga meningen är igentligen att få hästen att arbeta mellan dina hjälper!
Din häst måste först och främst jobba fram till din hand för skänkeln på ett ärligt sätt annars kan du skippa alla öppna och sluta o.s.v. då skolorna är en högre utbildningsgrad och början till samling och detta kräver att hästen gå i form precis som du tänker.
Börja att jobba med övergångar, ökningar och minskningar. detta brukar göra susen, och blanda med mycket volter då detta brukar få hästen att jobba lättare i form.
Använd mycket tömkörning det är ett hett tips precis som du fått innan, hon verkade ju trivas av det.
Lycka till

Jag tycker du skall fundera vidare vad problemen beror på. Här är ett uppslag på några frågeställningar. Jag tycker hon ser trevlig ut på den film som du har lagt ut, men musklingen är svår att bedöma utifrån denna film.

Hon ser ganska tunn ut i hela kroppen - behöver hon mer mat och mer protein?
Varför tappade hon musklerna på en månad? - hästar har en annan fysiologi än människor och tappar inte muskler och kondition så fort normalt sett.
Har hon några fysiska problem i tex rygg eller haser som gör att hon fungerar bra i tömkörnigen men sämre i ridningen? Jag tycker hon släpar bakhovarna en aning och det kan bero på problem i haserna.

Kan du ändra träningen och bygga upp henne med mer tömkörning innan du rider med krav på form? Kan du träna mer klättring, studs etc för att få mer träning på bakdelen så att hon orkar mer i ridningen.

Hur är sadelns passform tillåter den ryggrörelse och större muskler?

jag antar att du skojar, annars är du dum på riktigt, man kan aldrig tvinga en häst att gå i korrekt form, däremot att böja på nacken.

jag vill gärna påstå (och bli halshuggen :D) att hästen kan arbeta med bakbenen och komma under sig trots att hästen inte går på tygeln, dvs i form. Bra musklad bakdel och rygg = ökad bärighet -------> styrka --------> formen. Bakdelen är motorn, inte nacken :)

Min foderhäst hade dåliga muskler, gick lätt bakom lodrät noslinje. Jag skippade formen och red "upp" honom och arbetade därefter ner när han var riktigt fin. Jag såg alltid till att han hade huvudet lågt men med nosen framåt (så ingen "underhals" bildas). Men när han kändes riktigt bra så började jag arbeta honom ordentligt och då gick han jättefint i form, med huvudet rätt placerat och hela han jobbade bra. Kom aldrig bakom lodrätt noslinje heller efter att ha blivit ordentligt musklad.

Alltså den riktigt bra formen kan komma allteftersom när hästen är bättre musklad. För när hästen går bakom lodrät så tycker jag inte att den är riden fram till handen och risken för att bli framtung eller att man inte har fullständig kontakt med hästen är stor då. Så rid och känn så att hästen verkligen tar i med bakbenen och ryggen. Låt det ta tid. Tömkör mkt det är ett hett tips från mig.

Eftersom du (vad jag uppfattat) är en hoppryttare med hopphäst, så tycker jag att man kan ha överseende med formen, det viktigaste är att hästen rids i takt och hoppar bra.

Och som nån annan sa - vad får din häst för foder? Min foderhäst byggde muskler som aldrig tidigare tack vare bättre hövärden.

Hej, jag vet inte riktigt vad jag tror om det där med att hästen kan bygga muskler utan att gå på tygeln eller i form... jag måste nog fundera på det. Men rent hypotetiskt så borde den ju det, eftersom annars skulle väl inte klättring ge muskler? Oftast är man ju ganska lätt i handen när man klättrar...

Jag ska pinna iväg o köpa en tömkörningsgjord o lära mig det ordentligt.

Fodret min häst får: Hela foderstaten är uträknad efter aktuella värden på fodret. Ett bra hösilage (stallägaren har eget) hon får ca 10-11kg om dagen. 2 liter havre och 1/2 liter betfor plus mineraler. Jag kan inte säga att jag är hundra på betforen.. för jag minns inte om jag höjde eller ändrade den på ngt sätt. Ska kolla imorgon. Vi kommer förmodligen höja havregivan eftersom hon ska börja tränas mer målmedvetet nu....

En fast martingal är när man sätter fast martingalen på undersidan av käken i nosgrimman gärna med en stor karbinhake.
När man har detta hindrar det hästen från att kasta upp huvudet högt, hästen kommer fortfarande kunna gå i en normal arbetsform men den kan inte tex skritta på lång tygel. Hästen upptäcker ett stort obehag över att kasta för högt med huvudet då den får ett tryck över näsan istället för i munnen. I england är/var detta obligatoriskt när barn tävlar, för att hästen inte ska rycka den i munnen. Jag har själv använt fast martingal i hoppningen, då min häst imellan hindren drog upp huvudet så jag inte kunde få igenom mina halvhalter, detta fungerade super och behövde bara använda detta 3-4 ggr.

Jag tror inte att föregående ryttare menade allvarligt i att "tvinga" hästen att gå i form med en graman det är nog ironiskt menat.
Men att använda graman till din häst kan vara en ide. då man ibland måste be hästen att lyssna, med ett annat felaktigt ord tvinga hästen i rätt riktning.
Men det viktigaste jag tycker idag är att du sätter dig ner och pratar med din tränare, läs böcker och lär dig förstå hästen genom att veta vad det menas med att hästen "går på tygeln" det riktiga meningen är igentligen att få hästen att arbeta mellan dina hjälper!
Din häst måste först och främst jobba fram till din hand för skänkeln på ett ärligt sätt annars kan du skippa alla öppna och sluta o.s.v. då skolorna är en högre utbildningsgrad och början till samling och detta kräver att hästen gå i form precis som du tänker.
Börja att jobba med övergångar, ökningar och minskningar. detta brukar göra susen, och blanda med mycket volter då detta brukar få hästen att jobba lättare i form.
Använd mycket tömkörning det är ett hett tips precis som du fått innan, hon verkade ju trivas av det.
Lycka till

Låter inge vidare ändå med den där martingalen tycker jag, speciellt inte att hoppa i... Men övergångar ska jag lägga in mer nu, jag gör alltid en hel del övergångar men kan göra det ännu mer... i alla gångarter (gör oftast från trav - galopp)

Jag tycker du skall fundera vidare vad problemen beror på. Här är ett uppslag på några frågeställningar. Jag tycker hon ser trevlig ut på den film som du har lagt ut, men musklingen är svår att bedöma utifrån denna film.

Hon ser ganska tunn ut i hela kroppen - behöver hon mer mat och mer protein?
Varför tappade hon musklerna på en månad? - hästar har en annan fysiologi än människor och tappar inte muskler och kondition så fort normalt sett.
Har hon några fysiska problem i tex rygg eller haser som gör att hon fungerar bra i tömkörnigen men sämre i ridningen? Jag tycker hon släpar bakhovarna en aning och det kan bero på problem i haserna.

Kan du ändra träningen och bygga upp henne med mer tömkörning innan du rider med krav på form? Kan du träna mer klättring, studs etc för att få mer träning på bakdelen så att hon orkar mer i ridningen.

Hur är sadelns passform tillåter den ryggrörelse och större muskler?

Här är ett dilemma. Vi tog henne nämligen till en vet. i somras och bad henne kolla efter fel (vi började bli misstänksamma på om hon hade ngt som låg och gnagde) Vet. gjorde vanligt böjprov och vi longerade även lite. Jag försökte tjata till mig röntgen och en mer utförlig genomgång men detta tyckte hon inte var nödvändigt. Jag kände mig inte helt nöjd med det..

Till detta hör att vi i somras tog ut en healer. Visst, det låter helskumt - och det var det också!! Han hade en sådan kontakt med min häst.. som jag aldrig någonsin sätt förut. Och han förklarade varför hon inte ville söka sig fram till bettet. Han sa att hon hade ngn form av slitskada på ena frambenet och att hon hade ont i höger bog, samt i korset på högra sidan.

Samma vecka var en kiropraktor ute hos oss och sa ungefär samma sak förutom benet. Dock menade hon på att Gallina hade en låsning i korset och ev. gått omkull o kanske skadat bogen.

Jag drog allt för vet. men denne avfärdade misstankarna på ett trovärdigt sätt. Jag fick henne att lova mig att jag kunde lita på henne att min häst var hel.

Så, jag vet inte. Hon är grymt svårriden, och har tydligen alltid varit väldigt stel... Det kanske är att jag inte har kunnat rida henne ordentligt som det har blivit så här. Här är en länk till en film på hur hon gick för två år sedan, då jag red henne för första gången. För mig är det ganska stor skillnad, även om hon inte går i en låg form utan verkar lite spänd o så... : http://www.youtube.com/watch?v=UT4ZsUVsa1c

Dina tips om träning är precis i min stil, ska verkligen försöka göra det. Speciellt studs är kul.. bara skitjobbigt att bygga fram... :d

Vad tror du om videon?

Nog ser hon stel ut, men hon verkar ju inte ha några problem med hoppningen. Jag hade nog lyssnat på kiropraktorn. Kan mycket väl vara så att hon har ont någonstans. Vad det gäller klättring, så har jag alltid hört att det gör mer skada än nytta om man inte rider hästarna i form då. Dock ej i nerförsbackar. Då sätter de musklerna fel! Ang muskler, så har jag alltid lärt mig att det är bättre att spänna in dem (OBS! löst, så de kan välja att söka sig ner och inte bli tvingade.) pga att de sätter musklerna fel om inte ryggen är "böjd som en båge" utåt, men däremot om den "svankar", vilket den gör om man inte spänner in. Ang fodret, så hade jag nog bytt kraftfoder till något mer proteinrikt. Mitt fullblod, som iof är mycket magert, äter krafft rehab. Består av bla korn och alla mineraler han behöver. Det finns ju proteinberikade färdigfoder, där du inte behöver tänka på att ge mer än just det, för allt redan finns i.

Ja, alltså, tidigare har hon fått krafft, minns dock ej vilket, tror det var pluss. MEn iom att vi flyttade till ett annat stall så bytte vi till havre eftersom det var det som ingick.

Skenet bedrar, jag red för min tränare för några veckor sedan (hon hade inte ridit Gallina då) och hon tyckte att jag hade så krångligt att få till det... Hon förstod inte varför för att GAllina såg inte stel ut från marekn. Men sen satt hon upp för att försöka förstå vad jag gjorde för fel... och det tog en halvtimma innan Gallina började komma igång i form... Flera tränare har ridit henne, alla duktiga inom dressyr, och alla har sagt samma sak...

Men du tror det kan ha med fodret att göra att hon har tappat muskler? Enligt foderstaten ska hon ju få i sig tillräckligt med protein... men vi får kanske ta och räkna om igen.. för att vara på säkra sidan,. Hur är kornkross då? Det har de nämligen också.. fast det kanske inte skiljer så mykt?

Min foderhäst fick soja, kornkross och BRA hö samt havre. Kanske kan proteintillskott vara till hjälp för muskelbyggning? Han fick dubbelt så mkt protein han egentligen behövde enligt foderuträkning, annars tappade han muskler. Att räkna foderstat är bara ett hjälpmedel, ingenting man strängt ska följa. Så jag tycker att nu när du vet att foderstaten är uträknat och det ser bra ut på pappret så använd ditt öga.

Å andra sidan så red jag inte "ur form" utan i en friare form om man säger så, eftersom han hade sänkt hals MEN nosen var inte i en lodrät linje. Det är alltså inte samma sak som att en häst som INTE alls går i form. Man ska kunna känna att hästen jobbar bra. För när en häst jobbar korrekt ska man kunna känna hur hästen "reser" sig och man blir bekvämare tillsammans med hästen.

Hoppas du förstod hur jag tänkte :)

Min foderhäst fick soja, kornkross och BRA hö samt havre. Kanske kan proteintillskott vara till hjälp för muskelbyggning? Han fick dubbelt så mkt protein han egentligen behövde enligt foderuträkning, annars tappade han muskler. Att räkna foderstat är bara ett hjälpmedel, ingenting man strängt ska följa. Så jag tycker att nu när du vet att foderstaten är uträknat och det ser bra ut på pappret så använd ditt öga.

Å andra sidan så red jag inte "ur form" utan i en friare form om man säger så, eftersom han hade sänkt hals MEN nosen var inte i en lodrät linje. Det är alltså inte samma sak som att en häst som INTE alls går i form. Man ska kunna känna att hästen jobbar bra. För när en häst jobbar korrekt ska man kunna känna hur hästen "reser" sig och man blir bekvämare tillsammans med hästen.

Hoppas du förstod hur jag tänkte :)

Vad är sojan till för?

Mm.. jag förstår.. Det är ju det som orsakar problem för mig.. detta stretandet med huvudet högt och halsen som en giraff... Har tidigare ridit med snodd och det funkar ganska bra.

Kanske ska börja med det en period, någon som har ngn åsikt om det?

Kornkross är bra för hästar som behöver upp i vikt (fett). Jag tror ju att du ska satsa på något mer proteinrikt, men jag är inget proffs på området. Vad säger din tränare? Det är ju viktigt att de inte får för mycket protein heller. Svår balans det där ibland......Jag tycker att du ska ta hjälp av en hjälptygel, men som jag skrev tidigare, ska den inte vara hårt inspänd, utan tillåta hästen att söka sig neråt, inte bli tvingad till det. Om hästen går med huvudet upp i luften byggs inte ryggmusklerna rätt. Skulle behöva papper och penna för att visa hur jag menar. Försökte förklara i mitt tidigare inlägg, men vet inte om du förstod hur jag menade?

Jag förstår knappt själv mitt inlägg, så jag ska försöka förklara igen. Om hästen går med huvudet upp i luften, så följer ju ryggen den linjen, därav skrev jag att hästen "svankar", hittade inget bättre ord.
Så ska ju inte musklerna byggas.
Men om du däremot spänner in din häst LITE, så söker den sig nerår, och därmed kommer ryggen efter , som jag förklarade som "en båge".
Då sätter hästen sina muskler rätt.
Detsamma gäller klättring. Jag brukar vara ute och promenera med honom inspänd uppför, men släpper loss honom nerför. Om jag rider , så blir det ju lite bökigt att hoppa av och på hela tiden, så då rider jag bara i form, men i ditt läge skulle jag nog ta hjälp av en martingal när jag red ut. Hoppas du förstod mig.

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 507
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar