ang mobbning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ang mobbning

Jag tycker det vore en bra idé. Men se då till att utforma uniformen så att det passar för barnens lekar och att det finns flera olika byx- och kjollängder att välja på osv. Låt inte uniformerna designas efter brittiska ideal.
 
Sv: ang mobbning

Skoluniform kan nog ha sina fördelar, men den som tror att skoluniformer stoppar mobbing är allt bra naiv.
 
Sv: ang mobbning

självklart kommer mobbningen fortsätta ..men "lilla kalle" som inte hänger med i modet kanske inte blir lika mobbad om alla har uniformer på sig.

Och tanke på att kläder är rätt dyra kan det väll vara en smart ide.


zilla som vart 1600 kr fattigare när det skulle handlas in svarta byxor och den dära jackan ..som alla andra haar.
 
Sv: ang mobbning

Jag vet inte riktigt, men jag tror inte att just uniformer är det bästa sättet att motverka att barnen vill klä sig lika som alla andra.
 
Sv: ang mobbning

Du anar inte hur många olika orsaker till mobbning det finns. Även om skoluniform införs kommer samma barn bli mobbade för helt andra orsaker :(
 
Sv: ang mobbning

Tror inte det skulle hjälpa så mycket.
Tänk om man råkar se tjock ut i sin uniform.
Oj vad mycket skit man kan få.
 
Sv: ang mobbning

Inför man skoluniform går det att mobba andra pga vilken väska de har, vilka skor de har, hur deras hår ser ut, hur smala de är, hur tjocka de är, vilken religon de har etc etc.
 
Sv: ang mobbning

Vi hade skoluniform på högstadiet/gymnasiet (internatskola) och jag tycker att det var/är jättebra.

Fördelen med skoluniform är att den bl.a. stärker sammanhållningen på skolan, enligt min erfarenhet. Alla får en starkare "vi-känsla", något som jag som fd styrelsemedlem i skolans fördettingförening kan intyga, som håller i sig livet ut (vilket iofs inte enbart beror på uniformen, men den var en del i konceptet på något sätt).

De ekonomiska skillnader som fanns bland eleverna på skolan upplevde aldrig jag som en anledning till mobbing. Faktum är att jag aldrig stötte på mobbing under hela min tid på skolan.

Tillägg: Vi som gick på skolan kom alla från olika hem, med olika hudfärg, religion, olika ekonomiska förutsättningar, olika hem, föräldrar med olika yrken osv osv osv... Jag upplevde som sagt aldrig att det förkom någon mobbing pga att någon inte hade råd med ett visst märke på jackan eller att någon var mörkhyad osv...
 
Senast ändrad:
Sv: ang mobbning

Apropå ekonomi: Barn går ju inte bara i skolan, de har ju en hel del fritid också. Tror du inte att det skulle bli en ännu större belastning för föräldrarna om barnen dels skulle ha en skoluniform som kostade en massa pengar, och sedan ändå "måste" ha samma "civila" kläder som alla andra på fritiden?
 
Sv: ang mobbning

Nej usch inga uniformer, det är verkligen inte att gå till roten med problemet.
Folk som mobbar kommer fortsätta hitta fel på andra, för är det inte det ena så är det det andra.
Bättre att ta itu med det verkliga problemet och låta folk ha på sig vad de vill!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 038
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 701
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 639
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp